- Hirdetés -

Top50: eltűntek a főszerkesztők, fogynak a médiások

|

- Hirdetés -

A Marketing&Media magazin által összeállított Top 50-et továbbra is a médiavállalatok vezetői uralják, de soha nem voltak olyan kevesen a listán, mint az idén. Ügynökségi vezetőből is kevesebb jutott be az 50-be, mint tavaly. A lista már közel negyedét adják a politikához köthető személyek, ráadásul úgy, hogy Simicska Lajos és köre mára teljesen kikopott a befolyásosak közül. Mostani összeállításunkban azt mutatjuk be, hogy az egyes médiatípusok jelenléte hogyan alakult a Top50-ben, és az is kiderül, hogy az ügynökségek és a hirdetők mennyire tudták megtartani pozícióikat a rangsorban. A héten több elemzéssel is jelentkezünk majd a lista kapcsán, amelyekből kiderül többek között, hogy az elmúlt tíz év milyen változásokat hozott, és hogyan alakult a hölgyek aránya, az utóbbi években.

 

A Top 50 szereplői által képviselt szektorokból, a bekerülők összetételéből minden évben kiolvashatók az aktuális piaci trendek. Jól látszik például, hogy az elmúlt öt-hat évben a bekerülők között mennyire megnőtt a politikához köthető emberek aránya. Sokatmondó az is, hogy a főszerkesztők szinte eltűntek a médiapiac befolyásosai közül.

 

Kevesebb médiás

 

A Top 50-be kerülők körét alapvetően mindig három nagy csoportba lehet sorolni, ezek a médiavállalatok, a média- és reklámügynökségek, valamint a telekommunikációs vállalatok. Utóbbiak kiemelt szerepe mögött nem is annyira a reklámköltésük áll – hiszen csak a hetedik legnagyobb hirdetők – hanem az, hogy néhányuk a műsorterjesztési piacon is jelen van. Olyannyira, hogy az NMHH legfrissebb adatai szerint a UPC, Telekom, Digi hármas együttes piaci részesedése megközelíti a 80 százalékot. Sokáig a Telekomnak médiaérdekeltsége is volt, de 2015-ben túladtak a számos online terméket és két televíziót magában foglaló Origo Zrt.-n. A Diginek viszont jelenleg is vannak saját tévéadói, a magyar piacon három ismeretterjesztő, egy film- és három sportcsatornával vannak jelen.

 

Ahogy eddig minden évben, az idén is a médiavállalatok adták a Top 50 legtöbb szereplőjét, egészen pontosan 46 százalékát. Az viszont fontos újdonság, hogy 2008 óta még soha nem volt ilyen alacsony ez az arány. 2009-ben és 2011-ben még a lista 62 százalékát adták a médiavállalatok, de még tavaly is 54 százalékát. Magyarázat lehet, hogy ezen a területen elég sok személyi változás volt az elmúlt egy évben. Elég csak a Mediaworksnél a menedzsment nagy részének kicserélődésére, Pallagi Ferenc Lapcomtól való távozására, Spéder Zoltán vagy Simicska Lajos háttérbe szorulására gondolni. A toplistán újonnan feltűnők pedig döntően más területről érkeztek.

 

A média- és reklámügynökségek az idén a listán szereplők 22 százalékát adják. Ez jóval kevesebb mint a tavalyi 30 százalék. Jelentős visszaesésnek tűnhet, de igazából tavaly volt rekordmagas az arányuk, általában a lista helyeinek negyedét-ötödét foglalják el az ügynökségi szakemberek. A telekommunikációs vállalatok részaránya a Top 50 szereplőin belül 14 százalék, ami viszont még soha nem volt ilyen magas. Ehhez azt hozzá kell tenni, hogy a Telekom részéről a távozó Bánhegyi Zsófia még, utódja, Szabó Béla pedig már bekerült a listára. Azaz a Telekom kommunikációs igazgatói posztját az idei listán ketten képviselik.

 

Eltűnt főszerkesztők

 

Pozíció szerinti bontásban a listán szereplők 48 százaléka topmenedzser. A második legnagyobb csoportot – a részarányuk 30 százalékos – az egyéb vezetői szinteken dolgozó szakemberek adják. Tizennégy százalékos részarányuk van azoknak, akik tulajdonosként kerültek be a Top 50-be, a lista szereplőinek nyolc százaléka pedig egyszerre tulajdonos és első számú vezető.

 

Gyönyörűen mutatja a tartalom-előállítással foglalkozók megbecsültségét, hogy a főszerkesztőket az idén egyedül az indexes Dudás Gergely képviseli. Tavaly még a listán szerepelt Uj Péter, a 444.hu és a már említett Pallagi Ferenc, a Bors főszerkesztője. Azért igazából ez már tavaly is 2,5 főszerkesztő volt, mert Pallagi esetén többet nyomott a latban, hogy ezzel párhuzamosan egy közel 10 milliárd forint éves árbevételű cég vezérigazgatója is volt.

