- Hirdetés -

TOP30 – íme a legnagyobb hazai médiacégek

|

A médiavállalatok egész jó bőrben vészelték át a Covid első hullámait, a harminc legmagasabb árbevételű cég összesített forgalma még növekedett is. A legnagyobb piaci szereplőnek a Mediaworks számít, de a két meghatározó televíziós társaság is jelentős árbevételt és profitot produkált tavaly.

Mintha nem is lett volna sem járvány, sem válság. Ez az ember érzése, amikor végignézi a legmagasabb árbevételű médiavállalatok listáját. Egy éve ilyentájt, amikor épp mélyponton voltak a reklámköltések, még jóval borúsabbnak nézett ki a 2020-as év. Bár sokan emlegették a költések várható őszi felfutását, igazából akkoriban mindenki csak találgatott és reménykedett.

Mindenesetre ebből szemléletesen látszik, hogy a tágan értelmezett kommunikációs iparágon belül még a médiavállalatok jöttek ki a legjobban a járványból. Ebben szerepet játszhatott az állami reklámköltések felfutása, valamint az is, hogy a médiapiac jó néhány szereplője azért nem kizárólag a reklámpiacból él. A kiadóknak és a televízióknak jelentős közvetlen, illetve közvetett bevételük van a fogyasztóktól is. Márpedig a járvány mélypontján azért nem az volt a jellemző, hogy az emberek lemondják például a televíziós előfizetéseiket, hiszen ha kényszerből is, de többet ültek a képernyő előtt.

Meglepő számok

Szám szerint ez azt jelenti, hogy a top 30 médiavállalat 2019-ben 283 milliárd, tavaly pedig 297 milliárd forint nettó árbevételt ért el, ami ötszázalékos bővülést jelent. Ezen belül az egyéni teljesítmények nagyon különbözők voltak, 2020-ban 14 társaság növelte az árbevételét, míg 16 esetén csökkenést jegyezhettünk fel.

Azért az adózott eredmények kapcsán már látni, hogy nem egy átlagos, eseménytelen év áll mögöttünk. A 30 médiavállalat együttes adózott eredménye 2019-ben még 27 milliárd forintot tett ki, ez az elmúlt esztendőben 20 milliárdra csökkent. Itt meg kell említeni, hogy a hétmilliárdos csökkenésből ötmilliárdot az egyik társaság pénzügyi művelete tett ki. A listán szereplőknek a fele örülhetett növekvő eredménynek, a másik felénél csökkenést látni. A kedvező mutatók közé tartozik, hogy a társaságok működése jellemzően nem fordult veszteségbe.

Visszagondolva a 2008-ban kezdődött válságra, akkor ez nem éppen így volt, nagyobb cégek is veszteségessé váltak. Ehhez képest, amíg a top 30 szereplői közül 2019-ben négy társaságnál, addig tavaly szintén ugyanennyinél látni veszteséget. Ráadásul ebből a négyből az egyik – már emlegetett – az üzleti tevékenységét tekintve amúgy profitot hozott, és csak egy pénzügyi művelet miatt volt mínuszos.

A sajtómogul

A Közép-európai Sajtó és Média Alapítvány (KESMA) érdekeltségébe tartozó Mediaworks Zrt. a korábbi hasonló összeállításainkban is ott volt a bevételi toplista első felében. Viszont amíg minden hozzájuk került társaságot integráltak a cégbe, az hosszú éveket vett igénybe, és sokáig nem látszódott egyértelműen, hogy mekkora vállalatról is van szó. 2020-ra azért már tisztult a kép, és 46 milliárd forintos nettó árbevételükkel a lista első helyén állnak. Nagy szó ez, hiszen sokáig úgy tűnt, hogy a televíziós médiacégek kimozdíthatatlanok az első helyekről, így viszont egy elsősorban nyomtatott profilú kiadóvállalat végzett az élen. Bár nyereséggel zárták az évet, ez az 1,78 milliárd jelentősen elmarad a korábbi év ötmilliárd forintot meghaladó szintjétől.

Vezető televíziók

A járványhelyzet ellenére a TV2 Média Csoport Kft. is jó évet zárt. A nettó árbevételük 4,6 milliárd forintos növekedéssel elérte a 45,77 milliárdot, a profitjuk pedig bő kétmilliárddal, 3,8 milliárdra nőtt. A társaság beszámolójából kiderült, hogy minden bevételi lábuk esetén jobb eredményt értek el 2019-hez viszonyítva. A hirdetési bevételük tavalyelőtt 22,3 milliárd forintot tett ki, ami 2020-ban 23,5 milliárdra nőtt.

