- Hirdetés -

Rengeteg hulladékot szedtek ki a Tiszából

|

- Hirdetés -

Egyedülálló innovációk sora – Plasztikkajak, Ivóvíz Cserebere Pont, GPS-szel ellátott hulladék nyomkövető palack, az első tiszai Folyómentő Központ – és több mint 100 tonna hulladék összegyűjtése az eddigi eredménye a PET Kupa, az Országos Vízügyi Főigazgatóság (OVF) és a Coca-Cola Magyarország közös programjának, a 2019-ben indult Hulladékmentes Tiszának, amely a The Coca-Cola Foundation, a cég globális alapítványának támogatásával valósul meg.

Habár a Tisza teljes hulladékmentesítéséhez több időre lesz szükség, a magyarországi és a kárpátaljai szakaszon is jelentős eredményeket ért el a négy éve futó projekt. Legfőbb eredményei olyan innovációk, amelyek mind azt a célt szolgálják, hogy megelőzzük a hulladék folyókba kerülését, többet tudjunk meg a hulladék folyókon megtett útjáról, illetve arról, hogy miként lehet a folyami hulladéknak új életet és értéket adni.

A petkalózok arról ismertek, hogy nincs számukra lehetetlen és ha elsőre nem is sikerül valami, addig próbálkoznak, amíg a kutatásoknak, fejlesztéseknek eredménye nem lesz.

“A folyami hulladékgyűjtő mozgalom alapítása óta eltelt tizenegy év alatt megtanultuk, hogy a befektetett munka hatékonysága megsokszorozódik, ha megfelelő partnerek állnak a jó ügy mellé. A Hulladékmentes Tisza projekt során nemcsak a Coca-Cola Magyarországgal és az Országos Vízügyi Főigazgatósággal dolgozunk szorosan együtt, hanem számos hulladékgazdálkodással, újrahasznosítással, gyártással, kutatás-fejlesztéssel foglalkozó szervezettel és céggel is együttműködünk, határainkon innen és túl” - mondta el Gyalai-Korpos Miklós, a PET Kupa innovációkért felelős koordinátora

“Valódi összefogás eredményeként születhettek meg a Tisza megtisztítását támogató Folyómentő termékek és a Folyómentő Központ, a PET Kupa kiskörei hulladékválogató és -feldolgozó bázisa, amely egyúttal ismeretterjesztő központ is”- tette hozzá a szakember.

Ismerd meg a hulladék útját!

A PET Kupa a megelőzésen, az ártéri hulladék összegyűjtésén, szelektálásán és feldolgozásán túl a folyami műanyagszennyezés kutatására is kiemelt figyelmet fordít. Hiszen, ha ismerjük a szennyezés viselkedését, a folyótisztító akcióknak is nagyobb esélye van a sikerre! A szakemberek arra voltak kíváncsiak, hogy mekkora sebességgel haladnak a palackok az áradó folyókon, mekkora távolságot képesek megtenni adott idő alatt, hol, miért és mennyi ideig akadnak el? Két éven át változatos technológiák alkalmazásával folyt a palackjelölés. A technikai kihívások leküzdését követően, a Waterscope Zrt. fejlesztéseinek hála ma már folyamatosan és megbízhatóan gyűlhetnek az adatok. A PET-palackban elhelyezett eszköz GPS műholdas összeköttetéssel működik: minden 15. percben bekapcsolja a GPS-t és méri a földrajzi koordinátákat. Amennyiben 200 méternél nagyobb az elmozdulás, akkor a palack új helye a követőrendszer térképén is megjelenik. A legjelentősebb fejlesztés az eszköz energia menedzsmentjében rejlik, amely biztosítja a váratlan helyzetek energiatakarékos kezelését.

2022 januárjában az egyik GPS-szel ellátott speciális palack egy hét alatt körülbelül 300 kilométer megtétele után végül a Kiskörei Vízlépcsőnél torpant meg. Világviszonylatban is jelentős eredmény, hogy ilyen hosszú távon sikerült nyomon követni a folyón mozgó műanyag szennyezés mozgását. Az, hogy a palack nem jutott át, igazolja, hogy a Kiskörei Vízlépcső valódi védvonalként óvja a folyó alsó szakaszait a szennyezéstől. Az áradások alkalmával akár 600 köbméter feletti, kb. 6000 tonnányi hulladékot is képes feltartóztatni.

