- Hirdetés -

Tízezer tonna hulladékot szedtek ki a Tiszából

|

- Hirdetés -

A Kiskörei Vízlépcsőnél 10.000 tonna hulladék és uszadékfa megállításával, kitermelésével és feldolgozásával zárult az a háromoldalú összefogás, amelyet a PET Kupa, az Országos Vízügyi Főigazgatóság és a Coca-Cola hirdetett meg július közepén. A PET Kupa szervezett akcióinak köszönhetően a Tisza-tónál és a folyó felsőbb szakaszain további 36 tonna hulladéktól mentesült a folyó. A kiemelt műanyag több mint fele újrafelhasználásra került. A téli időszak a folyami hulladékok útjának kutatásával folytatódik.

Az árvizekkel szinte minden esztendőben jelentős mennyiségű uszadék, szerves anyag és kommunális hulladék vonul le a Tiszán. A Kiskörei Vízlépcső az első olyan műszaki létesítmény, ami megállítja a szemét-áradatot, megkímélve ezzel az alsó folyószakaszokat a jelentős szennyeződéstől. Idén minden korábbinál több uszadék és hulladék érkezett, a duzzasztómű felett kialakult torlasz felülete elérte a 17 ezer négyzetmétert, vastagsága helyenként meghaladta a 3 métert. A helyzet felszámolása és hatékony kezelése érdekében fogott össze az állami, vízügyi, civil és vállalati oldal. A nyár közepén indult összefogás célja a folyamatos védekezés, a kitermelt hulladék jelentős mértékű újrahasznosítása és a folyó egyre nagyobb mértékű megtisztítása volt.

A Tiszáért folytatott országos összefogás első eredményei

Az öt hónapon keresztül zajló kitartó munka után a felgyülemlett hulladék kitermelése és szétválogatása az elmúlt napokban ért véget. A kitermelt és feldolgozott fa, szervesanyag, üveg, fém és műanyag hulladék együttes tömege a vízügyi jelentések szerint közel 10.000 tonna. A vízlépcsőnél megrekedt szilárd kommunális és szerves hulladék (katré) kitermelése az évek során bevált módszerrel, úszó-rakodó munkagéppel történt, az ezzel megpakolt kétszáz tonnás uszályt pedig egy jégtörő vontatta a KÖTIVIZIG Kiskörei Szakaszmérnökségének üzemi (téli) kikötőjébe. A közös beavatkozás fontos részét képezte, hogy a haszonanyagok kikerüljenek a katréból.

A PET Kupa önkéntesek és hulladékgazdálkodási szakemberek bevonásával végezte el a műanyag és kommunális hulladék szakszerű szétválogatását. A szelekcióval hatékonyan segítették a hulladék megfelelő elszállítását és újrahasznosítását, illetve csökkentették a vízügyet terhelő költségeket. A felkészült önkéntesek anyagfajtánként válogatták szét a hulladékokat, a PET-palackokat pedig szín szerint válogatták és bálázták. Az eddigi gyakorlat és tapasztalat szerint a lakossági eredetű hulladékok fele hasznos másodnyersanyagként kerülhet vissza a körforgásba.

A helyzet felszámolására a Coca-Cola Magyarország – a Coca-Cola globális alapítványa révén – a Hulladékmentes Tisza projekt keretében nyújtott anyagi támogatást. Az alapítvány több mint 30 éve a nemzetközi működési bevételének 1%-át különféle – többek közt fenntarthatósági – célokra fordítja világszerte. Itthon ennek segítségével valósulhatott meg a kiskörei helyzet felszámolása, ennek révén szerveződtek újabb takarító akciók, készülhetnek innovatív reciklált termékek és a PET Kupa nemzetközi szinten is népszerűbbé válhat.

„Nagyon örülünk, hogy már idén nyártól segíthettük a PET Kupa munkáját, és részesei lehettünk a Tisza hulladéktól való megtisztításának. Munkatársaink és a palackozó partnerünknél dolgozó kollégák szép számban csatlakoztak az önkéntes akciókhoz, amiből jól látszik, hogy nem csak vállalati szinten, de egyénként is fontos legtöbbünknek, hogy odafigyeljünk a környezetünkre. Támogatásunk jövőre is folytatódik, a Hulladékmentes Tisza projekt révén közelebb kerülhetünk a globális Hulladékmentes Világ stratégiánk megvalósításához, melyben központi helyet foglalnak el a begyűjtésre és újrahasznosításra vonatkozó vállalásaink.” – mondta Kerekes Péter, a Coca-Cola Company magyarországi igazgatója.

