- Hirdetés -

Top50: eltűntek a főszerkesztők, fogynak a médiások

|

- Hirdetés -

A Marketing&Media magazin által összeállított Top 50-et továbbra is a médiavállalatok vezetői uralják, de soha nem voltak olyan kevesen a listán, mint az idén. Ügynökségi vezetőből is kevesebb jutott be az 50-be, mint tavaly. A lista már közel negyedét adják a politikához köthető személyek, ráadásul úgy, hogy Simicska Lajos és köre mára teljesen kikopott a befolyásosak közül. Mostani összeállításunkban azt mutatjuk be, hogy az egyes médiatípusok jelenléte hogyan alakult a Top50-ben, és az is kiderül, hogy az ügynökségek és a hirdetők mennyire tudták megtartani pozícióikat a rangsorban. A héten több elemzéssel is jelentkezünk majd a lista kapcsán, amelyekből kiderül többek között, hogy az elmúlt tíz év milyen változásokat hozott, és hogyan alakult a hölgyek aránya, az utóbbi években.

 

A Top 50 szereplői által képviselt szektorokból, a bekerülők összetételéből minden évben kiolvashatók az aktuális piaci trendek. Jól látszik például, hogy az elmúlt öt-hat évben a bekerülők között mennyire megnőtt a politikához köthető emberek aránya. Sokatmondó az is, hogy a főszerkesztők szinte eltűntek a médiapiac befolyásosai közül.

 

Kevesebb médiás

 

A Top 50-be kerülők körét alapvetően mindig három nagy csoportba lehet sorolni, ezek a médiavállalatok, a média- és reklámügynökségek, valamint a telekommunikációs vállalatok. Utóbbiak kiemelt szerepe mögött nem is annyira a reklámköltésük áll – hiszen csak a hetedik legnagyobb hirdetők – hanem az, hogy néhányuk a műsorterjesztési piacon is jelen van. Olyannyira, hogy az NMHH legfrissebb adatai szerint a UPC, Telekom, Digi hármas együttes piaci részesedése megközelíti a 80 százalékot. Sokáig a Telekomnak médiaérdekeltsége is volt, de 2015-ben túladtak a számos online terméket és két televíziót magában foglaló Origo Zrt.-n. A Diginek viszont jelenleg is vannak saját tévéadói, a magyar piacon három ismeretterjesztő, egy film- és három sportcsatornával vannak jelen.

 

Ahogy eddig minden évben, az idén is a médiavállalatok adták a Top 50 legtöbb szereplőjét, egészen pontosan 46 százalékát. Az viszont fontos újdonság, hogy 2008 óta még soha nem volt ilyen alacsony ez az arány. 2009-ben és 2011-ben még a lista 62 százalékát adták a médiavállalatok, de még tavaly is 54 százalékát. Magyarázat lehet, hogy ezen a területen elég sok személyi változás volt az elmúlt egy évben. Elég csak a Mediaworksnél a menedzsment nagy részének kicserélődésére, Pallagi Ferenc Lapcomtól való távozására, Spéder Zoltán vagy Simicska Lajos háttérbe szorulására gondolni. A toplistán újonnan feltűnők pedig döntően más területről érkeztek.

 

A média- és reklámügynökségek az idén a listán szereplők 22 százalékát adják. Ez jóval kevesebb mint a tavalyi 30 százalék. Jelentős visszaesésnek tűnhet, de igazából tavaly volt rekordmagas az arányuk, általában a lista helyeinek negyedét-ötödét foglalják el az ügynökségi szakemberek. A telekommunikációs vállalatok részaránya a Top 50 szereplőin belül 14 százalék, ami viszont még soha nem volt ilyen magas. Ehhez azt hozzá kell tenni, hogy a Telekom részéről a távozó Bánhegyi Zsófia még, utódja, Szabó Béla pedig már bekerült a listára. Azaz a Telekom kommunikációs igazgatói posztját az idei listán ketten képviselik.

 

Eltűnt főszerkesztők

 

Pozíció szerinti bontásban a listán szereplők 48 százaléka topmenedzser. A második legnagyobb csoportot – a részarányuk 30 százalékos – az egyéb vezetői szinteken dolgozó szakemberek adják. Tizennégy százalékos részarányuk van azoknak, akik tulajdonosként kerültek be a Top 50-be, a lista szereplőinek nyolc százaléka pedig egyszerre tulajdonos és első számú vezető.

