- Hirdetés -

Sok gyereknek már tízévesen jön a TikTok

|

A szülők jelentékeny része gyermekük tizedik születésnapjára időzítheti az okostelefont mint ajándékot, hiszen míg a 9 éves gyermekeknek csupán egynegyede, addig a tízéveseknek már több mint fele okostelefon-tulajdonos – derül ki a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH), valamint a Magyar Elektronikus Műsorszolgáltatók Egyesülete (MEME) közös kutatásából.

Sok kisgyermekes szülőt gyötör a kérdés: mi az az optimális életkor, amikor gyermekemet érdemes bevezetni a digitális eszközök és az internet világába? A digitális eszközök korai bevezetésével kapcsolatosan ellentmondásos érzések kavarognak bennük: egyfelől talán érdemes korán kezdeni, hogy gyermekük digitálisan éretten érkezzen meg az iskolarendszerbe. A mérleg másik serpenyőjében viszont ott vannak azok a veszélyek és fenyegetések, amelyekről a cikk későbbi szakaszában még részletesebben szólunk.

A fenti kérdésre nyilvánvalóan minden szülőnek megvan a maga elképzelése, legjobbnak hitt receptje, és ebben akár jelentős eltérések is lehetnek. Amiben viszont látszólag nincs jelentős eltérés, az az okostelefonok megjelenésének optimális időpontja. Nyugodtan kijelenthető, hogy az okostelefon szinte berobban a felső tagozatosok életébe, nagy részük az alsó tagozat és a felső tagozat határán kapja meg első mobiltelefonját.

Ez persze új kihívás elé állítja az oktatási intézmények vezetőit, akik igyekeznek szigorú keretek közé szorítani az iskolán belüli telefonhasználatot. Kevés olyan iskola akad, ahol a digitális vagy mobileszközök tanítási időben történő használatát ne korlátoznák: fő gyakorlat, hogy a mobileszközt már reggel le kell adni. Ugyan a pedagógusok a mobiltelefon-, a számítógép-, illetve az internethasználatot tartják leginkább károsnak és egyúttal legkevésbé biztonságosnak, azt ők is elismerik, hogy a digitális kultúra tantárgy keretében olyan készségeket és ismereteket sajátíthatnak el a diákok, amelyeket más órákon is hasznosítanak. A tantárgy oktatását elengedhetetlennek tartják, a digitális eszközök használata mindennapos életük része kell, hogy legyen, de az ő életkorukban még csak kontrollált keretek között.

A laptop 14 éves korra a második legelterjedtebb eszköz, jóllehet ebben a korcsoportban nagyjából 25-30%-on tetőzik. A laptop háztartásokban és az oktatásban történő megjelenését nyilvánvalóan segítette a koronavírus-járványban hozott kormányzati intézkedés és az oktatási rendszer távoktatásra történő átállítása.

Míg az óvodások szinte feltétel nélkül elfogadják a kizárólagos szülői döntéseket, egyedül nem interneteznek, addig az életkor előrehaladtával a szülők befolyása egyre csökken, mind gyakrabban kénytelenek belemenni az anyukák és apukák a kompromisszumos megoldásokba. A felsősök korosztálya már teljesen új világ, elkezdődött az önállósodás és egy kicsit a lázadozás is. A szülői kontroll látványosan gyengült, az esetek döntő többségében már kompromisszumos megoldás születik, és akkor ez még a jobbik eset.

Óvodáskorban internethasználatról és online játékokról alig beszélhetünk, az ő életkorukban még a hagyományos játékoké a főszerep, mint például babák, kisautók, szerepjátékok, beöltözős, készségfejlesztők, illetve a házon kívüli programok közül a játszóterek, játszóházak. Ezzel szemben az alsósoknál már megjelennek az online játékok, de azért még viszonylag erős szülői felügyelet mellett. A felsősöknél már a szülői felügyelet is elmaradozik.

