- Hirdetés -

Rengeteg hulladéktól szabadították meg a Tisza-tavat

|

- Hirdetés -

Rekordszámú résztvevővel, vidám hangulatban és rekord mennyiségű összegyűjtött hulladékkal zárult a III. Tisza-tavi PET Kupa. Az elmúlt napokban zajló környezetvédelmi programon ezúttal a tó Tiszafüred és Tiszanána-Dinnyéshát közötti szakaszán több mint 1500 zsák szemetet gyűjtöttek össze a petkalózok. A versenyt ezúttal a TiszaiJAK névre keresztelt családi csapat nyerte, a Tisza-tó Hőse díjat a DHL Clean Up Hungary vehette át, mindkét csapatban szép számmal képviseltette magát a legifjabb nemzedék. A III. Tisza-tavi PET Kupa a Technológiai és Ipari Minisztérium (TIM) támogatásával valósult meg.

A főként Ukrajnából és Romániából érkező hulladékot az árterekben igen gyorsan benövi a természet, a sűrű vízparti erdőben nincs könnyű dolga a petkalózoknak. A kalandvágy, a tenni akarás és a környezetvédő lelkület mégis rekordszámú csapatot állított a Tisza-tavi rajtvonalhoz, hogy különleges élővilágú vízi és szárazföldi területeket tisztítsanak meg a hulladéktól. Idén négy baráti, kilenc vállalati és egy nemzetközi résztvevőkből álló csapat küzdött meg egymással, a szúnyogokkal, a hangyákkal és persze a PET-palackokkal, hiszen az összegyűjtött hulladék fele a vízen pille könnyedséggel úszó műanyag palack.

1549 zsák szeméttel kevesebb a természetben

„A 14 pethajós csapat mindegyike szinte erőn felül gyűjtötte a hulladékot, hogy a három nap alatt új rekordot döntsünk. 1549 zsák, becsléseink szerint közel 7 tonna hulladék lett a végeredmény” – számolt be Tamás Zsolt versenyigazgató, a PET Kupát működtető Természetfilm.hu Egyesület alelnöke.

„A szelektálási munkában a csapatok idén is jelentős részt vállaltak, a hulladék nagyobb részét már a parton, vagy saját pethajójuk fedélzetén átválogatták” – tette hozzá elismerően a szakember.

A zsákolt hulladékért PETákok jártak, az úgynevezett szuperzsákokért (színre válogatott, összezsugorított, kupak nélküli PET-palackok) négyszer annyi pontot osztottak ki a PETbankárok, mint a válogatás nélküli zsákokért. Ennek köszönhetően a hulladék csaknem felét szuperzsákként adták le a résztvevők. A szemét között naponta találtak hűtő darabokat, TV készüléket, autó karosszériát, különböző szigetelőanyagokat és veszélyes hulladékot (festéket, olajos hordókat).

A PET Kupa civil szervezetként mára a folyami hulladék legnagyobb újrahasznosítójává nőtte ki magát, a közszolgáltatóknak, begyűjtő- és hasznosító cégeknek, valamint az innovatív, kisipari megoldásoknak köszönhetően. A tisza-tavi versenyen gyűjtött hulladék újrahasznosítható része, közel 70%-a a hazai vállalkozások munkájának köszönhetően kerül vissza az anyagok körforgásába.

A legjobbak legjobbjai

A versenyt kimagasló eredménnyel, - több mint 200 zsák hulladék összegyűjtésével – a TiszaiJAK családi csapat nyerte, akik között néhány veterán felnőtt petkalóz és jó pár szorgalmas pici gyerekkéz is szedte a szemetet. Második helyen, egy tapasztalt kapitány vezetésével, ám teljesen új legénységgel, az ERSTE Green végzett. A dobogó harmadik helyén tavalyi eredményét ismételte meg a Decathlon csapata. A DHL Clean Up Hungary a legkisebb, mégis legszorgalmasabb legénységgel vihette el a Tisza-tó Hősének járó elismerést, hiszen ők gyűjtötték a legtöbb egy főre jutó hulladékot.

Az idén 10 éves születésnapját ünneplő PET kupa szervezői tiszai uszadékfából készített díjakkal tették emlékezetessé a csapatok munkáját, a dobogós helyezettek pedig a Zöldbolt által felajánlott, kizárólag hasznos háztartási kellékekből álló ajándékcsomagokat is átvehették.

A III. Tisza-tavi PET Kupa dobogós hajóegységei és pontjaik:

TiszaiJAK - 12.145 PETák

ERSTE Green - 11.175 PETák

Decathlon - 10.895 PETák

Tisza-tó Hőse díj: DHL Clean Up Hungary

Ezt a díjat a fejenként legtöbb hulladékot összegyűjtő csapat kapja minden versenyen.

