- Hirdetés -

Reklámpiac: szebb képet festenek az adatok

|

- Hirdetés -

Az idei reklámköltési adatok sokkal szebb képet festenek, mint az egy évvel ezelőttiek. A 2020. tavaszi pánikot követően a hirdetők láthatóan megtanultak együtt élni a járványhelyzettel. Sok hirdetői szektornál még a 2019-es év hasonló időszakához képest is bővülést mutatnak az adatok. Az is látszik, hogy az idei esztendő eddigi részében a tavalyinál visszafogottabban hirdetett az állam.

Az idei év első hét hónapjának listaáras reklámköltési adatai összességében jelentős növekedést mutatnak az elmúlt esztendő hasonló időszakához képest. Azonban a nagyon gyenge bázisév miatt ez nem meglepő. Ami már kicsit biztatóbb, hogy a 2019-es „békeévhez” képest is egész jól teljesített eddig a legtöbb hirdetői szektor.

A tavalyi év első hét hónapjához viszonyítva a szolgáltatás szegmens esetén látszik a költésekben egy 8,69 százalékos csökkenés. Ehhez azt érdemes tudni, hogy a Kantar idesorolja az állami hirdetőket. Az esetükben azért érthető az idei visszaesés, mert a piaci szereplőkkel ellentétes logikát követett a tavaly tavaszi költésük, azaz az állam sokkal aktívabbá vált a hirdetési piacon. Most nagyjából ott tart az állami reklámköltés, ahol két éve, azaz lényegében vissza#állt a normál szintre.

A szolgáltatáson kívül még egy nagyon kicsi hirdetői szektornál, az ingatlannál mértek csökkenő reklámköltést. Az ingatlanos hirdetési piac tavalyhoz képest feleződött, de a két évvel ezelőttihez viszonyítva is 15 százalékos mínuszban van. Ezt talán azzal lehet megideologizálni, hogy az ingatlanpiacra nagy csapást nem mért a járvány, valamint az új fejlesztések keretében megvalósuló projektek kisebb marketingaktivitás mellett is elkelnek.

Megugró költések

Az is érdekes, hogy a Kantar 2020 első hét hónapjához képest hol mért kifejezetten nagy ugrást a költésben. Sok esetben idetartoznak azok, amelyek tavaly a legnagyobb svunggal vágtak büdzsét. Az italos szektor hirdetőinél például 92 százalékos bővülést látni. Duplájára, vagy több mint a duplájára nőtt a költése a lakberendezés és lakásfelszerelés, az öltözködés és kiegészítők, a háztartási gép és kisgép szegmensnek, továbbá az építőiparnak és a környezetvédelemnek.

Ennél jóval szolidabb, 28 százalékos a növekedés a legnagyobb költőnek számító gyógyászatnál, viszont ezt a szektort viselte meg legkevésbé a járványhelyzet. A 20-30 százalékos bővülési szinten áll a szépségápolás, a közlekedési eszközök, a kultúra, szabadidő, szolgáltatás, az informatika. A reklámköltés tekintetében „mikroszektornak” számító mezőgazdaság esetén csak hatszázalékos növekedés volt, viszont náluk tavaly is csupán egy nagyon pici, kétszázalékos csökkenésre került sor.

Ahogy említettük, optimizmusra ad okot, hogy 2019 hasonló időszakához képest is majdnem mindenhol bővülést látni. A kevés kivétel közé tartozik a közlekedési eszközök szektor, amely döntően az autós hirdetőket foglalja magában. Az 5,8 százalékos mérséklődésben viszont az esetükben egyéb okok is szerepet játszhatnak. Itt elég csak arra gondolni, hogy az elmúlt két évben többször is voltak, illetve jelenleg vannak gyárleállások, emellett a környezetvédelmi szigorítások is érzékenyen érintik az iparágat.

A kultúra, szabadidő, szolgáltatás szegmens esetén bő 20 százalékos csökkenés mutatkozik még két év távlatában is. Ez pedig azzal magyarázható, hogy több szabadidős rendezvény az idén is elmaradt, így ez a szektor még nem teljesen állt talpra.