 

Gyönyörűen mutatja a tartalom-előállítással foglalkozók megbecsültségét, hogy a főszerkesztőket az idén egyedül az indexes Dudás Gergely képviseli. Tavaly még a listán szerepelt Uj Péter, a 444.hu és a már említett Pallagi Ferenc, a Bors főszerkesztője. Azért igazából ez már tavaly is 2,5 főszerkesztő volt, mert Pallagi esetén többet nyomott a latban, hogy ezzel párhuzamosan egy közel 10 milliárd forint éves árbevételű cég vezérigazgatója is volt.

 

Amennyiben médiatípusonként nézzük meg a lista legbefolyásosabb szakembereit, akkor a televízióknál könnyű dolgunk van, ugyanis Vidus Gabriella, az RTL Magyarország vezérigazgatója áll az első helyen. A sajtópiac legbefolyásosabbja Mészáros Lőrinc, aki a Mediaworks Hungary anyacégében meglévő részesedésének köszönhetően került be a Top 50-be. Amennyiben leszűkítenénk a listát azokra, akik tevékenyen is részt vesznek a kiadójuk vezetésében, akkor a Central Médiacsoport Zrt. első embere, Varga Zoltán számít a printmédia legbefolyásosabbjának.

 

Márkás bontás

 

Amióta létezik a Top 50, azóta minden évben az RTL részéről kerülnek be a legtöbben a listára. Az idén sem volt ez másként, összesen négyen képviselik a médiavállalatot. Ezzel tavalyhoz képest egy fővel csökkent az RTL-es listaszereplők száma, ugyanis leváltották Rudas Andrást, a korábbi közép-európai és ázsiai ügyekért felelős alelnököt, aki emiatt a Top 50-be sem került be.

 

A TV2 Csoportot hárman képviselik, hiszen Andy Vajna tulajdonos és Dirk Gerkens vezérigazgató mellett idesorolható Rákosi Tamás is, aki nemcsak fő műsorbeszállító, hanem igazgatósági tag is a TV2-t működtető cégben.

 

Szintén három fővel van jelent a Top 50-ben az Atmedia. Közülük Lukács Csaba ügyvezető az idén is a top 10-ben végzett. A helyettese a megszűnt Metropoltól átigazolt Guttengéber Csaba egyből a lista 19. helyén kezdett. Az Atmedia kereskedelmi igazgatója, Lengyel András pedig a 29. helyen áll. Lengyel tavaly is szerepelt a Top 50-ben, csak akkor még a Ringier Axel Springer hirdetési és marketingigazgatójaként.

 

Közel a tűzhöz

 

Egész Kelet-Európában trend, hogy a 90-es években és a 2000-es évek elején megtelepedett nemzetközi médiavállalatok érdekeltségei közül jó néhányat helyi nagyvállalkozók vásárolnak fel. Ez alapvetően egy természetes és kedvező folyamat is lehet, amíg olyanok szállnak be a médiába, akiknek legalább nagy vonalakban lekövethető a vagyonosodásuk. Magyarországon például ilyen az egykori Sanoma-érdekeltségeket felvásároló Varga Zoltán.

 

Viszont a tipikus felvásárlás nálunk inkább úgy néz ki, hogy politika közeli szereplőknek egyszer csak lesz pénzük – valamelyik állami hitelintézettől, másik tűz közeli üzletembertől vagy nem tudni, hogy honnan –, és erőből terjeszkedni kezdenek. Különös ismertetőjegyük, hogy ezután dúskálni kezdenek az állami hirdetésekben.

 

Az 50-es listán belül a politikához közel állónak 12 ember tekinthető, azaz a szereplők majdnem negyede. Tavaly úgy számoltunk, hogy 10-11 főt tesz ki ez a kör a Top 50-en belül (azért nehéz pontos számot mondani, mert néhány esetben véleményes, hogy ki sorolható ide). Ilyen szempontból a 2012-es Top 50 jelentette a mérföldkövet, amikor Simicska Lajos elsőként jutott be az összeállításunkba, ráadásul rögtön az első tízbe. Ő volt az első olyan, a politika irányából érkező befolyásos médiatulajdonos a listánkon, aki az élbolyban végzett. Akkor persze még nem nadrágtartós veszprémi bácsi volt, akit az utcáról lesifotósok figyelnek, hanem élet-halál ura a médiában, akiről a legfrissebb fotó is tíz évvel korábban készült. Simicska és köre mostanra teljesen kiszorult a Top 50-ből, viszont jöttek helyette mások. Változás csak abban van, hogy őket már nem lehet ennyire egy személyhez kötni, és az mindenesetre látszik, hogy – főleg tartalmi téren – látványosan együtt mozognak.

