- Hirdetés -

Tízezer tonna hulladékot szedtek ki a Tiszából

|

- Hirdetés -

A Kiskörei Vízlépcsőnél 10.000 tonna hulladék és uszadékfa megállításával, kitermelésével és feldolgozásával zárult az a háromoldalú összefogás, amelyet a PET Kupa, az Országos Vízügyi Főigazgatóság és a Coca-Cola hirdetett meg július közepén. A PET Kupa szervezett akcióinak köszönhetően a Tisza-tónál és a folyó felsőbb szakaszain további 36 tonna hulladéktól mentesült a folyó. A kiemelt műanyag több mint fele újrafelhasználásra került. A téli időszak a folyami hulladékok útjának kutatásával folytatódik.

Az árvizekkel szinte minden esztendőben jelentős mennyiségű uszadék, szerves anyag és kommunális hulladék vonul le a Tiszán. A Kiskörei Vízlépcső az első olyan műszaki létesítmény, ami megállítja a szemét-áradatot, megkímélve ezzel az alsó folyószakaszokat a jelentős szennyeződéstől. Idén minden korábbinál több uszadék és hulladék érkezett, a duzzasztómű felett kialakult torlasz felülete elérte a 17 ezer négyzetmétert, vastagsága helyenként meghaladta a 3 métert. A helyzet felszámolása és hatékony kezelése érdekében fogott össze az állami, vízügyi, civil és vállalati oldal. A nyár közepén indult összefogás célja a folyamatos védekezés, a kitermelt hulladék jelentős mértékű újrahasznosítása és a folyó egyre nagyobb mértékű megtisztítása volt.

A Tiszáért folytatott országos összefogás első eredményei

Az öt hónapon keresztül zajló kitartó munka után a felgyülemlett hulladék kitermelése és szétválogatása az elmúlt napokban ért véget. A kitermelt és feldolgozott fa, szervesanyag, üveg, fém és műanyag hulladék együttes tömege a vízügyi jelentések szerint közel 10.000 tonna. A vízlépcsőnél megrekedt szilárd kommunális és szerves hulladék (katré) kitermelése az évek során bevált módszerrel, úszó-rakodó munkagéppel történt, az ezzel megpakolt kétszáz tonnás uszályt pedig egy jégtörő vontatta a KÖTIVIZIG Kiskörei Szakaszmérnökségének üzemi (téli) kikötőjébe. A közös beavatkozás fontos részét képezte, hogy a haszonanyagok kikerüljenek a katréból.

A PET Kupa önkéntesek és hulladékgazdálkodási szakemberek bevonásával végezte el a műanyag és kommunális hulladék szakszerű szétválogatását. A szelekcióval hatékonyan segítették a hulladék megfelelő elszállítását és újrahasznosítását, illetve csökkentették a vízügyet terhelő költségeket. A felkészült önkéntesek anyagfajtánként válogatták szét a hulladékokat, a PET-palackokat pedig szín szerint válogatták és bálázták. Az eddigi gyakorlat és tapasztalat szerint a lakossági eredetű hulladékok fele hasznos másodnyersanyagként kerülhet vissza a körforgásba.

A helyzet felszámolására a Coca-Cola Magyarország – a Coca-Cola globális alapítványa révén – a Hulladékmentes Tisza projekt keretében nyújtott anyagi támogatást. Az alapítvány több mint 30 éve a nemzetközi működési bevételének 1%-át különféle – többek közt fenntarthatósági – célokra fordítja világszerte. Itthon ennek segítségével valósulhatott meg a kiskörei helyzet felszámolása, ennek révén szerveződtek újabb takarító akciók, készülhetnek innovatív reciklált termékek és a PET Kupa nemzetközi szinten is népszerűbbé válhat.

„Nagyon örülünk, hogy már idén nyártól segíthettük a PET Kupa munkáját, és részesei lehettünk a Tisza hulladéktól való megtisztításának. Munkatársaink és a palackozó partnerünknél dolgozó kollégák szép számban csatlakoztak az önkéntes akciókhoz, amiből jól látszik, hogy nem csak vállalati szinten, de egyénként is fontos legtöbbünknek, hogy odafigyeljünk a környezetünkre. Támogatásunk jövőre is folytatódik, a Hulladékmentes Tisza projekt révén közelebb kerülhetünk a globális Hulladékmentes Világ stratégiánk megvalósításához, melyben központi helyet foglalnak el a begyűjtésre és újrahasznosításra vonatkozó vállalásaink.” – mondta Kerekes Péter, a Coca-Cola Company magyarországi igazgatója.