Meglepő turizmus

A járvány talán legjobban az utazás, turizmus szektort lőtte lábon. Ehhez képest 2019-ről 2020-ra a héthavi adatok nem is mutattak nagy visszaesést, konkrétan 29 százalékkal mért kisebb költést a Kantar. Bevételi szinten azért ennél jóval nagyobb zuhanást könyvelt el a turisztikai szegmens. Az idei első hét hónapban már 74 százalékos bővülést mértek a turizmus esetén. Ez meglepően jó eredmény ahhoz képest, ha azt nézzük, hogy az év első négy hónapja szinte teljes egészében kiesett számukra. Még 2019 hasonló időszakával összevetve is 24 százalékos bővülést látni a turizmusnál. Ez még akkor is jó eredmény, ha a valós költés tekintetében inkább stagnálást jelenthet.

Az összeállítás teljes terjedelmében a Marketing&Media magazin legújabb számában olvasható, amelyben megtalálható a legsikeresebb hazai marketingszakembereket bemutató TOP50-es rangsor is. A következő napokban további elemzésekkel és interjúkkal jelentkezik a TOP50 és a marketingszakma kapcsán.

Heszler Róbert

- Hirdetés -

A KATEGÓRIA TOVÁBBI CIKKEI

Ezek lesznek idén a legmeghatározóbb divattrendek

A Z generáció nem várja meg, hogy a divatipar megszabja mi a menő, hanem megalkotja saját trendjeit. Manapság ezek a trendek a nagy divatmárkákra is hatással vannak, amelyek a Z generáció ízlésvilágához igazítják kollekcióikat....

Új évaddal tér vissza az Adom a napom

Április 15-én hétfőn 20 órakor 3. évadával tér vissza a VIASAT3-ra Magyarország egyik kedvenc élő talkshowja, az Adom a napom. „Mutasd meg a napod, megmondom, ki vagy!” – tartja a műsor kapcsán Geszti Péter,...

Televíziós Újságírók Díja: megvannak az idei nyertesek

Győzteseket hirdettek a Televíziós Újságírók Díja gálaeseményen március 27-én este. A legjobb női műsorvezető Lékai-Kiss Ramóna lett, Till Attila kapta a legjobb férfi műsorvezetőnek járó elismerést, Miklósa Erikát a zsűritag kategóriában díjazták, Sztarenki Dóra...
Szabó Balázs RTL

Az RTL már javában készül a Bajnokok Ligájára

Amikor egyszerre hét meccs lesz egy időpontban, akkor mind a hetet láthatják magyar kommentárral a nézők – mondja a Bajnokok Ligája közvetítések kapcsán Szabó Balázs, az RTL Magyarország tartalmak menedzseléséért felelős vezérigazgató-helyettese. A szakember...

Új vezetőt nevezett ki a Decathlon

A sportszerforgalmazó márka új marketing és brand igazgatója számára nem ismeretlen a terep, bár Herczeg Lilla január 1-jétől tölti be új pozícióját, a Decathlon csapatát viszont már 2012 óta erősíti. A szakember az elmúlt...

Így ünnepli a nők sikereit a Glamour

A GLAMOUR Women of the Year gálát idén immár 15. alkalommal rendezte meg a Ringier Hungary. A díjátadó gála célja a kezdetektől az, hogy a hazai társadalomban nagyobb teret adjon a nők által elért...

Kiberbűnözés – veszélyben az idősek

Az 50–79 éves magyarországi internetezők 97 százaléka napi rendszerességgel használja az internetet. Bár átlagosan mintegy két órát töltenek naponta az interneten, kevesen tartoznak a digitálisan felkészültek közé, ezért jobbára bizalmatlanok és kevésbé tudatosak –...

Elkészült a legbefolyásosabb magyar nők listája

Tizedik alkalommal tette közzé a Forbes a legbefolyásosabb magyar nők listáját. Az üzleti magazin idén is négy kategóriában rangsorolt: közélet, üzlet, média és kultúra, utóbbinak az élén debütált Karikó Katalin Nobel-díjas kutató. Új belépőként...

Nélkülözhetetlen mobilappok húsvétra

Közeleg a húsvét, a szórakozást pedig új szintre lehet emelni pár jópofa, játékos alkalmazásról, legyen szó a gyerkőcök foglalkoztatásáról vagy családi kikapcsolódásról. A HONOR pár olyan androidos alkalmazást szedett össze, amik remekül jönnek majd...

Az egész országban elérhető lesz a Telekom programja

A Netrevalók program sikeres tavalyi indulása után idén az Informatikai és Könyvtári Szövetséggel kötött megállapodással országos szintűvé válik a kezdeményezés, és 27 fővárosi könyvtár mellett 48 vidéki intézmény is csatlakozik a programhoz. Így összesen...
- Hirdetés -