- Hirdetés -

Több millió munkakör szűnhet meg – nem ússzuk meg az élethosszig tartó tanulást

|

Még nem látszik pontosan, hogy a mesterséges intelligencia hogyan alakítja át a szakmákat, de egyes szakemberek szerint akár több millió munkakör szűnhet meg, és természetesen újak is keletkeznek.  Jelenleg négy százalékkal marad el az EU átlagtól a magyar másoddiplomás képzésben résztvevők aránya, pedig a piacképesség megtartásában egyre nagyobb szerep jut majd az “élethosszig tartó tanulásnak”, a készségek fejlesztésének, illetve a pályamódosításnak – hívják fel a figyelmet a Budapesti Metropolitan Egyetem szakemberei, akik több új, másoddiplomát adó, specializált pénzügyi szakot is indítanak szeptembertől.  

A felnőttkori tanulás egyre elengedhetetlenebbé válik, hiszen a digitalizáció és az automatizáció alapvetően meghatározza a munkaerőpiac átalakulását. A munkavállalóknak alkalmazkodniuk kell a folyamatosan változó körülményekhez: munkakörükhöz kapcsolódó digitális készségeket kell elsajátítaniuk, illetve bizonyos esetekben át kell képezniük magukat, mivel számos tevékenység teljes vagy részbeni automatizálása miatt egyes munkahelyek megszűnnek, illetve másfajta igények születnek. A felnőttkori tanulásnak az a célja, hogy javítsa a foglalkoztatottságot, ösztönözze az innovációt, biztosítsa a társadalmi méltányosságot és mobilitást. Meghatározó szerepét jól tükrözi az az uniós célkitűzés is, hogy 2030-ra a felnőttek legalább 60%-a évente vegyen részt valamilyen képzésen.

„A karrierváltók számára fontos lehet egy másoddiplomát adó, új szakképesítés megszerzése, ami a felsőoktatás keretei között zajlik, és akár a korábbi tanulmányaikra épülve kiegészíti azokat, vagy épp ellenkezőleg, teljesen új munkaerő-piaci perspektívát nyit számukra” – mondja Szittné Csányi Krisztina, a Budapesti Metropolitan Egyetem Szakirányú Továbbképzési Központjának vezetője.

A legfrissebb Eurostat jelentés1 alapján a felnőttkori képzésben résztvevők EU átlaga tavaly a felnőtt lakosság (25-64 év közöttiek) 11,9%-a volt, ez Magyarországon viszont csak 7,9%! Az élen Svédország (36,2%), Dánia, Hollandia és Finnország áll, a bennünket követő sereghajtók pedig Lengyelország, Románia, Horvátország, Görögország és Bulgária. Az Unión kívül kiemelkedő Izland a maga 27%-ával, de Svájc és Norvégia is bőven 20% fölött áll. Márpedig a versenyképesség megőrzéséhez egyre nagyobb szükség lesz az alapképesítés után új ismeretek megszerzésére vagy specializációra, hogy a munkaerő-piaci változásokkal időről időre lépést tarthassunk.

„Egyelőre még megjósolni sem nagyon lehet, hogy a mesterséges intelligencia pontosan hogyan alakítja át a munkaerő-piacot, de az elég bizonyosnak tűnik, hogy a szakmák nagyobb arányban alakulnak át, tűnnek el és teremtődnek újak, mint eddig – ismerteti a trendeket a METU szakértője. – Azt látjuk, hogy hozzánk 35 éves koruk környékén jönnek legtöbben szakirányú továbbképzésre, tehát nagyjából 10 évvel az első diplomájuk megszerzése után. Ez az időtáv vélhetően jelentősen rövidülni fog, és egyre többen lesznek visszatérő hallgatók is – már most növekszik azoknak a száma, akik a második vagy harmadik továbbképzésükön vesznek részt – mert a jövőben előbb lesz szükség a tudás frissítésére, a készségek fejlesztésére vagy a specializációra.”

