- Hirdetés -

Stresszelünk az ajándékvásárlás miatt

|

Feltorlódott munka a szabadság előtt, iskolai programok sora, ajándékvadászat, végtelen bevásárlólisták: csak néhány ok, ami miatt sokaknak stresszes a karácsonyi készülődés. A Yettel kutatása szerint amellett, hogy a gazdasági helyzet idén rányomja a bélyegét az ünnepre, a magyarok negyede stresszel az ünnepi ajándékbeszerzésen. Hogyan lehet megtalálni ebben a sűrű időszakban az egyensúlyt, és az anyagi lehetőségeinktől függetlenül olyan ajándékot adni, amivel valóban örömet okozhatunk? Dienes Angéla pszichológus most megoszt néhány praktikus tanácsot, amivel az ünnepek és az ajándékozás körüli stresszt csökkenthetjük.

A Yettel reprezentatív kutatásából kiderült, hogy a magyarok háromnegyede kapott már olyan ajándékot, aminek nem örült, vagy amit nem tudott használni. Ezzel együtt a válaszadók negyedét feszültté teszi a karácsonyi ajándékozás: ez nem véletlen, hiszen nem könnyű feladat mindenkinek kitalálni az ideális meglepetést. Dienes Angéla pszichológus úgy látja, akkor élünk meg igazán rossznak egy ajándékot, ha úgy érezzük, a másik semmilyen erőfeszítést nem tett a kiválasztás során. A feszültségek pedig abból adódhatnak, ha a kapcsolatunkat nem érezzük elég stabilnak ahhoz, hogy sérülés nélkül kifejezzük, ha az ajándékot nem találták el. Vannak olyan helyzetek, ahol több súrlódást okoz ennek kifejezése, azonban minél közelebb állunk valakihez, annál inkább beszélhetünk nyíltan erről. A szakember szerint a későbbi feszültségek elkerülése érdekében érdemes velük őszintének lenni azzal együtt, hogy elismerjük az igyekezetet, ha azt viszont tapasztaljuk.

De hogyan találjuk meg az ideális ajándékot? Dienes Angéla szerint a legnehezebb, hogy ilyenkor bele kell képzelnünk magunkat a másik helyzetébe és meglátni, hogy neki valójában mire van szüksége, mi áll közel a stílusához. Sokan ott rontják el, hogy olyat vesznek, amire ők vágynak, vagy a saját ízlésvilágukat tükrözi. A személyességen és az átgondoltságon kívül fontos, hogy az ajándék figyelemről tanúskodjon, hiszen az tudja a legjobban mélyíteni a kapcsolatot, ha azt érezzük, hogy valaki figyel ránk, és tudja mire van szükségünk.

Nincs ajándék, nincs karácsony?

A Yettel kutatásából az is kiderült, hogy a megkérdezettek negyede csak azért ajándékozik, mert ez a szokás. De miért ragaszkodunk a tradíciókhoz akkor is, ha feszültté tesznek, és hogyan beszéljünk arról, ha nem szeretnénk idén ajándékozni, vagy kevesebbet költenénk az ünnepekre?

„Nem mindenkinek ugyanazt jelenti az a mondat, hogy ne ajándékozzunk. Van, akinek az ajándék abszolút nem fontos, de van, aki azonban többek közt ebben éli meg, hogy a másik szereti őt, ez tehát fontos szeretetnyelve. Ha ezt elvágjuk, az nagyon fájdalmas tud lenni, és rombolhatja a kapcsolatunkat” – mondta Dienes Angéla. Erre lehet egy jó stratégia, hogy megpróbáljuk a többiek érzéseit feltárni, beszélgetni arról, hogy nekik mit jelent igazából ez a szokás, és nem kész tényként közölni, hogy idén márpedig ne ajándékozzunk. Természetes dolog, hogy félünk felhozni ezt a témát, hiszen sokaknak ez annyira a hagyományhoz tartozik, mint a közös ünnepi vacsora.

A közös élmény is lehet igazi ajándék

A kedvezőtlen gazdasági helyzet és a szűkösebb családi kassza idén egyértelműen megmutatkozik a karácsonyi kiadásokra vonatkozó tervekben a Yettel felmérése szerint: tízből négyen terveznek valamilyen költségcsökkentést úgy, hogy vagy ajándékra, vagy a teljes karácsonyi ünneplésre kevesebbet költenek. Emellett az is kiderült a kutatásból, hogy ha karácsonyi ajándékról van szó, a többség jobban értékel egy közös élményt vagy személyes gesztust.