Kiskörei Folyómentő Központ

A vízügy közreműködésének köszönhetően a Kiskörei Vízlépcső szomszédságában kiépült a PET Kupa első Folyómentő Központja, egy olyan közösségi tér és munkavégzésre alkalmas terület, ahol a hulladékkezelő és -válogató infrastruktúrának hála, rendszeressé válhatott a hulladék gondos szétválogatása, újrahasznosításra való előkészítése. A kitermelt hulladék több mint fele hasznosul itt újra. Nyílt napok és csapatépítő programok alkalmával a kiskörei bázis a hulladékkezelési gyakorlatok izgalmas tudásközpontjává válik, ahol a petkalózok a gyakorlatban is megmutatják az érdeklődőknek, hogyan lesz a hulladékból ismét értékes termék.

Tiszai hulladékból vízi jármű: a Plasztikkajakok első generációja

Régi vágya teljesült a petkalózoknak a folyómentő kajak-flotta létrejöttével. Egy kajak elkészítéséhez kb. 300 kg hulladékot kell összeszedni a folyóból és árteréből, amiből az alapos és szakszerű szelektálásának hála körülbelül 20 kg kajak-alapanyagnak alkalmas HDPE típusú műanyag nyerhető ki. Több száz órányi kísérletezés, módszertan fejlesztés és önkéntes munka volt, míg a szorgos kezek összegyűjtötték, átválogatták, mosták, majd ledarálták a hulladékot, amit aztán a nádudvari Polyduct Nyrt. porított, hogy végül egy német cégnek köszönhetően kaphasson kajak formát. Valóban csak külalakjában hasonlított egy kajakra, mert ez az első prototípus még nem volt úszásképes.

A következő, homogénebb anyagú kajak sem volt még az igazi, végül a harmadik próbálkozás vezetett eredményre, immáron magyar partnerek - a Holofon Zrt. és a HD-Rotatech Kft. - bevonásával készültek el azok a túrakajakok, amelyek a folyómentő munkát is támogatni fogják. A kajakok, - sok más folyami műanyagból készült termékhez hasonlóan - , már kaphatóak a PET Kupa webshopjában.

Technológiai újítások közösségi funkciókkal a tiszta ivóvízért

A tisztálkodási és közösségi funkciókat is ellátó Ivóvíz Cserebere Pont (angol nevén SWAP – safe water access point) legfontosabb célja, hogy megfelelő minőségű ivóvizet biztosítson a folyókból olyan helyeken, ahol ezt a közműszolgáltatás nem teszi lehetővé. Az újjávarázsolt használt konténer lelkét adó berendezés, a Budapest Hydro Kft. által fejlesztett víztisztító készülék, amely ivóvíz tisztaságú vizet képes szolgáltatni természetes élővizekből, folyókból. A folyók tisztaságának megóvása érdekében az Ivóvíz Cserebere Pont műanyag- és újrahasznosítható hulladék átvételi pontként fog üzemelni, aminek nagy jelentősége van az olyan térségekben, ahol a szelektív hulladékgyűjtés és szemétszállítás nem érhető el. Ukrajnában, a Tisza forrásánál rengeteg műanyag hulladék kerül a folyó vizébe a közműszolgáltatások hiánya miatt. Erre a kihívásra ad választ az Ivóvíz Cserebere Pont, emellett szemléletformáló szerepe sem elhanyagolható, hiszen felhívja a figyelmet vizeink szennyezettségére.

A konténer kialakításában és berendezésében a Kling Kft., a Storque és az IKEA is segítséget nyújtott. Az Ivóvíz Cserebere Pont 2024 márciusáig Budapesten, a Dürer Kert udvarán tekinthető meg (előzetes egyeztetést követően).

