Az idén is akadt jó néhány érdekes esemény a hazai médiapiacon. Vezetőváltás volt a Mediaworksnél és az NMHH-nál, az Axel Springer és a Sony kiszállt a magyar médiapiacról, a Magyar Posta pedig a napilapterjesztésből. Gazdát cserélt a Media Vivantis és a Brit Mediában is feltűnt egy új tulajdonos.
Vezetőváltás a Mediaworksnél
Váratlanul új vezérigazgatót neveztek ki a Közép-európai Sajtó és Média Alapítvány érdekeltségébe tartozó Mediaworks Zrt. élére. Szabó László 2020 tavasza óta irányította a médiavállalatot, viszont november 15-én gyógyszer-innovációért felelős miniszteri biztosi pozíciót kapott. Ezzel párhuzamosan Kálmán Erika lett a társaság vezérigazgatója. Az új vezető ezt megelőzően a Mediaworks lineáris médiáért felelős vezérigazgató-helyetteseként dolgozott.
Kálmán még az előző tulajdonos, Heinrich Pecina idején került a kiadóhoz és részt vett a cégcsoport akvizíciós folyamataiban is. A vezetőváltással párhuzamosan többen távoztak a társaság menedzsmentjéből. Közéjük tartozott Páldi Tamás szervezetfejlesztési vezérigazgató-helyettes, Arany János értékesítési és marketingigazgató, Paplanos Péter innovációs igazgató, Bodnár Gyula oktatási és továbbképzési igazgató, valamint Nagy Tamás digitális igazgató.
A Magyar Posta kiszállt a napilapterjesztésből
Az idén két fontos változásra is sor került a Magyar Posta esetén. Július elsejétől már nem vállalják címzetlen reklámkiadványok, magyarán a szórólapok terjesztését. A médiapiacot érintő döntésük is július első napján lépett életbe, ugyanis megszüntették a napilapterjesztéssel foglalkozó üzletágukat. A döntést azzal indokolták, hogy a hírlapterjesztés egyre kevésbé számított jó üzletnek, 2016 óta 60 százalékkal csökkent a posta által kezelt napilapok előfizetőinek a száma.
Igaz, ebben szerepet játszhatott az is, hogy az elmúlt években egyre több településen szüntették meg a kora reggeli hírlapkézbesítést, a legtöbb helyen a leveleket is kihordó postások feladata volt a napilapok célba juttatása. A döntés nem érintette a hetilapok és a folyóiratok terjesztését. A Magyar Posta kiszállása óta a Mediaworks érdekeltségébe tartozó MediaLOG végzi az összes napilap esetén az előfizetéses példányok kézbesítését.
Ringier-tulajdon lesz a RAS
Kiszáll a Ringier Axel Springerből (RAS) a német Axel Springer. A döntés a magyarországi érdekeltség mellett a szerb és a szlovák piacot, valamint a balti államokat érinti. Ezekben az országokban az eddigi RAS kiadók 100 százalékos tulajdonosa a svájci Ringier lesz. Ugyanakkor a lengyel piacon megmarad a két vállalat 2010 óta tartó együttműködése.
Az Axel Springer azzal indokolta a döntését, hogy a jövőben a digitális üzletágaikra koncentrálnak, ezen belül is a német, az amerikai és a lengyel piac lesz számukra a legfontosabb. A RAS magyarországi médiapiaci érdekeltségei az elmúlt évben 13,9 milliárd forint összesített árbevételt értek el. Olyan erős printmárkákkal vannak jelen a piacon, mint a Blikk, a Kiskegyed vagy a Glamour. Ugyanakkor az elmúlt években a digitális fejlesztésre is jelentős erőforrásokat fordítottak, ennek az egyik eredménye, hogy a Blikk.hu ma már ott van a leglátogatottabb hírportálok között.