 

Amennyiben médiatípusonként nézzük meg a lista legbefolyásosabb szakembereit, akkor a televízióknál könnyű dolgunk van, ugyanis Vidus Gabriella, az RTL Magyarország vezérigazgatója áll az első helyen. A sajtópiac legbefolyásosabbja Mészáros Lőrinc, aki a Mediaworks Hungary anyacégében meglévő részesedésének köszönhetően került be a Top 50-be. Amennyiben leszűkítenénk a listát azokra, akik tevékenyen is részt vesznek a kiadójuk vezetésében, akkor a Central Médiacsoport Zrt. első embere, Varga Zoltán számít a printmédia legbefolyásosabbjának.

 

Márkás bontás

 

Amióta létezik a Top 50, azóta minden évben az RTL részéről kerülnek be a legtöbben a listára. Az idén sem volt ez másként, összesen négyen képviselik a médiavállalatot. Ezzel tavalyhoz képest egy fővel csökkent az RTL-es listaszereplők száma, ugyanis leváltották Rudas Andrást, a korábbi közép-európai és ázsiai ügyekért felelős alelnököt, aki emiatt a Top 50-be sem került be.

 

A TV2 Csoportot hárman képviselik, hiszen Andy Vajna tulajdonos és Dirk Gerkens vezérigazgató mellett idesorolható Rákosi Tamás is, aki nemcsak fő műsorbeszállító, hanem igazgatósági tag is a TV2-t működtető cégben.

 

Szintén három fővel van jelent a Top 50-ben az Atmedia. Közülük Lukács Csaba ügyvezető az idén is a top 10-ben végzett. A helyettese a megszűnt Metropoltól átigazolt Guttengéber Csaba egyből a lista 19. helyén kezdett. Az Atmedia kereskedelmi igazgatója, Lengyel András pedig a 29. helyen áll. Lengyel tavaly is szerepelt a Top 50-ben, csak akkor még a Ringier Axel Springer hirdetési és marketingigazgatójaként.

 

Közel a tűzhöz

 

Egész Kelet-Európában trend, hogy a 90-es években és a 2000-es évek elején megtelepedett nemzetközi médiavállalatok érdekeltségei közül jó néhányat helyi nagyvállalkozók vásárolnak fel. Ez alapvetően egy természetes és kedvező folyamat is lehet, amíg olyanok szállnak be a médiába, akiknek legalább nagy vonalakban lekövethető a vagyonosodásuk. Magyarországon például ilyen az egykori Sanoma-érdekeltségeket felvásároló Varga Zoltán.

 

Viszont a tipikus felvásárlás nálunk inkább úgy néz ki, hogy politika közeli szereplőknek egyszer csak lesz pénzük – valamelyik állami hitelintézettől, másik tűz közeli üzletembertől vagy nem tudni, hogy honnan –, és erőből terjeszkedni kezdenek. Különös ismertetőjegyük, hogy ezután dúskálni kezdenek az állami hirdetésekben.

 

Az 50-es listán belül a politikához közel állónak 12 ember tekinthető, azaz a szereplők majdnem negyede. Tavaly úgy számoltunk, hogy 10-11 főt tesz ki ez a kör a Top 50-en belül (azért nehéz pontos számot mondani, mert néhány esetben véleményes, hogy ki sorolható ide). Ilyen szempontból a 2012-es Top 50 jelentette a mérföldkövet, amikor Simicska Lajos elsőként jutott be az összeállításunkba, ráadásul rögtön az első tízbe. Ő volt az első olyan, a politika irányából érkező befolyásos médiatulajdonos a listánkon, aki az élbolyban végzett. Akkor persze még nem nadrágtartós veszprémi bácsi volt, akit az utcáról lesifotósok figyelnek, hanem élet-halál ura a médiában, akiről a legfrissebb fotó is tíz évvel korábban készült. Simicska és köre mostanra teljesen kiszorult a Top 50-ből, viszont jöttek helyette mások. Változás csak abban van, hogy őket már nem lehet ennyire egy személyhez kötni, és az mindenesetre látszik, hogy – főleg tartalmi téren – látványosan együtt mozognak.

 

Az idei Top50 listáról szóló elemzést teljes terjedelmében a Marketing&Media magazin legújabb számában olvashatja el. A teljes listát itt nézheti meg.

 

Heszler Róbert

- Hirdetés -

A KATEGÓRIA TOVÁBBI CIKKEI

Kommunikációs királynők

Úgy tűnik, a marketinges és kommunikációs szakma igazán fekszik a nőknek, mivel huszonhárom hölgy képviselteti magát aMarketing&Media magazin idei TOP50-es listáján. A dobogón két hölgyet is találhatunk, a tavaly szintén második Bánhegyi Zsófia, a...

Reklámpiac: szebb képet festenek az adatok

Az idei reklámköltési adatok sokkal szebb képet festenek, mint az egy évvel ezelőttiek. A 2020. tavaszi pánikot követően a hirdetők láthatóan megtanultak együtt élni a járványhelyzettel. Sok hirdetői szektornál még a 2019-es év hasonló...

