- Hirdetés -

Saját dolgozóik sodorhatják veszélybe a cégeket

|

A cégek informatikai területen dolgozó szakembereinek 77 százaléka gondolja úgy, hogy saját szervezete nem képes napjaink biztonsági kihívásaival megküzdeni. A probléma egyik leggyakoribb forrása az alacsony felhasználói tudatosság: ha egy cég alkalmazottai nincsenek tisztában az alapvető kiberveszélyekkel, könnyen áldozatokká válhatnak, és rajtuk keresztül veszélybe kerülhet az egész szervezet.

Statisztikák szerint a világon évek óta folyamatosan emelkedik a kiberfenyegetettség szintje: a mobil eszközökre írt kártevők száma az elmúlt évben több mint 50 százalékkal nőt, míg az IoT eszközök (dolgok internete) elleni támadások 600 százalékos emelkedést mutatnak, amely elsősorban a digitális okoseszközök terjedésének, másrészt azok csapnivaló védelmének köszönhető. Emellett sajnos megállapítható – és a jövőre nézve kevés jót sejtető – hogy azok a programok, amelyek közvetlen bevételforrást jelentenek a bűnözőknek, még nagyobb mértékben erősödtek. A világ egyik legjelentősebb kiberbiztonsággal foglalkozó vállalatának statisztikája szerint az illegális kriptovaluta-bányász programok száma mindössze egy év alatt 85-szörösére nőtt.

Egyre magasabb biztonsági költés, egyre több probléma

Hogy miként lehetséges ez? Sajnos sem a felhasználók nem védik megfelelően informatikai eszközeiket, sem a cégek saját hálózataikat. A CheckPoint 2018-as fenyegetettségi riportja szerint a vállalatok 97 százaléka elavult IT biztonsági infrastruktúrát használ. A bűnözők így képesek ezeket a programokat észrevétlenül telepíteni és működtetni – vagyis a céges nagyteljesítményű szervereken vagy akár szerver farmokon kriptovalutákat bányásztatni a saját hasznukra.

„Ezzel egy időben a biztonsági kiadások a szervezetek költségvetésében emelkedő tendenciát mutatnak, ám ez a pénzmennyiség mégsem elegendő arra, hogy megvédje a rendszereket és adatokat a támadásoktól. A másik nagyon jelentős és sokkal komplexebb probléma, hogy a cégek háromnegyedénél nincs elegendő mennyiségű és megfelelően képzett szakértő. Azonban ha van, az sem garancia: a cégek informatikai területen dolgozó szakembereinek 77 százaléka gondolja úgy, hogy a saját szervezetének információvédelmi területe nem megfelelően felkészült, és nem képes napjaink biztonsági kihívásaival megküzdeni, ez pedig sokkoló arány” – hangsúlyozta Solymos Ákos, a QUADRON Kibervédelmi Kft. szakértője szerdán az Informatikai Biztonság Napja (ITBN) konferencián.

Csapnivaló felhasználói tudás

A probléma másik része, hogy ma már minden munkafolyamatot informatikai rendszerek támogatnak és ennek elengedhetetlen velejárója a felhasználó – és a vállalatok szinte minden alkalmazottja felhasználó. Ha ők nem ismerik a veszélyeket, akkor hibázni fognak, becsaphatják őket és rajtuk keresztül veszélybe kerülhet az egész szervezet.

„Ha egy felhasználó csak annyit tud, hogy már megint jelszót kell cserélni, és már megint nem sikerült a kedvenc játékát telepíteni a céges laptopra, akkor baj van. Manapság már nem elég, ha egy szervezetnek vannak biztonsági eszközei és szabályai. A felhasználó az első védelmi vonal, ezért ha az ember a leggyengébb láncszem, akkor hiába vannak világszínvonalú tűzfalaink, ötcsillagos végpontvédelmünk és kiváló portásunk. Folyamatosan képezni kell a munkatársakat, hiszen a támadók mindig előttünk járnak és semelyik vállalat sem engedheti meg magának, hogy egy gondatlan felhasználói kattintás miatt legyen veszteséges, vagy szenvedjen el milliós nagyságrendű károkat. A leggyorsabb és legköltséghatékonyabb intézkedés, amit egy cég megtehet, az a biztonsági képzés” – tette hozzá a Quadron szakértője.

