- Hirdetés -

Soha nem volt még ennyire fontos az adatvédelem

|

- Hirdetés -

Az Európai Tanács kezdeményezésére 2007 óta minden év január 28-a az adatvédelem nemzetközi napja, amely adataink védelmére, és az ehhez kapcsolódó ismeretek fontosságára hívja fel a figyelmünket. Az idei világnap mégis más, mint a többi, hiszen az elmúlt egy évben az életterünk még inkább az online világ köré fonódott. A megnövekedett digitális jelenléttel egyenes arányban nőtt a kibertámadások száma is, amelyek során illetéktelen kezekbe kerültek a felhasználók érzékeny adatai. Ezt támasztja alá az ESET kiberbiztonsági jelentése is, mely szerint globális szinten 37 százalékkal nőtt az otthoni munkavállalókat érő kibertámadások száma.

„Soha nem volt még ennyire fontos számítógépeink, adataink biztonsága. Az intenzív és folyamatos online jelenlét, a tömeges otthoni munkavégzés és online oktatás komoly kihívás elé állította az emberiséget. Az egyedi kártékony kódok, vírusok száma idén meghaladta az 1.1 milliárdos számot, míg a Have I Been Pwned adatbázisában mára már több, mint 10.4 milliárd feltört, kiszivárgott jelszó található. Az ESET 2021-es Kiberbiztonsági Trendekről szóló jelentéséből is látszik, ahogy a munkánk és a magánéletünk egyre nagyobb része kerül át a digitális térbe, úgy az idei évben a kiberbiztonságnak életünk legfontosabb alappillérévé kell válnia. Ehhez pedig a korszerű, hatékony védelmi megoldások mellett a folyamatosan fejlesztett biztonságtudatos hozzáállásunk is kulcsfontosságú lesz.”- hívja fel a figyelmet Csizmazia-Darab István, az ESET megoldásokat forgalmazó Sicontact Kft. IT biztonsági szakértője.

Ahogy egyre több digitális eszköz vesz körül bennünket, érdemes még nagyobb figyelmet szentelnünk az érzékeny adataink védelmére is. A biztonság felé vezető út egyik legfontosabb lépése, hogy tisztában legyünk azokkal a kockázatokkal, amelyekkel az adataink biztonságát veszélyeztethetjük.

Az alábbi adatvédelmi „mumusok” elkerülésével és a szakértői tanácsok megfogadásával sokat tehetünk saját magunk és adataink biztonsága érdekében:

1. Elhanyagolt adatvédelmi beállítások

Az online jelenlétünket érdemes néha karbantartanunk. Időnként nézzük át a különböző webes szolgáltatások és közösségi média fiókok biztonsági és adatvédelmi beállításait, mert általában rendszeresen frissítik, bővítik őket. A közösségi oldalakon állítsuk be, hogy csak az ismerőseink láthassák a posztjainkat – ha van rá lehetőség, készíthetünk egyedi listákat is, például a tágabb ismerősi és a szűkebb, közeli baráti körünkről. Legyünk saját magunk moderátorai: csak olyan tartalmakat tegyünk közzé, osszunk meg és csak úgy szóljunk hozzá mások posztjaihoz, hogy azok ne hozhassanak minket kínos helyzetbe még az eredeti környezetből kiragadva sem. Gondoljunk bele: bár mi döntjük el, hogy mit osztunk meg magunkról, azt nem tudjuk befolyásolni, hogy mások mihez kezdenek ezzel az információval.

2. Alábecsült jelszavak

Erős és egyedi jelszavak használatával nagyban megnehezítjük, hogy illetéktelen személyek feltörjék a fiókjainkat, és többek között a személyes vagy akár banki adatainkhoz hozzáférjenek. Érdemes megnéznünk a legrosszabb jelszavak toplistáját, melyben remek példákat találhatunk arra, hogy milyen jelszót ne válasszunk. A 2020-as év legtöbbször használt jelszavai például a kevesebb, mint 1 másodperc alatt feltörhető “123456”, “123456789” és a “picture1” voltak.