A takarító, környezetvédelmi akciók sorozatában a PET Kupa idén több olyan vállalati csapatépítő programot szervezett, amelyek keretében a cégek önkéntes munkatársaikkal egy-egy nap leforgása alatt gyűjtöttek össze tonnákban mérhető mennyiségű hulladékot. A Coca-Cola az első, nyári akció során 70 vállalati önkéntessel összesen 1,5 tonna hulladékot gyűjtött be és válogatott szét, szeptemberben pedig – a Takarítási Világnap keretében – közel 100 munkatársuk érkezett Dinnyéshátra és a nap végére 2 tonna hulladéktól mentesítették a folyót. A Kiskörén, Dinnyésháton és Tiszafüreden lebonyolított vállalati csapatépítő programokkal összesen 8 tonna hulladékot sikerült eltávolítani a tóból és árteréből.

A Tisza-tó ökológiai kincseinek és turisztikai célpontjainak védelméhez a PET Kupa idén először azzal is hozzájárult, hogy a Felső-Tiszán már közismert, pillepalack hajókkal szervezett hulladékderbit a Tisza-tavon is megrendezték, ami soha nem tapasztalt népszerűséget és további támogatásokat generált a Tisza megsegítésére. A két hajós versennyel (1. Tisza-tavi PET Kupa és 7. Tiszai PET Kupa) és év közben – a folyó több szakaszát érintő hulladékgyűjtő akciókkal – idén összesen 36 tonna hulladék szakszerű kitermelése és feldolgozása valósult meg.

A PET Kupa szervezői működésük hét éve alatt csaknem kétezer aktív, elkötelezett környezetvédő aktivistát vontak be a Tisza megtisztításába, amiért múlt héten az elismerő Év Civil Szervezeti Önkéntes Programja díjat vehették át az Önkéntes Központ Alapítványtól.

Az idei összefogás tovább növelte a PET Kupa önkéntes táborát, és olyan egyéni akciók megvalósulását is segítette, mint Párdy Bence több hónapos folyótakarító küldetése. Az 1. Tisza-tavi PET Kupán részt vevő Bence – megtapasztalva a szennyezés súlyosságát – 1000 zsák szemét összegyűjtésére vállalkozott, amit mára már túl is szárnyalt. Erőfeszítéseihez sokan csatlakoztak és a világsajtó is felfigyelt rá, ami további multiplikátor hatást jelent és remélhetően további akciókat és vállalásokat generál.

A Hulladékmentes Tisza projekt folytatódik

Napjainkban a műanyagszennyezés az egyik legsúlyosabb globális környezetvédelmi kihívássá vált, egyes adatok szerint a világszerte termelt műanyagok csupán 15 %-a hasznosul újra, és ugyanekkora mennyiség kerül kontrollálatlanul a természetes környezetbe. A Természetfilm.hu Egyesület – a Tiszai PET Kupát működtető nonprofit társadalmi szervezetként –, ismeretterjesztő és szemléletformáló programjaival, filmjeivel és a hulladék útját vizsgáló kutatásaival szeretne javítani a helyzeten.

„Ahhoz képest, hogy mekkora problémát jelent a műanyag szennyezés, meglepően keveset tudunk róla. Nincsenek adataink arról, mennyi utat tesz meg egyszerre egy pillepalack, mennyi időt tölt az ártérben, és ha egyszer fennakad a fák között, van-e esély rá, hogy a következő áradással továbbáll – mondta el Molnár Attila Dávid, a PET Kupa egyik alapítója – ezért döntöttünk úgy, hogy a vándormadaraknál már bevált GPS jeladókat alkalmazva kutatást indítunk.”

