Topsztorik a hazai médiapiacról

Az idén is folytatódott a műsorterjesztési piac koncentrációja, további szolgáltatókkal bővült a 4iG Csoport portfóliója. Némi meglepetésre stratégiai partnerségre lépett RTL és a 4iG, de a Magyar Telekom is igyekezett hasonló megállapodásokat tető alá hozni a streamingszolgáltatással előálló AMC-vel, valamint a terjeszkedő SkyShowtime-mal.

 

Tovább hízott a 4iG portfóliója

Nyáron derült ki, hogy a 4iG leányvállalata, az Antenna Hungária Zrt. megállapodott a PR Telecom Zrt. megvásárlásáról. Utóbbi a kevés megmaradt független kábelszolgáltató egyike volt, a tranzakció kapcsán kiadott közlemény szerint 55 ezer előfizetőjük van, és az ország tíz vármegyéjének több mint 200 településén vannak jelen. A PR Telecom korábbi tulajdonosai az adásvételi ügylet lezárását követően is részt vesznek a társaság irányításában. A vezérigazgatói pozíciót a cég korábbi igazgatósági tagja, Szunyoghné Fojt Marina tölti be, az operatív igazgató pedig Fojt Zoltán marad.

Nem sokkal a fenti bejelentést követően újabb tranzakcióról számolt be a 4iG Csoport. Megállapodást kötöttek a francia Canal+ Csoporttal a Direct One műholdas szolgáltató előfizetői bázisának átvételéről. Ennek révén a 4iG ügyfélbázisa további 155 ezer előfizetővel bővült.

 

Új kézben a G7

Márciusban a G-7.hu Nonprofit Zrt. a Gazdrovat Kft.-nek értékesítette a G7 gazdasági portált. A 2017-ben indult G7 Varga Zoltán – a Central Médiacsoport tulajdonosa – és Reszegi László érdekeltsége volt. A Gazdrovat Kft.-t pedig három telexes vezető – Kárpáti András, Kárpáti Márton és Pusztay András – alapította. Ebben ősszel történt némi változás, amikor a Telexet működtető Van Másik Zrt. 49 százalékos részesedéshez jutott a G7 kiadójában. Az ígéretek szerint jövőre a G7 munkatársai is tulajdonrészt szerezhetnek a gazdasági portál mögött álló cégben.

A G7 korábbi kiadója az elmúlt évben 82 millió, 2022-ben 129 millió forint nettó árbevételt ért el. A vesztesége tavaly 41 millió, tavalyelőtt nyolcmillió forintot tett ki.

 

Újabb váltás a Nemzeti Sportnál

A Mediaworks még 2022-ben értékesítette a Nemzeti Sport napilapot, valamint a hozzá kapcsolódó online híroldalt az N.S. Média Kft.-nek. Utóbbi tulajdonosa az állami tulajdonú Nemzeti Sportügynökség Nonprofit Zrt. volt, így lényegében állami kézbe került az 1903 óta megjelenő sportnapilap. Ebben tulajdonképpen érdemi változás most sem történt, inkább egy átszervezés része lehetett, hogy 2024 tavaszán új tulajdonosa lett az N.S. Média Kft.-nek.

Április óta a magyar állam tulajdonosi jogait ugyanis a Médiaszolgáltatás-támogató és Vagyonkezelő Alap gyakorolja a kiadóban. A Nemzeti Sportot megjelentető cég a 2022-es, még nem teljes üzleti évében 762 millió, tavaly pedig 1,74 milliárd forint nettó árbevételt ért el. Utóbbi kiegészült 766 millió forint egyéb bevétellel, aminek a magyarázata az, hogy 2023 közepe óta a kormány napi 10 ezer példányt előfizet a sportnapilapból. Ezeket a lapszámokat sportegyesületekhez, sportklubokhoz és egyes közintézményekhez juttatják el. A Matesz idei második negyedéves adatai szerint a Nemzeti Sportból napi átlagban 15 ezer példányt értékesítettek.