A Budapest Metropolitan Egyetemen 20 féle másoddiplomát kínálnak, köztük olyan teljesen újszerűeket is, mint a viselkedéstervező vagy a fenntarthatósági menedzsment, továbbá a specializáció jegyében indul kifejezetten gazdasági és pénzügyi szakújságíró szak, a FINTECH-ek számára nélkülözhetetlen pénzügyi digitalizációs és compliance képzés, illetve a banki-, pénzügyi szervezetek belső ellenőrzési tevékenységét támogató pénzügyi szabályozási és felügyeleti szakemberképzés is, amelyekre már most egyre nagyobb igény van. De lesznek művészeti szakok is, mint például a fenntartható divatmárka menedzsment. Szemeszterenként növekvő számban, közel 400 felnőtt hallgató vesz részt a képzéseken, amelyek általában két vagy három félévesek. A kurzusokat a kutató szakemberek mellett közel 95%-ban az adott szakterület elismert, gyakorló szakemberei tartják.

„Az alkotóegyetem koncepciót érvényesítjük a szakirányú továbbképzéseinkben is. A készségfejlesztésre és a gyakorlatcentrikusságra, az azonnal alkalmazható tudás átadására helyezzük a hangsúlyt. Ehhez a saját szakterületüket gyakorlatban művelő oktatókat, mentorokat igyekszünk megnyerni, akik sok esetben a képzésen túlmutatóan is támogatják végzettjeinket. Képzéseink többségében a hallgatók az adott szakterülethez illeszkedő saját projekteken is dolgozhatnak egyénileg és csoportban is” – emelte ki Szittné Csányi Krisztina.

- Hirdetés -

A KATEGÓRIA TOVÁBBI CIKKEI

Az európai utazóknak is fontos a fenntarthatóság

Az európaiak 2025-ben várhatóan gyakrabban fognak utazni és többet is költenek utazásra – derül ki a világ vezető szállodaipari csoportja, az Accor új kutatásából. Az ágazatnak ugyanakkor sürgősen meg kell oldania a növekedésből adódó...

Díjazták az etikus vállalatokat

25 éve, 2000-ben alapította az Üzleti Etikai Díjat László Ervin világhírű, a Nobel-békedíjra többször jelölt tudós, író, a Budapest Klub alapítója és Demcsák Mária a hazai üzleti újságírás meghatározó alakja, a Piac & Profit...

Optimistábban látják a jövőt a fiatalok

Elégedettebbek a fiatalok - összességében erre jutott a K&H ifjúsági index felmérés, amely a 19-29 évesek saját életükkel való elégedettségét vizsgálta a harmadik negyedévben. Az index értéke 16 pontra emelkedett az egy negyedévvel korábbi...

Újradefiniálja a piackutatás jövőjét a YouGov

Tíz hónappal azután, hogy a fogyasztói vélemények, motivációk, igények és médiaszokások kutatása terén piacvezető YouGov felvásárolta a fogyasztói panelszolgáltatásokban, az európai háztartások vásárlási adatainak elismert vezető vállalataként ismert CPS GfK-t, a cég átnevezte magát...

Decemberben is emelkednek az ingatlanárak

Jellemzően pozitívan ítéli meg az MNB friss jelentése a lakáspiac 2024-es alakulását. Az első félévben nőtt a forgalom, az árak emelkedtek, de az ingatlanok túlértékeltsége ez utóbbi ellenére is mérséklődött. Az elemzés az év...

Kiderült, mitől lesznek boldogok a munkavállalók

Változnak a prioritásaink: az MIT kutatása szerint az, hogy ott maradunk-e a munkahelyünkön vagy felmondunk, már nem elsősorban szakmai és karrierszempontok alapján dől el, azaz nem azon múlik, hogy mit csinálunk a megélhetésünkért, hanem...

Számíthatunk fizetésemelésre 2025-ben?

Ahogy közeledik az év vége, a dolgozók is egyre türelmetlenebbül várják, hogy számíthatnak-e béremelésre a következő évben. A bértervezési folyamatok jelenleg is zajlanak, és sok munkahelyen az éves teljesítményértékeléskor dől el végül, milyen megállapodás...

Rengeteget spóroltunk tankolás közben

Több mint 175 ezer felhasználó adatai alapján közel félmilliárd forintot spóroltunk már idén az ORLEN benzinkutakon. A régió legnagyobb olajipari vállalata ugyanis minden liter üzemanyag után 10 forint kedvezményt ad az applikációt használó autósoknak.A...