A jelszó hosszát illetően jó, ha tudjuk, hogy jelenleg 12 karakter felett ugrik egy nagyságrendet a feltöréshez szükséges idő. Minden fiókunkhoz más kódot adjunk meg, és kerüljük a hozzánk köthető szavak, információk (pl. kisállatunk neve, születési dátumunk) használatát. Ahol pedig lehet, használjunk többfaktoros hitelesítést is, amely plusz védelmi réteget ad a fiókjaink számára. Ez az extra réteg lehet egy ellenőrző kód, értesítés az okostelefonunkon vagy akár ujjlenyomatos azonosítás is.

3. Kíváncsiskodó alkalmazások

Érdemes időnként átnézni az eszközeinken futó alkalmazásokat, és felülvizsgálni, hogy melyek azok, amiket már nem használunk. Fontos, hogy a felesleges alkalmazásokat ne csak eltávolítsuk az eszközről, hanem a hozzá tartozó felhasználói fiókunkat – az összes rólunk tárolt információval együtt – is töröljük az applikációban!

A még használatban lévő appok esetében pedig figyeljünk arra, hogy rendszeresen frissítsük azokat, illetve kapcsoljuk ki az olyan adatgyűjtő funkciókat, mint például a helymeghatározás, amikor a program éppen nincs használatban. Az alkalmazások letöltése vagy frissítése előtt nézzük át, hogy pontosan mihez kérnek hozzáférést. Mielőtt gondolkodás nélkül rányomnánk a feltételek elfogadására, mérlegeljük az előnyöket és a hátrányokat, illetve érdemes átolvasnunk más felhasználók szöveges értékeléseit is.

4. Trükkös e-mailek

Adathalász támadásoknál a kiberbűnözők a netezők hiszékenységét próbálják kihasználni. Megkereshetnek minket egy ismert, megbízhatónak tartott szolgáltató nevében (bankok, hivatalok, csomagküldő szolgálatok, közösségi média felületek), vagy valamilyen csalit, például pénz nyereményt vagy műszaki cikket kínálva. Általában a levél arra kér minket, hogy a megadott linkre kattintva adjunk meg különböző bizalmas adatokat magunkról. Mindig figyelmesen ellenőrizzük, hogy az e-mail valóban az adott szolgáltatótól érkezett-e, illetve ellenőrizzük azt is, hogy az üzenetben hivatkozott ügyfélkódunk helyes-e. Mindig tartsuk szem előtt, hogy a bűnözők igyekeznek kihasználni az aktuális eseményeket, így a koronavírus-járványt is. Már most is találkozhatunk vakcinákkal kapcsolatos kéretlen üzenetekkel, amelyek információt, a várakozási listában való előrébb jutást, vagy akár felár ellenében azonnali oltóanyagot ígérnek. Utóbbi esetben különösen veszélyes, hogy a gyanútlan áldozatok a személyes adataik ellopása és az anyagi károk mellett az egészségüket, de akár az életüket is kockáztathatják.

5. Védtelen eszközök

Sok bosszúságtól kímélhetjük meg magunkat egy naprakész, modern vírusvédelmi szoftver használatával. Lehetőleg olyan programot válasszunk, amelynek van adathalászat elleni funkciója is, így védve leszünk azon káros weboldalak ellen, amelyek célja különböző érzékeny adatok eltulajdonítása. Érdemes ismert gyártók termékei közül választani. Az ESET Internet Security például hatékony védelmet nyújt az adathalászat mellett a hackerek, a rosszindulatú programok, zsarolóvírusok, valamint egyéb online fenyegetések ellen.

- Hirdetés -

A KATEGÓRIA TOVÁBBI CIKKEI

Áttörés előtt a magyar online kereskedelem

Gyorsan növekszik a magyar e-kereskedelem, és jelenleg az 53. legnagyobb e-kereskedelmi piac a világon, de az EU átlaghoz képest még van hova fejlődnie. A cseh és lengyel mintákat nézve 2-3-szor több webshopot is elbírhat...