Nagy tisztelet jár a mezőny további lelkes és elhivatott csapatainak, valamint a PET Kupa önkénteseinek és az utánpótlás PET Kupa UP csapat fiatal petkalózainak.

A III. Tisza-tavi PET Kupa további résztvevői voltak: CsiPET Csapat, Ex Ante, KALL Ingredients, KÖTIVIZIG, Magyar Bankholding, Pelikánok (Gödöllői Waldorf Iskola), Porontyok, Prezi, Zábrák, PETagógusok (nemzetközi csapat)

Akik nélkül nem lett volna III. Tisza-tavi PET kupa

A hulladékkezelést a PET Kupa kiemelt szakmai partnereként ez alkalommal is a Környezetvédelmi Szolgáltatók és Gyártók Szövetsége (KSZGYSZ) koordinálta. A kommunális hulladék szakszerű szállításában és ártalmatlanításában az NHSZ Tisza Nonprofit Kft. és az NHKV Zrt. segítette a szervezőket. Az újrahasznosítható anyagok elszállításában a Tisza-tavi Sporthorgász Kft. nyújtott nélkülözhetetlen segítséget. A Közép-Tiszai-Vízügyi Igazgatóság (KÖTIVIZIG) nemcsak most, hanem egész évben támogatja a PET Kupa akcióit és szoros együttműködés zajlik a Kiskörei Vízerőmű előtt feltorlódott folyami hulladék átválogatása és hasznosítása érdekében .

A petkalózok munkáját magyar nyelvű hulladéktérképező mobil applikáció és online tiszai hulladéktérkép is segítette. A Konasoft számítástechnikai támogatásainak köszönhetően mobil telefonos applikáció informálta a résztvevőket és a verseny iránt érdeklődőket. A rendezvényt a SONAR Felső-Tiszai Búvár és Vízimentő Egyesület hajóegységei biztosították, a verseny logisztikáját a DHL Szállítmányozási Kft. segítette. A motoros, kiszolgáló hajókat a HONDA gyorsította. A hulladékok kezelését, a verseny lebonyolítását és a résztvevők élelmezését az NBG Masters Kft. támogatta. A Zöldbolt a nyertes csapatok ajándékcsomagjaihoz járult hozzá. A PET Kupa köszönetét fejezi ki a fő támogató Technológiai és Ipari Minisztériumnak és a rendezvényt segítő önkormányzatoknak.

A folyóvédelem szakmai seregszemlével folytatódik

A rendezvény folytatásaként a PET Kupa és a Környezetvédelmi Szolgáltatók és Gyártók Szövetsége június 22-én Kiskörén tartja meg a VII. Tiszai Kerekasztal szakmai találkozót. A hagyományos szakmai kerekasztal évek óta összehozza a folyóvédelemmel foglalkozó kulcsszereplőket, döntéshozókat, szakértőket és igazi “seregszemlének” számít, bemutatva a hazai és környező országok legfrissebb fejlesztéseit, szakmai eredményeit, elősegítve a hazai és nemzetközi folyóvédelmi törekvéseket. A szakmai programot idén gyakorlati tereplátogatás zárja a PET Kupa és a KÖTIVIZIG kiskörei Folyami Hulladékkezelő Központjában.

- Hirdetés -

A KATEGÓRIA TOVÁBBI CIKKEI

Még mindig fontos szerep jut a tévének

A tévénézési szokások generációról generációra változnak, de a televíziók helye egyelőre megingathatatlannak tűnik a háztartásokban – derül ki a Samsung reprezentatív felméréséből. Azonban egyre bővül azon szituációk és tevékenységek köre, ahogyan és amikor bekapcsoljuk...

Panorámakivetítővel érkeznek a luxus-BMW-k

A BMW Head-Up kijelző új nemzedéke a NEUE KLASSE modellgenerációban érkezik meg az utakra. A BMW Panorámakivetítő piaci premierjét Oliver Zipse, a BMW AG igazgatótanácsának elnöke erősítette meg.A BMW teljesen új technológiai platformot fejleszt...

Ezek lehetnek az idei év okos trendjei

Az utóbbi hónapokban újra szárnyra kaphattak a gyártók és a fejlesztők, és hozzánk is végre elérhettek régóta várt okos otthoni innovációk a globális chiphiány mérséklődésével és az ellátási láncok akadozásának javulásával. Sok technológiai újdonsággal,...