A felhasználók tudatosítása, oktatása mellett a megfelelő szakemberek alkalmazása is komoly feladat. A vállalatoknak meg kell találniuk a megfelelő belsős szakértő csapatot vagy külsős partner céget, aki segít a védelemben. „Fontos, hogy minden esetben csapatról beszélünk. Ma már nehezen hihető, hogy egy szakértő mindenhez ért, ami információvédelem: hiába próbálnak a cégek olyan szakértőt találni, aki tud a menedzsmenttel egy nyelvet beszélni, hatékonyan tervez biztonsági architektúrát, tud auditálni, tudja konfigurálni a tűzfalat, otthon van az incidenskezelésben, nyomrögzítésben, felhasználói oktatásban, valamint meg tudja írni a szabályzatokat, profi az adatvédelemben és kiismeri magát a jogi útvesztőkben. Amíg a cégek egy emberben akarják megtalálni mindezt, addig a szervezetük védtelen lesz, ők pedig hamis biztonságérzetet kapnak, és ha mégis incidens következik be, nem fogják érteni, hogy történhetett. Ma már ennél sokkal bonyolultabb az informatika és információvédelem világa is, egy szakértő kevés egy egész vállalat védelméhez” – emelte ki Solymos Ákos a rendezvényen.

- Hirdetés -

A KATEGÓRIA TOVÁBBI CIKKEI

Új vezetővel folytatja a Coca-Cola HBC

Békefi László nemzetközi kinevezését követően 2024.december 1-től a 29 országot felölelő Coca-Cola HBC vállalatcsoport kávé üzletágának igazgatójaként folytatja pályafutását. A Coca-Cola HBC Magyarország ügyvezető igazgatói feladatait Kovács Ágnes veszi át. A vállalaton kívülről érkező...

Az ESG elsősorban kommunikációs kérdés

Az ESG hamarosan a kisebb vállalkozásokra is jelentős kötelezettségeket ró majd, ami sok más mellett a belső kommunikáció terén is új és összetett kihívásokat hoz magával. A feladat nehezen oldható meg átfogó, minden dolgozót...

A félelem és a kapzsiság irányítja a kriptopiacot

A befektetői hangulat jelentősen befolyásolja a kriptovaluták értékét a metaverzum kriptopiacán visszaeséskor – derül ki a Budapesti Corvinus Egyetem új kutatásából.A Google "kriptovaluta" szóra vonatkozó kereséseit használta fel a befektetők kriptovaluta-piacra irányuló figyelmének mérésére...

Kiderült, mire vágynak a magyar munkavállalók

A fizetés, a munka „szerethetősége”, valamint az emberi kapcsolatok határozzák meg leginkább, hogy jól érezzük-e magunkat egy munkahelyen – ez is kiderül a CIB Bank megbízásából készített reprezentatív felmérésből, amelyben arra voltak kíváncsiak, a...

Átalakulóban a munkaerőpiac

A Process Solutions (PS) friss kutatása jelentős átalakulásokat tárt fel a hazai munkaerőpiacon az elmúlt öt év során a fluktuáció és a munkahelyi létszámok dinamikájáról. A 2019 és 2024 közötti időszakot vizsgálva a felmérésből...

Égetik a pénzt a magyar webshopok

Egy friss kutatás szerint a hazai webshopok jelentős része olyan alapvető online marketing hiányosságokkal küzd, hogy esélyük sincs felvenni a versenyt a nemzetközi piacokon. A webshopoknak több, mint fele nem méri eredményeit, nem gondolkodik...

Erős hónapot zárt az ingatlanpiac

2024 novemberében, országosan 11 277 lakóingatlan cserélt tulajdonost, valamint 100 milliárd forint szerződéses összegű lakáscélú jelzáloghitel realizálódott – derül ki a Duna House adataiból.A 2024-es év második legerősebb hónapját zárta novemberben a hazai ingatlanpiac....

Így alakulhat idén az év végi bónusz

Elsősorban a munkaerő-megtartásra, másodsorban jövőbeli motivációra fókuszálnak az év végi bónusz kiszabásakor a vállalatok. Az év végi bónuszok kérdése minden munkavállalót és munkáltatót élénken foglalkoztat, melynek mértéke és formája nemcsak az alkalmazottak elégedettségére, hanem...

