- Hirdetés -

Évtizedes csúcson az online álláshirdetések

|

- Hirdetés -

Bár még tart az év, az előrejelzések alapján minden idők legnagyobb növekedése várható a feladott álláshirdetések számában Budapesten december végére az adott időszakot tekintve: az eddigi számokra alapozva ez összesen közel 90 ezer hirdetést jelenthet – derül ki a Profession.hu elemzéséből. Az álláspiaci robbanás mellett ennek oka, hogy szinte már minden iparágban és beosztásban ebben a formában keresnek munkaerőt a cégek.

A Profession.hu saját adatbázisa alapján készítette el friss kutatását, amelyben a főváros munkaerőpiaci mozgásainak elmúlt tíz évét tárta fel, bemutatva a végbement változásokat, kirajzolódó tendenciákat. Budapest biztosítja messze a legtöbb munkahelyet és vonzza a legtöbb munkavállalót a magyarországi települések közül, így kevésbé markánsan érezhetőek például egy esetleges gyárbezárás vagy egy elvándorlási hullám hatásai. Utóbbira pedig éppen az elmúlt egy év alatt volt példa: tavaly a fővárost elhagyók és az odaköltözők aránya 16 ezres létszámcsökkentést eredményezett. Budapesten a vizsgált időszak alatt jelentősebb visszaesést azonban csak a világ gazdasági helyzetének megingásai idéztek elő: a 2008-as gazdasági világválság hatása késleltetve jelentkezett az itteni munkaerőpiacon, a 2020-as koronavírus-járvány viszont azonnal mérsékelte a vállalatok toborzási kedvét.

Csak a világválságok ingatták meg a növekedést

Az elmúlt tíz évben megduplázódott a fővárosi álláshirdetések száma a Profession.hu adatbázisában. Részleteibe menően is érdekes megnézni ezt a trendet, ugyanis nem egy kiegyensúlyozott, lineáris növekedés vezetett idáig. 2008-ig folyamatosan gyarapodtak a betöltésre váró pozíciók (ebben az évben 46 ezer hirdetés került ki a piacra a portálon keresztül), majd ez valamelyest visszaszorult – ami betudható az akkoriban hazánkban is berobbant gazdasági világválság utáni bizonytalan és költségcsökkentéssel terhelt időszaknak, amelynek következtében a vállalatok visszavettek a toborzásból.

E tendencia egészen 2012-ig tartott. 2013-tól azonban újraéledt a munkaerőpiac és felfelé ívelt a 2020-ban bekövetkező koronavírus-járványig, 2018-ban 82 ezres hirdetésszámmal elérve az elmúlt tíz év csúcsát. Tavaly – amikor teljes szektorok átmeneti megszűnése és a legtöbb vállalat tartalékos üzemmódra való átállása határozta meg a munkaerő-keresletet – ismét csökkentek az álláshirdetési számok, azonban idén tavasszal konszolidálódtak, majd nyárra már szignifikáns növekedést produkáltak.

Sok szakmunkást keresnek online

A legtöbb betöltésre váró budapesti pozíció a szakmunkás kategóriában jelent meg a Profession.hu adatbázisában: jelenleg már a legtöbb munkavállalót (15%) ilyen állásokban keresik. (Az összes feladott álláshirdetést nézve a legnagyobb részesedést 2019-ben tudta elérni az akkori közel 20 százalékos arányával). Ezt követi a pénzügyi és az IT programozási terület, melyek részesedése valamelyest csökkent, de még mindig 10 százalékos aránnyal bírnak. A harmadik helyre az értékesítés került (7%), amelynek a részesedése az elmúlt tíz évben felére csökkent. Mindezek mellett a támogató központoknál figyelhető meg kiemelkedő növekedés a vizsgált időszakban; ez betudható többek között az SSC szektor erősödésének is, amely rövid idő alatt jelentős mennyiségű munkaerőt vont magához.