A Hulladékmentes Tisza projekt keretében összesen hét palackot látnak el jeladókkal, amelyek több mint két éven keresztül közölnek majd adatokat a palackok mozgásáról. A palackok indításra készek, de a szakemberek nem aktiválják őket addig, amíg be nem következik a következő műanyag-áradat. Erre lehet, hogy még hónapokat kell várni, addig is online névadó kampány indult a PET Kupa közösségi oldalain. A kampánynak köszönhetően a nagyközönség dönti el, melyik palackot hogyan fogják hívni, ha nem jön elég szavazat, a PET Kalózok híres hajók után fogják elnevezni a jeladós palackokat.

Folyóink országokat és kultúrákat kötnek össze, ezért a Tisza és mellékfolyóinak ökológiai védelme és tisztán tartása hosszú távon csak a környező országokkal való együttműködéssel és nemzetközi, jó gyakorlatok hazai meghonosításával képzelhető el. Ennek érdekében a PET Kupa igyekszik segíteni és felgyorsítani a kárpátaljai hulladékgazdálkodás kiépítését, hogy a problémát már a forrásnál el lehessen csípni. A PET Kupa szakemberei – a The Coca-Cola Foundation támogatásának köszönhetően – októberben a Budapest Víz Világtalálkozón (Budapest Water Summit), és az ISWA (International Solid Waste Association) bilbaoi kongresszusán mutatták be tapasztalataikat és eredményeiket, aminek köszönhetően további nemzetközi kapcsolatokat építhettek ki, novemberben pedig Amszterdamban, a világ egyik legnagyobb vízipari kiállítása, az Aquatech alkalmából ismerkedhettek meg a világhírű óceán- és folyótakarító kezdeményezések mérnökeivel, többek között az Ocean Cleanup, a Waste Free Ocean és a Recycled Island csapatából.

„Az összehangolt munkának köszönhetően a tavaszi állapotoknál sokkal tisztább Tiszát adtunk vissza a vízitúrázóknak, a horgászoknak és kirándulóknak, valamint a vadvilágnak, – emelte ki Hankó Gergely, a PET Kupa projektvezetője és a Környezetvédelmi Szolgáltatók és Gyártók Szövetségének ügyvezetője -, amivel nagymértékben növekedett a régió idegenforgalmi értéke, vonzereje is.

Felvetődhet a kérdés, várható-e újabb hulladékáradat?

„A Felső-Tisza-vidéken dolgozó kollégák a nemrég kialakított négy új kirakodóhelyen fogják eltávolítani a hulladék jelentős részét, – mondta el Fejes Lőrinc, a KÖTIVIZIG szakaszmérnöke -, mi pedig az eddigi gyakorlatnak megfelelően gondoskodunk róla, hogy az esetlegesen lejutó szennyeződés ne veszélyeztesse a Tisza-tó kiváló vízminőségét.

- Hirdetés -

A KATEGÓRIA TOVÁBBI CIKKEI

Kiderült, mire használják a legtöbben a mobiljukat

2018-ban még több mint egymilliárd darab SMS-t írtunk meg és küldtünk el a mobilunkkal, de 2021-re 30 százalékos visszaesés történt: tavaly már csak 714 millió SMS-t küldtek ki a lakossági előfizetők. Ugyanakkor a rövid...

Bevásárolt a Siemens

A német vállalat felvásárolta megelőző karbantartási megoldásokat fejlesztő Senseye-t.Tovább erősíti digitális portfólióját a Siemens. A Senseye felvásárlásával a német technológiai vállalat tovább bővíti az innovatív megelőző karbantartáshoz és intelligens eszközkezeléshez kötődő megoldáskínálatát.A brit Senseye...

Kínából kapott elismerést Magyarország

A Magyar Turisztikai Ügynökség (MTÜ) a járványidőszak alatt sem hagyott fel a turisztikai piacépítéssel. Ennek sikerét igazolja, hogy hazánk idén négy díjat is kapott a kínai turisztikai szakma meghatározó éves eseményén, a National Tourism...

Világhírű festményeken jelenik meg a balatoni szörpmárka

A Folly Arborétum szörpcsaládjának legújabb tagját, a Spring fantázianevet viselő tavaszias, fűszeres ízvilágú szörpöt az egyik legizgalmasabb művészeti forradalom alkotásaival vezették be.A Folly legújabb szörpje, a Spring – palackba zárt tavasz az évszak ízvilágát...

