Hatalmas az érdeklődés a hírműsorok iránt, hét közben is sokkal többet nézünk tévét és természetesen a streaming videószolgáltatások forgalma is jelentősen megnőtt – többek között ez derül ki a Kantar elemzéséből, amelyet járvány alatti nézettségi adatok alapján állítottak össze. A hirdetők közül az autógyártók és az utazási szektor vett vissza nagyon.
Egyre több országban rendelnek el valamilyen szintű kijárási korlátozást és a négy fal közé szoruló emberek közül sokan fordulnak a tévéhez, illetve az internethez. A Kantar elemzése szerint főként hétköznapokban ugrott meg a tévézéssel töltött idő a normális helyzethez képest, de azért vannak egészen elképesztő kiugrások. Spanyolországban például március 14-én, szombaton jelentették be az országos kijárási tilalmat, és aznap 100 perccel nőtt az átlagos tévézési idő az egy héttel korábbihoz képest. Norvégiában a hasonló intézkedés elrendelését követő első két munkanap során 26 százalékos növekedést mértek a nézettségben, míg Latin Amerikában 9, a Fülöp-szigeteken pedig 19 százalékos bővülést regisztráltak március közepén egy hét alatt az előző héthez képest.
A kínai tévézési szokások elemzéséből pedig az derült ki, hogy a fiatalok körében az átlaghoz képest nagyobb arányban hódított a tévézés. A 14 év alattiaknál az év első 11 hónapjában 19 százalékos növekedést mértek a tévénézésre fordított időben, míg a fiatal felnőtteknél, a 15-34-es korosztályban ennél is nagyobb, 27 százalékos bővülést. Spanyolországban pedig március második hetében 80 százalékkal nőtt az átlagos tévézési idő a 13-24 évesek körében.
Norvégiában lineáris és időeltolásos tévézés mellett a streamingre fordított időt is tudják mérni. A kijárási korlátozás bevezetését követő két munkanap során a 30-39 évesek körében 62 százalékkal nőtt a YouTube használat, míg a 20-29 éveseknél harmadával.
A Kantar elemzéséből az is kiderül, hogy elképesztő igényük van az embereknek a tájékoztatásra és ezért nagyon megugrott a hírműsorok nézettsége. Kínában például a hetente hírműsorok nézésére szánt idő duplájára nőtt, idén 18,5 óra, míg tavaly átlagosan 9 óra volt. Spanyolországban a kijárási korlátozás elrendelésének napján 3,6-szeres növekedés volt a tévéhíradók nézettségében. Dániában pedig 3,3 millió ember nézte, amikor a királynő és a miniszterelnök bejelentette a korlátozás – ezzel egy 28 éves nézettségi rekord dőlt meg. A hírműsorok itthon is nagyon népszerűek mostanában, a múlt héten például az RTL Klub esti Híradója és a TV2 Tények egy-egy adása is egymillió feletti nézőszámot ért el.
Az várható volt, hogy egy ilyen helyzetben a streaming szolgáltatások iránti igény jelentősen nőni fog, nem véletlen, hogy a cégek, köztük a Netflix és a Disney is csökkentette az európai piacon a felbontást, hogy ne terheljék túl a távközlési hálózatokat. A Kantar elemzése norvég adatokat idéz, ahol a lineáris tévézés a lezárás első napjaiban 22 százalékkal nőtt, míg a Netfliy 29, a YouTube pedig 39 százalékos bővülést produkált. A tévétársaságok VoD csatornáin pedig 30 százalékos nézettség növekedést mértek.
A Kantar elemzésében megvizsgálták azt is, hogyan reagáltak a hirdetők az új helyzetre. Franiaországban 10 százalékkal esett vissza márciusban a tévében megjelenő hirdetők száma. A legnagyobb mértékben az autóipar, az élelmiszeripar és a szabadidős szolgáltatók vettek vissza a reklámjaikból a franciáknál. De nem csak a tévés piacot, az online szektort is érinti a helyzet, a ligtársaságok keresőhirdetéseiben például 50 százalékos visszaesést mértek.
Az Egyesült Államokban az autóipar, a gyorsétterem-láncok és az utazási szektor esetében mértek 10 százaléknál nagyobb visszaesést a tévéhirdetésekben január vége óta.