Az internetezésre megengedett napi időtartamon kívül természetesen igen erős jellegzetességek figyelhetőek meg az egyes korosztályokban. Óvodáskorban az internetezés szinte kizárólagos célja, hogy kedvenc meséiket és rajzfilmjeiket megtekintsék – elsősorban a Youtube-on, illetve néhány meseoldalon. Az alsós gyerekeknél az internetezés fő célja bár továbbra is a rajzfilmek, gyermekfilmek megtekintése, de főleg a korosztály teteje felé haladva már megjelennek a rövid, színes, vicces videókkal együtt az online játékok – lányoknál inkább öltöztetős, állatos, gondoskodásra épülő játékok, a fiúknál pedig a Minecraft és a Fortnite. Ugyanebben a korosztályban az internetezés évfolyamról évfolyamra egyre komolyabb szerepet tölt be az oktatásban és az idegennyelv-tanulásban. Ahogyan a cikk későbbi fejezetében is említjük, ebben a korosztályban jelenik meg komolyabban a közösségi média, azon belül is most már inkább a TikTok, mint a Facebook.

A 10-15 évesek egy átlagos hétköznapon közel 2 órát, hétvégenként pedig majdnem 3 órát lógnak a világhálón. Ebben a korosztályban virágzik a közösségi média, az internetezés fő célja, fő tevékenysége a Facebook-, az Insta- és a TikTok-profil ellenőrzése, posztolás, Messenger-üzenetváltás. Háromból ketten fent vannak a Facebookon, de már erős a TikTok jelenléte is, minden második, harmadik gyerek „tiktokozik”. A felsősök körében az internetezés már nem csupán a közösségi médiát, a tanulást, az idegennyelv-oktatást szolgálja ki, de jó eszköze a távoli rokonokkal, barátokkal való kapcsolattartásnak is.

A kutatás eredményét összefoglaló dokumentum itt érhető el.

- Hirdetés -

A KATEGÓRIA TOVÁBBI CIKKEI

A hazai e-kereskedők alig több mint tizede él a retail media lehetőségével

A hazánkban működő e-kereskedők mindössze 13,5 százaléka kínál digitális retail media megoldásokat – derül ki a PwC Magyarország által, az IAB Hungary szakmai közreműködésével készített kutatásból. A retail media mint az e-kereskedelem világában robbanásszerűen...

Fontos európai díjat nyert a magyar HR vezető

Komáromi Zsófiának, a Publicis Groupe Hungary Chief Talent Officerének és a Publicis Groupe CEE Talent Transformation Partnerének ítélték oda a 2024-es HR Diversity Champion of the Year kategóriadíját a European Diversity Awards-on. Az egyik...

Erre költünk legtöbbet az ünnepi szezonban

A Mastercard Gazdasági Intézet előrejelzése szerint a 2024-es ünnepi szezonban az európai vásárlási szokásokat a divat, az elektronikai eszközök és az utazás iránti kereslet határozza meg. A fogyasztók vásárlási kedve összességében növekszik, bár sokan...

Így alakulhat az ünnepi édességpiac

A kiskereskedők nehéz helyzetben futnak neki az ünnepi szezonnak, ami az év legkiemeltebb időszaka számukra. Eddig az látszott, hogy a lakosság meglehetősen visszafogta a fogyasztást, úgyhogy a megszokottnál is több múlik most azon, változik-e...

A Z generációval erősíthet Európa

Fokozódik a globális verseny. A sikeres európai gazdaság egyik meghatározó eleme az erős innovációs ökoszisztéma és a tehetséges fiatalok képzésének támogatása. Az innovatív életforma, a hibázás kultúrája és az együttműködések fontossága is szóba került...

Erre hajtott a NAV 2024-ben

A transzferárazás szabályozási és gyakorlati kihívásai kerültek elemzésre a Deloitte legutóbbi webináriumán, ahol az adótanácsadó szakértői és a NAV képviselője osztották meg tapasztalataikat a témában. Az online esemény vendége volt, Maqsoudi Ali, a NAV...

Új trendek jönnek a munka világában

Az évtized végéig több mint 85 millió betöltetlen álláshely lesz világszerte, és ezt szinte minden cég megérzi majd. A legnagyobb kihívás tehát nem az, hogy a robotok elveszik az állásunkat, hanem hogy nincs elég...

Cyberpunk valóság testközelből: itt az L20 podcast új epizódja

Az Internet Hungary-n készített L20 podcast legújabb epizódjában a bőr alá ültethető chipek kerültek reflektorfénybe – egy olyan technológia, amely egyre inkább a mindennapok részévé válik. A beszélgetés vendégei Schumacher Vanda műsorvezető, színésznő, aki...

