- Hirdetés -

Szerényebbek a magyar vállalkozónők

|

A férfi vállalkozók nagyobb hajlandóságot mutatnak a nagyobb és merészebb célok kitűzésére, míg a női vállalkozók többsége kevésbé nagyratörő célokkal is megelégszik – derült ki a Szemléletváltó vállalkozóiszemlélet- és készségfejlesztő mentorprogram kutatásából.

Mindez azért is jelentős, mert a kutatás rámutatott, egy vállalkozás sikere és a vállalkozó által kitűzött célok között szignifikáns kapcsolat áll fenn: akik nagyobb célokat tűznek ki, azok között többen érnek el nagyobb üzleti eredményeket, nagyobb árbevételt, több munkavállalót foglalkoztatnak, szervezettebbek és gyorsabban növekednek.

A férfi vállalkozók kétszer nagyobb hajlandóságot mutatnak a nemzetközi piacok meghódítására és nagyvállalat alapítására, míg a nők hajlamosabbak szerényebb vállalkozási célok kitűzésekre. A női vállalkozók mindössze 2 százaléka szeretne nemzetközi nagyvállalatot építeni, szemben a férfiak 4 százalékával. A sikeres nagyvállalatot alapítani vágyó nők aránya 3 százalék, a férfiaké 6 százalék. A tendencia a közepes vállalkozások terén is hasonló: a férfiak 25 százaléka, míg a nők csupán 16 százaléka szeretne közepes méretű vállalatot.

Az eredmények alapján a nők hajlamosabbak szerényebb vállalkozási célkitűzésekre, inkább kisvállalkozásban gondolkodnak: a nők 72 százaléka szeretne legfeljebb néhány alkalmazottal rendelkező kisvállalkozást, szemben a férfiak 54 százalékával.

Molnár G. Dávid közgazdász, a Szemléletváltó programvezetője hangsúlyozta, hogy a női és férfi vállalkozók eltérő amibíciói mögött, a kutatásban résztvevő szakemberek egybehangzó véleménye szerint szocializációs folyamatok állnak. A hagyományos nemi szerepek és elvárások a férfiakban erősebb ambíciókat keltenek, míg a nők vállalkozási ambícióinak nem kedveznek.

A nőkben a szocializációs folyamatok során tanult tehetetlenség alakul ki azzal kapcsolatban, hogy meddig juthatnak az életben. Egyfajta üvegplafon alakul ki, ami ugyan nem látható, de pontosan „érzik”, hogy azt áttörni nem lehet.

„A vállalkozónők ambíciója, perspektívái gyakran együtt nő az eredményeikkel. Kezdetben el sem tudják hinni, hogy képesek egy sikeres vállalatot építeni, aztán amikor megérkeznek az első sikerek, élénkül a vállalkozási kedv, nő az ambíció, egyre nagyobb célokat tűznek ki maguk elé. Sokan otthon, a gyerekek mellett fognak vállalkozásba, majd sokszázmilliós jól működő vállalkozást építenek szinte a semmiből” – számolt be tapasztalatairól Molnár G. Dávid a Szemléletváltó programvezetője.

Az ambíció a vállalkozó személyes fejlődésére is kihat

A női vállalkozók nagy része, 89 százaléka, a vállalkozásuk minden apró-cseprő feladatát saját kezében tartja, míg a férfi vállalkozók körében ez az arány valamivel alacsonyabb, 77 százalék.

„Ez a vállalkozó evolúciójának* a Mindenes korszaka, ahonnan a legtöbb vállalkozás soha nem tud továbblépni. Az ilyen vállalkozások lehetőségei korlátozottak, és a vállalkozó a cégének a rabja: nem tud nyugodtan szabadságra, táppénzre menni, pihenni, mert akkor leáll a vállalkozás. Szinte minden vállalkozás átmegy ezen a helyzeten, de sajnos a többség itt megreked” – mutat rá Molnár G. Dávid.

A Szervezői korszakban, ahol a vállalkozások strukturáltabb munkafolyamatokat és erősebb belső szervezetet építenek ki, a nők és férfiak közötti különbség viszonylag kisebb: 3 százalék a nők és 4 százalék a férfiak esetében.