„Fontos közösen végiggondolni, hogy milyen módon tudjuk megélni az összetartozásunkat, hiszen végső soron ezért ajándékozunk. Érdemes feltenni magunknak azt a kérdést, hogy mik azok a központi értékek, amik fontosak a családnak, és ez hogyan tud megjelenni az ajándékozásban. Próbáljunk meg eltávolodni attól, hogy attól lesz értékes egy ajándék, hogy minél több pénzt költöttünk rá” – javasolja Dienes Angéla. Így akár azt is felismerhetjük, hogy egy jól kitalált, ötletes gesztus, közös élmény, az együtt töltött idő az, ami a legtöbbet jelentheti nekünk, és ezzel akár az ajándékokra szánt kiadásainkat is csökkenthetjük.

Ha a család valamit közösen csinál, az a tárgyi ajándékok mellett akár a gyerekeknek is egy különleges élmény, és maradandó emlék lehet. Ebben is segíthet a Yettel ünnepi kampánya, mely arra hívja fel a figyelmet, hogy sokszor a legértékesebb ajándék az, amit magunkból adunk: a közös élmények, az együtt töltött idő. A szolgáltató ehhez közös élmények ajándékozásához ihletet adó kártyákat tesz elérhetővé. A kártyák olyan élménylehetőségeket mutatnak be, amelyek nem a tárgyi ajándékozást helyezik a középpontba, helyette közös időtöltésre és élmények gyűjtésére ösztönöznek, például „Eltévedünk egy ismeretlen városban”, „Megismerkedem a hobbiddal” vagy „Táncoljunk, amíg bele nem szédülünk”. A kártyákat és a rajtuk szereplő élményt az ajándékozók egyedi üzenettel tehetik személyesebbé, majd elküldhetik szeretteiknek online kép vagy videó formájában, illetve személyesen is átvehetik ingyenesen a szolgáltató bármelyik üzletében.

- Hirdetés -

A KATEGÓRIA TOVÁBBI CIKKEI

Ilyen autóra elég a munkáshitel

A magyar fiatalok munkába állását és anyagi stabilitását segítő, kamatmentes, szabad felhasználású munkáshitel a jogszabálytervezet szerint 4 millió forintig igényelhető. A money.hu és a Használtautó.hu szakértői közösen tekintették át, hogy az összeg milyen, akár...

A vártnál élénkebb az év végi kgfb-kampány

Az eddigi adatok alapján a vártnál aktívabban alakul az idei kgfb-kampány, melynek során az érintett több mint 400 ezer személyautónak akár 15 százaléka is lecserélheti meglévő kgfb-szerződését. Mivel a felmondási határidő, december 1-je idén...

Egyre többen mernek segítséget kérni online visszaélés esetén

Az online visszaélések – különösen az intim képpel való visszaélés, a grooming és a cyberbullying – elleni küzdelmet tűzte zászlajára a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság által működtetett Internet Hotline jogsegélyszolgálat őszi kampánya. Az...

Új tablettel erősít a Honor

December elején Magyarországra is érkezik a HONOR MagicPad2, a HONOR legújabb tabletje, ami lenyűgözően kecses kialakításával emelkedik ki. Rendkívül vékony, 5,8 mm-es vázával és mindössze 555 g-os súlyával ideális a rohanó világban. A HONOR...

Minden tizedik magyar állást keres

Nem fest túl jó képet a magyar munkavállalók elégedettségéről egy friss kutatás: alig 12% érzi úgy, hogy minden szempontból jó helyen van a munkahelyén, a kisebb városokban élők között az átlagosnál is többen elégedetlenek...

Black Friday: ekkora kedvezmény kell a sikerhez

Az idei Black Friday szezonban a fogyasztók várhatóan többet vásárolnak majd, mint tavaly, de mindenképpen felkészültebben: hiszen 38 százalékuk már használta, vagy tervezi használni a generatív mesterséges intelligenciát az akciós ajánlatok felkutatására - derül...

Még több európai kupameccs lesz a Sport TV-n

Tovább erősödik a Sport TV 2024-25-ös futballprogramja, az UEFA Bajnokok Ligája, illetve a portugál és török bajnokság mellé csatlakozik az UEFA Európa-liga és Konferencialiga. Még több nemzetközi sztárcsapat és magyar játékosok kerülnek ennek köszönhetően...

