- Hirdetés -

Sok gyereknek már tízévesen jön a TikTok

|

A szülők jelentékeny része gyermekük tizedik születésnapjára időzítheti az okostelefont mint ajándékot, hiszen míg a 9 éves gyermekeknek csupán egynegyede, addig a tízéveseknek már több mint fele okostelefon-tulajdonos – derül ki a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH), valamint a Magyar Elektronikus Műsorszolgáltatók Egyesülete (MEME) közös kutatásából.

Sok kisgyermekes szülőt gyötör a kérdés: mi az az optimális életkor, amikor gyermekemet érdemes bevezetni a digitális eszközök és az internet világába? A digitális eszközök korai bevezetésével kapcsolatosan ellentmondásos érzések kavarognak bennük: egyfelől talán érdemes korán kezdeni, hogy gyermekük digitálisan éretten érkezzen meg az iskolarendszerbe. A mérleg másik serpenyőjében viszont ott vannak azok a veszélyek és fenyegetések, amelyekről a cikk későbbi szakaszában még részletesebben szólunk.

A fenti kérdésre nyilvánvalóan minden szülőnek megvan a maga elképzelése, legjobbnak hitt receptje, és ebben akár jelentős eltérések is lehetnek. Amiben viszont látszólag nincs jelentős eltérés, az az okostelefonok megjelenésének optimális időpontja. Nyugodtan kijelenthető, hogy az okostelefon szinte berobban a felső tagozatosok életébe, nagy részük az alsó tagozat és a felső tagozat határán kapja meg első mobiltelefonját.

Ez persze új kihívás elé állítja az oktatási intézmények vezetőit, akik igyekeznek szigorú keretek közé szorítani az iskolán belüli telefonhasználatot. Kevés olyan iskola akad, ahol a digitális vagy mobileszközök tanítási időben történő használatát ne korlátoznák: fő gyakorlat, hogy a mobileszközt már reggel le kell adni. Ugyan a pedagógusok a mobiltelefon-, a számítógép-, illetve az internethasználatot tartják leginkább károsnak és egyúttal legkevésbé biztonságosnak, azt ők is elismerik, hogy a digitális kultúra tantárgy keretében olyan készségeket és ismereteket sajátíthatnak el a diákok, amelyeket más órákon is hasznosítanak. A tantárgy oktatását elengedhetetlennek tartják, a digitális eszközök használata mindennapos életük része kell, hogy legyen, de az ő életkorukban még csak kontrollált keretek között.

A laptop 14 éves korra a második legelterjedtebb eszköz, jóllehet ebben a korcsoportban nagyjából 25-30%-on tetőzik. A laptop háztartásokban és az oktatásban történő megjelenését nyilvánvalóan segítette a koronavírus-járványban hozott kormányzati intézkedés és az oktatási rendszer távoktatásra történő átállítása.

Míg az óvodások szinte feltétel nélkül elfogadják a kizárólagos szülői döntéseket, egyedül nem interneteznek, addig az életkor előrehaladtával a szülők befolyása egyre csökken, mind gyakrabban kénytelenek belemenni az anyukák és apukák a kompromisszumos megoldásokba. A felsősök korosztálya már teljesen új világ, elkezdődött az önállósodás és egy kicsit a lázadozás is. A szülői kontroll látványosan gyengült, az esetek döntő többségében már kompromisszumos megoldás születik, és akkor ez még a jobbik eset.

Óvodáskorban internethasználatról és online játékokról alig beszélhetünk, az ő életkorukban még a hagyományos játékoké a főszerep, mint például babák, kisautók, szerepjátékok, beöltözős, készségfejlesztők, illetve a házon kívüli programok közül a játszóterek, játszóházak. Ezzel szemben az alsósoknál már megjelennek az online játékok, de azért még viszonylag erős szülői felügyelet mellett. A felsősöknél már a szülői felügyelet is elmaradozik.