Az alkategóriákban – specifikusan szakterületenként – feladott hirdetések számánál a vezető szakmák évek óta változatlanok. Jelentős csökkenés a személyes ügyfélszolgálat esetében tapasztalható, ez az automatizáció és online ügyintézés elterjedésének is betudható, valamint a területi képviselő, informatikai értékesítő és a minőségbiztosítás kategóriákban történt hasonló lelassulás.

Az egyes területek népszerűségét megfigyelve az SSC szektorban tapasztalható a legintenzívebb növekedés: itt 67 százalékkal több potenciális jelöltet szerzett meg 2021-ben átlagosan egy cég, mint tíz évvel korábban. Az IT programozás esetében 36 százalékos, míg az ügyfélszolgálat területén 12 százalékos ez az emelkedés. Legnagyobb csökkenés a 2011 és 2021-es évek összehasonlításában a bank, biztosítás, bróker (-58%), az építőipar, ingatlan (-73%), valamint a fizikai, segéd és betanított munka (-78%) esetében történt.

Az elmúlt 10 év átlagát vizsgálva az adminisztrációs és asszisztensi pozíciók bizonyultak a legnépszerűbbnek a jelentkezők körében, amiket a marketing, média, PR hármasa majd a vendéglátás kategória követ. A sort a szállítás, beszerzés, logisztika zárja.

Az építőipar, ingatlan kategóriában is látható egy fordulat: egyre kevesebben érdeklődtek a nyitott pozíciókra az idő múlásával, míg mára ez közel a negyedére fogyatkozott a 2011-es állapothoz képest. A marketing, média és PR esetében szinte évről évre változtak a számok, hektikusan alakult e terület kereslete és kínálata – most fele annyian érdeklődnek a nyitott pozíciók iránt, mint a tavalyi évben.

Tavasz óta emelkedett az átlagos nettó bérigény

A meghirdetett fővárosi állásokra jelentkezők átlagos bérigénye a legfrissebb éves adatok összehasonlításában viszonylag kiegyensúlyozottan tartotta magát az elmúlt szűk két évben (ide nem számolva még 2021 harmadik negyedévének eredményét). A tavalyi év elején az átlagos nettó fizetési igény 313 000 forint volt, amely valamelyes lecsökkent a második negyedévre (291 000 forint), majd minimálisan tovább fogyatkozott 2021 első negyedévéig. A tavaszi nyitással azonban ismét emelkedésnek indult és őszre elérte a 297 000 forintot.

- Hirdetés -

A KATEGÓRIA TOVÁBBI CIKKEI

Oktatási intézményeket támogat a Telekom

Székesfehérvári, miskolci és budapesti technikummal kezdett együttműködést a Magyar Telekom a távközlési szakma népszerűsítése, a szakirányú képzés támogatása, valamint saját szakemberutánpótlásának érdekében. Az intézmények most több száz eszközt kapnak a távközlési vállalattól oktatási célokra....

Kevesebb adót kell fizetni a kriptovaluták után

Napjaink egyik állandó beszédtémája a kriptovalutákkal való kereskedés, az azokkal kapcsolatos ügyletek és az abból származó bevétel. Nemrég pedig megérkezett a törvénymódosítás, amely a kriptovaluták adózását szabályozza Magyarországon. A Process Solutions Kft. (PS) hazánk...
tőzsde

Kivárnak a cégek a részvénykibocsátásokkal

Világszinten rekorderedményeket értek el tavaly a tőzsdei bevezetések (IPO). Magyarországon is jelentős növekedés mutatott a nyilvános piac 2021-ben. A kiszámíthatatlan piaci körülmények miatt azonban az idei év első negyedévében már kevesebb volt az IPO...

Magyar közösségi piactér indul

A Kickstarternek és az Indiegogonak hála a közösségi finanszírozási forma évek óta világszerte népszerű és most megérkezett Magyarországra is. A Brancs az első hazai közönségre szabott online piactér, ahol az ország legújabb termék- és...