Önkéntesek bevonásával tisztult a folyó

A Coca-Cola Magyarország saját munkavállalóinak bevonásával is hozzájárult a program sikeréhez, akik a PET Kupa önkénteseivel kiegészülve tisztították a folyót a Tisza-tó térségében.

„A Coca-Cola elkötelezett egy hulladékmentes világ megvalósítása iránt, ezért öröm számunkra, hogy a The Coca-Cola Foundation-ön, a vállalatunk globális alapítványán keresztül már évek óta, 2019-től részt vehetünk ebben az átgondolt, látványos eredményeket elérő programban Az anyagi támogatáson túl a Coca-Cola Magyarország munkatársai önkéntes munkájukkal is segítették az akciók sikerét. Kollégáink eddig nyolc alkalommal csatlakoztak a folyómentéshez, összesen mintegy 11 tonna hulladéktól szabadítva meg a Tiszát” – mondta el Szalóky Tóth Judit, a Coca-Cola Magyarország vállalati kapcsolatok, kommunikációs és fenntarthatósági vezetője.

A program eredményeit menet közben kisfilmekkel is megörökítette a PET Kupa (korábban Természetfilm.hu) Egyesület, hogy a folyóért zajló, sokszor emberfeletti munkát megmutassák a nagyközönségnek. A Hulladékmentes Tisza program eredményeinek összegzéseként készül el hamarosan legújabb filmjük, A folyómentő kajak, amely a Plasztikkakajak fejlesztésén keresztül mutatja be a környezetvédelmi kihívást és a hulladék praktikus újrahasznosítását. A filmet nemsokára a nagyközönség is megtekintheti.

- Hirdetés -

A KATEGÓRIA TOVÁBBI CIKKEI

Hollywoodi hangulattal ünnepel a filmcsatorna

Tíz évvel ezelőtt indult útjára a Paramount Network magyarországi adója, így idén március 1-től egy teljes hónapot szentel mindannak, amely a csatorna esszenciáját képezi, és tisztelettel hódol a hetedik művészeti ág előtt. Az alkalomból...

Így bukhat havonta 15 ezret, ha nem választ jól

A két-háromszoros különbség sem ritka a hasonló tartalmú lakásbiztosítások díjai között itthon, emiatt egy adott kategórián belül a legdrágább terméket választó ügyfelek jóval többet fizethetnek otthonuk biztosítására. Egy 120 négyzetméteres budai sorház tulajdonosa például...

Ezek a városok voltak a magyarok téli kedvencei

A Szallas.hu foglalási darabszámait összesítve a főváros vonzotta a legtöbb utazót a téli időszakban. Budapestet Eger és Pécs követte a dobogón, vendégéjszakákból viszont Pécs helyett Gyula lett a bronzérmes. A téli kikapcsolódások során a...

Ingatlant venne? – Erre lesz érdemes figyelni

A két éve indult fordulat 2023-ban leginkább korrekciót hozott a lakáspiacon, amiből már most látszanak a kilábalás jelei. Az OTP csoport szakértői szerint a javuló gazdasági, hitelezési környezetnek és a régi-új állami támogatásoknak köszönhetően...

Megvan a Gyermelyi tehetségkutatójának győztese

Eredményt hirdetett a Gyermelyi, Molnár Virág lett az idei Recept Rulett influencer tehetségkutató győztese. A feltörekvő gasztro tartalomgyártó a 2 millió forintos fődíj mellett, 1 évre elegendő Gyermelyi termékeket, és Braun konyhai kisgépeket vihetett...

Új vezetővel folytatja az Antenna Hungária

Március 1-től Papp-Gerlei Gyöngyvér az Antenna Hungária Zrt. vezérigazgatója. A szakember az elmúlt egy évben a vállalat operatív vezérigazgató-helyetteseként részt vett a társaság irányításában, és közvetlenül vezette az Antenna Hungária média divízióját. Az új vezérigazgató...

Itt a Blikk nagy dobása

A Blikk első száma 1994. március 1-jén jelent meg Magyarországon a Ringier kiadó gondozásában. Egyenesen az égből szállt alá, hiszen este 19 órakor egy katonai helikopterről raklapnyi kiadványt eresztettek a tömegbe a Városligeti Műjégpálya...