 

Az idei Top50 listáról szóló elemzést teljes terjedelmében a Marketing&Media magazin legújabb számában olvashatja el. A teljes listát itt nézheti meg.

 

Heszler Róbert

- Hirdetés -

A KATEGÓRIA TOVÁBBI CIKKEI

Tovább erősíti télisport-kínálatát a Discovery Sports

A Discovery Sports ötven országra kötött hosszú távú megállapodást a Nemzetközi Síszövetség eseményeinek közvetítésére. A sportág rajongói élő és on-demand közvetítéseken keresztül láthatják a sí világkupákat, az alpesi és északi sívilágbajnokságokat, illetve snowboard, freestyle...

Idén többet költöttünk okosmobilokra

Augusztus-szeptember időszakban az okostelefonokra költött összeg megduplázódott a tavalyi év azonos időszakához képest – számol be a MediaMarkt műszaki áruházlánc – a vásárlási láz október elejére sem csillapodott. Úgy látszik, egy-egy kiszemelt telefon már...

Egyre egészségesebbek a Lidl saját márkás termékei

A Lidl Magyarország felelős vállalatként a magyar vásárlók egészséges táplálkozásának támogatása céljából három évvel ezelőtt indította el só- és cukoroptimalizálási programját, mely során célul tűzte ki, hogy saját márkás termékeiben 2025-ig átlagosan 20 százalékkal...

Már okosmobillal tervezik a divatmárkák árucikkeit

A technológia fejlődése az élet minden területére, így a kreatív iparágakra és a divatra is hatással van. A tű és a szövőszék feltalálásától hosszú út vezetett a 3D nyomtatással alkotott kreációkig, a jelentős fejlesztések...

Elindult a V4 Startup Force őszi szemesztere

A Design Terminal startup ösztöndíjprogramjának aktuális szemeszterében négy csapatnak van lehetősége nagyvállalatokkal üzleti kapcsolatot építeni, ezáltal pedig a visegrádi országok felé terjeszkedni vállalkozásukkal. A virtuális valóság segíthet a stroke-on átesett emberek rehabilitációjában. Otthon és...

Usain Bolttal kampányol az Epson

Az Epson bejelentette, hogy partnerséget kötött Usain Bolttal, a világ leggyorsabb emberével. A nyolcszoros olimpiai aranyérmes, és minden idők legnagyobb sprinterének tartott Usain lesz az arca az Epson patronmentes EcoTank nyomtatóit népszerűsítő, nagyszabású kampányának,...

A sport podcastok hozzák a legtöbb hirdetést

Egyre népszerűbbek világszerte és itthon is a podcastok és ennek megfelelően a hirdetők is kezdik felfedezni maguknak ezt a csatornát. Az Omny Studio most közzétett elemzése szerint a programozott hirdetésekből a sport témájú podcastok...

Genfben lesz az HBO új magyar sorozatának premierje

A november 5-14. között megrendezendő A-kategóriás Genfi Nemzetközi Filmfesztiválon lesz november 7-én az HBO A besúgó című új sorozatának a világpremierje. A nyolc részes sorozat története 1985-ben játszódik és a politikai változások küszöbén álló...

Tovább fejlesztik a Coca-Cola innovatív papírpalackját

A The Coca-Cola Company a dán Paper Bottle Company (Paboco) startuppal összefogva alkotta meg az üdítőitalok egészen újszerű csomagolását; a papírpalack prototípusát. Az első nagyobb mennyiségben legyártott kísérleti csomagolást a hazai fogyasztók próbálhatták ki...

A nők állnak a fenntarthatósági forradalom élén

Tudjuk, hogy szükséges, látjuk, hogy megéri, mégis hosszú út áll még előttünk, amíg a fenntartható fejlődési gyakorlatok a mindennapjaink részévé válnak – derül ki a fenntarthatóságot környezeti, társadalmi és gazdasági összefüggéseiben vizsgáló „Bayer Barometer”...
- Hirdetés -
- Hirdetés -

Legolvasottabb

A BMW-vel zöldül a Coldplay világkörüli turnéja

A BMW és a Coldplay együttműködése új szintre lép: miután a BMW iX és a BMW i4 az együttes vadonatúj, Higher Power című slágerének ütemére ünnepelte világpremierjét, majd a Müncheni Nemzetközi Autószalonon a Coldplay...