Nevet vált a Turbó Diéta

A hagyományteremtő szándékkal indított, az Ideális Nap nevet viselő online esemény keretében jelentette be Handl Tamara, a Turbó Diétát forgalmazó Idealbody Kft. sales és marketing vezetője, hogy a 17 éves márka IdealBody néven folytatja...

Kiderült, mennyit költünk karácsonyfára

A fenyőfák árának idei adventre várt 10-20 százalékos emelése nem okoz érdemi változást a vásárlási szokásokban: a vevők 54 százaléka továbbra is nordmann fenyő iránt érdeklődik - derül ki Agroinform.hu felméréséből. A válaszadók 26...

Lemaradtak a magyarok az online marketingben

Megszámoltad már, hogy naponta hányszor pörgeted végig a Facebook – vagy Instagram hírfolyamod? Kétségtelen, hogy a közösségi oldalak mindennapjaink részévé váltak. Valaki innen informálódik, mások szórakozás miatt használják, azonban a social platformokat marketing szempontok...

Évtizedes csúcson az online álláshirdetések

Bár még tart az év, az előrejelzések alapján minden idők legnagyobb növekedése várható a feladott álláshirdetések számában Budapesten december végére az adott időszakot tekintve: az eddigi számokra alapozva ez összesen közel 90 ezer hirdetést...

Év végére 660 millió 5G-s ügyfél lehet

Máig 180 élő 5G hálózatot állítottak üzembe a mobilszolgáltatók, az előfizetők száma pedig 2021 végére eléri a 660 milliót – derül ki az Ericsson legújabb mobilitási jelentéséből. Egy évtized alatt 260-szorosára nőtt a mobil...

A Starbucks is beszállt a faültetésbe

A Starbucks Magyarország szeptemberben indította el legújabb bolygó-pozitív kezdeményezését, amely során országszerte húsz forintot számol fel minden, üzleteiben értékesített, egyszer használatos műanyag-, vagy papírpohár árára, az ebből összegyűlt összeget pedig faültetés céljára adományozza a...

Zöld startupok versenyeztek

A műanyagot villanyárammá alakító Prometheus 42, valamint a tengeri műanyagból alternatív építészeti anyagot készítő Moseanic nyerte el a fődíjat a Klímainnovációs Közösség által meghirdetett Startup Plastic Surgery program záró pitch versenyén. Ez az első...

Dunavarsányban terjeszkedik a Dunapack

Közel 20 milliárd forint értékű beruházással Európa egyik legmodernebb csomagolóanyag gyártó üzemét építi a Dunapack Packaging Dunavarsány határában. Az új gyár a körforgásos gazdasági folyamatok egyik legmodernebb mintaüzeme lesz, hiszen közel 90%-ban újrahasznosított papírból...

Mesterséges intelligencia segíthet az óceánokon

A kutatási ismeretek rendszerezéséhez, illetve feldolgozásához, valamint a fenntartható óceánfejlesztési kezdeményezések támogatásához a mesterséges intelligencia is segítséget nyújthat. A Capgemini új mesterséges intelligencia-modelleket (AI) fejlesztett ki, amelyek hozzájárulnak a Föld klímájának megértéséhez és modellezéséhez,...
- Hirdetés -
- Hirdetés -

Legolvasottabb

Drámai projektben a Nemzeti Filmintézet

Fésős András Kelj fel és járj címmel készülő, apa-fia drámájának 450 millió forint gyártási támogatást szavazott meg a Nemzeti Filmintézet (NFI) Filmszakmai Döntőbizottsága.A film szereplőválogatása már elkezdődött, a forgatás jövő év elején indul –...

Áttörés előtt a magyar online kereskedelem

Gyorsan növekszik a magyar e-kereskedelem, és jelenleg az 53. legnagyobb e-kereskedelmi piac a világon, de az EU átlaghoz képest még van hova fejlődnie. A cseh és lengyel mintákat nézve 2-3-szor több webshopot is elbírhat...