Tudatosabb építkezés

A nagyobb zajban ma tudatosabb márkaépítésre van szükségük a celebeknek, mint néhány évtizeddel ezelőtt, az önazonosság és a közvetlenség azonban soha nem megy ki a divatból. Schiwert-Takács Lászlót, az RTL Magyarország talent relations managerét...

Kiderült, kik a TikTok hazai sztárjai

Töretlen népszerűségnek örvendenek a rövid videós tartalmak, a TikTokon jelen lévő márkák száma pedig folyamatosan növekszik. A hazai influenszerek közül egyre többen érik el az egymilliós követőszámot, és a fenntarthatóság is mind nagyobb hangsúlyt...

A digitális üzletágat is Csikesz Erika vezeti majd a TV2-nél

Március 7-től Csikesz Erika feladatköre bővül, a TV2 Média Csoport Értékesítési és Digitális Igazgatójaként folytatja munkáját a cégcsoportnál. Új feladatkörében Csikesz Erika felügyeli a digitális üzletágat is, és minden részleg támogatásával a TV2 Csoport...
- Hirdetés -
- Hirdetés -

Legolvasottabb

Fontos változás az ALDI-nál

Az ALDI valamennyi áruházában üzembe álltak a visszaváltó automaták. A vásárlók már megtalálhatják a polcokon az első visszaváltási díjas termékeket. A 2024-ben induló üvegvisszaváltási rendszer bevezetése miatt a visszaváltási díjjal forgalomba hozott egyszer használatos PET,...

Hollywoodi hangulattal ünnepel a filmcsatorna

Tíz évvel ezelőtt indult útjára a Paramount Network magyarországi adója, így idén március 1-től egy teljes hónapot szentel mindannak, amely a csatorna esszenciáját képezi, és tisztelettel hódol a hetedik művészeti ág előtt. Az alkalomból...

Így bukhat havonta 15 ezret, ha nem választ jól

A két-háromszoros különbség sem ritka a hasonló tartalmú lakásbiztosítások díjai között itthon, emiatt egy adott kategórián belül a legdrágább terméket választó ügyfelek jóval többet fizethetnek otthonuk biztosítására. Egy 120 négyzetméteres budai sorház tulajdonosa például...

Ezek a városok voltak a magyarok téli kedvencei

A Szallas.hu foglalási darabszámait összesítve a főváros vonzotta a legtöbb utazót a téli időszakban. Budapestet Eger és Pécs követte a dobogón, vendégéjszakákból viszont Pécs helyett Gyula lett a bronzérmes. A téli kikapcsolódások során a...

Ingatlant venne? – Erre lesz érdemes figyelni

A két éve indult fordulat 2023-ban leginkább korrekciót hozott a lakáspiacon, amiből már most látszanak a kilábalás jelei. Az OTP csoport szakértői szerint a javuló gazdasági, hitelezési környezetnek és a régi-új állami támogatásoknak köszönhetően...
- Hirdetés -

Podcast

2023 a nemzetközi trendektől eltérő év volt itthon

Kezdjük jóslással az évet! Milyen trendek várhatóak 2024-ben a médiapiacon, a reklámköltések vonalán és merre tart a rendezvénypiac? A február 14-ei Business Lounge műsorvezetői és meghívottjai - Bacsa Gábor, a Dentsu Magyarország ügyfélkapcsolati vezetője...

A rádió a fantáziát indítja be

A rádió értelméről, jelenéről és jövőjéről folyt a diskurzus a Business Lounge december 19-ei adásának első felében, méghozzá a MiértRádió iparági összefogás vezetője, Nagy Marcell segítségével. Majd pedig Guzsaly Péter, a Skool partnerkapcsolati vezetője...

Az emberek érzik, milyen értékkel bír az élelmiszer

A pazarlás és az adományozás témaköre karácsonykor kéz a kézben jár az élelmiszervállalatoknál, erről mesélt a Business Lounge december 6-ai adásában Kazatsay Eszter, a Penny Magyarország kommunikációs vezetője és Nagygyörgy András, a Magyar Élelmiszerbank...