Tovább erősíti télisport-kínálatát a Discovery Sports

A Discovery Sports ötven országra kötött hosszú távú megállapodást a Nemzetközi Síszövetség eseményeinek közvetítésére. A sportág rajongói élő és on-demand közvetítéseken keresztül láthatják a sí világkupákat, az alpesi és északi sívilágbajnokságokat, illetve snowboard, freestyle...

Idén többet költöttünk okosmobilokra

Augusztus-szeptember időszakban az okostelefonokra költött összeg megduplázódott a tavalyi év azonos időszakához képest – számol be a MediaMarkt műszaki áruházlánc – a vásárlási láz október elejére sem csillapodott. Úgy látszik, egy-egy kiszemelt telefon már...

Egyre egészségesebbek a Lidl saját márkás termékei

A Lidl Magyarország felelős vállalatként a magyar vásárlók egészséges táplálkozásának támogatása céljából három évvel ezelőtt indította el só- és cukoroptimalizálási programját, mely során célul tűzte ki, hogy saját márkás termékeiben 2025-ig átlagosan 20 százalékkal...

Már okosmobillal tervezik a divatmárkák árucikkeit

A technológia fejlődése az élet minden területére, így a kreatív iparágakra és a divatra is hatással van. A tű és a szövőszék feltalálásától hosszú út vezetett a 3D nyomtatással alkotott kreációkig, a jelentős fejlesztések...
- Hirdetés -

CMO

Fontos a márka szerepének megtalálása

Juhász Péter Tibor Vodafone, márkaigazgató - Mire a legbüszkébb, ha 2020 márciusáig visszatekint? - Agárdi Szilvivel, a látássérült énekesnővel, Majkával és Téglás Botival, a fiatal hegedűtehetséggel készített több hónapos, komplex Red-kampányunkra, amely valós emberek valós történetein...

Készen állás és újratervezés

Nagy Zoltán Péter OTP Bank, marketing- és kommunikációs igazgató - Mire a legbüszkébb, ha 2020 márciusáig visszatekint? - Arra, hogy a marketing- és kommunikációs csapat, beleértve a lead ügynökségünket is, sikerrel tudott alkalmazkodni a megváltozott helyzethez. - Van...

A releváns megoldásokban hiszek

Liptay GabriellaKPMG, marketing- és kommunikációs igazgató- Mi az a 3 dolog, amit ajánlana egy fiatal marketinges diáknak, aki szeretne igazán jó marketinges lenni 10 év múlva?- Legyen és maradjon kíváncsi, legyen „mindenevő”, olvasson és...

Szeretnénk emlékezetes és jó kampányokat

Mérő Adám Coca-Cola, consumer & shopper connection director - Mire a legbüszkébb, ha 2020 márciusáig visszatekint? - Mind szervezetileg, mind szakmailag, mind személyesen „megerősödve” kerültünk ki a pandémiás helyzetből. Büszke vagyok arra, hogy az európai régió egészére...

A büdzsé nem fontosabb a munkahelyeknél

Horváth Magyary NóraK&H Csoport, kommunikációs ügyvezető igazgató - Van olyan dolog, amit ebben az időszakban biztosan megtanult minden marketing-döntéshozó?- Nincs az a marketingbüdzsé, amiből ne lehetne valamit csinálni, nincs az a marketingbüdzsé, amifontosabb a kollégák...
- Hirdetés -

SzuperZöld

A BMW-vel zöldül a Coldplay világkörüli turnéja

A BMW és a Coldplay együttműködése új szintre lép: miután a BMW iX és a BMW i4 az együttes vadonatúj, Higher Power című slágerének ütemére ünnepelte világpremierjét, majd a Müncheni Nemzetközi Autószalonon a Coldplay...

Tovább fejlesztik a Coca-Cola innovatív papírpalackját

A The Coca-Cola Company a dán Paper Bottle Company (Paboco) startuppal összefogva alkotta meg az üdítőitalok egészen újszerű csomagolását; a papírpalack prototípusát. Az első nagyobb mennyiségben legyártott kísérleti csomagolást a hazai fogyasztók próbálhatták ki...

A nők állnak a fenntarthatósági forradalom élén

Tudjuk, hogy szükséges, látjuk, hogy megéri, mégis hosszú út áll még előttünk, amíg a fenntartható fejlődési gyakorlatok a mindennapjaink részévé válnak – derül ki a fenntarthatóságot környezeti, társadalmi és gazdasági összefüggéseiben vizsgáló „Bayer Barometer”...

DATA