Egymást érik az Ukrajna elleni támadások

Az orosz invázió 2022 februári kezdete óta példátlanul intenzívvé váltak az Ukrajna elleni adattörlő (wiper) támadások, az ESET Research most elkészítette az ilyen típusú kibertámadások idővonalát. Jó hír, hogy sok tervezett incidenst sikerült időben...

Rengeteg terméket vitt házhoz a Tesco

Tíz éve indította el házhozszállítási szolgáltatását a Tesco Budapesten, a versenytársak között elsőként. Azóta az áruházlánc 874 településen viszi házhoz az online rendelt termékeket országszerte 2,7 millió háztartásba. A kiszállítók a tíz év alatt...
televízió nézettség

Hétből hat estét nyert a TV2

Múlt héten kicsit csökkent a főműsoridős különbség az RTL és a TV2 között, de az utóbbi még így is kényelmes előnnyel vezet. Továbbra is magas nézőszámmal fut a TV2-n a Sztárban sztár és a...

Extra kijelzővel jön az új csúcsmobil

A fejlett kijelzőtechnológiák terén végzett, átfogó kutatás és fejlesztés (K+F) figyelemre méltó eredménye a HONOR Magic5 sorozat, amely a Magic5 Lite és a Magic5 Pro készülékeket foglalja magába. A Magic5 széria szíve egy bámulatos...

Lassan ébredezik a használtautó-piac

Februárban a DataHouse előzetes adatai szerint 64 900 személygépkocsi cserélt gazdát, ami ugyan 4 százalékkal alatta marad a januári 67 700-as mennyiségnek, ám ha a naptárhatással korrigálunk – február a legrövidebb hónap –, ez...

Mit tenne, ha visszamehetne az időben?

Miközben a 18-65 éves magyar internetezők 38 százalékának nincs semmilyen hosszú távú pénzügyi terve, és a többség pesszimista a közeljövőt illetően, a megkérdezettek több mint harmada kezelné a jelen problémáit a jövőjébe történő beruházással....

Sajtódíjat indít a Siemens

Újraindítja médiadíját a Siemens, amellyel a technológia területén kimagasló minőségű munkát végző újságírókat és tartalomkészítőket kívánja elismerni. A Siemens Media Award 2023 regionális sajtópályázatra Közép- és Kelet-Európa hét országában (Ausztria, Horvátország, Magyarország, Lengyelország, Szerbia,...
- Hirdetés -
- Hirdetés -

Legolvasottabb

Hatalmas változás az Euronics-nél

Az aktuális vásárlói elvárásoknak és igényeknek megfelelően teljesen újraértelmezte budaörsi üzletét az Euronics. Az áruházi térben minden elemet úgy alakítottak ki, hogy vezesse és segítse a látogatót. A több mint 200 millió forintos beruházással...

Még mindig fontos szerep jut a tévének

A tévénézési szokások generációról generációra változnak, de a televíziók helye egyelőre megingathatatlannak tűnik a háztartásokban – derül ki a Samsung reprezentatív felméréséből. Azonban egyre bővül azon szituációk és tevékenységek köre, ahogyan és amikor bekapcsoljuk...

Panorámakivetítővel érkeznek a luxus-BMW-k

A BMW Head-Up kijelző új nemzedéke a NEUE KLASSE modellgenerációban érkezik meg az utakra. A BMW Panorámakivetítő piaci premierjét Oliver Zipse, a BMW AG igazgatótanácsának elnöke erősítette meg.A BMW teljesen új technológiai platformot fejleszt...

Ezek lehetnek az idei év okos trendjei

Az utóbbi hónapokban újra szárnyra kaphattak a gyártók és a fejlesztők, és hozzánk is végre elérhettek régóta várt okos otthoni innovációk a globális chiphiány mérséklődésével és az ellátási láncok akadozásának javulásával. Sok technológiai újdonsággal,...

Egymást érik az Ukrajna elleni támadások

Az orosz invázió 2022 februári kezdete óta példátlanul intenzívvé váltak az Ukrajna elleni adattörlő (wiper) támadások, az ESET Research most elkészítette az ilyen típusú kibertámadások idővonalát. Jó hír, hogy sok tervezett incidenst sikerült időben...

Podcast

Az e-kereskedelem nem elvesz, hanem átalakít és kiegészít

Ha nincs COVID, és nem beteg az ember annyira, hogy ne tudjon kimozdulni otthonról, milyen ingerküszöböt kell elérni ahhoz, hogy valaki automatikusan online akarjon vásárolni? Létezik-e tipikus online vásárló és miért jellemző ránk annyira...

A legfontosabb a brandhez való lojalitás építése

Vajon mik a közös pontok egy lapkiadó és egy kereskedelmi cég munkájában és hogyan alakultak a média- és tartalomfogyasztási, valamint vásárlási szokások az elmúlt években? Varga Anita, a Rossmann Magyarország marketingvezetője és Kovács Tibor,...