A takarító, környezetvédelmi akciók sorozatában a PET Kupa idén több olyan vállalati csapatépítő programot szervezett, amelyek keretében a cégek önkéntes munkatársaikkal egy-egy nap leforgása alatt gyűjtöttek össze tonnákban mérhető mennyiségű hulladékot. A Coca-Cola az első, nyári akció során 70 vállalati önkéntessel összesen 1,5 tonna hulladékot gyűjtött be és válogatott szét, szeptemberben pedig – a Takarítási Világnap keretében – közel 100 munkatársuk érkezett Dinnyéshátra és a nap végére 2 tonna hulladéktól mentesítették a folyót. A Kiskörén, Dinnyésháton és Tiszafüreden lebonyolított vállalati csapatépítő programokkal összesen 8 tonna hulladékot sikerült eltávolítani a tóból és árteréből.

A Tisza-tó ökológiai kincseinek és turisztikai célpontjainak védelméhez a PET Kupa idén először azzal is hozzájárult, hogy a Felső-Tiszán már közismert, pillepalack hajókkal szervezett hulladékderbit a Tisza-tavon is megrendezték, ami soha nem tapasztalt népszerűséget és további támogatásokat generált a Tisza megsegítésére. A két hajós versennyel (1. Tisza-tavi PET Kupa és 7. Tiszai PET Kupa) és év közben – a folyó több szakaszát érintő hulladékgyűjtő akciókkal – idén összesen 36 tonna hulladék szakszerű kitermelése és feldolgozása valósult meg.

A PET Kupa szervezői működésük hét éve alatt csaknem kétezer aktív, elkötelezett környezetvédő aktivistát vontak be a Tisza megtisztításába, amiért múlt héten az elismerő Év Civil Szervezeti Önkéntes Programja díjat vehették át az Önkéntes Központ Alapítványtól.

Az idei összefogás tovább növelte a PET Kupa önkéntes táborát, és olyan egyéni akciók megvalósulását is segítette, mint Párdy Bence több hónapos folyótakarító küldetése. Az 1. Tisza-tavi PET Kupán részt vevő Bence – megtapasztalva a szennyezés súlyosságát – 1000 zsák szemét összegyűjtésére vállalkozott, amit mára már túl is szárnyalt. Erőfeszítéseihez sokan csatlakoztak és a világsajtó is felfigyelt rá, ami további multiplikátor hatást jelent és remélhetően további akciókat és vállalásokat generál.

A Hulladékmentes Tisza projekt folytatódik

Napjainkban a műanyagszennyezés az egyik legsúlyosabb globális környezetvédelmi kihívássá vált, egyes adatok szerint a világszerte termelt műanyagok csupán 15 %-a hasznosul újra, és ugyanekkora mennyiség kerül kontrollálatlanul a természetes környezetbe. A Természetfilm.hu Egyesület – a Tiszai PET Kupát működtető nonprofit társadalmi szervezetként –, ismeretterjesztő és szemléletformáló programjaival, filmjeivel és a hulladék útját vizsgáló kutatásaival szeretne javítani a helyzeten.

„Ahhoz képest, hogy mekkora problémát jelent a műanyag szennyezés, meglepően keveset tudunk róla. Nincsenek adataink arról, mennyi utat tesz meg egyszerre egy pillepalack, mennyi időt tölt az ártérben, és ha egyszer fennakad a fák között, van-e esély rá, hogy a következő áradással továbbáll – mondta el Molnár Attila Dávid, a PET Kupa egyik alapítója – ezért döntöttünk úgy, hogy a vándormadaraknál már bevált GPS jeladókat alkalmazva kutatást indítunk.”

A Hulladékmentes Tisza projekt keretében összesen hét palackot látnak el jeladókkal, amelyek több mint két éven keresztül közölnek majd adatokat a palackok mozgásáról. A palackok indításra készek, de a szakemberek nem aktiválják őket addig, amíg be nem következik a következő műanyag-áradat. Erre lehet, hogy még hónapokat kell várni, addig is online névadó kampány indult a PET Kupa közösségi oldalain. A kampánynak köszönhetően a nagyközönség dönti el, melyik palackot hogyan fogják hívni, ha nem jön elég szavazat, a PET Kalózok híres hajók után fogják elnevezni a jeladós palackokat.