 

Streamingszolgáltatást indított az AMC

Az AMC Networks International október elején elindította a Selekt nevű streamingszolgáltatást. A Selekt Európában először Magyarországon, a Magyar Telekom ügyfelei számára vált elérhetővé. Ezzel párhuzamosan elindult a Selekt Light, amely regisztrációval bárki számára hozzáférhető. Ebben a felhasználók ízelítőt kaphatnak az AMC-csatornák kiemelt tartalmaiból, valamint betekintést nyerhetnek a legújabb saját gyártású műsorokba.

Málnay B. Levente, az AMC Networks International Közép- és Észak-Európáért felelős ügyvezető alelnöke lapunknak nemrég arról beszélt, hogy számos értékes sportjoguk van, így akadnak olyan mérkőzések, amelyek már nem „férnek be” a lineáris kínálatukba. Ezek a jövőben a Selekten lesznek láthatók.

 

Stratégiai megállapodás a 4iG és az RTL között

Augusztusban jelentették be, hogy stratégiai partneri megállapodást kötött a 4iG Csoport és az RTL Magyarország, amely kiterjed a médiavállalat televíziós csatornái, az RTL+ streamingszolgáltatás terjesztésére, valamint műsorgyártási területeken való együttműködésre is. A megállapodás része volt, hogy terjeszteni fogják az RTL Magyarország teljes hazai csatornaportfólióját, illetve az RTL továbbra is elérhető marad a szabadon fogható MindigTV kínálatában.

Januártól pedig az RTL Magyarország mellett kizárólag a 4iG Csoport értékesítheti, illetve terjesztheti az RTL+ streamingszolgáltatását a hazai távközlési szolgáltatók közül. Ennek révén a Vodafone Magyarország és a Digi – azaz a leendő One – ügyfelei akár a televíziós csomagjuk részeként is elérhetik az RTL+ teljes kínálatát. A megállapodás bejelentése komoly meglepetést okozott, hiszen korábban úgy tűnt, hogy a Magyar Telekommal szorosabb az RTL Magyarország kapcsolata.

 

Magyar tulajdonban a Paprika Studios

Egy esztendővel ezelőtt ilyentájt jelentették be, hogy a Viaplay skandináv streamingszolgáltató eladná a budapesti központtal működő Paprika Studios televíziós műsorgyártó céget. Az idei év elején el is dőlt a cég sorsa, a társaságot ugyanis az Erdős Ákos vezérigazgató által irányított menedzsment vásárolta meg. A nyolc országban önálló irodát működtető Paprika Studios továbbra is együttműködő partnere marad a Viaplaynek.

A cég évente több mint 600 órányi műsort gyárt, Magyarországon párhuzamosan több nagy televíziós vállalatnak is dolgoznak. Olyan produkciók készítése fűződik a nevükhöz, mint Az Árulók, a Dancing with the Stars, a Házasodna a gazda, az X-Faktor vagy a ValóVilág.

 

Szervezeti változások a Central Médiacsoportnál

Ősszel átalakította szervezeti modelljét a Central Médiacsoport, aminek az előzménye, hogy még nyáron megállapodtak a Financial Times Strategiesszel a médiavállalat működésének korszerűsítéséről. Ennek eredményeként felszámolták az egymástól elszigetelten működő egységeket. Három új üzletágat hoztak létre News, Women and Lifestyle és New Business néven.

A News üzletág vezetése közvetlenül Petr Bednarhoz tartozik, aki augusztusban csatlakozott a vállalathoz chief digital and business development officerként. Tartalmi oldalról Pető Péter, a 24.hu főszerkesztője fogja össze a divíziót, míg a Women and Lifestyle üzletág élén továbbra is Lipták Tímea áll.

A New Business divíziót Pácsonyi Daniella kreatív- és kommunikációs igazgató vezeti, aki a meglévő feladatai mellett olyan termékekkel is foglalkozik, amelyek a korábbiaktól eltérő, új értékesítési modellekre épülnek, mint a Central Content, a Refresher és a Krémmánia. Az átalakítás részeként Szigeti Péter, a 24.hu lapigazgatója és korábbi főszerkesztője távozott a kiadótól.

 

Heszler Róbert

Az összeállítás teljes terjedelmében a Marketing&Media magazin legújabb számában olvasható.