Így változtak online vásárlási szokásaink

Az online vásárolható szolgáltatások terén megváltoztak a szokásaink az elmúlt két évben: óvatosabban döntünk, átalakult a keresett szolgáltatások köre, miközben a döntés ideje egyre inkább az utolsó pillanatra tolódik, így előtérbe kerültek a last...

Egyre többet kérnek a munkavállalók

2020 óta évről évre 12 százalékot emelkedtek átlagosan a munkavállalói nettó bérigények Magyarországon. Ezzel párhuzamosan a cégek többsége is dolgozik a bérfejlesztéseiken a munkavállalóik megtartása érdekében, lekövetve az inflációt – derül ki a Profession.hu...

Közel félmilliárddal nő a streaming előfizetések száma

A 2021 és 2027 közötti időszakban közel félmilliárddal nő a streaming előfizetések száma a Digital TV Research friss előrejelzése szerint. A vizsgált időszak végére a Disney+ megelőzi a Netflixet. A prognózis szerint 2027-re 1,69...

Hosszú szünet után visszatér a Főzdefeszt

Még 2011-ben, a Mikszáth téren rendezték meg az első Főzdefesztet, az esemény is szerepet játszott abban, hogy beindult itthon a kézműves sörök forradalma. Hat év szünet után idén visszatér a rendezvény, június közepén a...

Minden patika! – Így kampányol Istenes Bence a Rossmannak

Új kampányt indított a Rossmann, amelynek gyártója és főszereplője Istenes Bence. A Rossmann futár-kampánnyal a cég azt a szolgáltatást népszerűsíti, amellyel az online felületükön vásárlók 5 órán belül hozzájuthatnak a megrendelt árukhoz Budapesten és...

Rekordáron kelt el két Star Wars plakát Budapesten

Hazai viszonylatban rekordáron kelt el a Falra fel! 7.0 plakátaukcióján több tétel is egy budapesti árverésen. Star Wars poszterért magyarországi teremárverésen ennyit korábban még senki sem fizetett: a kalapács egymillió-kétszázezer, valamint egymillió forintnál csapott...
- Hirdetés -
- Hirdetés -

Legolvasottabb

Különleges dartsközvetítésre készül a Sport TV

Nagy fába vágja a fejszéjét a Sport TV és az Antenna Hungária kedd este a Hungarian Darts Show-n az MVM Arenában, hiszen olyan sportközvetítést láthat majd a közönség, amelyet magyar stáb még nem készített...

Oktatási intézményeket támogat a Telekom

Székesfehérvári, miskolci és budapesti technikummal kezdett együttműködést a Magyar Telekom a távközlési szakma népszerűsítése, a szakirányú képzés támogatása, valamint saját szakemberutánpótlásának érdekében. Az intézmények most több száz eszközt kapnak a távközlési vállalattól oktatási célokra....

Kevesebb adót kell fizetni a kriptovaluták után

Napjaink egyik állandó beszédtémája a kriptovalutákkal való kereskedés, az azokkal kapcsolatos ügyletek és az abból származó bevétel. Nemrég pedig megérkezett a törvénymódosítás, amely a kriptovaluták adózását szabályozza Magyarországon. A Process Solutions Kft. (PS) hazánk...
tőzsde

Kivárnak a cégek a részvénykibocsátásokkal

Világszinten rekorderedményeket értek el tavaly a tőzsdei bevezetések (IPO). Magyarországon is jelentős növekedés mutatott a nyilvános piac 2021-ben. A kiszámíthatatlan piaci körülmények miatt azonban az idei év első negyedévében már kevesebb volt az IPO...

Magyar közösségi piactér indul

A Kickstarternek és az Indiegogonak hála a közösségi finanszírozási forma évek óta világszerte népszerű és most megérkezett Magyarországra is. A Brancs az első hazai közönségre szabott online piactér, ahol az ország legújabb termék- és...
- Hirdetés -

Don't Miss

Várkonyi Balázs TOP25

Közös platformon

Várkonyi Balázs, eMAG-Extreme Digital, ügyvezető igazgató - Április közepén jelentették be, hogy összevonják a platformjaikat, és a jövőben az eMAG platformját használja a cég, az Extreme Digital vásárlóinak is erre kell váltaniuk. Miért volt szükség...