Húsz éve nem ilyen volt a vendéglátás

„Már a pandémia előtt is, azt követően pedig kifejezetten erős volt a munkaerőhiány”, ezt a problémát orvosolandó hozta létre Birizdó Ádám és Sebestyén Ádám a Giggle.hu-t. A Business Lounge január 31-ei adásában az alkalmi...

Don't Miss

Gördülékenyebben mennek a dolgok

Németországból érkezett az évi 50 milliárd forintos nettó árbevételt megközelítő CETIN Hungary élére Kübler-Andrási Judit, aki olyan magától értetődően beszél nemrég megszerzett vezérigazgatói pozíciójáról, mintha a világ legtermészetesebb dolga lenne, hogy nők nagy technológiai...

Közösségi királyok és királynők

A hazai piacon nagyjából egymillió körüli az üvegplafon, ami körül megáll a rajongótábor bővülése, és aki még nem tart itt, annak van lehetősége a növekedésre – nyilatkozta a Marketing&Media magazinnak Bradács András, a Front...

„Az erős márka kapcsolatban van a kimagasló üzleti teljesítménnyel” – interjú Szabó Melindával

Szabó Melinda, a Deutsche Telekom Signature CEO díjas Senior Vice President-je felfedte előttünk többek között a vállalat különböző marketingdöntései és kreatív nézetei mögött meghúzódó okokat is. Válaszai kapcsán nem csupán egy sikeres és innovatív...

Átalakuló lapkészítési elvek

Az átalakuló lapkészítési elvekről, a sztárhírek kiválasztásáról is beszélt Kolossváry Balázs a Marketing&Mediának adott interjúban. A Blikk és blikk.hu főszerkesztője szerint az Instagram és YouTube sztárok netes követői akkor sem vásárolnak print lapot, ha...

Kevésbé kelendő legendák

Hogyan hat egymásra az online és a print kiadvány, mennyire van esélyük az új címlapsztároknak arra, hogy évekig uralják a borítókat – többek között erről is beszélt Bokor Klára. A Kiskegyed, főszerkesztője elárulta azt...
- Hirdetés -

SzuperZöld

Mesterséges intelligencia teheti zöldebbé a vállalatokat

Egyre ambiciózusabb szén-dioxid-kibocsátáscsökkentési célokat fogalmaznak meg a vállalatok, azonban ahhoz, hogy érdemi lépéseket tegyenek a nettó zéró kibocsátás felé, precíz adatszolgáltatásra van szükségük: a mesterséges intelligencián alapuló megoldások már erre is megoldást nyújthatnak. Egyre...

A drogériákban is egyre fontosabb a környezettudatosság

Árérzékeny, kissé szkeptikus és nem igazán tájékozott a magyar lakosság a környezetbarát kozmetikai és higiéniai termékekkel kapcsolatban. A fiatalok számára az állatok védelme, az idősebbeknek pedig a hulladék minimalizálása a fontosabb termékválasztáskor – derül...

Legendás kutató érkezik Magyarországra

2023 májusában Magyarországra látogat Dr. Jane Goodall, világhírű főemlőskutató, ENSZ-békenagykövet és aktív környezetvédő, akinek köszönhetően megtudtuk, hogy a csimpánzok sokkal közelebbi rokonaink, mint valaha gondoltuk volna. Egyetemi előadása egyben A remény könyve című kötetének...

DATA

Labdarúgó Eb M4 Sport nézettség

Virágzik a sportturizmus, nagyot nőhet a szurkolók száma

Az Európa-szerte eltérő Covid-19 korlátozások ellenére is 60 százalékkal nőhet idén az új és visszatérő szurkolók száma a sporteseményeken az előző évhez képest. A Mastercard Sportgazdasági Indexe szerint egyre többen költenek olyan sportokra, melyeket...

Kisebbségben vannak a környezettudatos cégek

Bár jobban figyelnek a fenntarthatóságra a magyar nagyvállalatok, még mindig masszív kisebbségben vannak a környezettudatos cégek – többek között ez derül ki a K&H Bank felméréséből. A múlt év utolsó negyedében megkérdezett cégek majdnem...

Rekordmennyiségű reklám jelent meg tavaly a tévécsatornákon

2021-ben a teljes népesség naponta átlagosan 4 óra 54 percet töltött a tévékészülékek előtt, amely mindössze 1 perccel volt kevesebb, mint az egy évvel korábbi tévénézési idő – derül ki a Nielsen Közönségmérés adataiból....