Az internetezésre megengedett napi időtartamon kívül természetesen igen erős jellegzetességek figyelhetőek meg az egyes korosztályokban. Óvodáskorban az internetezés szinte kizárólagos célja, hogy kedvenc meséiket és rajzfilmjeiket megtekintsék – elsősorban a Youtube-on, illetve néhány meseoldalon. Az alsós gyerekeknél az internetezés fő célja bár továbbra is a rajzfilmek, gyermekfilmek megtekintése, de főleg a korosztály teteje felé haladva már megjelennek a rövid, színes, vicces videókkal együtt az online játékok – lányoknál inkább öltöztetős, állatos, gondoskodásra épülő játékok, a fiúknál pedig a Minecraft és a Fortnite. Ugyanebben a korosztályban az internetezés évfolyamról évfolyamra egyre komolyabb szerepet tölt be az oktatásban és az idegennyelv-tanulásban. Ahogyan a cikk későbbi fejezetében is említjük, ebben a korosztályban jelenik meg komolyabban a közösségi média, azon belül is most már inkább a TikTok, mint a Facebook.

A 10-15 évesek egy átlagos hétköznapon közel 2 órát, hétvégenként pedig majdnem 3 órát lógnak a világhálón. Ebben a korosztályban virágzik a közösségi média, az internetezés fő célja, fő tevékenysége a Facebook-, az Insta- és a TikTok-profil ellenőrzése, posztolás, Messenger-üzenetváltás. Háromból ketten fent vannak a Facebookon, de már erős a TikTok jelenléte is, minden második, harmadik gyerek „tiktokozik”. A felsősök körében az internetezés már nem csupán a közösségi médiát, a tanulást, az idegennyelv-oktatást szolgálja ki, de jó eszköze a távoli rokonokkal, barátokkal való kapcsolattartásnak is.

A kutatás eredményét összefoglaló dokumentum itt érhető el.

- Hirdetés -

A KATEGÓRIA TOVÁBBI CIKKEI

Az egyik leghíresebb karácsonyi dal történetét meséli el az Erste reklámfilmje

Idei karácsonyi reklámjával az Erste Csoport bemutatja a Csendes éj című karácsonyi dal születését, ami a legtöbbek számára a reményt és az összetartozást jelenti – még kétszáz évvel azután is, hogy először elhangzott. „Mindenki...

Jövőre felpöröghet az ingatlanpiac

A szektor idei, visszafogott eredményei ellenére a jövő évi kilátások már biztatóak; 2024-ben elérte a mélypontot a piac, de megkezdődött a visszarendeződés. A töretlen lendülettel fejlődő hotelpiac mellett, a ma még gyengélkedő lakóingatlan-fejlesztések prognózisai...

Ilyen autóra elég a munkáshitel

A magyar fiatalok munkába állását és anyagi stabilitását segítő, kamatmentes, szabad felhasználású munkáshitel a jogszabálytervezet szerint 4 millió forintig igényelhető. A money.hu és a Használtautó.hu szakértői közösen tekintették át, hogy az összeg milyen, akár...

A vártnál élénkebb az év végi kgfb-kampány

Az eddigi adatok alapján a vártnál aktívabban alakul az idei kgfb-kampány, melynek során az érintett több mint 400 ezer személyautónak akár 15 százaléka is lecserélheti meglévő kgfb-szerződését. Mivel a felmondási határidő, december 1-je idén...

Egyre többen mernek segítséget kérni online visszaélés esetén

Az online visszaélések – különösen az intim képpel való visszaélés, a grooming és a cyberbullying – elleni küzdelmet tűzte zászlajára a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság által működtetett Internet Hotline jogsegélyszolgálat őszi kampánya. Az...

Új tablettel erősít a Honor

December elején Magyarországra is érkezik a HONOR MagicPad2, a HONOR legújabb tabletje, ami lenyűgözően kecses kialakításával emelkedik ki. Rendkívül vékony, 5,8 mm-es vázával és mindössze 555 g-os súlyával ideális a rohanó világban. A HONOR...

Minden tizedik magyar állást keres

Nem fest túl jó képet a magyar munkavállalók elégedettségéről egy friss kutatás: alig 12% érzi úgy, hogy minden szempontból jó helyen van a munkahelyén, a kisebb városokban élők között az átlagosnál is többen elégedetlenek...

Black Friday: ekkora kedvezmény kell a sikerhez

Az idei Black Friday szezonban a fogyasztók várhatóan többet vásárolnak majd, mint tavaly, de mindenképpen felkészültebben: hiszen 38 százalékuk már használta, vagy tervezi használni a generatív mesterséges intelligenciát az akciós ajánlatok felkutatására - derül...