A Vezetői korszakban ismét jelentős a különbség, a nők 5 százalékával szemben a férfiak 13 százaléka érte el ezt a szintet, ami lehetőséget ad számukra, hogy napi szinten kevésbé legyenek bevonva a vállalat működésébe, és inkább a vállalatvezetésre koncentrálhassanak.

Csak a női vállalkozók 3 százaléka éri el a Befektetői korszakot, ahol már nem a napi operatív teendőkkel vannak elfoglalva, hanem a vállalati stratégia és a befektetések irányításával foglalkoznak. Ezzel szemben a férfiak körében ennek az aránya kétszerese, 6 százalék.

„A kutatás eredményei alátámasztják, hogy a vállalkozás sikere és a vállalkozó ambíciója között jelentős kapcsolat van. Ennek fényében, merni kell nagyot álmodni, merni kell nagy célokat kitűzni. Különösen fontos gondolat ez a nők számára” – fogalmazott Molnár G. Dávid, a Szemléletváltó programvezetője.

Azonban az női és férfi vállalkozókra egyaránt igaz, hogy a vállalkozói szemlélet- és készségek fejlesztése révén gyorsabban fejlődhetnek, és magasabbra juthatnak. Az ambiciózus célok meghatározásában és elérésében pedig óriási szerepe van a környezetnek: a sikeres vállalkozói példák fejlődésre inspirálnak. Éppen ezért nagyon hasznos, ha egy vállalkozó aktív tagja olyan közösségeknek, ahol tapasztalatcserével bővítheti a tudását.

- Hirdetés -

A KATEGÓRIA TOVÁBBI CIKKEI

Kiderült, melyik a világ legnépszerűbb autója

A Toyota Corolla hosszú éveken át őrizte a világ legkelendőbb autójának címét, évről évre világszerte a legnagyobb darabszámban értékesített új autónak bizonyulva, összesített eladásban pedig egyetlen autómárka egyetlen modellje sem tud a tizenkettedik generációnál...

Az egyik leghíresebb karácsonyi dal történetét meséli el az Erste reklámfilmje

Idei karácsonyi reklámjával az Erste Csoport bemutatja a Csendes éj című karácsonyi dal születését, ami a legtöbbek számára a reményt és az összetartozást jelenti – még kétszáz évvel azután is, hogy először elhangzott. „Mindenki...

Jövőre felpöröghet az ingatlanpiac

A szektor idei, visszafogott eredményei ellenére a jövő évi kilátások már biztatóak; 2024-ben elérte a mélypontot a piac, de megkezdődött a visszarendeződés. A töretlen lendülettel fejlődő hotelpiac mellett, a ma még gyengélkedő lakóingatlan-fejlesztések prognózisai...

Ilyen autóra elég a munkáshitel

A magyar fiatalok munkába állását és anyagi stabilitását segítő, kamatmentes, szabad felhasználású munkáshitel a jogszabálytervezet szerint 4 millió forintig igényelhető. A money.hu és a Használtautó.hu szakértői közösen tekintették át, hogy az összeg milyen, akár...

A vártnál élénkebb az év végi kgfb-kampány

Az eddigi adatok alapján a vártnál aktívabban alakul az idei kgfb-kampány, melynek során az érintett több mint 400 ezer személyautónak akár 15 százaléka is lecserélheti meglévő kgfb-szerződését. Mivel a felmondási határidő, december 1-je idén...

Egyre többen mernek segítséget kérni online visszaélés esetén

Az online visszaélések – különösen az intim képpel való visszaélés, a grooming és a cyberbullying – elleni küzdelmet tűzte zászlajára a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság által működtetett Internet Hotline jogsegélyszolgálat őszi kampánya. Az...

Új tablettel erősít a Honor

December elején Magyarországra is érkezik a HONOR MagicPad2, a HONOR legújabb tabletje, ami lenyűgözően kecses kialakításával emelkedik ki. Rendkívül vékony, 5,8 mm-es vázával és mindössze 555 g-os súlyával ideális a rohanó világban. A HONOR...

Minden tizedik magyar állást keres

Nem fest túl jó képet a magyar munkavállalók elégedettségéről egy friss kutatás: alig 12% érzi úgy, hogy minden szempontból jó helyen van a munkahelyén, a kisebb városokban élők között az átlagosnál is többen elégedetlenek...