Ötszáznál is több csomagautomatába rendelhetünk egységes áron az eMAG-tól

A dunaharasztin épülő automatizált raktárbázis bejelentése mellett egy másik fontos mérföldkövet ért el az eMAG-Extreme Digital: a vállalat easybox csomag automatáinak száma elérte az 529-et, és néhány napja már jutányos, egységesen 690 forintos áron...

Csoportos leépítés a Life TV-nél, Vaszily tanácsadója lesz Hajdú Péter

Csoportos leépítést hajtanak végre a Life TV-t és az Ozone TV-t működtető Media Vivantis Zrt.-nél a Blikk információi szerint, a lap beszámolójára reagálva a társaság közleményt adott ki, amelyben megerősítették a létszámcsökkentés tényét. A...

Új, fiataloknak szóló márkát hoz a magyar piacra a Central

Megszerezte a Szlovákiában és Csehországban már évek óta sikeresen működő Refresher brand licencét a Central Médacsoport, amely jelentős tulajdonrészt is vásárolt a márkát üzemeltető Refresher S. A.-ben. A fiatalokat megcélzó online márka bevezetését egy,...

Még az idén meglehet az egymilliárd 5G előfizetés

2022 végére eléri az egymilliárdot az 5G előfizetések száma, elsősorban Észak-Amerika és Északkelet-Ázsia gyors növekedésének köszönhetően, miközben az öreg kontinensen lassabban terjed a kommunikációt és gazdaságot átformáló technológia - derül ki az Ericsson tanulmányából....

Hogyan alakítható ki a munka és a magánélet egészséges egyensúlya? (x)

Valljuk be: a rohanó XXI. században nem egyszerű feladat megtalálni egy egészséges munka-magánélet egyensúlyt. Reggeltől estig rohanunk, intézzük az intézendőket, hazavisszük a munkát, a reggeliről általában megfeledkezünk, valahol bedobunk egy gyors ebédet, miközben igyekszünk...

Új videósorozatot indít a WMN

A WMN vadonatúj videósorozatot indít, amellyel egy új korosztály felé nyitnak: a huszonéveseket célozza meg a Korszak című videós podcastszériával. A sorozat koncepcióját a két műsorvezető, a fiatal kora ellenére már veterán WMN-szerzőnek számító...
- Hirdetés -
- Hirdetés -

Legolvasottabb

Így készül a fesztiválokra a Dreher

Két éves kihagyás után nyitnak újra Magyarország legnagyobb fesztiváljai. A tizedik jubileumát ünneplő Balaton Sound és a több mint félmillió látogatót váró Sziget hivatalos söre idén is a Dreher lesz. A márka a legkedveltebb...

Kiderült, mire használják a legtöbben a mobiljukat

2018-ban még több mint egymilliárd darab SMS-t írtunk meg és küldtünk el a mobilunkkal, de 2021-re 30 százalékos visszaesés történt: tavaly már csak 714 millió SMS-t küldtek ki a lakossági előfizetők. Ugyanakkor a rövid...

Bevásárolt a Siemens

A német vállalat felvásárolta megelőző karbantartási megoldásokat fejlesztő Senseye-t.Tovább erősíti digitális portfólióját a Siemens. A Senseye felvásárlásával a német technológiai vállalat tovább bővíti az innovatív megelőző karbantartáshoz és intelligens eszközkezeléshez kötődő megoldáskínálatát.A brit Senseye...

Kínából kapott elismerést Magyarország

A Magyar Turisztikai Ügynökség (MTÜ) a járványidőszak alatt sem hagyott fel a turisztikai piacépítéssel. Ennek sikerét igazolja, hogy hazánk idén négy díjat is kapott a kínai turisztikai szakma meghatározó éves eseményén, a National Tourism...

