- Hirdetés -

Évtizedes csúcson az online álláshirdetések

|

- Hirdetés -

Bár még tart az év, az előrejelzések alapján minden idők legnagyobb növekedése várható a feladott álláshirdetések számában Budapesten december végére az adott időszakot tekintve: az eddigi számokra alapozva ez összesen közel 90 ezer hirdetést jelenthet – derül ki a Profession.hu elemzéséből. Az álláspiaci robbanás mellett ennek oka, hogy szinte már minden iparágban és beosztásban ebben a formában keresnek munkaerőt a cégek.

A Profession.hu saját adatbázisa alapján készítette el friss kutatását, amelyben a főváros munkaerőpiaci mozgásainak elmúlt tíz évét tárta fel, bemutatva a végbement változásokat, kirajzolódó tendenciákat. Budapest biztosítja messze a legtöbb munkahelyet és vonzza a legtöbb munkavállalót a magyarországi települések közül, így kevésbé markánsan érezhetőek például egy esetleges gyárbezárás vagy egy elvándorlási hullám hatásai. Utóbbira pedig éppen az elmúlt egy év alatt volt példa: tavaly a fővárost elhagyók és az odaköltözők aránya 16 ezres létszámcsökkentést eredményezett. Budapesten a vizsgált időszak alatt jelentősebb visszaesést azonban csak a világ gazdasági helyzetének megingásai idéztek elő: a 2008-as gazdasági világválság hatása késleltetve jelentkezett az itteni munkaerőpiacon, a 2020-as koronavírus-járvány viszont azonnal mérsékelte a vállalatok toborzási kedvét.

Csak a világválságok ingatták meg a növekedést

Az elmúlt tíz évben megduplázódott a fővárosi álláshirdetések száma a Profession.hu adatbázisában. Részleteibe menően is érdekes megnézni ezt a trendet, ugyanis nem egy kiegyensúlyozott, lineáris növekedés vezetett idáig. 2008-ig folyamatosan gyarapodtak a betöltésre váró pozíciók (ebben az évben 46 ezer hirdetés került ki a piacra a portálon keresztül), majd ez valamelyest visszaszorult – ami betudható az akkoriban hazánkban is berobbant gazdasági világválság utáni bizonytalan és költségcsökkentéssel terhelt időszaknak, amelynek következtében a vállalatok visszavettek a toborzásból.

E tendencia egészen 2012-ig tartott. 2013-tól azonban újraéledt a munkaerőpiac és felfelé ívelt a 2020-ban bekövetkező koronavírus-járványig, 2018-ban 82 ezres hirdetésszámmal elérve az elmúlt tíz év csúcsát. Tavaly – amikor teljes szektorok átmeneti megszűnése és a legtöbb vállalat tartalékos üzemmódra való átállása határozta meg a munkaerő-keresletet – ismét csökkentek az álláshirdetési számok, azonban idén tavasszal konszolidálódtak, majd nyárra már szignifikáns növekedést produkáltak.

Sok szakmunkást keresnek online

A legtöbb betöltésre váró budapesti pozíció a szakmunkás kategóriában jelent meg a Profession.hu adatbázisában: jelenleg már a legtöbb munkavállalót (15%) ilyen állásokban keresik. (Az összes feladott álláshirdetést nézve a legnagyobb részesedést 2019-ben tudta elérni az akkori közel 20 százalékos arányával). Ezt követi a pénzügyi és az IT programozási terület, melyek részesedése valamelyest csökkent, de még mindig 10 százalékos aránnyal bírnak. A harmadik helyre az értékesítés került (7%), amelynek a részesedése az elmúlt tíz évben felére csökkent. Mindezek mellett a támogató központoknál figyelhető meg kiemelkedő növekedés a vizsgált időszakban; ez betudható többek között az SSC szektor erősödésének is, amely rövid idő alatt jelentős mennyiségű munkaerőt vont magához.

Az alkategóriákban – specifikusan szakterületenként – feladott hirdetések számánál a vezető szakmák évek óta változatlanok. Jelentős csökkenés a személyes ügyfélszolgálat esetében tapasztalható, ez az automatizáció és online ügyintézés elterjedésének is betudható, valamint a területi képviselő, informatikai értékesítő és a minőségbiztosítás kategóriákban történt hasonló lelassulás.

Az egyes területek népszerűségét megfigyelve az SSC szektorban tapasztalható a legintenzívebb növekedés: itt 67 százalékkal több potenciális jelöltet szerzett meg 2021-ben átlagosan egy cég, mint tíz évvel korábban. Az IT programozás esetében 36 százalékos, míg az ügyfélszolgálat területén 12 százalékos ez az emelkedés. Legnagyobb csökkenés a 2011 és 2021-es évek összehasonlításában a bank, biztosítás, bróker (-58%), az építőipar, ingatlan (-73%), valamint a fizikai, segéd és betanított munka (-78%) esetében történt.

