Topsztorik a magyar médiapiacról

Az idei év sem telt eseménytelenül a hazai médiapiacon. Több televízió új nevet kapott, hatalmas mozgolódások indultak a magyarországi streamingpiacon, megszűntek, de indultak is új médiatermékek. Sokáig úgy tűnt, hogy megint lesz reklámadó, és a visszatért egy régi rádiós márka, valamint egy korábbi Mediaworks-vezér.

Átnevezési hullám a televízióknál

Az idén több tévécsatorna is új nevet, némelyik ehhez kapcsolódóan új arculatot és profilt is kapott. Ezek közül a legjelentősebb változásnak az számított, hogy 25 év után, október 22-én az RTL Klub neve RTL-re módosult. Ezzel párhuzamosan pedig felvették azokat az arculati elemeket, amiket Németországban még tavaly ősszel vezetett be az ottani RTL. Apró érdekesség, hogy a német piacon is volt egy hasonló váltás, de még 30 évvel ezelőtt, a német RTL ugyanis eredetileg RTL Plus néven startolt a 80-as években, és 1992-ben hagyták el a Plus utótagot.

Az ősz folyamán az RTL Magyarország más csatornáinak is módosult a neve – szintén német példa alapján. Az RTLII-ből RTL Kettő, az RTL+-ból RTL Három lett. Előbbinél ez a programkínálatot nem érintette, utóbbit viszont a név változásával párhuzamosan filmcsatornává pozicionálták át. Az RTL+ elnevezést azért kellett elhagynia a lineáris csatornának, mert az RTL Most! streamingszolgáltatás kapta meg ezt a márkát. Az RTL Gold esetén a név változatlan maradt, ennél a televíziónál az arculatot frissítették fel.

Tavasszal egy másik piaci szereplő több csatornája is nevet váltott. Ennek az előzménye 2021-re nyúlik vissza, amikor a Sony Pictures Television megvált minden régiós érdekeltségétől. A csatornáik a görög Antenna Grouphoz kerültek, viszont a Sony márkanevet viselő televízióiknak új nevet kellett találni. Így a Sony Movie Channelből Viasat Film, a Sony Maxból pedig Viasat 2 lett. Ráadásul a TV2 Csoport is bejelentett egy márkaváltást, bár ennél a konkrét dátum nem ismert. A FEM3 nevű csatornájuk elnevezését TV2 Klubra fogják változtatni.

Mozgások a hazai streamingpiacon

Rengeteg történés zajlott a magyarországi streamingpiacon. A hazai és a globális szereplők is több újdonsággal álltak elő. Ősszel az RTL Magyarország fizetős streamingszolgáltatást indított RTL+ néven. Ezzel párhuzamosan leváltották az eddig használt RTL Most! és RTL Most+ márkát. Előbbi az RTL+ Light nevet kapta, amit egy regisztrációt követően bárki használhat. Az RTL+ Active felhasználói bővebb tartalmi kínálathoz juthatnak, amennyiben a műsorterjesztőjük előfizet a szolgáltatásra. Az RTL+ jelenti a kínálat csúcsát, amire egyénileg bárki előfizethet. Itt máshol nem látható tartalmakat kínálnak, a következő egy évben 12 új saját gyártású műsor érkezik a platformra.

A TV2 Csoport tavasszal indította el a TV2 Play Premiumot. A streamingszolgáltatáshoz a vállalattal szerződő kábelszolgáltatók ügyfelei férhetnek hozzá. Ugyanakkor hamarosan a TV2 Csoport is előáll egy havidíjas szolgáltatással, amiről egyelőre azt lehet tudni, hogy a TV2 Zéró nevet fogja viselni. A hazai szereplőket érintő változás az is, hogy a Network4 már a NET4+ márkanevet használja a sportközvetítéseit összegyűjtő streamingplatformjánál.

A nemzetközi szolgáltatások terén két fontos esemény történt. Márciusban elindult az HBO Max, ami a korábbi HBO GO-t váltotta. Az Egyesült Államokban 2020-ban bevezetett HBO Max fő vonzerejének az számított, hogy a Warner Media minden tartalmát elérhetővé tette. A múlt idő azért indokolt, mert miután a Discovery felvásárolta a Warner Mediát, módosultak az HBO Maxra vonatkozó terveik is. A hazai közönség akkor szembesülhetett ezzel, amikor a nyár folyamán A besúgó című saját gyártású sorozat, valamint jó néhány további tartalom eltűnt a platform kínálatából. Mint kiderült, az új cégvezetés takarékossági intézkedései állnak a döntés mögött, és a régiónkat érintően a saját gyártású műsorok készítését is lefújták. Az HBO Max és a Discovery+ összevonásával két éven belül egy új márkával állnak elő.