Új konferenciát szervez a Magyar Marketing Szövetség

A Magyar Marketing Szövetség 2025. március 5-én az Etele Cinema-ban hagyományteremtő szándékkal indítja útjára a Digital Marketing Forumot. Az esemény küldetése a Magyarországon működő cégek, szervezetek digitális érettségének és üzleti növekedésének marketingeszközökkel történő támogatása....

A TopFICE rangsorában a Lounge Group az év független ügynöksége

Megjelent a TopFICE 2024-es rangsora, amelyen a Lounge Group Magyarország legjobb független ügynökségeként szerepel. A lista nemzetközi, regionális és helyi kreatív versenyeken elért eredmények összesítése alapján készült. A TopFICE globális rangsor, amely 67 nemzetközi, regionális...
- Hirdetés -

Legolvasottabb

Várakozások felett az év – interjú Erdélyi Eszterrel

Nálunk az áremelés sokkal nehezebb, mert kínálati piac van. A nemzetközi szereplőknek hatalmas az inventoryjuk, ami ugyan kevésbé minőségi, és nagy a reklámzaj, de megtehetik, hogy a hazai tartalom gyártókat „kiéheztetik” – véli Erdélyi...

A hazai e-kereskedők alig több mint tizede él a retail media lehetőségével

A hazánkban működő e-kereskedők mindössze 13,5 százaléka kínál digitális retail media megoldásokat – derül ki a PwC Magyarország által, az IAB Hungary szakmai közreműködésével készített kutatásból. A retail media mint az e-kereskedelem világában robbanásszerűen...

Fontos európai díjat nyert a magyar HR vezető

Komáromi Zsófiának, a Publicis Groupe Hungary Chief Talent Officerének és a Publicis Groupe CEE Talent Transformation Partnerének ítélték oda a 2024-es HR Diversity Champion of the Year kategóriadíját a European Diversity Awards-on. Az egyik...

Erre költünk legtöbbet az ünnepi szezonban

A Mastercard Gazdasági Intézet előrejelzése szerint a 2024-es ünnepi szezonban az európai vásárlási szokásokat a divat, az elektronikai eszközök és az utazás iránti kereslet határozza meg. A fogyasztók vásárlási kedve összességében növekszik, bár sokan...

Így alakulhat az ünnepi édességpiac

A kiskereskedők nehéz helyzetben futnak neki az ünnepi szezonnak, ami az év legkiemeltebb időszaka számukra. Eddig az látszott, hogy a lakosság meglehetősen visszafogta a fogyasztást, úgyhogy a megszokottnál is több múlik most azon, változik-e...

Don't Miss

Fontos európai díjat nyert a magyar HR vezető

Komáromi Zsófiának, a Publicis Groupe Hungary Chief Talent Officerének és a Publicis Groupe CEE Talent Transformation Partnerének ítélték oda a 2024-es HR Diversity Champion of the Year kategóriadíját a European Diversity Awards-on. Az egyik...

Lengyel vezető a dentsu új régiójánál

A dentsu globális kreatív-, marketing- és médiaügynökségi hálózatának EMEA régiós vezetése bejelentette a DACH (Németország, Ausztria, Svájc) és a CEE (Közép-Kelet-Európa) piaci területek összevonását egy új, egységes Közép-Európa régió formájában. Az új Közép-Európa klaszter...

Logó és arculattervezést segítő könyvet adott ki a [brandguide]

Megjelent a legújabb logó- és arculattervezés témájú szakkönyv a kiadásában. Egy szokatlan és egyedi formátumban: feltett kérdésekkel segíti a könyv a logó- és arculattervezés folyamatát. A könyv nem csak szorosan szakmabeliekhez szól, hanem...

A hazai kortárs művészet előtt tiszteleg az ACG

Idén ünnepli 20. születésnapját a hazai kreatív szektor megkerülhetetlen szereplője, az ACG. Az évforduló apropóján az ügynökség egy egyedülálló kiadványban, az ACG TWENTY Bookazine-ban tiszteleg azon hazai kortárs alkotók előtt, akik munkásságából az elmúlt...

A tudatos teremtésről írt könyvet Lakatos Zsófia

„Éld az álmod!” a címe Lakatos Zsófia új könyvének, amely egy egészen különleges témáról, a tudatos gondolkodásról, tervezésről, teremtésről szól. Az ismert pr-szakember szerint az üzleti világban egyre nagyobb szükség van a mentális jólétre,...