Az elmúlt 10 év átlagát vizsgálva az adminisztrációs és asszisztensi pozíciók bizonyultak a legnépszerűbbnek a jelentkezők körében, amiket a marketing, média, PR hármasa majd a vendéglátás kategória követ. A sort a szállítás, beszerzés, logisztika zárja.

Az építőipar, ingatlan kategóriában is látható egy fordulat: egyre kevesebben érdeklődtek a nyitott pozíciókra az idő múlásával, míg mára ez közel a negyedére fogyatkozott a 2011-es állapothoz képest. A marketing, média és PR esetében szinte évről évre változtak a számok, hektikusan alakult e terület kereslete és kínálata – most fele annyian érdeklődnek a nyitott pozíciók iránt, mint a tavalyi évben.

Tavasz óta emelkedett az átlagos nettó bérigény

A meghirdetett fővárosi állásokra jelentkezők átlagos bérigénye a legfrissebb éves adatok összehasonlításában viszonylag kiegyensúlyozottan tartotta magát az elmúlt szűk két évben (ide nem számolva még 2021 harmadik negyedévének eredményét). A tavalyi év elején az átlagos nettó fizetési igény 313 000 forint volt, amely valamelyes lecsökkent a második negyedévre (291 000 forint), majd minimálisan tovább fogyatkozott 2021 első negyedévéig. A tavaszi nyitással azonban ismét emelkedésnek indult és őszre elérte a 297 000 forintot.

- Hirdetés -

A KATEGÓRIA TOVÁBBI CIKKEI

Ezeken bukhatnak el a kezdő vállalkozások

A vállalkozásindítás, illetve a fiatal cégek első időszakának hatékony menedzselése soha nem volt kockázatoktól és nehézségektől mentes – nincs ez másképp manapság sem. Sőt, sok szempontból napjainkban még több problémával kell megküzdeni, gondoljunk csak...

Digitális oktatási tartalmakat fejleszt a Telekom

Diákok és szaktanár közreműködésével, valós iskolai környezetben fejleszt digitális tartalmakat a Telekom annak érdekében, hogy a tanulás élményszerű, a tudás pedig mindenki számára elérhető legyen. A program célja olyan valós körülmények között kigondolt, tesztelt,...

Átalakította a fogyasztói szokásokat a járvány

Az emberek többsége már megszokta a világjárvány miatt kialakult új életmódot, és arra számít, hogy ezek a változások velünk is maradnak – derül ki az EY legfrissebb, 16 ezer résztvevő bevonásával készült nemzetközi kutatásából....

Így adózunk az idén

SZJA-mentesség 25 év alatt, megnövelt minimálbér és garantált bérminimum, családi adóvisszatérítések – 2022 januárja számos meghatározó változást hozott adózási szempontból. Csökken a szociális hozzájárulási adó, a kisvállalati adó, megszűnik a szakképzési hozzájárulás, és számos...

Erősíteni kell a vásárlói tudatosságot

Az elmúlt évtizedben dinamikusan bővült az e-kereskedelem részaránya Magyarországon. Az e-kereskedelmet és az azt támogató pénzforgalmat érintő számos technológiai fejlesztés történt, ugyanakkor a szabályozások nem követték minden tekintetben a fejlődés dinamikáját. Ezért az Állami...

A járvány előtti harmada volt a forgalom a Liszt Ferenc Reptéren

Tavaly a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtéren 4,6 millió utas és 183 ezer tonna légiáru fordult meg.2021-ben a Budapest Airport a második olyan évét zárta, amelyre a koronavírus-járvány jelentős hatással volt. A pandémiás környezetben az...

Így készül a választási kampányra a Central

A Central Médiacsoport fő célja a különböző politikai álláspontok hiteles bemutatása az idei parlamenti választások előtt, a médiacég közlése szerint a kampányidőszakban felértékelődik a független, tényeken alapuló újságírás. A Central Médiacsoport a 2022-es parlamenti választások...

Jóval több időt töltünk a képernyő előtt

A magyarok többsége jóval több időt tölt a számítógép képernyője előtt, mint a járványt megelőzően – ez derült ki az Ipsos négy országban végzett kutatásából. A Huawei megbízásából készített felmérés szerint a magyar válaszadók...

Kiderült, mikor rajtol a Sztárban Sztár

Február 6-án indul a Sztárban Sztár 8. évada a TV2-n, nemrég azt is elárulták, hogy két új zsűritag érkezik a műsorban, Lékai-Kiss Ramóna és Makranczi Zalán. A TV2 közlése szerint vasárnap esténként lesz majd látható...

