A gazdasági válság sokakat érzékenyen érint, és a bizonytalanság miatt továbbra is nehéz tervezni. A legnagyobb médiacégek elég jól vették az akadályokat: van, ahol kifejezetten jól megy a szekér, és bár ha óvatosan is fogalmaznak, az idei év is rendben lehet.
VIDUS GABRIELLA, RTL Magyarország, vezérigazgató
2022
Az RTL Magyarország korrigált EBITA-ja 13 millió euró volt, csakúgy, mint 2021-ben, a teljes bevétele pedig 113 millió eurót tett ki, ami valamivel kevesebb a 2021-es, 116 milliós bevételi eredményhez képest. Ennek az oka elsősorban az árfolyamváltozásokban keresendő. Ezt a hatást részben ellensúlyozta az organikus növekedés. A vállalat eredményessége arányosan nőtt, azaz hatékonyabban működtünk, mindezt egy olyan időszakban sikerült elérni, amikor az elmúlt évtized legnagyobb termékfejlesztését hajtottuk végre és beléptünk a streamingpiacra. Méghozzá az előfizetői számok azt mutatják, hogy sikerrel. Elégedettek vagyunk a platform teljesítményével, és azt látjuk, hogy van még étvágy a piacon a magyar nyelvű tartalomra.
Innováció és meglepetések
A reklámpiac, ha nem is követi le teljes mértékben az inflációs környezetet, de pozitív irányba mozdult, aminek természetesen nagyon örülünk. Ősszel megújul az RTL programmingstruktúrája, aminek bízunk a sikerében és a lineáris nézettségre gyakorolt kedvező hatásában. Az RTL név 2023-ban is egyet jelent az innovációval, és az év hátralévő részére is tartogatunk még meglepetéseket.
GUTTENGÉBER CSABA, Atmedia, ügyvezető igazgató
Ilyen volt
Tavaly a nehéz gazdasági körülmények ellenére kiemelkedően jó évünk volt. A televízió továbbra is a core businessünk – szignifikánsan a piac fölött teljesítettünk, az online tovább növekedett, noha a bővülés üteme lassult, a rádió pedig meglepően jól ment. A kereskedelmi bevételeinket tekintve mindhárom területen két számjegyű növekedést értünk el, a podcastüzletágunk is beindult, így sikerült teljesítenünk mind a bevételi, mind a profitterveinket.
Több forgatókönyv
Az idei évre több forgatókönyvvel készültünk, egyelőre a legoptimistább változat látszik megvalósulni. A televíziós és digitális bevételeink a várakozásainknak megfelelően alakulnak, és a rádió dinamikus növekedése folytatódni látszik. A fő kérdés, hogy a fogyasztás visszaesése mikor és milyen hatással lesz a médiaköltésekre akár már ősszel. Ha a második fél év is úgy alakul, ahogyan az első, akkor 2023 is rendben lesz.
Térnyerés
A legnagyobb kihívás a globális online szereplők folyamatos térnyerése. Ugyanakkor ez lehetőség is, hiszen ekkora pénztömeg, több mint 100 milliárd forint minden hazai médiaszereplő számára source of business lehet.
PAVEL STANCHEV, TV2 Csoport, vezérigazgató
Kiváló év
A 2022-es eredményeink kiválók voltak mind a nézettségi, mind a pénzügyi mutatók tekintetében. Magyarországon a teljes napot tekintve tovább növeltük a piaci előnyünket, főműsoridőben pedig 20 év után először nyertünk a negyedik negyedévben mindhárom kiemelt célcsoportban. A pénzügyi eredményekre hatással volt a dollár ereje, azonban a költségeinket tökéletesen kezeltük, így a nyereségesség jó szinten maradt. További beruházásokat hajtottunk végre a Planet TV-nél Szlovéniában, ennek is köszönhetően a portfólió a teljes napot vizsgálva 19 százalékos közönségarány-növekedést ért el.
Terveinknek megfelelően
Ha a június 20-i YTD-eredményeket nézzük, akkor elmondhatjuk, hogy mind a TV2 Csoport, mind a TV2 megőrizte piacvezető pozícióját mindhárom kiemelt korcsoportban, főműsoridőben és teljes napon. A pénzügyi eredményeink eddig a terveinknek megfelelően alakultak. A reklámpiac stagnál. Néhány FMCG-ügyfél költségvetésének csökkentését ellensúlyozza a reklámköltés növekedése más szektorokban, például a bank, az autóipar, a turizmus, a szórakoztatóipar. Ez várhatóan a tévés hirdetési árak emelkedését is elősegíti.
Nem érezzük
Mi még nem érezzük az infláció hatását, ami várhatóan tovább csökken az év hátralévő részében. Ezért fegyelmezettnek és óvatosnak kell lennünk, amikor tartalombeszerzésre, -előállításra kerül a sor. A több évre vonatkozó nagy pénzügyi kötelezettségvállalások keserű szájízzel végződhetnek.
KOVÁCS TIBOR, Ringier, ügyvezető igazgató
2022
Tavaly komoly beruházásokat valósítottunk meg, ezeknek a költségei nyilván megmutatkoznak a tavalyi mérlegünkben, ami egyébként az előzetes terveink szerint alakult. Folyamatosan és tudatosan építkezünk, fejlesztünk, elsősorban a digitális portfóliónk, illetve a tartalmi megoldásaink területén. Tavaly egy több mint húszfős szerkesztőségi csapattal elindítottuk a sportal.hu digitális platformot, valamint az új női szájtunkat, a kiskegyed.hu-t. Felépítettük, és egy dedikált csapattal üzemeltetni kezdtük a saját videóstúdiónkat, ahol heti szinten jó néhány videós formátum készül a blikk.hu, a sportal.hu, a glamour.hu, az egészségkalauz.hu és a noizz.hu felületére. Mindezeken túl 2022-ben a kiadón belülre hoztuk a digitális portfóliónk hirdetésértékesítési tevékenységét, amihez kibővítettük a saleses szakembergárdánkat.
Kihívások
Tovább szűkülnek a printkiadványok terjesztési lehetőségei, a jól monetizálható digitális megoldásokon is tovább kell dolgozni. Hamarosan azt is jobban látjuk, hogy az MI térnyerése mit hoz számunkra a mindennapokban. Mindeközben arra kell figyelnünk, hogy erősítsük a teljes média reputációját, a közönség figyelmét és bizalmát építsük, megtartsuk.
Az összeállítás teljes terjedelmében a Marketing&Media magazin legújabb számában olvasható, ami már elérhető a Digitalstandon is, ide kattintva.