Folyóink országokat és kultúrákat kötnek össze, ezért a Tisza és mellékfolyóinak ökológiai védelme és tisztán tartása hosszú távon csak a környező országokkal való együttműködéssel és nemzetközi, jó gyakorlatok hazai meghonosításával képzelhető el. Ennek érdekében a PET Kupa igyekszik segíteni és felgyorsítani a kárpátaljai hulladékgazdálkodás kiépítését, hogy a problémát már a forrásnál el lehessen csípni. A PET Kupa szakemberei – a The Coca-Cola Foundation támogatásának köszönhetően – októberben a Budapest Víz Világtalálkozón (Budapest Water Summit), és az ISWA (International Solid Waste Association) bilbaoi kongresszusán mutatták be tapasztalataikat és eredményeiket, aminek köszönhetően további nemzetközi kapcsolatokat építhettek ki, novemberben pedig Amszterdamban, a világ egyik legnagyobb vízipari kiállítása, az Aquatech alkalmából ismerkedhettek meg a világhírű óceán- és folyótakarító kezdeményezések mérnökeivel, többek között az Ocean Cleanup, a Waste Free Ocean és a Recycled Island csapatából.

„Az összehangolt munkának köszönhetően a tavaszi állapotoknál sokkal tisztább Tiszát adtunk vissza a vízitúrázóknak, a horgászoknak és kirándulóknak, valamint a vadvilágnak, – emelte ki Hankó Gergely, a PET Kupa projektvezetője és a Környezetvédelmi Szolgáltatók és Gyártók Szövetségének ügyvezetője -, amivel nagymértékben növekedett a régió idegenforgalmi értéke, vonzereje is.

Felvetődhet a kérdés, várható-e újabb hulladékáradat?

„A Felső-Tisza-vidéken dolgozó kollégák a nemrég kialakított négy új kirakodóhelyen fogják eltávolítani a hulladék jelentős részét, – mondta el Fejes Lőrinc, a KÖTIVIZIG szakaszmérnöke -, mi pedig az eddigi gyakorlatnak megfelelően gondoskodunk róla, hogy az esetlegesen lejutó szennyeződés ne veszélyeztesse a Tisza-tó kiváló vízminőségét.

- Hirdetés -

A KATEGÓRIA TOVÁBBI CIKKEI

Elmaradt az áresés a prémium ingatlanoknál

A lakáspiac prémium és luxus szegmensét sem kerülte el a tavalyi megtorpanás, de mint annyi más ezen a szűk piacon, a visszaesés is mutatott sajátosságokat. Az OTP Ingatlanpont szakértője szerint az árak jellemzően stabilak...

Magasabb órabérre számíthatnak a diákmunkások

Május utolsó hetére az érintett cégek többsége már meghirdette, mely pozíciókra keres diákmunkásokat az idei nyári szezonban. Az ELTE-Trenkwalder Iskolaszövetkezet adatai szerint a munkáltatók mezőgazdasági idénymunkára átlagosan 1400 forintos órabért kínálnak, míg gyártási, logisztikai,...

Mesterséges intelligenciával javítanának az egészségügyön

A mesterséges intelligencia (MI) és a gépi tanulásos technológia rendelkezik a potenciállal, amivel képes az egészségügyi ágazat minden területét továbbfejleszteni. A startupok már most is használják a mesterséges intelligenciát a sürgető egészségügyi és jóléti...

Új ügyféllel erősít az Influence Media

Többfordulós, meghívásos tenderen az Influence Media integrált kommunikációs ügynökség nyerte el a Continental Magyarország vállalati kommunikációs és PR feladatokra kiírt tenderét. A közös munka már áprilisban elindult, az együttműködés keretében az ügynökség a Continental...

Új főszerkesztővel folytatja az ÉVA Magazin

Birta Brigittát nevezték ki az ÉVA Magazin új főszerkesztőjének, a tapasztalt szakember több mint nyolc éve a lapot kiadó Marquard Group Hungary vezető munkatársaként dolgozik, új feladata mellett pedig továbbra is betölti a Runner’s...