Nevet vált a Turbó Diéta

A hagyományteremtő szándékkal indított, az Ideális Nap nevet viselő online esemény keretében jelentette be Handl Tamara, a Turbó Diétát forgalmazó Idealbody Kft. sales és marketing vezetője, hogy a 17 éves márka IdealBody néven folytatja...

Kiderült, mennyit költünk karácsonyfára

A fenyőfák árának idei adventre várt 10-20 százalékos emelése nem okoz érdemi változást a vásárlási szokásokban: a vevők 54 százaléka továbbra is nordmann fenyő iránt érdeklődik - derül ki Agroinform.hu felméréséből. A válaszadók 26...

Lemaradtak a magyarok az online marketingben

Megszámoltad már, hogy naponta hányszor pörgeted végig a Facebook – vagy Instagram hírfolyamod? Kétségtelen, hogy a közösségi oldalak mindennapjaink részévé váltak. Valaki innen informálódik, mások szórakozás miatt használják, azonban a social platformokat marketing szempontok...
- Hirdetés -

CMO

Már létező folyamatokat erősített fel a COVID

Hunyady Beatrix Euronics, marketingigazgató Az év vége kiemelt időszak a kereskedelemben, milyen kampánnyal készül az Euronics? A november-december értékesítés szempontjából az év 2 legfontosabb hónapja a műszaki kereskedelemben, a tavalyi évben a teljes céges árbevételünk közel 30...

Nagy a türelmetlenség a fiatalokban

Szili Tímea Futureal Group & Cordia Group, marketing- és kommunikációs igazgató   - Kicsivel több mint két hónapja nyílt meg a Futureal Group & Cordia Group fejlesztésében megvalósult Etele Plaza, mennyire váltotta be eddig a hozzá fűzött...

A kitaposott út biztonsága illúzió

Takács Borbála Adevinta Hungary, marketingigazgató   - Több évtizedes ügynökségi múlt után most ügyféloldalon folytatod. Miért döntöttél a változtatás mellett? - A váltás gondolata régóta érlelődött bennem. Húsz évet töltöttem ügynökségi oldalon, ez nagyon hosszú idő, ami rengeteg...

Most még tart a „történelmet írunk éppen” katarzisa

Szauter Zsolt eMAG és Extreme Digital, marketingigazgató   - Nagyon pörög itthon az online vásárlás, milyen élmény volt ebben a közegben átvenni a legnagyobb hazai e-kereskedelmi cég marketingjének irányítását? - Természetesen büszke vagyok arra, hogy engem választottak erre...

Kiemelt szerepe volt és lesz az online kommunikációnak

Blaumann Debóra foodpanda, marketingigazgató - Milyen kampánnyal készültetek a NetPincérről foodpanda névre történő váltásra, mire lehet számítani? - Egy igazi 360 fokos, integrált kampányt tervezünk a márkaváltás támogatására - ahol és amilyen formában csak lehet szeretnénk...
- Hirdetés -

SzuperZöld

A Starbucks is beszállt a faültetésbe

A Starbucks Magyarország szeptemberben indította el legújabb bolygó-pozitív kezdeményezését, amely során országszerte húsz forintot számol fel minden, üzleteiben értékesített, egyszer használatos műanyag-, vagy papírpohár árára, az ebből összegyűlt összeget pedig faültetés céljára adományozza a...

Zöld startupok versenyeztek

A műanyagot villanyárammá alakító Prometheus 42, valamint a tengeri műanyagból alternatív építészeti anyagot készítő Moseanic nyerte el a fődíjat a Klímainnovációs Közösség által meghirdetett Startup Plastic Surgery program záró pitch versenyén. Ez az első...

Mesterséges intelligencia segíthet az óceánokon

A kutatási ismeretek rendszerezéséhez, illetve feldolgozásához, valamint a fenntartható óceánfejlesztési kezdeményezések támogatásához a mesterséges intelligencia is segítséget nyújthat. A Capgemini új mesterséges intelligencia-modelleket (AI) fejlesztett ki, amelyek hozzájárulnak a Föld klímájának megértéséhez és modellezéséhez,...

DATA