- Hirdetés -

Topügynökségek és a pandémia

|

Az elmúlt évben a 15 legmagasabb árbevételű médiaügynökség együttes árbevétele enyhe csökkenést mutatott és összességében az adózott eredményük is megcsappant. A Lounge Group média ügynökségei érték el a legmagasabb árbevételt, az eredményük pedig nagyobb volt, mint az összes többi társaságnak együtt.

A 15 legjelentősebb médiaügynökség 2019-ben 181,6 milliárd, tavaly pedig 177,5 milliárd forint nettó árbevételt ért el, ami 2,3 százalékos csökkenést jelent. Ez nagyságrendileg akkora visszaesés, amit a Magyar Reklámszövetség is publikált a teljes reklám- és médiaügynökségi piacra vonatkozóan. Az összesített adózott eredmények terén ennél nagyobb volt a csökkenés: 8,29 milliárdról 6,2 milliárdra zuhant a profit. Magyarán a 2019-es adózott eredmény a negyedével csökkent a legnagyobb szereplőknél.

A tavalyelőtti helyzethez hasonlóan 2020-ban is utcahosszal vezetett a New Land Media Kft. Az állami reklámköltéseket is kezelő társaság árbevétele ugyanakkor csak minimálisan, nagyjából 135 millió forinttal bővült. Az adózott eredményük pedig 5,8 milliárdról hárommilliárd forintra csökkent. Amennyiben csak a New Land Medián kívüli társaságokat nézzük, akkor náluk az árbevétel terén 3,8 százalékot tett ki a csökkenés, az összesített adózott eredmény viszont 29 százalékkal bővült. Így érdekes módon árbevétel terén a teljes piac és a New Land Media teljesítménye között nem volt óriási eltérés.

Darabszámra nézve tavaly hét ügynökségnek nőtt, nyolcnak csökkent az árbevétele, az adózott eredmény viszont tíz cégnél javult és csak ötnél csökkent. Azaz a visszaesés ellenére üzletileg stabilan működtek az ügynökségi piac szereplői.

Csoportos különbségek

A Lounge Group érdekeltségei csoportszinten teljesen más ligában játszottak tavaly is. Nemcsak az említett New Land Media tartozik ugyanis hozzájuk, hanem a Media Dynamics Kft. is, aminek az árbevétele az elmúlt évben 9,4 milliárd forintot tett ki, ami 32 százalékos növekedést jelent 2019-hez viszonyítva. Ráadásul az adózott eredményük is bővült, 260 millióról 441 millió forintra.

A GroupM-hez tartozó ügynökségek közül tavaly is a Wavemaker csoport érte el a legmagasabb árbevételt. Ide a névadó Wavemaker mellett olyan társaságok tartoznak, mint az Mfuture, a METs, az MwaveM és a Team Red Media. Bár a 16,3 milliárd forintos bevételük 4,5 milliárdos csökkenést jelent 2019-hez képest, az adózott eredményüket egy kicsivel növelni is tudták.

A szintén a GroupM-hez tartozó Mindshare esetén pedig a profit mellett az árbevétel is nőtt 2020-ban. A Mediacomnál a nettó árbevétel terén bő egymilliárd forintos csökkenést látni, viszont a társaság eredménye ettől függetlenül javult. Nem is keveset, hiszen a 2019-es 157 millió forintnyi profitjukat tavaly gyakorlatilag megduplázták.