Görög vállalat a magyar médiapiacon
Ősszel a Sony Pictures Television megvált minden régiós érdekeltségétől, ami Magyarországon az AXN, a Sony Max, a Sony Movie Channel, a Viasat 3 és a Viasat 6 csatornát érintette. Ez a portfólió 2015-ben állt össze, amikor a Sony felvásárolta a Viasat Hungária két magyarországi csatornáját a svéd Modern Times Grouptól. A vevő a görög Antenna Group, amely a Kiriakú (Kyriakou) család tulajdonában van. Jelenleg ez számít a legnagyobb görögországi médiavállalatnak, övék a legnézettebb ottani tévécsatorna, de rádióik, digitális termékeik és magazinjaik is vannak. M
űholdas tévészolgáltatásokkal már a 90-es években megvetették a lábukat Észak-Amerikában és Ausztráliában. Ott voltak a Facebook, a Twitter és a Spotify első befektetői között. A mostani tranzakciót megelőzően már volt több médiapiaci érdekeltségük a Balkánon. A tulajdonosváltás miatt a Sony Max és a Sony Movie Channel nevű televízióik hamarosan új nevet kapnak.
Új társtulajdonos a Brit Médiában
Tavaly kiszállt a Brit Media Kft.-ből az Egységes Magyarországi Izraelita Hitközség, a tulajdonrészüket pedig Milkovics Pál vette át, aki az idén a társaság mögött álló holdingcég felét egy régóta Magyarországon élő befektetőnek, Shabi Michaelinek értékesítette. A társaság pedig a Michaeli, Schwartz & Brit Média Holding Zrt. nevet vette fel. Shabi Michaeli eddig a Princess pékséglánc tulajdonosaként volt ismert, de fogászati implantátumokat gyártó cége is van, valamint jelentős ingatlanbefektetésekkel is büszkélkedhet.
A kiadó érdekeltsége a 168 Óra, az ingyenesen terjesztett Pesti Hírlap, amelyből vidéki mutációk indítását is tervezik. Ezenfelül a Neokohn.hu, valamint az Elle magazin tartozik a portfóliójukba.
Új elnök az NMHH élén
Október 15-én benyújtotta lemondását Karas Monika, a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) és a Médiatanács elnöke. A NMHH vezetőjét – Szalai Annamária halálát követően – 2013. augusztus 19-én nevezte ki az államfő, egy hónappal később pedig a parlament a Médiatanács élén is megerősítette őt. Ennek értelmében a mandátuma 2022 szeptemberében járt volna le. Karas novembertől az Állami Számvevőszék alelnöki posztját tölti be.
Az NMHH új elnökévé Koltay András jogászt, a Nemzeti Közszolgálati Egyetem rektorát nevezték ki, december 4-én. Ezzel Koltay automatikusan a Médiatanács elnökjelöltjévé vált, erről a megbízatásáról a parlament szavazott. Az új elnök 2010 és 2019 között már tagja volt a Médiatanácsnak és részt vett a jelenlegi médiatörvény megalkotásában is.
Új tulajdonosnál a Media Vivantis
Novemberben a Vaszily Miklós nevével fémjelzett Progress Média Kft. tulajdonába került a Media Vivantis Zrt. A Life Tv-t és az Ozone Tv-t működtető társaság ezt megelőzően Mészáros Lőrinc exnejének, Kelemen Beatrixnak az érdekeltségébe tartozott. A Life Tv általános szórakoztató tematikájú csatorna, amely többek közt saját gyártású szórakoztató műsorokat, filmeket és televíziós sorozatokat sugároz, az Ozone Tv pedig elsősorban a környezettudatos nézőknek szól, a kínálatában dokumentumfilmek, ökoreality sorozatok és ismeretterjesztő műsorok szerepelnek. A két csatornát még 2019-ben vásárolta meg a New Wave Mediától a Media Vivantis Zrt.
A Progress Médiához így immár három adó tartozik, hiszen övék a 2020-ben indult Pesti Tv is. A társaság közlése szerint elégedettek a Media Vivantis menedzsmentjének a munkájával, így a cég vezérigazgatói posztját továbbra is Hajdú Péter tölti be.
Heszler Róbert
Az összeállítás teljes terjedelmében a Marketing&Media magazin legújabb számában olvasható.