Így neteznek a magyarok – Facebookra egy óra jut naponta

Naponta átlagosan egy órán át pörgetik a Facebookot a magyar felhasználók, miközben hírek olvasására negyedóránál is kevesebbet szánnak – derül ki a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) kutatásából. Az elemzés szerint fél perc...

Mobilokon érkezik a bankolás jövője

A következő évtizedben az Y és a Z generáció válnak a bankok legfontosabb célcsoportjaivái, mivel várhatóan közel 70 billió dollárnyi vagyon száll rájuk szüleiktől. Mit jelent ez a bankszektor számára? Először is azt, hogy...

Kétkeréken erősít a Lidl

A Lidl megerősíti a kerékpársport iránti elkötelezettségét és a Lidl Trek UCI WorldTour csapat főszponzorává, valamint stratégiai partnerévé válik. A nemzetközi kerékpársport egyik vezető csapatával kötött hosszú távú partnerség a 2023. június 30-án kezdődő...

Új vezetői struktúrával folytatja a Publicis Groupe

Az ország legnagyobb kreatív-, digitális- és médiaügynöksége eddigi legsikeresebb évét zárta 2022-ben, erősítve a hazai, regionális és nemzetközi piacon betöltött szerepét. A folyamatos létszámbeli növekedés és a bővülő ügyfélportfólió hatására megújult szervezeti struktúrában folytatja...

Szegeden bővít a Lufthansa

A Lufthansa Systems Hungária szegedi csapata a dinamikus növekedésnek köszönhetően irodát vált. Május 30-án kezdik az első munkanapjukat az IT szakemberek az új helyen, a várost azonban nem hagyja el a légiközlekedési informatikai vállalat,...
- Hirdetés -
- Hirdetés -

Legolvasottabb

A magyarok csaknem harmada lemondott az álmairól

Az emberek nem pusztán hosszú életre vágynak, hanem hogy a megadatott időből a lehető legtöbbet tudják kihozni. Nincs ez másképp a magyaroknál sem, a jó életminőség feltételei – így az egészség, de különösen az...

Elmaradt az áresés a prémium ingatlanoknál

A lakáspiac prémium és luxus szegmensét sem kerülte el a tavalyi megtorpanás, de mint annyi más ezen a szűk piacon, a visszaesés is mutatott sajátosságokat. Az OTP Ingatlanpont szakértője szerint az árak jellemzően stabilak...

Magasabb órabérre számíthatnak a diákmunkások

Május utolsó hetére az érintett cégek többsége már meghirdette, mely pozíciókra keres diákmunkásokat az idei nyári szezonban. Az ELTE-Trenkwalder Iskolaszövetkezet adatai szerint a munkáltatók mezőgazdasági idénymunkára átlagosan 1400 forintos órabért kínálnak, míg gyártási, logisztikai,...

Mesterséges intelligenciával javítanának az egészségügyön

A mesterséges intelligencia (MI) és a gépi tanulásos technológia rendelkezik a potenciállal, amivel képes az egészségügyi ágazat minden területét továbbfejleszteni. A startupok már most is használják a mesterséges intelligenciát a sürgető egészségügyi és jóléti...

Új ügyféllel erősít az Influence Media

Többfordulós, meghívásos tenderen az Influence Media integrált kommunikációs ügynökség nyerte el a Continental Magyarország vállalati kommunikációs és PR feladatokra kiírt tenderét. A közös munka már áprilisban elindult, az együttműködés keretében az ügynökség a Continental...

Podcast

A televíziós bevételek nem csökkennek

Streaming ide, digital hirdetések oda, még mindig a televízióhoz fordulnak a legnagyobb hirdetők, hiszen „ezer fő elérését tekintve továbbra is ez a legolcsóbb” – mondja Kosaras Klaudia, az Atmedia kereskedelmi igazgatója. A Business Lounge...

A mozi él és élni akar

Konkurencia-e a streaming, mi vonzza az embereket a moziba 2022-ben és miért értékesebb a mozifilmek előtti reklámblokk? Többek között ez is kiderült a Business Lounge podcast április 12-ei adásából, melynek Kiss Zsuzsanna, a Cinema...

Közösen sokkal könnyebb fejleszteni a szakmai tudást

Az INTREN 100 százalékra növelte tulajdonrészét a JabJab Online Marketing ügynökségben, ennek apropóján Gandera Balázs, az INTREN alapító-ügyvezetője és Bobály Mihály, a JabJab CEO-ja voltak a Business Lounge podcast március 22-ei adásának vendégei. Az...