A GroupM ügynökségi csoport együttes árbevétele egyébként 40 milliárd forintot tett ki, az adózott eredményük pedig 1,3 milliárd volt. Fontos megemlíteni, hogy nincsenek százszázalékosan tiszta profilok, jó néhány médiaügynökség full service ügynökségi feladatokat is ellát. Ez különösen igaz az MMS Communications Kft.-re, amely a Publicis csoport magyarországi tevékenységét fogja össze. 2016-ig még több cégből állt a hazai Publicis. Idetartozott a Vivaki, a Leo Burnett, a Saatchi & Saatchi is, így láthatók voltak külön a média- és a kreatívügynökségi bevételeik. Az MMS-nél emiatt véleményes, hogy média- vagy reklámügynökségnek tekintjük-e, viszont a Vivaki korábbi árbevételei alapján inkább a médiaügynökségek közé tehető, ez tűnik a fő bevételi lábnak. A pandémia fényében egész jó évük volt tavaly, az árbevételük egy kicsit nőtt, a profitjuk egy kicsit csökkent, alapvetően stagnáltak. A közel 1,2 milliárd forintos eredményük kifejezetten magasnak számít. Szólóban csak a New Land Media ért el ennél jelentősebb profitot, illetve a GroupM-ügynökségek csoportszinten lapátoltak össze egy ennél kicsivel magasabb eredményt.

Heszler Róbert

Az összeállítás teljes terjedelmében a Marketing&Media magazin legújabb számában olvasható.

- Hirdetés -

A KATEGÓRIA TOVÁBBI CIKKEI

Kiderült, melyik a világ legnépszerűbb autója

A Toyota Corolla hosszú éveken át őrizte a világ legkelendőbb autójának címét, évről évre világszerte a legnagyobb darabszámban értékesített új autónak bizonyulva, összesített eladásban pedig egyetlen autómárka egyetlen modellje sem tud a tizenkettedik generációnál...

Az egyik leghíresebb karácsonyi dal történetét meséli el az Erste reklámfilmje

Idei karácsonyi reklámjával az Erste Csoport bemutatja a Csendes éj című karácsonyi dal születését, ami a legtöbbek számára a reményt és az összetartozást jelenti – még kétszáz évvel azután is, hogy először elhangzott. „Mindenki...

Jövőre felpöröghet az ingatlanpiac

A szektor idei, visszafogott eredményei ellenére a jövő évi kilátások már biztatóak; 2024-ben elérte a mélypontot a piac, de megkezdődött a visszarendeződés. A töretlen lendülettel fejlődő hotelpiac mellett, a ma még gyengélkedő lakóingatlan-fejlesztések prognózisai...

Ilyen autóra elég a munkáshitel

A magyar fiatalok munkába állását és anyagi stabilitását segítő, kamatmentes, szabad felhasználású munkáshitel a jogszabálytervezet szerint 4 millió forintig igényelhető. A money.hu és a Használtautó.hu szakértői közösen tekintették át, hogy az összeg milyen, akár...

A vártnál élénkebb az év végi kgfb-kampány

Az eddigi adatok alapján a vártnál aktívabban alakul az idei kgfb-kampány, melynek során az érintett több mint 400 ezer személyautónak akár 15 százaléka is lecserélheti meglévő kgfb-szerződését. Mivel a felmondási határidő, december 1-je idén...

Egyre többen mernek segítséget kérni online visszaélés esetén

Az online visszaélések – különösen az intim képpel való visszaélés, a grooming és a cyberbullying – elleni küzdelmet tűzte zászlajára a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság által működtetett Internet Hotline jogsegélyszolgálat őszi kampánya. Az...

Új tablettel erősít a Honor

December elején Magyarországra is érkezik a HONOR MagicPad2, a HONOR legújabb tabletje, ami lenyűgözően kecses kialakításával emelkedik ki. Rendkívül vékony, 5,8 mm-es vázával és mindössze 555 g-os súlyával ideális a rohanó világban. A HONOR...

Minden tizedik magyar állást keres

Nem fest túl jó képet a magyar munkavállalók elégedettségéről egy friss kutatás: alig 12% érzi úgy, hogy minden szempontból jó helyen van a munkahelyén, a kisebb városokban élők között az átlagosnál is többen elégedetlenek...

Black Friday: ekkora kedvezmény kell a sikerhez

Az idei Black Friday szezonban a fogyasztók várhatóan többet vásárolnak majd, mint tavaly, de mindenképpen felkészültebben: hiszen 38 százalékuk már használta, vagy tervezi használni a generatív mesterséges intelligenciát az akciós ajánlatok felkutatására - derül...

