A legnagyobb hazai full service és kreatívügyökségek együttes árbevétele ugyan nőtt 2023-ban, de nem érte el az infláció szintjét. Az összesített számokat jelentősen befolyásolták a három legnagyobb szereplőnél látható változások. Utóbbiak az árbevétel terén egészen más ligában játszanak, mint a többi reklámügynökség.
A Marketing&Media számításai szerint a piac legnagyobb 25 szereplője 2023-ban 90 milliárd forint nettó árbevételt ért el. Ez ugyanakkor nominálisan mindössze 2,1 százalékkal több, mint a 2022-es adat, magyarán reálértéken 15,5 százalékot bukott a reklámügynökségi piacnak ez a szelete. Az összesített adózott eredmények terén sem jobb a helyzet, ott nominálisan is 5,5 százalékos csökkenést látni 2022-höz viszonyítva.
A médiaügynökséges és a PR céges toplistánkhoz hasonlóan azonban itt is vannak olyan, az árbevétel terén messze a többek felett álló szereplők, amelyek számai az összesített adatokat is jelentősen módosíthatják. A reklámügynökségi top 25 esetében ez a Lounge Design és a Mediator
Group. A 2022-es adatoknál még az utóbbi vezetett, de 2023-ban a Lounge Design visszavette az első helyet. A két ügynökség együttes nettó árbevétele tavaly 41,2 milliárd, az adózott eredménye 6,6 milliárd forint volt. Ez azt jelenti, hogy a top 25-ön belül a bevételek 45,7, az összesített eredménynek pedig az 57,8 százalékát adták.
A korábbi évhez képest tavaly a Mediatornak 7,5 milliárd forinttal alacsonyabb volt a nettó árbevétele, azaz egész jelentősen lefelé húzták az összesített számokat. Ezért összevetettük a reklám ügynökségek adatait úgy is, hogy kivettük a két éllovast. Így már szebbek a számok, a Lounge és a Mediator nélkül már 21,1 százalékos bővülést látni az árbevételek terén. Azonban van itt egy harmadik szereplő is, méghozzá a Várkonyi Andrea-féle Whitedog Media, ami tavaly ismét megduplázta az éves árbevételét, így 4,3 milliárdosból egy csapásra 8,9 milliárd forintos árbevételű céggé nőtte ki magát. Az adózott eredményük pedig 28,7 százalékkal nőtt, azaz a Whitedog Media felfelé húzta az összesített számokat. Amennyiben ezt az ügynökséget is kivesszük a számításból, akkor kereken 11 százalékos bővülést kapunk az árbevétel terén.
Tavaly egyébként a 25 cégből csak tízen tudták az inflációt meghaladó mértékben növelni a nettó árbevételüket. Az adózott eredmények terén kicsit jobb a helyzet, ott 13 társaság növelte 17,6 százaléknál nagyobb mértékben a profitját. Az utóbbi adat persze csalóka, mert azt az ügynökséget is tartalmazza, ahol 2,9 millióról 8,9 millió forintra nőtt az adózott eredmény – konkrétan a People Groupról van szó –, ami nyilván százalékosan brutális növekedés, de összegszerűen már nem hangzik olyan jól.
Milliárdos profit
Az élbolyban tehát Lounge, Mediator, Whitedog a sorrend. Az utóbbi kettő árbevételének a változását már említettük, a Lounge Design esetén pedig nőtt tavaly a bevételük, de az infláció alatti mértékben, 4,8 százalékkal. Az adózott eredményüknél ennél jelentősebb, 31,6 százalékos bővülést mutatnak az adatok, hárommilliárdról négymilliárd forintra hízott a profitjuk. Ez egyébként a tavalyi év tekintetében messze a legmagasabb nyereség.
A negyedik szereplőnek a Roxer számít, ők kicsit lemaradtak a vezető hármastól, de mindenki más előtt jelentős az előnyük. A 2023-as évet 5,8 milliárd forint nettó árbevétellel zárták, ami 45 százalékkal több, mint amit 2022-ben elértek. Ennek ellenére az adózott eredményük 615-ről 453 millió forintra csökkent.
Tavaly a Positive Adamsky cégcsoport számított az ötödik legnagyobb szereplőnek. A korábbi esztendőhöz képest 10 százalékkal többet, 3,3 milliárd forintot tett ki az árbevételük. A profitjuk pedig 630 millióról 776 millió forintra nőtt.
A 2023-as adatok alapján a sarkukban volt az ACG Reklámügynökség. Jó évük volt, hiszen a bevételeik 32,8 százalékkal gyarapodtak, és elérték a 3,1 milliárd forintot. A nyereségük pedig nagyot ugrott, a 2022-es 138 millió után a tavalyi évben 403 millió forintot hoztak össze.
Változó bevételek
Az adatokat az árbevétel százalékos növekedése alapján nézve a már említett Whitedog Mediánál történt a legjelentősebb növekedés tavaly, hiszen több mint a duplájára nőtt az árbevételük. Ezen a téren a második a Bistro Reklámügynökség, amely a 2022-es 630 millióról 2023-ra 1,2 milliárd forintra, majdnem a kétszeresére növelte az árbevételét. A People Group esetében is jelentős bővülést látni, a kicsivel több mint egymilliárd feletti árbevételük közel 1,7 milliárd forintra nőtt az elmúlt évben.
Az előbbieken kívül infláció feletti árbevétel-növekedést hozott össze a Roxer, az ACG, a Clair & Curtis, a Dentsu Creative (korábbi Isobar), a Bold Ideas, a Café Communications és az Ogilvy Group. 2022-höz képest nominálisan is csökkent az árbevétele a hat Márka Műveknek, a Mediatornak és a Humán Telex Advertisingnak. Az adózott eredmény növekedése tekintetében a már említett People Group volt az éllovas, de náluk kicsi volt a bázisév eredménye. Közel háromszorosára növelte a profitját a Sky Marketing. Ez az esetükben azt jelentette, hogy 10 millióról 30 millió forintra ugrott a nyereségük. A jelentős profitnövelők közé tartozott még a Wonderduck Agency, a 2022-es 54 milliós eredményüket tavaly 134 millió forintra hizlalták. Pedig ezzel párhuzamosan a bevételük nem sokat változott, 712 millióról 720 millió forintra nőtt. Az előbbihez egészen hasonló számokat produkált a Bold Ideas, a nyereségük 61 millióról 137 millió forintra, a nettó árbevételük pedig 593 millióról 738 millió forintra változott. Az előbbi kettőnél nagyobb szereplőnek számít a Spice Communication, a nyereségük pedig közel 50 százalékkal bővült az elmúlt esztendőben. Konkrétan 246 millióról 361 millió forintra nőtt a profitjuk, amit 1,7 milliárdos árbevétel mellett értek el.
Heszler Róbert
Az összeállítás teljes terjedelmében a Marketing&Media magazin legújabb számában olvasható.