Júniusban jelent meg a magyar piacon a Disney+ lokalizált változata, ez a szolgáltatás már az indulásakor is 900 filmet és 800 sorozatot kínált. Egyes európai országokban már most is elérhető a Comcast és a Paramount közös streamingplatformja, a SkyShowtime. Magyarországon ez a szolgáltatás a jövő év elején debütál.

Új brand és egy nagy visszatérő a rádiós piacon

A budapesti 105,9 MHz-es frekvencián januárban indult el a Sportrádió. A sporttematikájú adót a Szőllősi György Nemzeti Sport-főszerkesztő tulajdonában lévő Online Sportmédia Kft. működteti.

Szeptemberben elhallgatott a Tilos Rádió az éterben, az adást online formában ezt követően is folytatták, de időközben sikerült meghosszabbítaniuk a lejárt jogosultságukat. Így 50 nap szünetet követően visszatérhettek a 90,3 MHz-es fővárosi frekvenciára.

Novemberben egy jól ismert rádiós márka is visszatért a piacra, miután megkezdte sugárzását a Radiocafé. A 2011-ben megszűnt adó a 98.0 MHz-en hallható, a rádiót működtető cég Szőke Tibor tulajdona, és a Trend FM stúdiójában készül az adás. A Marketing&Média a radiocaféval közös, marketinggel, médiával, kommunikációval, üzleti stratégiával foglalkozó műsort indított Business Lounge néven.

Liszkay visszatért a KESMA-hoz

Szeptember elsejétől Liszkay Gábor tölti be a Közép-európai Sajtó és Média Alapítvány (KESMA) elnöki posztját. Ebben a tisztségben Szánthó Miklóst váltotta, aki kuratóriumi tagként továbbra is helyet kap az alapítvány vezetőségében. 2018-ban Liszkay közreműködésével hozták létre a KESMA-t, amely a Mediaworks Zrt. tulajdonosa, az utóbbi elnök-vezérigazgatói posztjáról 2020 tavaszán köszönt le Liszkay. Távozását akkor azzal indokolta, hogy az általa vállalt feladat elvégzését – a Mediaworks létrehozását – elvégezte, az utódjának pedig az egyes területek működésének további finomhangolása, a vállalati kultúra fejlesztése lesz a feladata.

Majdnem visszatért a reklámadó

A május 26-i kormányinfón jelentették be, hogy ismét bevezetik a korábban felfüggesztett reklámadót. A médiavállalatoknak a 2,5 milliárd forint feletti árbevételük után kellett volna újra adót fizetni a jövő januártól. Az adónemtől 15 milliárdos költségvetési bevételt remélt a kormány. A Magyar Reklámszövetség (MRSZ) és társszövetségei által kezdeményezett tárgyalások révén, ahol a kormányzatot Rogán Antal képviselte, egyelőre lekerült a napirendről a reklámadó, egészen pontosan 2023. december 31-ig biztosan nullaszázalékos marad az adókulcs.

Az MRSZ a tárgyalások során azzal érvelt, hogy a szakma egyhangú véleménye szerint a reklámadó visszavezetése éppen a kívánatos gazdasági stabilizáció és növekedés ellen hat. Tanulmányok igazolják, hogy a reklám a gazdaság egyik katalizátora, hozzájárul az összteljesítmény növeléséhez a fogyasztásösztönzés, a szolgáltatási és árversenyre gyakorolt kedvező hatások, valamint a jelentős saját iparági foglalkoztatás révén.

Sportoldalt indított a Ringier

Október elején Sportal néven online sportoldalt indított a Ringier Sports Media Group, szoros együttműködésben a Ringier Hungary médiavállalattal. A Sportal videós hírekkel, kommentárokkal, elemzésekkel, interjúkkal, statisztikákkal és élő eredményeket látja el a magyar sportrajongókat. A svájci kiadóvállalat négy éve vásárolta meg a Sportal Media Groupot. Tavasszal született arról döntés, hogy Magyarországon is elindítják a márkát, aminek a bolgár változata, a sportal.bg Bulgáriában piacvezető.

Heszler Róbert

 

Az összeállítás teljes terjedelmében a Marketing&Media magazin legújabb számában olvasható, ami elérhető a Digitalstand.hu-n is, ide kattintva.