Magyarország a fintech átalakulás tekintetében a „korai többségi” fázisban van, ahol a kkv-k több mint 15 százaléka már fintech-ekkel működik együtt. Az elmúlt 7 évben a hazai piacon a nemzetközi fizetésekhez hozzáférést kínáló fintech-ek térnyerése jelentős, évi 50 milliárd forint megtakarítást eredményezett a magyar kkv-k számára. Az iBanFirst budapesti irodája megnyitása óta összesen több mint 100 millió euró értékben segített nemzetközi fizetéseket végrehajtani magyar ügyfelei számára.
Az iBanFirst két éves kelet-közép-európai regionális működése során több mint 1000 vállalatot vont be a platformjára. Magyarország az európai országok között is kiemelkedően teljesít, a vállalat számára a top 3 európai piac egyike profitabilitás szempontjából. A hazai kkv-k körülbelül 15%-a választja a fintech megoldásokat a hagyományos bankok alternatívájaként, amellyel az ország az „early majority”, azaz korai többségi szakaszban van. Az iBanFirst becslései szerint a digitális pénzügyi szolgáltatások igénybevételével, így a hagyományos szolgáltatási díjak kiváltásával a hazai kkv-k megtakarításai összesen évente akár az 50 milliárd forintot is elérhetik.
Az iBanFirst budapesti irodája 6 hónapos működése alatt több mint 100 millió euró értékben segítette a nemzetközi fizetéseket magyar ügyfelei számára, ezzel a vállalat éves növekedési üteme meghaladja az európai átlagot. Sőt, a geopolitikai válságok, a gazdasági bizonytalanságok és a szélsőséges árfolyam-ingadozások közepette a magyar kereskedelmi vállalatok egyre gyakrabban alkalmazzák a fintech által biztosított fedezeti eszközöket, amelyek a haszonkulcs védelmét és a régión belüli üzleti tevékenységük bővítését segítik. A magyar kkv-k a fintech szolgáltatások igénybevételével, így a hagyományos szolgáltatási díjak kiváltásával 50 milliárd forintot spórolnak éves szinten. A cég előrejelzése szerint a magyarországi tranzakciók volumene 2024-ben megduplázódik 2023-hoz képest, várhatóan elérve az 500 millió eurót.
„Az iBanFirst kelet-közép-európai és magyarországi sikertörténete nagyrészt az itteni cégvezetőknek köszönhető, akik sokkal nyitottabbak az új technológiák és digitális megoldások iránt, mint a nyugati piacokon, ahol az innovatív banki gyakorlatok elterjedése lassabb. Ezen túlmenően az üzleti környezet gyorsan növekszik ebben a régióban, ami növeli a keresletet a határokon átnyúló fizetési megoldások és a testre szabott kockázatkezelési stratégiák iránt” – mondta Johan Gabriels, az iBanFirst délkelet-európai regionális igazgatója.
A budapesti iroda csapata 6 főre bővült, jelenleg 500 ügyfelet szolgálnak ki. Havonta mintegy 20 magyar KKV nyit számlát az iBanFirst-nél, amely lehetővé teszi számukra, hogy több mint 30 devizában gyors, átlátható és költséghatékony fizetéseket és devizaműveleteket hajtsanak végre. Ezen túlmenően minden ügyfél egy személyes kapcsolattartóval rendelkezik, aki segíti őket a platform használatában és az üzleti tevékenységük bővítésében.
A magyar ügyfélportfólióba különböző ágazatokban működő cégek találhatóak, az autóipartól a mezőgazdaságon, az energetikán, az informatikán és a távközlésen át az építőiparig és a kiskereskedelemig. A platformon keresztül végrehajtott tranzakciók értéke néhány ezer eurótól a több millió eurós tranzakcióig terjedhet. A magyar cégek elsősorban az EU-ból, Kínából és Törökországból származó külföldi partnerekkel kereskednek.
„Magyarországon a régióban tevékenységüket bővítő cégek exponenciálisan növekednek. Örömmel támogatjuk ezt a tendenciát, és segítünk a különböző iparágak vállalkozóinak abban, hogy országuk határain túl is terjeszkedni tudjanak vállalkozásukkal. Szakértői csapatunk készen áll arra, hogy minden támogatást megadjon a helyi cégeknek nemzetközi céljaik eléréséhez" – mondta Henrik Gergely, az iBanFirst magyarországi értékesítési vezetője.
Az iBanFirst már számos országban bevezette platformján a nyílt banki képességek integrálását, amellyel a több banki partnerrel együttműködő nagyvállalatok igényeit is kielégítik. Ezek a cégek minden pénzügyi műveletüket egyetlen felületen központosíthatják (bankszámlák ellenőrzése, fizetések kezdeményezése, devizaváltás), amely tovább egyszerűsíti a napi pénzügyi műveleteiket. A nyitott banki infrastruktúra fejlesztésének kilátásai nagyon ígéretesek, mivel az e technológia által elősegített fizetések globális értéke az előrejelzések szerint 2026-ra megdöbbentő, 2800%-os növekedést fog tapasztalni.
Eközben az iBanFirst az AI-ra összpontosít. Ebben az új operatív igazgató segíti a céget: Julien Molezt az iBanFirst műveleti igazgatójává nevezték ki, és a vállalat végrehajtó bizottságának (EXCO) tagja lesz. A vezető pénzintézeteknél a tanácsadás, technológia és mesterséges intelligencia terén szerzett közel 20 éves tapasztalatával Julien kamatoztatni fogja szakértelmét, hogy hozzájáruljon ahhoz a működési kiválósághoz, amely az iBanFirst sikerének sarokköve volt.
Az iBanFirst jelenleg 13 működő irodával rendelkezik 10 európai országban (Belgiumban, Bulgáriában, az Egyesült Királyságban, Franciaországban, Hollandiában, Magyarországon, Németországban, Olaszországban, Romániában és Spanyolországban), és 5 egymást követő évben szerepel a Financial Times top 1000-ben, Európa leggyorsabban növekvő vállalatai között. Az iBanFirst több mint 1,4 milliárd euró értékű tranzakciót dolgoz fel havonta az összes csoportszintű művelet során.