Sosem volt még olyan a céges karácsony, mint idén

A munkahelyeken az év vége jellemzően a céges eseményeké – legalábbis eddig így volt. Most, hogy a járványhelyzet nehezíti a mindennapokat, sok munkáltató nem is gondol a karácsonyi programra, pedig a munkavállalóknak nagy szüksége lenne a közös együttlétre, a sok hónapja gyűlő feszültség kiengedésére, még akkor is, ha ez csak virtuálisan lehetséges. Vajon mi lesz idén az ünnepi rendezvények sorsa? Mik lesznek a legnépszerűbb programok?

Egy átlagos évben a cégek nagy része a karácsonyi rendezvény megszervezésére sok időt, pénzt és energiát fordít, hiszen általában ilyenkor van lehetőség az összes munkatárssal együtt ünnepelni. A jelen helyzet azonban soha nem látott kihívások elé állítja ebből a szempontból is a vállalatokat: egyrészt a cégeken belüli szervezők szintén kimerültek a mögöttük álló hónapok alatt, másrészt a többségnek egyáltalán nincs gyakorlata az online programokban, pedig az aktuális korlátozások között kizárólag a virtuális tér adhatja a közös esemény helyszínét.

Van értelme online karácsonyozni?

“Tapasztalatunk szerint azok idegenkednek a digitális megoldásoktól, akik számára a céges karácsony évtizedek óta a kultúra része. Náluk jellemzően teljesen elmarad az ünnepi rendezvény idén. A legnagyobb probléma, hogy az online karácsonyt a legtöbb munkáltató automatikusan azokhoz az élő eseményekhez hasonlítja, amelyekről már van tapasztalata, ami a téves, illetve túlzó elvárásokhoz vezet. Sokan videojátékokat és nagy költségvetésű filmeket megközelítő élményt képzelnek el, aminek az oka egészen egyszerű: a számítógépes tartalomfogyasztás során ehhez szoktunk hozzá. El kell fogadni, hogy az élő és a virtuális platform teljesen más ingereket, kapcsolódási lehetőségeket teremt” – összegzi a hazai cégek hozzáállását az online eseményekhez Bódi Gabriella, az Eureka Games szervezetfejlesztési szakértője.

A szakértők egyetértenek, hogy az online programok alatt újfajta közösségi kapcsolódások valósulhatnak meg, amelyek nem rosszabbak, csak teljesen mások, mint az élő találkozások esetén. Idén tehát ne látványos helyszíneken megszokott grandiózus ünneplésre készüljünk, az a lényeg, hogy a munkatársak azt érezzék gondolnak rájuk, törődnek velük. Mivel ez az év a legtöbbek számára nagyon megterhelő volt, tele ismeretlen kihívással, joggal igénylik is a munkavállalók az elismerést.

„Az év vége, a karácsony egyébként is a visszatekintés és az értékelések időszaka. Idén pedig, mivel régóta dolgoznak otthonról a kollégák, és hiányoznak a napi apróbb impulzusok a munkájukkal kapcsolatban (egy jó szó, mosoly, gesztus a vezető részéről), mindenki az eddigieknél is jobban igényli a visszajelzést. A virtuális céges karácsony jó alkalom lehet arra, hogy a vezetők kifejezzék megbecsülésüket, a csapat pedig közösen lazításon, nevessen, ami online is hatékonyan képes oldani a mindennapi stresszt” – emeli ki Simon-Göröcs Lili, a Profession.hu HR vezetője.

Milyen programokat lehet ilyenkor szervezni?

De milyen konkrét programokkal szórakoztathatók a kollégák egy ilyen online karácsonyon? A hazai kínálatot áttekintve úgy tűnik, a rendezvényszervező és catering cégek igyekeznek minél kreatívabban válaszolni a koronavírus és a korlátozások adta kihívásra.

Népszerű programnak ígérkezik a csapatépítő főzés online verziója: ebben az esetben futárok szállítják az otthoni irodákba az alapanyagokat és a koccintás kellékeit, majd közös videókonferencián készülnek az ételek mindenki otthonában, egy séf vagy gasztroblogger irányításával. Több étterem kínál otthoni fine dining élményt: az ízléses ajándékcsomagokban pontos instrukciókkal és minimális teendővel látják el a saját konyhájában vendégeskedő munkatársat, így garantált a házi luxusélmény. Persze ha ennél kisebb összeget áldoznánk ételre-italra, egyszerűen ajándékozhatunk egyedileg beváltható utalványokat, vagy leadhatunk közös rendelést is.

De a közös koccintás jegyében kézműves sörkóstolót, koktélkészítést bartender vezetésével is választhatunk programként, a művészi vénával megáldott csapatokat pedig élményfestéssel is meglepheti munkahelyük. Vagy éppen online szabadulószoba, kvízest, tematikus online csapatépítő játékok, közös élménydobolás – esetleg, ahol kaphatók az ilyesmire a kollégák – közös éneklés (és ebből karácsonyi klip forgatása) is lehet az este témája. Közös jótékonykodásra is építhető program: a cég szavazásra bocsáthatja, hogy milyen szervezetek, alapítványok közül választhatja ki a csapat a befutót, akit együtt támogatnak.

A szerényebb költségvetésből dolgozó cégek számára pedig jó ötlet lehet a mézeskalács-díszítő verseny, vagy a közös csillagszórózás – természetesen mind online. A hagyományos cetli húzós karácsonyi ajándékozás szintén megoldható személyes érintkezés nélkül: weboldalak tucatjai segítenek a sorsolásban, az ajándékra szánt összeg limitálható, és a kiszállítás megszervezését is meg tudják oldani.

Praktikus szempontok

Az online események praktikus oldaláról se feledkezzünk meg: mivel helyfüggetlen és kompaktabb programokról van szó, a cégek rugalmasabbak lehetnek az esemény időpontjával kapcsolatban. És mivel a legtöbben annak is örülnek, hogy az otthonuk kényelmében élvezhetik a közös eseményt, nagyobb eséllyel vesznek részt a programokon. A szervezőknek érdemes arra számítaniuk, hogy az otthoni helyszínnek köszönhetően a családtagok is feltűnnek majd a színen. Fontos továbbá, hogy esemény időtartama legfeljebb két óra legyen, „ha pedig jól sikerül az este és nagyon jó a hangulat, a csapat a szokásos online platformon kötetlenül folytathatja a bulizást” – tanácsolja Simon-Göröcs Lili.