Új árstruktúrát vezetett be a GLS

A GLS Hungary 2024. november 20-tól új árstruktúrát vezetett be az ecsomag.hu platformon, amelynek keretében már külön díjszabást kínál a GLS Automatából GLS Automatába történő csomagfeladásokra is. A szolgáltatás a korábbi árakhoz képest akár...

Változás az autópálya-matrica vásárlásoknál

Még mindig a heti autópálya-matrica a legkelendőbb, igaz, az áprilisban bevezetett egynapos e-matricát is egyre több autós választja elsősorban a heti és a havi helyett – derül ki a Simple mobilapplikáció idei statisztikájából. Vasárnaptól...
- Hirdetés -

Legolvasottabb

Új trendek a hazai médiapiacon

Legalább három online videós szolgáltatást használ egy adott hónapban a 18-59 éves, internettel rendelkező magyarok 82 százaléka – derül ki az NMHH támogatásával a Magyar Elektronikus Műsorszolgáltatók Egyesülete (MEME) és a Nielsen által készített...

Az európai utazóknak is fontos a fenntarthatóság

Az európaiak 2025-ben várhatóan gyakrabban fognak utazni és többet is költenek utazásra – derül ki a világ vezető szállodaipari csoportja, az Accor új kutatásából. Az ágazatnak ugyanakkor sürgősen meg kell oldania a növekedésből adódó...

Díjazták az etikus vállalatokat

25 éve, 2000-ben alapította az Üzleti Etikai Díjat László Ervin világhírű, a Nobel-békedíjra többször jelölt tudós, író, a Budapest Klub alapítója és Demcsák Mária a hazai üzleti újságírás meghatározó alakja, a Piac & Profit...

Optimistábban látják a jövőt a fiatalok

Elégedettebbek a fiatalok - összességében erre jutott a K&H ifjúsági index felmérés, amely a 19-29 évesek saját életükkel való elégedettségét vizsgálta a harmadik negyedévben. Az index értéke 16 pontra emelkedett az egy negyedévvel korábbi...

Újradefiniálja a piackutatás jövőjét a YouGov

Tíz hónappal azután, hogy a fogyasztói vélemények, motivációk, igények és médiaszokások kutatása terén piacvezető YouGov felvásárolta a fogyasztói panelszolgáltatásokban, az európai háztartások vásárlási adatainak elismert vezető vállalataként ismert CPS GfK-t, a cég átnevezte magát...

Don't Miss

Logó és arculattervezést segítő könyvet adott ki a [brandguide]

Megjelent a legújabb logó- és arculattervezés témájú szakkönyv a kiadásában. Egy szokatlan és egyedi formátumban: feltett kérdésekkel segíti a könyv a logó- és arculattervezés folyamatát. A könyv nem csak szorosan szakmabeliekhez szól, hanem...

A hazai kortárs művészet előtt tiszteleg az ACG

Idén ünnepli 20. születésnapját a hazai kreatív szektor megkerülhetetlen szereplője, az ACG. Az évforduló apropóján az ügynökség egy egyedülálló kiadványban, az ACG TWENTY Bookazine-ban tiszteleg azon hazai kortárs alkotók előtt, akik munkásságából az elmúlt...

A tudatos teremtésről írt könyvet Lakatos Zsófia

„Éld az álmod!” a címe Lakatos Zsófia új könyvének, amely egy egészen különleges témáról, a tudatos gondolkodásról, tervezésről, teremtésről szól. Az ismert pr-szakember szerint az üzleti világban egyre nagyobb szükség van a mentális jólétre,...

Megjelent Ferling József új könyve

Ferling József legújabb könyvében egy különleges világba hívja magával olvasóit: üzletembereket, cégvezetőket, PR, és marketingszakembereket. Mindenkit, aki a hitelességét megőrizve szeretne láthatóságot és reflektorfényt kapni ebben az információkkal telített világban.A hírnév millió apró, egymáshoz...

Új irodába költözött a Madhouse

A hirdetési felületek úttörőjeként ismert Madhouse új irodába költözött, hogy egy tágasabb, modernebb környezetben tudjon működni. A költözést a folyamatos növekedés indokolta, hiszen az eddigi iroda már szűknek bizonyult a bővülő csapat számára. Az...