Még több európai kupameccs lesz a Sport TV-n

Tovább erősödik a Sport TV 2024-25-ös futballprogramja, az UEFA Bajnokok Ligája, illetve a portugál és török bajnokság mellé csatlakozik az UEFA Európa-liga és Konferencialiga. Még több nemzetközi sztárcsapat és magyar játékosok kerülnek ennek köszönhetően...
- Hirdetés -

Legolvasottabb

Csak átmeneti a megtorpanás az elektromos autók piacán

Lassulás tapasztalható idén a tisztán elektromos, hibrid és plug-in járművek (EV) iránti globális kereslet növekedésében — derül ki az EY 28 ország 19 000 fogyasztójának megkérdezésével készült nemzetközi felméréséből. Az elektromobilitás előretörése miatt a...

Kiderült, melyik a világ legnépszerűbb autója

A Toyota Corolla hosszú éveken át őrizte a világ legkelendőbb autójának címét, évről évre világszerte a legnagyobb darabszámban értékesített új autónak bizonyulva, összesített eladásban pedig egyetlen autómárka egyetlen modellje sem tud a tizenkettedik generációnál...

Az egyik leghíresebb karácsonyi dal történetét meséli el az Erste reklámfilmje

Idei karácsonyi reklámjával az Erste Csoport bemutatja a Csendes éj című karácsonyi dal születését, ami a legtöbbek számára a reményt és az összetartozást jelenti – még kétszáz évvel azután is, hogy először elhangzott. „Mindenki...

Jövőre felpöröghet az ingatlanpiac

A szektor idei, visszafogott eredményei ellenére a jövő évi kilátások már biztatóak; 2024-ben elérte a mélypontot a piac, de megkezdődött a visszarendeződés. A töretlen lendülettel fejlődő hotelpiac mellett, a ma még gyengélkedő lakóingatlan-fejlesztések prognózisai...

Ilyen autóra elég a munkáshitel

A magyar fiatalok munkába állását és anyagi stabilitását segítő, kamatmentes, szabad felhasználású munkáshitel a jogszabálytervezet szerint 4 millió forintig igényelhető. A money.hu és a Használtautó.hu szakértői közösen tekintették át, hogy az összeg milyen, akár...

Don't Miss

Új irodába költözött a Madhouse

A hirdetési felületek úttörőjeként ismert Madhouse új irodába költözött, hogy egy tágasabb, modernebb környezetben tudjon működni. A költözést a folyamatos növekedés indokolta, hiszen az eddigi iroda már szűknek bizonyult a bővülő csapat számára. Az...

Palik László: Ez a legkomolyabb formátum, amivel valaha dolgoztam

Hétfő este 21:20-kor visszatér a TV2 képernyőjén a világ egyik legismertebb gameshow-ja, a Legyen Ön is milliomos!, Palik László műsorvezetésével. A legendás televíziós ma reggel a Mokkában mesélt a forgatásokról, a formátumról és az...

Újra a Hello Agency csapatát erősíti Zsótér Anna

A Hello Agency egyik meghatározó szakembere, Zsótér Anna Ügyfélkapcsolati Igazgató pozícióban csatlakozik újra a csapathoz. Anna, aki már 10 éve erősíti a Hello Agency-t, két gyermekkel töltött otthoni időszakát követően tér vissza, miközben az...

Megalakult a VML Hungary új vezetése

Újabb mérföldkőhöz érkezett a hazai Wunderman Thompson és VMLY&R egyesüléséből idén januárban megalakult VML Hungary. Az összekapcsolt márkaélmények élvonalában működő ügynökség mára már minden munkafolyamatában egységet képvisel, közös csapattal, közös irodában. Az összeolvadási folyamat...

Tényleg rámegy a fiatalok egészsége a TikTokozásra

TikTok-videók hatására a fiatalok közel fele hajlamos diagnosztizálni magát vagy másokat nem létező, kitalált mentális betegséggel – állapította meg a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) középiskolások és egyetemisták bevonásával készített kutatása. A tanulmány...