Szponzorációból a 2019-es 1,3 milliárd után tavaly kétmilliárd forint folyt be a kasszájukba. Az online hirdetési bevételeik 258 millió forintról 642 millióra ugrottak. Nőtt a terjesztési bevételük is: 15,7-ről 17,9 milliárdra. Ezzel párhuzamosan viszont láthatóan a költségeket nem engedtél elszállni, új csatornát sem indítottak, csak korábbiakat márkáztak át.

Az RTL kapcsán fontos megemlíteni, hogy az RTL Magyarországként emlegetett gyűjtőnév nem teljes egészében azonos a Magyar RTL Televízió Zrt.-vel. Az RTL Klubhoz kapcsolódó, valamint a sales house
tevékenységből származó bevételük a Magyar RTL Televízió Zrt.-hez kerül. Utóbbi tavaly 41,1 milliárd forint nettó árbevételt produkált 839 millió forint adózott eredmény mellett. Előbbi szolid növekedést, utóbbi csökkenést jelent a 2019-es adatokhoz képest.

A médiacsoporthoz tartozó magyarországi kábelcsatornák disztribúciós bevételei az anyacég luxemburgi cégéhez folynak be, így ez nem jelenik meg a magyar mérlegbeszámolóban. Az RTL Group által publikált adatok alapján tavaly a magyarországi érdekeltségeik összességében 105 millió eurónyi konszolidált árbevételt értek el, ez kilencmillió eurós csökkenést jelent. Csoportszinten viszont 7,7 millió eurós eurós eredményt produkáltak a magyar piacon.

A legnagyobb magyarországi sales house, az Atmedia csoport 36,7 milliárd forint nettó árbevételt és 1,19 milliárdos adózott eredményt hozott össze. Mindkettő csökkenést jelent 2019-hez képest, bár nem drámait. Nyilván náluk egy az egyben lecsapódott a hirdetési piac tavalyi hullámzása, úgyhogy ehhez képest ez egész jó eredménynek számít.

Heszler Róbert

A legnagyobb hazai médiacégekről szóló összeállítás a Marketing&Media magazin legújabb számában olvasható, amiben további rangsorok is találhatók, illetve a meghatározó piaci szereplők vezetői is elmondják, hogyan látták 2020-at és mire számítanak 2021-ben.

- Hirdetés -

A KATEGÓRIA TOVÁBBI CIKKEI

Új zónát nyitott a repülőtéren a GreenGo

A GreenGo új repülőtéri zónájának megnyitása valós felhasználói igényekre reagál, hiszen egyre többen szeretnének közvetlen hozzáférést a budapesti légikikötőhöz, hogy gyorsan és kényelmesen érjék el járatukat, vagy hogy landolás után minél hamarabb autóba ülhessenek....

Advent első hétvégéje igazi művészeti csemegét kínál

Advent első hétvégéjén, november 29-december 1. között ingyenes programsorozattal várják a kortárs képzőművészetek kedvelőit. 2024-ben 31 galéria, műterem, kiállítótér és kulturális helyszín csatlakozott az ART WEEKEND BUDAPEST-hez (AWB), amelynek idei központi témája a mozgás,...

Megújult a Port

Letisztultabb dizájnnal, modern keresési funkciókkal jelentkezik Magyarország legismertebb kulturális programmagazinja, a Port. A közel 30 éves múlttal büszkélkedő site ettől a héttől még inkább felhasználóbarát formában köszönti olvasóit. A megújítás során figyelembe vették a...

Új sorozatokkal és sikerfilmekkel erősít a Direct Now

Merülj el az őszi hangulatban és fedezd fel a Direct Now app folyamatosan bővülő videótárának kínálatát! A hűvös estéken vadonatúj krimisorozatok és képernyő elé szegező sikerfilmek várnak rád. A klasszikus magyar filmek rajongói ezúttal...

Magyar focistáknak szurkolhatunk a hétvégén

Visszatérnek a magyar játékosok a pályára a klubcsapatuk színeiben - a hétvégén a Network4 öt bajnokságból közvetít magyar érdekeltségű meccseket. A Premier League-ben Szoboszlai Dominik és Kerkez Milos, a Championshipben Szűcs Kornél, a Bundesligában...

MI-vel tuningolt tévések

A hasznosításhoz szükséges tudás hiánya, a munkatársak aggályai és ellenállása – ezek a legnagyobb visszatartó erők a tévétársaságok körében a mesterséges intelligencia bevezetése kapcsán a Caretta Research kutatása szerint. A technológia már ott van...

Ők kapták idén a Hégető Honorka Díjakat

2024-ben összesen 72 videós és 11 fotós nevezés érkezett az RTL korábbi szerkesztő-riportere, a 2001-ben elhunyt Hégető Honorka emlékére létrehozott pályázatra. A zsűri hat pályaművet díjazott, amelyek többek között a magyarországi iskolarendszer helyzetét, az...