Hiszünk a versenyben

Takács Csaba, Alza.hu, ügyvezető igazgató - Mi jelentette a legnagyobb kihívást tavaly az Alza számára a magyar piacon? - A fő kihívást a fogyasztói kereslet váratlan és kiszámíthatatlan változásai jelentették, mindkét irányban: felfelé és lefelé is...

Mindent bevetünk

Ötszáz gép, húszezer munkatárs, ekkora lesz 2030-ra a Wizz Air. Radó András, a légitársaság senior cabin crew recrutiment managere beszélt többek között arról, hogyan toboroznak, illetve milyen nyárra számítanak.   - Nagyon komoly bővülés előtt áll...

A valódi értékek, valódi üzenetek építik igazán a márkát

Mottl-Molnár Orsolya, HEINEKEN Hungária, marketing- és kereskedelmi marketingigazgató   - Februártól irányítod a Heineken Hungária marketing és kereskedelmi marketing részlegét, közben az élet ismét furcsán alakult körülöttünk. Mennyire nehezíti meg, késztet változtatásra a szomszédos háborús helyzet? -...

A napi pénzügyeket régóta mobilról intézem

Yalcinkaya Veronika, a Raiffeisen Bank marketingigazgatója   - Februárban indult el az új sárga ajtós kampányotok, milyenek az eddigi visszajelzések, hogyan fogadta a piac, a fogyasztók? - Nagyon hittünk ebben a kampányban, és jól tettük. Az eddig...
- Hirdetés -

SzuperZöld

Újabb Auchan áruházakban lehet majd használt ruhát venni

Éppen két hónapja vágott bele az Auchan Magyarország a jó minőségű, átválogatott, fertőtlenített használt ruhák forgalmazásába, ami olyan népszerű lett, hogy az eddigi hét áruház mellé ma újabb hat csatlakozik. Ezentúl Budakalászon, Óbudán, Fóton,...

Ökotudatos sorsjegyekkel rukkolt elő a Szerencsjáték Zrt.

Új, 100 százalékban újrahasznosított papír alapanyagból gyártott, környezetbarát sorsjegyeket vezetett be a Szerencsejáték Zrt., amelyre Magyarországon eddig még nem volt példa. Az Ökokaland sorsjegypár főnyereménye 50, illetve 75 millió forint.A Szerencsejáték Zrt. stratégiai céljaival...

Izgalmas ötletekkel tennék fenntarthatóbbá a jövőt a fiatalok

A program utolsó fázisára készülnek a Samsung x EdisonKids Megoldások a holnapért kihívás résztvevői, a zsűri tagjai szerint pedig idén is ígéretes ötleteket hoztak magukkal a fiatalok. Több mint 300 diák és tanár vett...

DATA

Labdarúgó Eb M4 Sport nézettség

Virágzik a sportturizmus, nagyot nőhet a szurkolók száma

Az Európa-szerte eltérő Covid-19 korlátozások ellenére is 60 százalékkal nőhet idén az új és visszatérő szurkolók száma a sporteseményeken az előző évhez képest. A Mastercard Sportgazdasági Indexe szerint egyre többen költenek olyan sportokra, melyeket...

Kisebbségben vannak a környezettudatos cégek

Bár jobban figyelnek a fenntarthatóságra a magyar nagyvállalatok, még mindig masszív kisebbségben vannak a környezettudatos cégek – többek között ez derül ki a K&H Bank felméréséből. A múlt év utolsó negyedében megkérdezett cégek majdnem...

Rekordmennyiségű reklám jelent meg tavaly a tévécsatornákon

2021-ben a teljes népesség naponta átlagosan 4 óra 54 percet töltött a tévékészülékek előtt, amely mindössze 1 perccel volt kevesebb, mint az egy évvel korábbi tévénézési idő – derül ki a Nielsen Közönségmérés adataiból....