A tavalyi nagy ugrás után idén is folytatódott a digitalizáció térhódítása, a Marketing&Media magazin pedig infokommunikációs társaságok és startupok vezetőit kérdezte arról, hogyan látják a piacot, mik a meghatározó trendek és mire számítanak a jövőben. Sorozatunk első részében Peter Gazik, a Telenor vezérigazgatója beszél többek között az 5G várható hatásairól, míg Kiss Sándortól, a Barion vezetőjétől megtudhatjuk, hogyan hatott az e-kereskedelemre a mostani helyzet.
Egy egész évtizedet ugrottak előre
Peter Gazik, Telenor Magyarország Zrt., vezérigazgató
- Mit tart a Telenor legfontosabb idei eredményének?
- Az idei év meglehetősen sűrű volt a Telenor új szolgáltatásainak bevezetése szempontjából. Elindítottuk a kereskedelmi 5G-t, ami ma már országszerte több mint 200 bázisállomáson érhető el. A lakossági ügyfeleink részére elindítottuk otthoni internetszolgáltatásunkat, ami legalább akkora mérföldkő számunkra, mint hogy integrált IT-szolgáltatói irányba lépve a vállalati ügyfelek felé is nyitottunk. A bérelt vonali szolgáltatások tavalyi elindítása után – kilépve a kizárólag mobilszolgáltatói szerepkörből – vezetékes optikai internetszolgáltatást indítottunk a kis- és középvállalati szegmens számára, valamint a közép- és nagyvállalatoknak menedzselt tűzfalmegoldással bővítettük az általunk kínált szolgáltatási kört.
- Véleménye szerint az 5G hogyan alakítja át az életünket, illetve az üzleti világot?
- Az 5G bevezetésével kiválóan látható, hogy a mobiltechnológiában szélesre nyílt a „technológiai olló”, azaz egy előrehaladott technológiára valójában még minden szereplő keresi azokat a felhasználási lehetőségeket, amelyek képesek annak maximális kihasználására. Az 5G ugyanis új képességeket rejt a felhasználók számára a mindennapi életben, az emberek szabadidejében és hosszú távon az üzleti életben is, ám ma az okostelefonok mindennapi használatában ezt az ügyfelek még kevésbé érzékelik, leszámítva a sebességtesztek elképesztő eredményeit.
Az 5G valódi előnyeit a vállalati, ipari megoldások terén fogjuk látni elsőként az elkövetkező években. Jó néhány iparágban több 5G-kísérleti projektben veszünk részt, hogy a legtöbbet hozzuk ki az új technológiából az alacsony késleltetés, a nagy sebesség és a tömeges eszközök egyidejű kiszolgálásának képessége tekintetében.
- A digitalizáció alaposan felgyorsult az elmúlt másfél évben, megítélése szerint mely területeken történt a legnagyobb előrelépés?
- A hazai cégek és a háztartások az elmúlt másfél évben egy egész évtizedet ugrottak előre a digitalizációban. Világosan látjuk, hogy a digitálisan felkészült vállalatok jobban reagáltak a járvány által teremtett előre nem látható kihívásokra, a háztartások pedig a tömeges home office és az otthoni tanulás kihívásait oldották meg és alakítottak ki eddig talán nem is próbált körülményeket. Ugyanakkor az elmúlt másfél év ebből fakadó kihívásainak örvendetes hozadékai hosszú távon velünk lesznek társadalmi szinten, és nekünk erre kell építenünk, támogatnunk kell ügyfeleinket abban, hogy ne álljanak meg a digitalizációban, hanem hozzanak ki még többet ezen a téren a technológia adta lehetőségekből. A megugró digitalizációval együtt fejlődött a kiberbűnözés. Sokkal több fehérgalléros dolgozó végzi a munkáját távolról, az otthonából, és ez az IT-biztonsági szempontból nehezebben védhető környezet lehetőséget kínál a kiberbűnözőknek új módszerek alkalmazására is. A társadalom digitalizálódásának ütemével párhuzamosan tehát a kiberbiztonság jelentősége is megnőtt.
- Mi lesz a legfontosabb feladat jövőre a Telenor számára?
- Folytatjuk az 5G-szolgáltatás kiépítését és a hálózati modernizációs munkákat. Tulajdonosunk, a PPF Csoport támogatásáról biztosított minket terveinkben, így 2022-ben is több igazán érdekes újdonságot mutathatunk be mind a lakossági, mind a vállalati ügyfeleinknek.
Folytatódó terjeszkedés
Kiss Sándor, Barion Payment Zrt., vezérigazgató
- A járvány nagyon felpörgette az e-kereskedelmet, de ez mit jelentett a Barion számára, hogyan alakult számotokra az elmúlt másfél év, sok új ügyfél érkezett?
- A pandémia miatt sok vállalkozás fordult az online világ felé. Volt olyan hónap, amikor több mint 500 boltot onboardoltunk. Mostanra több mint 12 ezer nemzetközi és magyar online kereskedőt szolgálunk ki.
- Véleményed szerint mi kellene ahhoz, hogy Magyarország a nyertese lehessen a felgyorsult digitalizációnak?
- Kedvezőbb szabályozás és digitalizáltabb állam.
- Mi volt a legnagyobb kihívás az idén a Barion számára?
- A nemzetközi terjeszkedés, amely területen komoly sikereket értünk el. Az idén a cseh e-kereskedelmi piac jelentős szereplőjével is sikerült megállapodnunk, illetve már most ezer fölött van azon külföldi boltok száma, amelyek a mi megoldásunkat használják a fizetések lebonyolítására.
- Milyen tervekkel vágtok neki a 2022-es évnek?
- Új fizetési módok bevezetésére készülünk, erről azonban egyelőre többet nem mondhatok. A nemzetközi piacokon való további terjeszkedés is fontos feladat lesz, a célországok közül Romániát emelném ki.