Világhírű festményeken jelenik meg a balatoni szörpmárka

A Folly Arborétum szörpcsaládjának legújabb tagját, a Spring fantázianevet viselő tavaszias, fűszeres ízvilágú szörpöt az egyik legizgalmasabb művészeti forradalom alkotásaival vezették be.A Folly legújabb szörpje, a Spring – palackba zárt tavasz az évszak ízvilágát...
- Hirdetés -

Don't Miss

A vendéglátás is a szórakoztatóipar része

Kereszty Gábor 2002 és 2007 között a hazai médiapiac egyik meghatározó szereplője volt a TV2 vezérigazgatójaként. Azonban az első TOP50 megjelenésekor már távozott a csatornától, így egyetlen összeállításunkban szerepelt, még 2011-ben. Egy évvel azelőtt...

A kereskedés dinamikája és intenzitása is más

Lengyel András hosszú éveken át az Axel Springer, majd a Ringier Axel Springer hirdetési és marketingigazgatójaként dolgozott. A kiadótól – 14 év után – 2016-ban távozott. Ezt követően az Atmedia kereskedelmi és portfólióigazgatója volt,...

Építkezni szeretek – interjú Palocsay Gézával

Nem érzi visszalépésnek, hogy az Adevinta után a kevésbé ismert Pepita.hu-nál folytatja, amelyből három év alatt százmillió euró forgalmú céget építene Palocsay Géza. A webáruházként és online piactérként is működő platform fejlődésének támogatására a...

Hiszünk a marketing erejében

Az üzleti döntéshozókat is jobban megszólítanák és mélyebben megismertetnék őket a marketing szerepeivel, feladataival és lehetőségeivel az idei Marketing Summit Hungary- n – mondta el Hinora Ferenc. A Magyar Marketing Szövetség (MMSZ) elnöke az...
Várkonyi Balázs TOP25

Közös platformon

Várkonyi Balázs, eMAG-Extreme Digital, ügyvezető igazgató - Április közepén jelentették be, hogy összevonják a platformjaikat, és a jövőben az eMAG platformját használja a cég, az Extreme Digital vásárlóinak is erre kell váltaniuk. Miért volt szükség...
- Hirdetés -

SzuperZöld

Elektromos furgonokkal zöldít a Tesco

Magyarországon elsőként vezetett be teljesen elektromos meghajtású furgonokat házhozszállítási szolgáltatásában a Tesco. Az MHC Mobility Magyarország flottapartnerrel közösen üzemeltetett járművekben a hűtőgépek is akkumulátorról működnek, így az áruházlánc az online rendeléseket károsanyag-kibocsátás nélkül tudja...

Tavaly is karbonsemlegesen működött a Magyar Telekom

Klímavédelmi, digitalizációs és sokszínűségi célok mentén meghatározott (2021-2030), ötödik fenntarthatósági stratégia fő célkitűzése, valamint az első év eredményei olvashatók a Magyar Telekom friss Fenntarthatósági jelentésében. A Magyar Telekom Csoport 2005 óta kezeli stratégiai szinten...

Több mint ezer beszállító csatlakozott a Schneider Electric zöld programjához

Idén a múlt évhez képest két pozíciót javítva a második helyet szerezte meg a Schneider Electric a Gartner ellátási láncokat értékelő toplistáján. A vállalat tavaly elindított kibocsátáscsökkentő kezdeményezéséhez már több mint ezer beszállító csatlakozott.Ismét...

DATA

Labdarúgó Eb M4 Sport nézettség

Virágzik a sportturizmus, nagyot nőhet a szurkolók száma

Az Európa-szerte eltérő Covid-19 korlátozások ellenére is 60 százalékkal nőhet idén az új és visszatérő szurkolók száma a sporteseményeken az előző évhez képest. A Mastercard Sportgazdasági Indexe szerint egyre többen költenek olyan sportokra, melyeket...

Kisebbségben vannak a környezettudatos cégek

Bár jobban figyelnek a fenntarthatóságra a magyar nagyvállalatok, még mindig masszív kisebbségben vannak a környezettudatos cégek – többek között ez derül ki a K&H Bank felméréséből. A múlt év utolsó negyedében megkérdezett cégek majdnem...

Rekordmennyiségű reklám jelent meg tavaly a tévécsatornákon

2021-ben a teljes népesség naponta átlagosan 4 óra 54 percet töltött a tévékészülékek előtt, amely mindössze 1 perccel volt kevesebb, mint az egy évvel korábbi tévénézési idő – derül ki a Nielsen Közönségmérés adataiból....