- Hirdetés -

Tovább emelkedtek a lakásárak

|

- Hirdetés -

A tavalyi évben számos elemzés szólt a 2020-as évben várható ingatlanpiaci recesszióról, ám a NAV tavalyi forgalmi adatait feldolgozó OTP Lakóingatlan Értéktérképből kiderül, hogy koránt sincs vége az áremelkedésnek, hiszen éves összevetésben minden településtípus esetén drágultak a lakások. Az OTP Ingatlanpont szakértője országos szinten vizsgálja az árak alakulását.

A 2020-as év nem várt fordulatokat hozott a lakáspiacon. Noha tavaly országosan 19 százalékkal esett vissza a forgalom, főként a világjárvány érkezése miatt, az ezzel egy időben jósolt recesszió mégis elmaradt, hiszen az országos lakásár-szint 9,1 százalékkal nőtt 2019-hez képest, derül ki a NAV – egyelőre még nem teljes körű – tranzakciós adatait feldolgozó OTP Lakóingatlan Értéktérkép friss elemzéséből.

A borúlátó előrejelzéseket nagymértékben befolyásolta, hogy 2020-ban negyedévről negyedévre pozitív és negatív irányba is elmozdultak a lakásárak a korábbi években megtapasztalt folyamatos áremelkedéshez képest, ám az egész évet tekintve továbbra is minden településtípus esetén drágult az ingatlanpiac.

Budapesten a belvároshoz közeli kertvárosi lakóingatlanok lehetnek a legértékállóbbak

Az országos átlaghoz képest a fővárosban jóval mérsékeltebb, mindössze 3 százalékos volt az áremelkedés. Budapesten az átlag négyzetméterár 657 ezer forint volt, ám kerületi szinten vizsgálva megállapítható, hogy rendkívül szélesre nyílt az olló: az V. kerületben egy év alatt mindössze 1,2 százalékkal nőtt az átlagár, tartva magát a sereghajtó szerepében áremelkedés terén. Szintén a lista utolsó negyedében kullognak az egyéb belvárosi, VI., VII. és VIII. kerületek 2 százalék alatti drágulással, míg a rangsor elején álló XXIII. kerület esetén a növekedés 17,4 százalékos volt. Némileg árnyaltabb képet kapunk, ha a kerületek átlagárait is vizsgáljuk. Az árváltozásban utolsó helyezett V. kerület 2020-ban töretlenül az első helyen szerepelt az árrangsorban 991 ezer forintos átlagos négyezetméterárral, míg a hagyományosan legolcsóbb XXIII. kerületben 411 ezer forint volt az átlag.

„A korábbi években is megfigyelhettük már a peremkerületek belvároshoz képest nagyobb ütemű drágulását, erre a tendenciára 2020-ban csak ráerősített a járványhelyzet az Airbnb piac visszaesésével és az otthoni munkavégzés térnyerésével” – mondta el Valkó Dávid, az OTP Ingatlanpont vezető elemzője. Hozzátette: „Habár immár harmadik évtizede ciklikusan változik, hogy éppen mely városrészre mutatkozik nagyobb kereslet, azt gondoljuk, hogy hosszú távon az olyan kertvárosi(as) lokációk lehetnek leginkább értékállóak, ahonnan könnyen, gyorsan elérhető a belváros, a munkahelyek. Valószínűsíthető ugyanis, hogy számos munkáltató élni fog a hibrid típusú munkarenddel, lehetővé téve a home office és irodai munkavégzést is, ez pedig alapvetően megváltoztathatja a lakásvásárlói preferenciákat.”

Somogy megye utolsóból lett az első

A koronavírus járvány következtében élénkülő kereslet és a, Balaton-parti vagy ahhoz közeli lakóparki és társasház beruházások megnövekedett számának együttes hatása, hogy a 2019-ben még árváltozás szempontjából utolsó helyen álló Somogy megye átlagára tavaly harmadával nőtt. Az ezzel beállt 444 ezer forint átlagos négyzetméterárral Somogy a legdrágább megyénk lett, bőven megelőzve a korábban sokáig első helyezett Pest és Győr-Moson-Sopron megyéket. Somogy megyén kívül még Tolna megyében nőtt tavaly a 2019-es mértéknél nagyobb arányban (17%-kal) az átlagár, ahol a Paks II. beruházás hatására évről-évre növekszik a kereslet.

Áremelkedés tekintetében további hat megye – Veszprém, Komárom-Esztergom, Nógrád, Békés, Heves és Hajdú-Bihar – teljesített 10 százalék felett. 118 ezer forintos átlagárral továbbra is Nógrád számít a legolcsóbb megyének.

A megyei átlagárak alakulására – Somogy kivételével – természetesen nagy hatással vannak a megyeszékhelyek átlagárai. Az immár második éve legdrágább – Székesfehérvárt és Veszprémet csak hajszállal megelőző – Debrecenre (429 ezer Ft/m2) egyfajta kelet-magyarországi régiós fővárosként lehet tekinteni. A cívisváros számos újlakás-projekttel, fejlett helyi iparral és nívós egyetemével vonzó célpont a lakáskeresőknek. A megyeszékhelyek árváltozását illetően Szekszárd mellett még az egyébként átlagárrangsort záró Salgótarján szerepelt az élen, 15 százalék feletti növekedéssel.