Átalakuló streamingvilág

A reklámmal támogatott konstrukciók bevezetése, az élő közvetítések számának növelése – többek között ezekkel a lépésekkel reagálnak a streamingpiac meghatározó szereplői az előfizetésekre épülő modellnél tapasztalt megtorpanásra. Bár itthon is egyre zsúfoltabb ez a...

Újabb díjat nyert a K&H

Díjat nyert az Euromoney pénzügyi folyóirat szervezésében megvalósuló Real Estate Awards versenyén a K&H, ismét elhódítva az ország legjobb ingatlanfinanszírozó bankja címet. A nívós brit szaklap több mint 30 éve ismeri el azokat a...

Szívmelengető reklámfilmmel kampányol a Gyermelyi

A Gyermelyi elindította legújabb, átfogó kampányát, amely az együtt töltött családi pillanatok szépségére és jelentőségére hívja fel a figyelmet. Az új szlogen, „Gyermelyi, amiben egyetértünk”, egyszerre tükrözi a márka értékeit, a minőséget és a...
- Hirdetés -

Legolvasottabb

Jövőre felpöröghet az ingatlanpiac

A szektor idei, visszafogott eredményei ellenére a jövő évi kilátások már biztatóak; 2024-ben elérte a mélypontot a piac, de megkezdődött a visszarendeződés. A töretlen lendülettel fejlődő hotelpiac mellett, a ma még gyengélkedő lakóingatlan-fejlesztések prognózisai...

Ilyen autóra elég a munkáshitel

A magyar fiatalok munkába állását és anyagi stabilitását segítő, kamatmentes, szabad felhasználású munkáshitel a jogszabálytervezet szerint 4 millió forintig igényelhető. A money.hu és a Használtautó.hu szakértői közösen tekintették át, hogy az összeg milyen, akár...

A vártnál élénkebb az év végi kgfb-kampány

Az eddigi adatok alapján a vártnál aktívabban alakul az idei kgfb-kampány, melynek során az érintett több mint 400 ezer személyautónak akár 15 százaléka is lecserélheti meglévő kgfb-szerződését. Mivel a felmondási határidő, december 1-je idén...

Egyre többen mernek segítséget kérni online visszaélés esetén

Az online visszaélések – különösen az intim képpel való visszaélés, a grooming és a cyberbullying – elleni küzdelmet tűzte zászlajára a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság által működtetett Internet Hotline jogsegélyszolgálat őszi kampánya. Az...

Új tablettel erősít a Honor

December elején Magyarországra is érkezik a HONOR MagicPad2, a HONOR legújabb tabletje, ami lenyűgözően kecses kialakításával emelkedik ki. Rendkívül vékony, 5,8 mm-es vázával és mindössze 555 g-os súlyával ideális a rohanó világban. A HONOR...

Don't Miss

Új irodába költözött a Madhouse

A hirdetési felületek úttörőjeként ismert Madhouse új irodába költözött, hogy egy tágasabb, modernebb környezetben tudjon működni. A költözést a folyamatos növekedés indokolta, hiszen az eddigi iroda már szűknek bizonyult a bővülő csapat számára. Az...

Palik László: Ez a legkomolyabb formátum, amivel valaha dolgoztam

Hétfő este 21:20-kor visszatér a TV2 képernyőjén a világ egyik legismertebb gameshow-ja, a Legyen Ön is milliomos!, Palik László műsorvezetésével. A legendás televíziós ma reggel a Mokkában mesélt a forgatásokról, a formátumról és az...

Újra a Hello Agency csapatát erősíti Zsótér Anna

A Hello Agency egyik meghatározó szakembere, Zsótér Anna Ügyfélkapcsolati Igazgató pozícióban csatlakozik újra a csapathoz. Anna, aki már 10 éve erősíti a Hello Agency-t, két gyermekkel töltött otthoni időszakát követően tér vissza, miközben az...

Megalakult a VML Hungary új vezetése

Újabb mérföldkőhöz érkezett a hazai Wunderman Thompson és VMLY&R egyesüléséből idén januárban megalakult VML Hungary. Az összekapcsolt márkaélmények élvonalában működő ügynökség mára már minden munkafolyamatában egységet képvisel, közös csapattal, közös irodában. Az összeolvadási folyamat...

Tényleg rámegy a fiatalok egészsége a TikTokozásra

TikTok-videók hatására a fiatalok közel fele hajlamos diagnosztizálni magát vagy másokat nem létező, kitalált mentális betegséggel – állapította meg a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) középiskolások és egyetemisták bevonásával készített kutatása. A tanulmány...