Az elmúlt évben a 15 legmagasabb árbevételű médiaügynökség együttes árbevétele enyhe csökkenést mutatott és összességében az adózott eredményük is megcsappant. A Lounge Group média ügynökségei érték el a legmagasabb árbevételt, az eredményük pedig nagyobb volt, mint az összes többi társaságnak együtt.
A 15 legjelentősebb médiaügynökség 2019-ben 181,6 milliárd, tavaly pedig 177,5 milliárd forint nettó árbevételt ért el, ami 2,3 százalékos csökkenést jelent. Ez nagyságrendileg akkora visszaesés, amit a Magyar Reklámszövetség is publikált a teljes reklám- és médiaügynökségi piacra vonatkozóan. Az összesített adózott eredmények terén ennél nagyobb volt a csökkenés: 8,29 milliárdról 6,2 milliárdra zuhant a profit. Magyarán a 2019-es adózott eredmény a negyedével csökkent a legnagyobb szereplőknél.
A tavalyelőtti helyzethez hasonlóan 2020-ban is utcahosszal vezetett a New Land Media Kft. Az állami reklámköltéseket is kezelő társaság árbevétele ugyanakkor csak minimálisan, nagyjából 135 millió forinttal bővült. Az adózott eredményük pedig 5,8 milliárdról hárommilliárd forintra csökkent. Amennyiben csak a New Land Medián kívüli társaságokat nézzük, akkor náluk az árbevétel terén 3,8 százalékot tett ki a csökkenés, az összesített adózott eredmény viszont 29 százalékkal bővült. Így érdekes módon árbevétel terén a teljes piac és a New Land Media teljesítménye között nem volt óriási eltérés.
Darabszámra nézve tavaly hét ügynökségnek nőtt, nyolcnak csökkent az árbevétele, az adózott eredmény viszont tíz cégnél javult és csak ötnél csökkent. Azaz a visszaesés ellenére üzletileg stabilan működtek az ügynökségi piac szereplői.
Csoportos különbségek
A Lounge Group érdekeltségei csoportszinten teljesen más ligában játszottak tavaly is. Nemcsak az említett New Land Media tartozik ugyanis hozzájuk, hanem a Media Dynamics Kft. is, aminek az árbevétele az elmúlt évben 9,4 milliárd forintot tett ki, ami 32 százalékos növekedést jelent 2019-hez viszonyítva. Ráadásul az adózott eredményük is bővült, 260 millióról 441 millió forintra.
A GroupM-hez tartozó ügynökségek közül tavaly is a Wavemaker csoport érte el a legmagasabb árbevételt. Ide a névadó Wavemaker mellett olyan társaságok tartoznak, mint az Mfuture, a METs, az MwaveM és a Team Red Media. Bár a 16,3 milliárd forintos bevételük 4,5 milliárdos csökkenést jelent 2019-hez képest, az adózott eredményüket egy kicsivel növelni is tudták.
A szintén a GroupM-hez tartozó Mindshare esetén pedig a profit mellett az árbevétel is nőtt 2020-ban. A Mediacomnál a nettó árbevétel terén bő egymilliárd forintos csökkenést látni, viszont a társaság eredménye ettől függetlenül javult. Nem is keveset, hiszen a 2019-es 157 millió forintnyi profitjukat tavaly gyakorlatilag megduplázták.
A GroupM ügynökségi csoport együttes árbevétele egyébként 40 milliárd forintot tett ki, az adózott eredményük pedig 1,3 milliárd volt. Fontos megemlíteni, hogy nincsenek százszázalékosan tiszta profilok, jó néhány médiaügynökség full service ügynökségi feladatokat is ellát. Ez különösen igaz az MMS Communications Kft.-re, amely a Publicis csoport magyarországi tevékenységét fogja össze. 2016-ig még több cégből állt a hazai Publicis. Idetartozott a Vivaki, a Leo Burnett, a Saatchi & Saatchi is, így láthatók voltak külön a média- és a kreatívügynökségi bevételeik. Az MMS-nél emiatt véleményes, hogy média- vagy reklámügynökségnek tekintjük-e, viszont a Vivaki korábbi árbevételei alapján inkább a médiaügynökségek közé tehető, ez tűnik a fő bevételi lábnak. A pandémia fényében egész jó évük volt tavaly, az árbevételük egy kicsit nőtt, a profitjuk egy kicsit csökkent, alapvetően stagnáltak. A közel 1,2 milliárd forintos eredményük kifejezetten magasnak számít. Szólóban csak a New Land Media ért el ennél jelentősebb profitot, illetve a GroupM-ügynökségek csoportszinten lapátoltak össze egy ennél kicsivel magasabb eredményt.
Heszler Róbert
Az összeállítás teljes terjedelmében a Marketing&Media magazin legújabb számában olvasható.