Don't Miss

Tudatosabb építkezés

A nagyobb zajban ma tudatosabb márkaépítésre van szükségük a celebeknek, mint néhány évtizeddel ezelőtt, az önazonosság és a közvetlenség azonban soha nem megy ki a divatból. Schiwert-Takács Lászlót, az RTL Magyarország talent relations managerét...

Fokozódó verseny

A közösségi média használata a különböző médiatípusokat vizsgálva is az elsők között van, ha a rá szánt időt nézzük – mondta el Novák Péter. Az Aleph Hungary ügyvezető igazgatója a lapunknak adott interjúban beszélt...

Továbbvisszük, amit megálmodtunk

A függetlenné válással együtt szervezetileg is komoly változások történnek a FleishmanHillard Cafénál, többek között új üzletágakat indítanak – mondta el Balaton Anita. A FleishmanHillard régi-új ügyvezetője a Marketing&Media magazinnak adott interjúban beszélt arról, hogy...

Sokba kerülhet a márkaépítés a mesterséges intelligenciával

Ma már szinte a mindennapok része a mesterséges intelligencia (MI), amelyet egyre szélesebb körben alkalmaznak. Ezzel párhuzamosan azonban mind hangosabban kongatják a vészharangokat is, miszerint nem árt vigyázni az új technológiával. Utánajártunk, milyen hátulütői...

Állandó trendkövetési kényszer

A technológiai fejlődéssel és a folyton változó fogyasztói környezettel állandó a trendkövetési kényszer – többek között ez derült ki a hazai és külföldi reklámokhoz és filmekhez gyártási, tervezési és fejlesztési szolgáltatásokat nyújtó 235 Productions...
- Hirdetés -

SzuperZöld

Az agglomerációban is erősít a GreenGo

Az autómegosztók sikerének és népszerűségének egyik kulcsa, hogy a felhasználók számára elérhető-e a szolgáltatás mindennapi életük fontos helyszínei közelében. A szolgáltatási terület bővíthetőségének korlátait a GreenGo most Külső Zónák megnyitásával bontotta le, megnyitva a...

Több mint egy tonna műanyag flakont gyűjtöttek össze

A Henkel és a Rossman tavaly már a 7. alkalommal rendezte meg a népszerű „Játék egy zöldebb jövőért” fenntarthatósági promócióját. A kezdeményezés a Trade Magazin Év promóciója versenyén második helyezést érdemelt ki Non food...

Zöldre vált az Erste ingatlanalapja

A magyarországi ingatlanalapok közül elsőként működik ESG-alapként az Erste Nyíltvégű Ingatlan Befektetési Alap. Az ingatlanalap tulajdonában lévő épületek – értékalapon számítva – több mint fele „A” kategóriás irodaház, amelyek mindegyike rendelkezik legalább egy zöld...

DATA

Labdarúgó Eb M4 Sport nézettség

Virágzik a sportturizmus, nagyot nőhet a szurkolók száma

Az Európa-szerte eltérő Covid-19 korlátozások ellenére is 60 százalékkal nőhet idén az új és visszatérő szurkolók száma a sporteseményeken az előző évhez képest. A Mastercard Sportgazdasági Indexe szerint egyre többen költenek olyan sportokra, melyeket...

Kisebbségben vannak a környezettudatos cégek

Bár jobban figyelnek a fenntarthatóságra a magyar nagyvállalatok, még mindig masszív kisebbségben vannak a környezettudatos cégek – többek között ez derül ki a K&H Bank felméréséből. A múlt év utolsó negyedében megkérdezett cégek majdnem...

Rekordmennyiségű reklám jelent meg tavaly a tévécsatornákon

2021-ben a teljes népesség naponta átlagosan 4 óra 54 percet töltött a tévékészülékek előtt, amely mindössze 1 perccel volt kevesebb, mint az egy évvel korábbi tévénézési idő – derül ki a Nielsen Közönségmérés adataiból....