Black Friday: ekkora kedvezmény kell a sikerhez

Az idei Black Friday szezonban a fogyasztók várhatóan többet vásárolnak majd, mint tavaly, de mindenképpen felkészültebben: hiszen 38 százalékuk már használta, vagy tervezi használni a generatív mesterséges intelligenciát az akciós ajánlatok felkutatására - derül...

Még több európai kupameccs lesz a Sport TV-n

Tovább erősödik a Sport TV 2024-25-ös futballprogramja, az UEFA Bajnokok Ligája, illetve a portugál és török bajnokság mellé csatlakozik az UEFA Európa-liga és Konferencialiga. Még több nemzetközi sztárcsapat és magyar játékosok kerülnek ennek köszönhetően...
- Hirdetés -

Legolvasottabb

Csak átmeneti a megtorpanás az elektromos autók piacán

Lassulás tapasztalható idén a tisztán elektromos, hibrid és plug-in járművek (EV) iránti globális kereslet növekedésében — derül ki az EY 28 ország 19 000 fogyasztójának megkérdezésével készült nemzetközi felméréséből. Az elektromobilitás előretörése miatt a...

Kiderült, melyik a világ legnépszerűbb autója

A Toyota Corolla hosszú éveken át őrizte a világ legkelendőbb autójának címét, évről évre világszerte a legnagyobb darabszámban értékesített új autónak bizonyulva, összesített eladásban pedig egyetlen autómárka egyetlen modellje sem tud a tizenkettedik generációnál...

Az egyik leghíresebb karácsonyi dal történetét meséli el az Erste reklámfilmje

Idei karácsonyi reklámjával az Erste Csoport bemutatja a Csendes éj című karácsonyi dal születését, ami a legtöbbek számára a reményt és az összetartozást jelenti – még kétszáz évvel azután is, hogy először elhangzott. „Mindenki...

Jövőre felpöröghet az ingatlanpiac

A szektor idei, visszafogott eredményei ellenére a jövő évi kilátások már biztatóak; 2024-ben elérte a mélypontot a piac, de megkezdődött a visszarendeződés. A töretlen lendülettel fejlődő hotelpiac mellett, a ma még gyengélkedő lakóingatlan-fejlesztések prognózisai...

Ilyen autóra elég a munkáshitel

A magyar fiatalok munkába állását és anyagi stabilitását segítő, kamatmentes, szabad felhasználású munkáshitel a jogszabálytervezet szerint 4 millió forintig igényelhető. A money.hu és a Használtautó.hu szakértői közösen tekintették át, hogy az összeg milyen, akár...

Don't Miss

Új irodába költözött a Madhouse

A hirdetési felületek úttörőjeként ismert Madhouse új irodába költözött, hogy egy tágasabb, modernebb környezetben tudjon működni. A költözést a folyamatos növekedés indokolta, hiszen az eddigi iroda már szűknek bizonyult a bővülő csapat számára. Az...

Palik László: Ez a legkomolyabb formátum, amivel valaha dolgoztam

Hétfő este 21:20-kor visszatér a TV2 képernyőjén a világ egyik legismertebb gameshow-ja, a Legyen Ön is milliomos!, Palik László műsorvezetésével. A legendás televíziós ma reggel a Mokkában mesélt a forgatásokról, a formátumról és az...

Újra a Hello Agency csapatát erősíti Zsótér Anna

A Hello Agency egyik meghatározó szakembere, Zsótér Anna Ügyfélkapcsolati Igazgató pozícióban csatlakozik újra a csapathoz. Anna, aki már 10 éve erősíti a Hello Agency-t, két gyermekkel töltött otthoni időszakát követően tér vissza, miközben az...

Megalakult a VML Hungary új vezetése

Újabb mérföldkőhöz érkezett a hazai Wunderman Thompson és VMLY&R egyesüléséből idén januárban megalakult VML Hungary. Az összekapcsolt márkaélmények élvonalában működő ügynökség mára már minden munkafolyamatában egységet képvisel, közös csapattal, közös irodában. Az összeolvadási folyamat...

Tényleg rámegy a fiatalok egészsége a TikTokozásra

TikTok-videók hatására a fiatalok közel fele hajlamos diagnosztizálni magát vagy másokat nem létező, kitalált mentális betegséggel – állapította meg a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) középiskolások és egyetemisták bevonásával készített kutatása. A tanulmány...