Még több európai kupameccs lesz a Sport TV-n

Tovább erősödik a Sport TV 2024-25-ös futballprogramja, az UEFA Bajnokok Ligája, illetve a portugál és török bajnokság mellé csatlakozik az UEFA Európa-liga és Konferencialiga. Még több nemzetközi sztárcsapat és magyar játékosok kerülnek ennek köszönhetően...

Átalakuló streamingvilág

A reklámmal támogatott konstrukciók bevezetése, az élő közvetítések számának növelése – többek között ezekkel a lépésekkel reagálnak a streamingpiac meghatározó szereplői az előfizetésekre épülő modellnél tapasztalt megtorpanásra. Bár itthon is egyre zsúfoltabb ez a...
- Hirdetés -

Legolvasottabb

Kiderült, melyik a világ legnépszerűbb autója

A Toyota Corolla hosszú éveken át őrizte a világ legkelendőbb autójának címét, évről évre világszerte a legnagyobb darabszámban értékesített új autónak bizonyulva, összesített eladásban pedig egyetlen autómárka egyetlen modellje sem tud a tizenkettedik generációnál...

Az egyik leghíresebb karácsonyi dal történetét meséli el az Erste reklámfilmje

Idei karácsonyi reklámjával az Erste Csoport bemutatja a Csendes éj című karácsonyi dal születését, ami a legtöbbek számára a reményt és az összetartozást jelenti – még kétszáz évvel azután is, hogy először elhangzott. „Mindenki...

Jövőre felpöröghet az ingatlanpiac

A szektor idei, visszafogott eredményei ellenére a jövő évi kilátások már biztatóak; 2024-ben elérte a mélypontot a piac, de megkezdődött a visszarendeződés. A töretlen lendülettel fejlődő hotelpiac mellett, a ma még gyengélkedő lakóingatlan-fejlesztések prognózisai...

Ilyen autóra elég a munkáshitel

A magyar fiatalok munkába állását és anyagi stabilitását segítő, kamatmentes, szabad felhasználású munkáshitel a jogszabálytervezet szerint 4 millió forintig igényelhető. A money.hu és a Használtautó.hu szakértői közösen tekintették át, hogy az összeg milyen, akár...

A vártnál élénkebb az év végi kgfb-kampány

Az eddigi adatok alapján a vártnál aktívabban alakul az idei kgfb-kampány, melynek során az érintett több mint 400 ezer személyautónak akár 15 százaléka is lecserélheti meglévő kgfb-szerződését. Mivel a felmondási határidő, december 1-je idén...

Don't Miss

Új irodába költözött a Madhouse

A hirdetési felületek úttörőjeként ismert Madhouse új irodába költözött, hogy egy tágasabb, modernebb környezetben tudjon működni. A költözést a folyamatos növekedés indokolta, hiszen az eddigi iroda már szűknek bizonyult a bővülő csapat számára. Az...

Palik László: Ez a legkomolyabb formátum, amivel valaha dolgoztam

Hétfő este 21:20-kor visszatér a TV2 képernyőjén a világ egyik legismertebb gameshow-ja, a Legyen Ön is milliomos!, Palik László műsorvezetésével. A legendás televíziós ma reggel a Mokkában mesélt a forgatásokról, a formátumról és az...

Újra a Hello Agency csapatát erősíti Zsótér Anna

A Hello Agency egyik meghatározó szakembere, Zsótér Anna Ügyfélkapcsolati Igazgató pozícióban csatlakozik újra a csapathoz. Anna, aki már 10 éve erősíti a Hello Agency-t, két gyermekkel töltött otthoni időszakát követően tér vissza, miközben az...

Megalakult a VML Hungary új vezetése

Újabb mérföldkőhöz érkezett a hazai Wunderman Thompson és VMLY&R egyesüléséből idén januárban megalakult VML Hungary. Az összekapcsolt márkaélmények élvonalában működő ügynökség mára már minden munkafolyamatában egységet képvisel, közös csapattal, közös irodában. Az összeolvadási folyamat...

Tényleg rámegy a fiatalok egészsége a TikTokozásra

TikTok-videók hatására a fiatalok közel fele hajlamos diagnosztizálni magát vagy másokat nem létező, kitalált mentális betegséggel – állapította meg a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) középiskolások és egyetemisták bevonásával készített kutatása. A tanulmány...