„Az ingatlanárak növekedésével nem vagyunk egyedül Európában, hiszen az Eurostat elemzése is rámutat, hogy éves alapon minden tagállamban nőttek tavaly a lakásárak. Ennek egyik oka, hogy egy lakáspiaci fellendülés vagy visszaesés esetén előbb a forgalomban történik érzékelhető változás, az árak jellemzően csak több negyedév késéssel követik a kereslet pozitív vagy negatív előjelű elmozdulását. Ám ami a 2021-es évet illeti, aligha várhatunk árcsökkenésre, hiszen a januárban indult Otthonteremtési Program támogatási elemei és az 5 százalékos újlakás-áfakulcs visszavezetése jelentősen fellendítették az első félévet, amely tendencia várhatóan kitart az év hátralevő részében is. A pozitív előrejelzést természetesen nagyban befolyásolhatja újabb járványhullámok esetleges érkezése” – összegezte Valkó Dávid, az OTP Ingatlanpont vezető elemzője.

- Hirdetés -

A KATEGÓRIA TOVÁBBI CIKKEI

Booking.com-os vezetővel erősít egy hazai startup

Terjeszkedésének részeként új nemzetközi értékesítési igazgató csatlakozott az Everguest csapatához. A magyar turisztikai startup legújabb tagja, Neil Middleton korábban a Booking.com és az Expedia Group vezetőjeként szerzett tapasztalatot. Feladata, hogy angliai bázissal erősítse a...

Felpörgött a cégeknél a munkaerőfelvétel

A harmadik negyedévben jelentős toborzási hullám söpört végig a hazai munkaerőpiacon, a cégek intenzív munkaerőfelvételbe kezdtek, a nyár folyamán minden eddiginél több állást hirdettek meg. 2020 rendhagyó év volt, rendhagyó viszonyokat kialakítva a munkaerőpiacon...

Új ügyféllel erősít az Astoria Agency

Az Astoria Com Agency látja el a Budai Termékenységi Centrum (BTC) sajtókommunikációs feladatait. Molnár Ágnes és Kordos Szabolcs ügynöksége elsősorban a nemrég megnyílt intézmény pszichoedukációs tevékenységére összpontosít, hogy a szélesebb publikum még jobban megismerje...

Az RTL Most+-on jön A Tanár új évada

Október 22-én debütál az RTL Magyarország prémium digitális platformján dupla epizóddal A Tanár című sorozat 4. évada. Az új epizódok idén csak az RTL Most+-on lesznek láthatók. Vasvári Szilárd (Nagy Ervin) öntörvényű és bátor kiállásával...

Környezettudatos SIM kártyával zöldít a Vodafone

Fenntarthatósági stratégiája részeként új, környezettudatos, úgynevezett ecoSIM kártyát tesz elérhetővé ügyfelei számára a Vodafone. Nem ez az első ilyen lépés a szolgáltató részéről: tavaly a műanyag-felhasználás csökkentés jegyében SIM-kártyák méretét felezte le, idén augusztusban...

Új szolgáltatást indított az IKEA

Az IKEA Magyarországon új szolgáltatást indított, amely hozzájárul a körkörös üzleti modell kialakításához. Ez a Garantált visszavásárlás használt gyerekbútorokra szolgáltatás. Az IKEA Family klubtagok, akiknek már nincs szükségük az adott bútorra, előre meghatározott áron...

Az Adevintánál folytatja Takács Borbála

Több évtizedes ügynökségi tapasztalattal rendelkező szakemberrel erősít az Adevinta, Takács Borbála lett októbertől a Jófogás és a Használtautó.hu felületeket is működtető cég marketing igazgatója. A több mint 20 éves ügynökségi tapasztalattal rendelkező szakember megfordult az...

A DeepInsightot választotta a Work Force

A DeepInsight integrált PR és marketing ügynökséget bízta meg kommunikációs és marketing feladatai ellátásával a munkaerő-kölcsönzéssel és -közvetítéssel foglalkozó Work Force. Az áprilisban indult együttműködés keretében már elkészült a következő időszakot meghatározó stratégia kidolgozása,...

Az élelmiszerpazarlás ellen kampányol a Lidl

Az Élelmezési Világnap alkalmából érzékenyítő kampányt indított a Lidl Magyarország, melynek célja, hogy felhívja a figyelmet az élelmiszerpazarlás megelőzésének fontosságára. Az áruházlánc saját maga is nagy hangsúlyt fektet az élelmiszerfelesleg minimalizálására, az értékesítésből kivont,...