Lassabban nőhet jövőre a gazdaság

A magyar gazdaság teljesítménye idén 0,5 százalékkal, jövőre 2 százalékkal nőhet az Erste előrejelzése szerint. Az infláció 2025-ben várhatóan nem lassul tovább, a pénzromlás éves átlagos üteme a 2024-re várt 3,6 százalékhoz hasonló mértékű...

Jótékony akcióban a SPAR

Adománykártyák értékesítésével indult a Magyar Máltai Szeretetszolgálat és a SPAR Magyarország Adni Öröm! karácsonyi akciója. 2024. december 1-17. között a kijelölt SPAR és INTERSPAR üzletekben, valamint a SPAR online shopban kapható adománykártyák árával élelmiszercsomagok...
- Hirdetés -

Legolvasottabb

Agency People of the Year: összeállt a shortlist

Kiderült, hogy kik kerültek shortlistre a brit Campaign magazin egyik legnívósabb díja, az Agency People of the Year hazai versenyén. A díj a média- és non-média ügynökségek legkiválóbb szakembereinek nyújt lehetőséget, hogy kategóriájuk egyedüli...

Új vezetővel folytatja a Coca-Cola HBC

Békefi László nemzetközi kinevezését követően 2024.december 1-től a 29 országot felölelő Coca-Cola HBC vállalatcsoport kávé üzletágának igazgatójaként folytatja pályafutását. A Coca-Cola HBC Magyarország ügyvezető igazgatói feladatait Kovács Ágnes veszi át. A vállalaton kívülről érkező...

Az ESG elsősorban kommunikációs kérdés

Az ESG hamarosan a kisebb vállalkozásokra is jelentős kötelezettségeket ró majd, ami sok más mellett a belső kommunikáció terén is új és összetett kihívásokat hoz magával. A feladat nehezen oldható meg átfogó, minden dolgozót...

A félelem és a kapzsiság irányítja a kriptopiacot

A befektetői hangulat jelentősen befolyásolja a kriptovaluták értékét a metaverzum kriptopiacán visszaeséskor – derül ki a Budapesti Corvinus Egyetem új kutatásából.A Google "kriptovaluta" szóra vonatkozó kereséseit használta fel a befektetők kriptovaluta-piacra irányuló figyelmének mérésére...

Kiderült, mire vágynak a magyar munkavállalók

A fizetés, a munka „szerethetősége”, valamint az emberi kapcsolatok határozzák meg leginkább, hogy jól érezzük-e magunkat egy munkahelyen – ez is kiderül a CIB Bank megbízásából készített reprezentatív felmérésből, amelyben arra voltak kíváncsiak, a...

Don't Miss

Logó és arculattervezést segítő könyvet adott ki a [brandguide]

Megjelent a legújabb logó- és arculattervezés témájú szakkönyv a kiadásában. Egy szokatlan és egyedi formátumban: feltett kérdésekkel segíti a könyv a logó- és arculattervezés folyamatát. A könyv nem csak szorosan szakmabeliekhez szól, hanem...

A hazai kortárs művészet előtt tiszteleg az ACG

Idén ünnepli 20. születésnapját a hazai kreatív szektor megkerülhetetlen szereplője, az ACG. Az évforduló apropóján az ügynökség egy egyedülálló kiadványban, az ACG TWENTY Bookazine-ban tiszteleg azon hazai kortárs alkotók előtt, akik munkásságából az elmúlt...

A tudatos teremtésről írt könyvet Lakatos Zsófia

„Éld az álmod!” a címe Lakatos Zsófia új könyvének, amely egy egészen különleges témáról, a tudatos gondolkodásról, tervezésről, teremtésről szól. Az ismert pr-szakember szerint az üzleti világban egyre nagyobb szükség van a mentális jólétre,...

Megjelent Ferling József új könyve

Ferling József legújabb könyvében egy különleges világba hívja magával olvasóit: üzletembereket, cégvezetőket, PR, és marketingszakembereket. Mindenkit, aki a hitelességét megőrizve szeretne láthatóságot és reflektorfényt kapni ebben az információkkal telített világban.A hírnév millió apró, egymáshoz...

Új irodába költözött a Madhouse

A hirdetési felületek úttörőjeként ismert Madhouse új irodába költözött, hogy egy tágasabb, modernebb környezetben tudjon működni. A költözést a folyamatos növekedés indokolta, hiszen az eddigi iroda már szűknek bizonyult a bővülő csapat számára. Az...