A Marketing&Media és a Magyar Marketing Szövetség (MMSZ) idén hetedik alkalommal állította össze az 50 legsikeresebb hazai marketingkommunikációs döntéshozó listáját, a rangsor élén Szabó Béla végzett, Bánhegyi Zsófia és Juhász Péter Tibor előtt. Az idén mindössze a listán lévők ötöde cserélődött ki a tavalyi évhez képest, illetve még sosem fordult elő, hogy egy cégtől négyen is bekerüljenek a TOP50-be.
Néhány sportágban, ha valaki háromszor nyeri meg az adott tornát, akkor hazaviheti a győztesnek járó serleget. Így történt ez 1970-ben, amikor a vébégyőztes brazilok végleg megnyerték, és azóta örökre a vitrinjükben tarthatják a Rimet-kupát. Mostantól a Magyar Telekom márka- és kereskedelmi kommunikációs igazgatója, Szabó Béla Attila is méltán áhítozhat egy ilyen trófeára, ugyanis zsinórban harmadik alkalommal végzett listánk élén. A véleményvezérnek számító szakember – aki az idén a Top 50 médiás rangsorunkon a 11. helyen végzett – cége tavaly a Kantar Media listaáras adatai alapján 47,57 milliárd forintot költött el a hazai reklámpiacon.
A mostani rangsorunkon második lett a Szabó Béla Attilához hasonlóan a tavaszi médiás listán előkelő helyen szereplő Bánhegyi Zsófia, a Szerencsejáték Zrt. marketing- és kommunikációs igazgatója. Ő eddig három különböző cégtől is bekerült az összeállításunkba, ami jól jelzi nemcsak az általa képviselt vállalat, hanem a személyes márkája erejét is.
Juhász Péter Tibor, a Vodafone Magyarország márkaigazgatója most először ért el dobogós helyezést rangsorunkon, és ugyancsak azon kevesek közé tartozik, akik a médiás Top 50-ben is helyet kaptak. A vállalat tavaly, szintén a Kantar listaáras számai alapján 61,1 milliárdot költött a reklámpiacon, a szakember jövőjével kapcsolatban azonban kérdés, hogy milyen átszervezésekkel jár majd a cége 4iG általi felvásárlása.
A legsikeresebb hazai marketingkommunikációs döntéshozók - TOP10
Újak és régi újak
A tavalyi évhez képest mindössze tíz új szakember található a listán, azaz a rangsor szereplőinek csupán a húsz százaléka cserélődött ki az előző évhez képest, ami az elmúlt esztendők összeállításaihoz viszonyítva egyáltalán nem sok. Tavaly például 36, míg egy évvel korábban 44 százalékban cserélődtek a listán található marketingesek.
Az újak közül a legelőkelőbb helyen Fazekas Bálint, az Euronics Magyarország ügyvezetője végzett, és ez köszönhető annak, hogy náluk volt a legmagasabb az offline értékesítés aránya, valamint az övék volt a legnagyobb, teljesen magyar tulajdonú webshop. Szilva Monika visszatérő szereplője összeállításunknak, a korábban a Nestlénél dolgozva a rangsorba bekerülő szakember ezúttal a Tesco vásárlói élményért felelős igazgatójaként található a Top 50-ben.
A Delivery Hero név talán nem sokat mond, ám a Netpincér, illetve a Foodpanda elnevezés már ismerősebb lehet. Ezt az átmárkázást vezényelte le Blaumann Debóra, aki ugyancsak most először kapott helyet listánkon, csakúgy, mint Szalóky Tóth Judit, a Coca-Cola vállalati kapcsolatokért felelős magyarországi vezetője.
Felkai György, aki az MVM Services Zrt. marketing- és kommunikációs igazgatójaként került be a rangsorba, visszatérő szakember. A Top 50-ben való szereplésének az egyik oka, hogy 2015 eleje óta a teljes ügyfélvilág marketing- és kommunikációs igazgatója, és több mint hatmillió ügyfél számára végeznek speciális marketingtevékenységet. Bár most először olvashatjuk a Top 50-ben az Indotek Group marketingvezetője, Pintyőke Marcell nevét, a rangsorban való szereplése nem meglepő annak fényében, hogy a cége portfóliójába több mint kétmillió négyzetméter ingatlan tartozik, amelyek közül kiemelkedik több mint húsz bevásárlóközpont.
Négyen az elitben
Az összeállításunk hétéves történetében olyan már többször is előfordult, hogy egy céget ketten vagy hárman képviseljenek, de négyre sosem volt példa. Az idén azonban a Coca-Cola részéről kerültek be ennyien, Eipl Vilmos mellett Kölcsei Gergely, Mérő Ádám és újoncként Szalóky Tóth Judit is helyet kapott a Top 50-ben – az italos cég egyébként már tavaly is három szakembert „delegált” a rangsorba.
Ezenkívül a Magyar Telekom, valamint az MVM két szakemberrel is képviselteti magát a listán. Az előbbitől Szabó Béla Attila és Kovács András Péter, utóbbitól Jákó Eszter, valamint Felkai György került be az összeállításunkba.
A zsűrizés
Amarketinges rangsor a Marketing&Media és az MMSZ által felkért szakértői zsűri kétkörös szavazatai alapján állt össze. A 18 fős grémiumban a hazai marketing-, reklám- és kommunikációs piac szakmai szervezeteinek elnökei, egyetemi tanárok, valamint ügynökségi vezetők kaptak helyet.
A zsűri először egy úgynevezett long listet állított össze, amelynek alapjául a Marketing&Media szerkesztősége által javasolt lista szolgált. A zsűritagok javaslatai alapján bővült tovább a szavazólap, mégpedig úgy, hogy azok a jelöltek kerülhettek fel a listára, akikre még legalább két ajánlás érkezett.
A második körben hármas szempontrendszer alapján szavazott a zsűri, figyelembe vették, hogy az adott marketingkommunikációs vezető mennyire volt hatékony és eredményes az elmúlt egy évben, fontos volt az is, hogy mennyire számít véleményvezérnek az üzleti életben, továbbá az is, hogyan változott a meghatározó szerepe az elmúlt egy évben a korábbi időszakhoz képest. Az első két szempont esetén 1–10-es skálán szavazott a zsűri, míg a harmadiknál –5 és +5 közötti skálán lehetett voksolni a jelöltekre. A végleges rangsort az összeadott pontszámok és az adott embert pontozók hányadosa alapján állt össze.
A teljes rangsor és a toplista részletes elemzése a Marketing&Media magazin legújabb számában olvasható. A következő napokban további, a TOP50 rangsorhoz kapcsolódó elemzésekkel, illetve marketingpiaci összeállításokkal jelentkezünk.