Összecsaptak Európa legjobb e-sportolói

Százezer euró – ennyi volt az összdíjazása a Deutsche Telekom hétvégén lezárult e-sport bajnokságának, a T-esport Bajnokságnak. Az online eseményeken és a Budapesten, a Telekom PlayIT Show keretében megrendezett döntőben a legjobb Counter-Strike 2,...

Black Friday – így vásárolhatunk biztonságosan

Akkor is kaphatunk drága, utánvételes csomagot, ha nem rendeltünk semmit – de nem csak ezzel a módszerrel csalhatják ki a pénzünket az év végi vásárlási szezonban. Karácsony közeledtével egyre többen választják az online rendelés...

Extra fellépőkkel jön a Budapest Park első téli fesztiválja

Éjszakába nyúló fesztiválozásra számíthatnak azok, akik az ünnepek előtt egy hatalmas bulival zárnák le a 2024-es évet. A Budapest Park december 20-án és 21-én első alkalommal rendezi meg téli fesztiválját, a Winterfestet az MVM...
- Hirdetés -

Legolvasottabb

Nagyot nőne Európában a luxusszállodalánc

A Hyatt jelentős növekedést tervez a közép- és kelet-európai térségben a következő években, folytatva ezzel a márka lendületét a régióban. A tervek szerint 2027-ig öt új Hyatt Regency szálloda és üdülőhely nyílik Horvátországban, Albániában,...

Új zónát nyitott a repülőtéren a GreenGo

A GreenGo új repülőtéri zónájának megnyitása valós felhasználói igényekre reagál, hiszen egyre többen szeretnének közvetlen hozzáférést a budapesti légikikötőhöz, hogy gyorsan és kényelmesen érjék el járatukat, vagy hogy landolás után minél hamarabb autóba ülhessenek....

Advent első hétvégéje igazi művészeti csemegét kínál

Advent első hétvégéjén, november 29-december 1. között ingyenes programsorozattal várják a kortárs képzőművészetek kedvelőit. 2024-ben 31 galéria, műterem, kiállítótér és kulturális helyszín csatlakozott az ART WEEKEND BUDAPEST-hez (AWB), amelynek idei központi témája a mozgás,...

Megújult a Port

Letisztultabb dizájnnal, modern keresési funkciókkal jelentkezik Magyarország legismertebb kulturális programmagazinja, a Port. A közel 30 éves múlttal büszkélkedő site ettől a héttől még inkább felhasználóbarát formában köszönti olvasóit. A megújítás során figyelembe vették a...

Új sorozatokkal és sikerfilmekkel erősít a Direct Now

Merülj el az őszi hangulatban és fedezd fel a Direct Now app folyamatosan bővülő videótárának kínálatát! A hűvös estéken vadonatúj krimisorozatok és képernyő elé szegező sikerfilmek várnak rád. A klasszikus magyar filmek rajongói ezúttal...

Don't Miss

Új irodába költözött a Madhouse

A hirdetési felületek úttörőjeként ismert Madhouse új irodába költözött, hogy egy tágasabb, modernebb környezetben tudjon működni. A költözést a folyamatos növekedés indokolta, hiszen az eddigi iroda már szűknek bizonyult a bővülő csapat számára. Az...

Palik László: Ez a legkomolyabb formátum, amivel valaha dolgoztam

Hétfő este 21:20-kor visszatér a TV2 képernyőjén a világ egyik legismertebb gameshow-ja, a Legyen Ön is milliomos!, Palik László műsorvezetésével. A legendás televíziós ma reggel a Mokkában mesélt a forgatásokról, a formátumról és az...

Újra a Hello Agency csapatát erősíti Zsótér Anna

A Hello Agency egyik meghatározó szakembere, Zsótér Anna Ügyfélkapcsolati Igazgató pozícióban csatlakozik újra a csapathoz. Anna, aki már 10 éve erősíti a Hello Agency-t, két gyermekkel töltött otthoni időszakát követően tér vissza, miközben az...

Megalakult a VML Hungary új vezetése

Újabb mérföldkőhöz érkezett a hazai Wunderman Thompson és VMLY&R egyesüléséből idén januárban megalakult VML Hungary. Az összekapcsolt márkaélmények élvonalában működő ügynökség mára már minden munkafolyamatában egységet képvisel, közös csapattal, közös irodában. Az összeolvadási folyamat...

Tényleg rámegy a fiatalok egészsége a TikTokozásra

TikTok-videók hatására a fiatalok közel fele hajlamos diagnosztizálni magát vagy másokat nem létező, kitalált mentális betegséggel – állapította meg a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) középiskolások és egyetemisták bevonásával készített kutatása. A tanulmány...