A médiavállalatok egész jó bőrben vészelték át a Covid első hullámait, a harminc legmagasabb árbevételű cég összesített forgalma még növekedett is. A legnagyobb piaci szereplőnek a Mediaworks számít, de a két meghatározó televíziós társaság is jelentős árbevételt és profitot produkált tavaly.
Mintha nem is lett volna sem járvány, sem válság. Ez az ember érzése, amikor végignézi a legmagasabb árbevételű médiavállalatok listáját. Egy éve ilyentájt, amikor épp mélyponton voltak a reklámköltések, még jóval borúsabbnak nézett ki a 2020-as év. Bár sokan emlegették a költések várható őszi felfutását, igazából akkoriban mindenki csak találgatott és reménykedett.
Mindenesetre ebből szemléletesen látszik, hogy a tágan értelmezett kommunikációs iparágon belül még a médiavállalatok jöttek ki a legjobban a járványból. Ebben szerepet játszhatott az állami reklámköltések felfutása, valamint az is, hogy a médiapiac jó néhány szereplője azért nem kizárólag a reklámpiacból él. A kiadóknak és a televízióknak jelentős közvetlen, illetve közvetett bevételük van a fogyasztóktól is. Márpedig a járvány mélypontján azért nem az volt a jellemző, hogy az emberek lemondják például a televíziós előfizetéseiket, hiszen ha kényszerből is, de többet ültek a képernyő előtt.
Meglepő számok
Szám szerint ez azt jelenti, hogy a top 30 médiavállalat 2019-ben 283 milliárd, tavaly pedig 297 milliárd forint nettó árbevételt ért el, ami ötszázalékos bővülést jelent. Ezen belül az egyéni teljesítmények nagyon különbözők voltak, 2020-ban 14 társaság növelte az árbevételét, míg 16 esetén csökkenést jegyezhettünk fel.
Azért az adózott eredmények kapcsán már látni, hogy nem egy átlagos, eseménytelen év áll mögöttünk. A 30 médiavállalat együttes adózott eredménye 2019-ben még 27 milliárd forintot tett ki, ez az elmúlt esztendőben 20 milliárdra csökkent. Itt meg kell említeni, hogy a hétmilliárdos csökkenésből ötmilliárdot az egyik társaság pénzügyi művelete tett ki. A listán szereplőknek a fele örülhetett növekvő eredménynek, a másik felénél csökkenést látni. A kedvező mutatók közé tartozik, hogy a társaságok működése jellemzően nem fordult veszteségbe.
Visszagondolva a 2008-ban kezdődött válságra, akkor ez nem éppen így volt, nagyobb cégek is veszteségessé váltak. Ehhez képest, amíg a top 30 szereplői közül 2019-ben négy társaságnál, addig tavaly szintén ugyanennyinél látni veszteséget. Ráadásul ebből a négyből az egyik – már emlegetett – az üzleti tevékenységét tekintve amúgy profitot hozott, és csak egy pénzügyi művelet miatt volt mínuszos.
A sajtómogul
A Közép-európai Sajtó és Média Alapítvány (KESMA) érdekeltségébe tartozó Mediaworks Zrt. a korábbi hasonló összeállításainkban is ott volt a bevételi toplista első felében. Viszont amíg minden hozzájuk került társaságot integráltak a cégbe, az hosszú éveket vett igénybe, és sokáig nem látszódott egyértelműen, hogy mekkora vállalatról is van szó. 2020-ra azért már tisztult a kép, és 46 milliárd forintos nettó árbevételükkel a lista első helyén állnak. Nagy szó ez, hiszen sokáig úgy tűnt, hogy a televíziós médiacégek kimozdíthatatlanok az első helyekről, így viszont egy elsősorban nyomtatott profilú kiadóvállalat végzett az élen. Bár nyereséggel zárták az évet, ez az 1,78 milliárd jelentősen elmarad a korábbi év ötmilliárd forintot meghaladó szintjétől.
Vezető televíziók
A járványhelyzet ellenére a TV2 Média Csoport Kft. is jó évet zárt. A nettó árbevételük 4,6 milliárd forintos növekedéssel elérte a 45,77 milliárdot, a profitjuk pedig bő kétmilliárddal, 3,8 milliárdra nőtt. A társaság beszámolójából kiderült, hogy minden bevételi lábuk esetén jobb eredményt értek el 2019-hez viszonyítva. A hirdetési bevételük tavalyelőtt 22,3 milliárd forintot tett ki, ami 2020-ban 23,5 milliárdra nőtt.
Szponzorációból a 2019-es 1,3 milliárd után tavaly kétmilliárd forint folyt be a kasszájukba. Az online hirdetési bevételeik 258 millió forintról 642 millióra ugrottak. Nőtt a terjesztési bevételük is: 15,7-ről 17,9 milliárdra. Ezzel párhuzamosan viszont láthatóan a költségeket nem engedtél elszállni, új csatornát sem indítottak, csak korábbiakat márkáztak át.
Az RTL kapcsán fontos megemlíteni, hogy az RTL Magyarországként emlegetett gyűjtőnév nem teljes egészében azonos a Magyar RTL Televízió Zrt.-vel. Az RTL Klubhoz kapcsolódó, valamint a sales house
tevékenységből származó bevételük a Magyar RTL Televízió Zrt.-hez kerül. Utóbbi tavaly 41,1 milliárd forint nettó árbevételt produkált 839 millió forint adózott eredmény mellett. Előbbi szolid növekedést, utóbbi csökkenést jelent a 2019-es adatokhoz képest.
A médiacsoporthoz tartozó magyarországi kábelcsatornák disztribúciós bevételei az anyacég luxemburgi cégéhez folynak be, így ez nem jelenik meg a magyar mérlegbeszámolóban. Az RTL Group által publikált adatok alapján tavaly a magyarországi érdekeltségeik összességében 105 millió eurónyi konszolidált árbevételt értek el, ez kilencmillió eurós csökkenést jelent. Csoportszinten viszont 7,7 millió eurós eurós eredményt produkáltak a magyar piacon.
A legnagyobb magyarországi sales house, az Atmedia csoport 36,7 milliárd forint nettó árbevételt és 1,19 milliárdos adózott eredményt hozott össze. Mindkettő csökkenést jelent 2019-hez képest, bár nem drámait. Nyilván náluk egy az egyben lecsapódott a hirdetési piac tavalyi hullámzása, úgyhogy ehhez képest ez egész jó eredménynek számít.
Heszler Róbert
A legnagyobb hazai médiacégekről szóló összeállítás a Marketing&Media magazin legújabb számában olvasható, amiben további rangsorok is találhatók, illetve a meghatározó piaci szereplők vezetői is elmondják, hogyan látták 2020-at és mire számítanak 2021-ben.