Don't Miss

A használt cikk a jövő

Egyre nagyobb a divatja a másodkézből szerzett használati tárgyaknak, ruháknak, bútoroknak, hiszen az egyediségen túl ezzel a földet is védi a fogyasztó. Hogy mivel tudja magához csalogatni a potenciális vásárlókat Magyarország egyik legnagyobb online...

Megkérdőjelezni az eddigi triviálisnak gondolt dolgokat

Egy rendezvény megítélése szempontjából a fenntarthatóság egyre fontosabb. A leglényegesebb annak a szemléletmódnak az elsajátítása, hogy az eddig triviálisnak gondolt dolgokat megvizsgáljuk, hogy azoknak van-e fenntarthatóbb módjuk – nyilatkozta lapunknak Fazakas F. János, a...

Valódi változásokat csak közösen érhetünk el

Ambiciózus célt tűzött ki maga elé az Auchan, 2030-ra közel felével csökkentenék áruházaik szén-dioxid-kibocsátását – mondta el Varga-Futó Ildikó. A vállalat hazai CSR-igazgatója beszélt az eddigi fenntarthatósági eredményeikről, a vásárlói edukációról és elárulta azt...

Izgalmas évek előtt állunk

Miért váltott munkahelyet, mivel kezdte a munkát az új pozícióban és milyen tervei vannak – többek között erről is beszélt az mmonline.hu-nak adott interjúban Novák Péter. A Httpool by Aleph új country managere elárulta...

Szuper csapatba kerültem

A kommunikációban használt digitális csatornáknak a különböző generációk digitális fogyasztói szokásaihoz kell igazodniuk – hangsúlyozta Varga-Nagy Eszter, A HEINEKEN Hungária Sörgyárak Zrt. március elején kinevezett vállalati kapcsolatok és kommunikációs vezetője az mmonline.hu-nak adott interjúban...
- Hirdetés -

SzuperZöld

Karbonsemleges lett az Erste Magyarországon

Az idén már karbonsemlegesen működik az Erste Magyarországon. A bank az elmúlt hat évben több mint 70 százalékkal csökkentette a szén-dioxid kibocsátását. Az Erste minden fiókja, irodája zöldárammal működik, 2030-ra pedig a gépjárműflotta is...

Ezért dobd a szelektívbe az aludobozokat

Szerencsére egyre több élelmiszeripari és kiskereskedelmi vállalat törekszik a fenntarthatóbb működésre, termelésre, környezetbarát gyártásra és csomagolás használatára. Az alumínium, mint nyersanyag és annak újrahasznosítása kulcsfontosságú szerepet játszik a fenntarthatóbb folyamatok működtetésében, és ebben nem...

Ismert emberekhez költöztetett vadon élő állatokat a WWF

Gundel Takács Gáborhoz hiúz, Eke Angélához barnamedve költözött be a hetekben, mások lakásában pedig vidra és vaddisznó is felbukkant. De mit keresnek ezek a vadon élő állatok a négy fal között ahelyett, hogy természetes...

DATA

Labdarúgó Eb M4 Sport nézettség

Virágzik a sportturizmus, nagyot nőhet a szurkolók száma

Az Európa-szerte eltérő Covid-19 korlátozások ellenére is 60 százalékkal nőhet idén az új és visszatérő szurkolók száma a sporteseményeken az előző évhez képest. A Mastercard Sportgazdasági Indexe szerint egyre többen költenek olyan sportokra, melyeket...

Kisebbségben vannak a környezettudatos cégek

Bár jobban figyelnek a fenntarthatóságra a magyar nagyvállalatok, még mindig masszív kisebbségben vannak a környezettudatos cégek – többek között ez derül ki a K&H Bank felméréséből. A múlt év utolsó negyedében megkérdezett cégek majdnem...

Rekordmennyiségű reklám jelent meg tavaly a tévécsatornákon

2021-ben a teljes népesség naponta átlagosan 4 óra 54 percet töltött a tévékészülékek előtt, amely mindössze 1 perccel volt kevesebb, mint az egy évvel korábbi tévénézési idő – derül ki a Nielsen Közönségmérés adataiból....