Megújul a közmédia tévécsatornája

Megújult napi tartalmakkal, showműsorokkal és új műsorvezetőkkel várja a nézőket a Duna, a közmédia csatornája szombattól.Teljes megújulás küszöbén áll a Duna, amely 21. századi vizuális megjelenéssel és tartalommal készül szombattól a nézőknek – írja...
- Hirdetés -
- Hirdetés -

Legolvasottabb

Jelentősen nőhetne a bankok bevétele

A hagyományos bankok közel 4 százalékkal növelhetnék éves bevételüket üzleti modelljeik újragondolásával, és a kizárólag digitális szolgáltatásokat nyújtó (digital-only) új banki és pénzügyi szolgáltatók innovatív stratégiáinak átvételével – derül ki az Accenture kutatásából. Ez...

Ezeken bukhatnak el a kezdő vállalkozások

A vállalkozásindítás, illetve a fiatal cégek első időszakának hatékony menedzselése soha nem volt kockázatoktól és nehézségektől mentes – nincs ez másképp manapság sem. Sőt, sok szempontból napjainkban még több problémával kell megküzdeni, gondoljunk csak...

Digitális oktatási tartalmakat fejleszt a Telekom

Diákok és szaktanár közreműködésével, valós iskolai környezetben fejleszt digitális tartalmakat a Telekom annak érdekében, hogy a tanulás élményszerű, a tudás pedig mindenki számára elérhető legyen. A program célja olyan valós körülmények között kigondolt, tesztelt,...

Átalakította a fogyasztói szokásokat a járvány

Az emberek többsége már megszokta a világjárvány miatt kialakult új életmódot, és arra számít, hogy ezek a változások velünk is maradnak – derül ki az EY legfrissebb, 16 ezer résztvevő bevonásával készült nemzetközi kutatásából....

Így adózunk az idén

SZJA-mentesség 25 év alatt, megnövelt minimálbér és garantált bérminimum, családi adóvisszatérítések – 2022 januárja számos meghatározó változást hozott adózási szempontból. Csökken a szociális hozzájárulási adó, a kisvállalati adó, megszűnik a szakképzési hozzájárulás, és számos...
- Hirdetés -

CMO

Fontos, hogy megmutassuk a pezsgő másik oldalát

Csomay András, marketing vezető, Törley Pezsgőpincészet   - Milyen évet zártok idén? - Ha ezt az évet jól le tudjuk hozni járványügyi szempontból, akkor nálunk a Törley Pezsgőpincészetben reményeink szerint vissza tudunk állni a COVID előtti időszakra....

A hitelesség egyre fontosabb

Sándor Gabriella, Libri-Bookline, marketing és kommunikációs igazgató fotó: Egyed Péter - A karácsony kiemelt időszaknak számít a könyvpiacon, az éves marketingbüdzsé mekkora részét költik el ilyenkor? - Az év utolsó három hónapja kereskedelmi és kommunikációs szempontból valóban...

Eljött a bátrak ideje

  Gál Judit, Danubius Hotels, marketing és kommunikációs igazgató   - Milyen év végére számítasz? Picit jobb lesz, mint a tavalyi hasonló időszak? - Össze sem hasonlíthatóak. A tavaly november olyan komoly szigorítást hozott, hogy fél évig...

A jövő év második felében lehet intenzívebb felfutás

Mocsai Zoltán, P Automobil Import Kft., marketing vezető - Mit tippelsz, milyen év lesz 2021 az autópiacon? Tavaly 128 000 új személyautót helyeztek forgalomba, idén kevesebb lesz? - Egy alapvetően felemás év az idei. Az év...

A vásárlási szokások örökre megváltoztak

Kanyó Roland, dm Kft., marketing és PR menedzser 133 milliárd forintos bevétellel zártátok az elmúlt üzleti évet, majdnem 10 százalékos plusszal. Gondolom ez a körülmények figyelembe vételével, elég jó eredménynek számít? Természetesen elégedettek vagyunk az elért...
- Hirdetés -

SzuperZöld

Jól halad a Siemens okosváros-kísérlete

Bécsben, éles körülmények között tesztelik azon energiarendszereket, amelyek a fenntartható városfejlesztés alapjait adják a jövőben.Új Európában egyedülálló projekt zajlik Bécsben. Az osztrák főváros Aspern Seestadt városrészében, valós körülmények között tesztelik a jövő energiarendszereit. A...

Zöld vállalást tett a Toyota és a Lexus

2035-re karbonsemleges lesz Európában a Toyota és a Lexus.A Toyota készen áll arra, hogy 2035-re nullára csökkentse az újonnan értékesített Toyota és Lexus járművek széndioxid-kibocsátását Nyugat-Európában, amelynek fontos lépcsőfoka lesz a legalább 50 százalékos,...

Zöld együttműködésben a TotalEnergies

A TotalEnergies és a Daimler Truck AG megállapodást írt alá az Európai Unió közúti árufuvarozásának szén-dioxid mentesítésére irányuló kötelezettségvállalásukról. A partnerek együttműködnek a hidrogénnel üzemeltetett nehéz tehergépjárművek ökoszisztémáinak fejlesztésében, egyrészt azzal a szándékkal, hogy...

DATA