Nem csökken a magyarok utazási kedve

A főszezon lezárultával sem csökken a magyarok utazási kedve – derül ki a Reacty Digital nyár végi felméréséből. Idén a hazai célpontok kerültek előtérbe, elsősorban pihenésre vágytak a nyaralni indulók és kocsival vágtak neki...

Egymásra talált a LifeMax és az Armadillo

Számos idős ember életét mentheti meg a LifeMax kis készüléke, amivel segítséget hívhatnak baj esetén. A szolgáltatás kapcsán az arculat kialakítása mellett a brand felépítése, a kampány tervezése és kivitelezése is a Római-parton található...

A Bátor Tábornak gyűjt a Fókusz Plusz

Adománygyűjtő különkiadással jelentkezik szeptember 18-án az RTL Klub Fókusz Plusz című műsora a Bátor Tábor 20 éves születésnapja alkalmából. Az élő adás két házigazdája Barabás Évi és Tokár Tamás lesz. A műsorban – melynek során...

Eredménytelen lett a gyöngyösi pályázat

A Budapest 105,9 MHz-es frekvencia pályázata hiánypótlással folytatódik, a gyöngyösi kisközösségi rádiós tender viszont eredménytelenül zárult. A Médiatanács a Budapest 105,9 MHz körzeti médiaszolgáltatási lehetőség közösségi jellegű használatára kiírt pályázati eljárásában a beérkezett egyedüli...

Ilyen lesz a megújult Budapesti Őszi Fesztivál

Több mint százötven programmal, harminc helyszínen várja a közönséget a Budapesti Őszi Fesztivál. A fővárosi rendezvény megújult formában valósul meg szeptember 26. és október 10. között. A fesztiválon a "Kik vagyunk mi, budapestiek?" kérdésre sűrű...

Jubilál a Magna Global Hungary

Idén 20 éves a Magna Global Hungary, az Interpublic Group of Companies (IPG) magyarországi ügynökségei 2001-ben alapították meg a céget, ami az IPG hazai médiavásárló szervezete. Az Interpublic a világ egyik legnagyobb ügynökségi csoportosulása. 1902-ben...

Taxis projektben a Positive Adamsky

A Főtaxi és a Budapest Taxi közösségi médiás csatornáinak kezelésére kapott megbízást a Positive Adamsky digital&social tagügynöksége. Budapest legrégebbi taxitársasága a márkaarculat fiatalítását tűzte ki célul.A Stelius Befektető Zrt. mindkét taxis tagvállalata, a Főtaxi...

Itt a legújabb TOP50, Szabó Béla vezeti a marketingesek rangsorát

A Marketing&Media magazin idei, a legsikeresebb hazai marketingszakembereket bemutató listáján szereplők több mint a harmada cserélődött 2020-hoz képest, nagyon sok esetben személyi változások mozgatták a Top 50 összetételét. Évről évre igazolódik, hogy messze nem...
- Hirdetés -
- Hirdetés -

Legolvasottabb

Marketinges állócsillagok

Az idei Top 50-ben szereplők 24 százaléka az eddigi összes rangsorban szerepelt. Ráadásul ennek a „kemény magnak” a többsége már a 2016-os első toplistánk összeállításakor is ugyanannál a cégnél és ugyanabban a pozícióban dolgozott,...

Kommunikációs királynők

Úgy tűnik, a marketinges és kommunikációs szakma igazán fekszik a nőknek, mivel huszonhárom hölgy képviselteti magát aMarketing&Media magazin idei TOP50-es listáján. A dobogón két hölgyet is találhatunk, a tavaly szintén második Bánhegyi Zsófia, a...

Reklámpiac: szebb képet festenek az adatok

Az idei reklámköltési adatok sokkal szebb képet festenek, mint az egy évvel ezelőttiek. A 2020. tavaszi pánikot követően a hirdetők láthatóan megtanultak együtt élni a járványhelyzettel. Sok hirdetői szektornál még a 2019-es év hasonló...

Nem csökken a magyarok utazási kedve

A főszezon lezárultával sem csökken a magyarok utazási kedve – derül ki a Reacty Digital nyár végi felméréséből. Idén a hazai célpontok kerültek előtérbe, elsősorban pihenésre vágytak a nyaralni indulók és kocsival vágtak neki...

Egymásra talált a LifeMax és az Armadillo

Számos idős ember életét mentheti meg a LifeMax kis készüléke, amivel segítséget hívhatnak baj esetén. A szolgáltatás kapcsán az arculat kialakítása mellett a brand felépítése, a kampány tervezése és kivitelezése is a Római-parton található...
- Hirdetés -

CMO

Szabó Béla

Növekvő stratégiai tudás

Szabó Béla Magyar Telekom, márka- és lakossági kommunikációs igazgató – Mire a legbüszkébb, ha 2020 márciusáig visszatekint? – Rengeteg mindenre: a purpose alapú működésünk és stratégiánk mind üzletileg, mind márkaépítés szempontjából kiemelkedően teljesített. Olyannyira, hogy több márkát...