Új eszköz segíti a marketingtervezést

Mostantól a márkák pár kattintással lemérhetik a saját online csatornáikon végzett aktivitások hatékonyságát is a SentiOne új funkciójával. Az online listening platform mesterséges intelligenciával eddig is 96%-os pontossággal ismerte fel a publikus online...
- Hirdetés -
- Hirdetés -

Legolvasottabb

Új eszköz segíti a karbonlábnyom csökkentését

Mostantól a teljes értékláncukon belül megvalósuló, felhőhasználattal kapcsolatos károsanyag-kibocsátásról is kaphatnak pontos és megbízható képet a cégek a megújult Microsoft Emission Impact Dashboard segítségével. Havi lebontásban és az adott adatközpontokra vonatkozó információkat is képes...

Booking.com-os vezetővel erősít egy hazai startup

Terjeszkedésének részeként új nemzetközi értékesítési igazgató csatlakozott az Everguest csapatához. A magyar turisztikai startup legújabb tagja, Neil Middleton korábban a Booking.com és az Expedia Group vezetőjeként szerzett tapasztalatot. Feladata, hogy angliai bázissal erősítse a...

Felpörgött a cégeknél a munkaerőfelvétel

A harmadik negyedévben jelentős toborzási hullám söpört végig a hazai munkaerőpiacon, a cégek intenzív munkaerőfelvételbe kezdtek, a nyár folyamán minden eddiginél több állást hirdettek meg. 2020 rendhagyó év volt, rendhagyó viszonyokat kialakítva a munkaerőpiacon...

Új ügyféllel erősít az Astoria Agency

Az Astoria Com Agency látja el a Budai Termékenységi Centrum (BTC) sajtókommunikációs feladatait. Molnár Ágnes és Kordos Szabolcs ügynöksége elsősorban a nemrég megnyílt intézmény pszichoedukációs tevékenységére összpontosít, hogy a szélesebb publikum még jobban megismerje...

Az RTL Most+-on jön A Tanár új évada

Október 22-én debütál az RTL Magyarország prémium digitális platformján dupla epizóddal A Tanár című sorozat 4. évada. Az új epizódok idén csak az RTL Most+-on lesznek láthatók. Vasvári Szilárd (Nagy Ervin) öntörvényű és bátor kiállásával...
- Hirdetés -

CMO

Sikerült megválaszolni a Covid-szülte kihívásokat

Szalkai Réka Mastercard, marketingigazgató - Melyik volt az a könyv vagy film, ami az elmúlt időszakban a legnagyobb hatással volt önre? - Simon Sinekkel nemrég volt szerencsém együtt dolgozni. Igazi élmény volt nemcsak az előadása és azt...

Fontos a márka szerepének megtalálása

Juhász Péter Tibor Vodafone, márkaigazgató - Mire a legbüszkébb, ha 2020 márciusáig visszatekint? - Agárdi Szilvivel, a látássérült énekesnővel, Majkával és Téglás Botival, a fiatal hegedűtehetséggel készített több hónapos, komplex Red-kampányunkra, amely valós emberek valós történetein...

Készen állás és újratervezés

Nagy Zoltán Péter OTP Bank, marketing- és kommunikációs igazgató - Mire a legbüszkébb, ha 2020 márciusáig visszatekint? - Arra, hogy a marketing- és kommunikációs csapat, beleértve a lead ügynökségünket is, sikerrel tudott alkalmazkodni a megváltozott helyzethez. - Van...

A releváns megoldásokban hiszek

Liptay GabriellaKPMG, marketing- és kommunikációs igazgató- Mi az a 3 dolog, amit ajánlana egy fiatal marketinges diáknak, aki szeretne igazán jó marketinges lenni 10 év múlva?- Legyen és maradjon kíváncsi, legyen „mindenevő”, olvasson és...

Szeretnénk emlékezetes és jó kampányokat

Mérő Adám Coca-Cola, consumer & shopper connection director - Mire a legbüszkébb, ha 2020 márciusáig visszatekint? - Mind szervezetileg, mind szakmailag, mind személyesen „megerősödve” kerültünk ki a pandémiás helyzetből. Büszke vagyok arra, hogy az európai régió egészére...
- Hirdetés -

SzuperZöld

Új eszköz segíti a karbonlábnyom csökkentését

Mostantól a teljes értékláncukon belül megvalósuló, felhőhasználattal kapcsolatos károsanyag-kibocsátásról is kaphatnak pontos és megbízható képet a cégek a megújult Microsoft Emission Impact Dashboard segítségével. Havi lebontásban és az adott adatközpontokra vonatkozó információkat is képes...

Környezettudatos SIM kártyával zöldít a Vodafone

Fenntarthatósági stratégiája részeként új, környezettudatos, úgynevezett ecoSIM kártyát tesz elérhetővé ügyfelei számára a Vodafone. Nem ez az első ilyen lépés a szolgáltató részéről: tavaly a műanyag-felhasználás csökkentés jegyében SIM-kártyák méretét felezte le, idén augusztusban...

Az élelmiszerpazarlás ellen kampányol a Lidl

Az Élelmezési Világnap alkalmából érzékenyítő kampányt indított a Lidl Magyarország, melynek célja, hogy felhívja a figyelmet az élelmiszerpazarlás megelőzésének fontosságára. Az áruházlánc saját maga is nagy hangsúlyt fektet az élelmiszerfelesleg minimalizálására, az értékesítésből kivont,...

DATA