- Hirdetés -

Tovább bővül a felvásárlási piac

|

A magyarországi akvizíciós piac becsült mérete 2016-ban megközelítette az 1,61 milliárd dolláros értéket. Ez mintegy 6 százalékos emelkedés az azt megelőző évhez képest – derült ki az EY által összeállított M&A Barométer felmérésből. Bár az ügyletek száma 15 százalékkal 110-re csökkent a 2015-ös évhez képest, az összértéket tekintve negyedik éve tapasztalható bővülés. A legnagyobb aktivitást a feldolgozóipar mutatta 15 teljesített tranzakcióval.

 

Több éves tendencia tört meg 2016-ban a magyar felvásárlási és összeolvadási piacon, amíg 2014-ben és 2015-ben is az IT és technológiai szektor volt a legaktívabb lezárt ügyletek tekintetében, addig a tavalyi évben az ügyletek számát tekintve a feldolgozóipar végzett az első helyen. A 2015-ös 12 lezárt tranzakció után tavaly 15-re növekedett az ügyletek száma. Az elmúlt év legnagyobb tranzakciója az autóiparban tevékenykedő Ábrahám és Társa mintegy 10,5 millió dollár értékű felvásárlása volt a MSSL Manufacturing Hungary által.

 

Az EY M&A Barométere minden évben összesíti az elmúlt időszakban lezárult, nyilvános hazai tranzakciókat. A tavalyi évben ugyan csökkent a nyilvánosságra hozott tranzakciók száma az azt megelőző évhez képest, azonban a felvásárlási és összeolvadási piac teljes értéke mégis mintegy 6 százalékot emelkedett, és elérte az 1,61 milliárd dollárt.

 

„A tranzakciók összértékét tekintve már negyedik éve tapasztalunk bővülést a magyarországi M&A piacon. Ebben az időszakban a piac mérete 6 százalékkal bővült. Ez azt mutatja, hogy a hazai és külföldi befektetők is bíznak a magyar vállalatok erejében, stabilitásában. Külön pozitívum, hogy a tavalyi évhez képest, ha csekély mértékben is, de csökkent azon tranzakciók aránya, ahol a célvállalat és a vevő is magyar volt. Amíg 2015-ben ez az arány 61 százalék volt, addig tavaly már csak 54 százalék.” – emelte ki Dezse Margaret, az EY Tranzakciós üzletágának vezető partnere

 

A 2016-os évben 197 millió dolláros értékével a Millenium Towers irodakomplexum felvásárlása volt a legnagyobb értékű tranzakció. Szintén 190 millió dollár fölötti ügylet volt a Finox Holding megvásárlása, a svájci vállalatért a Richter Gedeon mintegy 194 millió dollárnyi összeget fizetett. Tavaly tehát a nagyobb értékű akvizíciók domináltak, ellentétben például 2015-tel, amikor a piac értéke kisebb volt, a felvásárlások száma mégis meghaladta a legfrissebb eredményeket.

 

Annak ellenére, hogy a legnagyobb ügyletek kivétel nélkül külföldi vállalatok és magyar cégek között mentek végbe, 2016-ban az előző évekhez hasonlóan a magyar piacon a hazai tranzakciók maradtak fölényben. A befelé irányuló tranzakciók (külföldi felvásárló vagy befektető) az összes ügylet 36 százalékát teszik ki, ezek közül Ausztria (6), az USA (5), valamint Németország és Csehország (4-4) vállalatai voltak a legaktívabbak. A tíz kifelé irányuló tranzakció legnagyobb részét, összesen három ügyletet Lengyelországban bonyolították le, a legaktívabb szektor pedig a gyógyszeripar és egészségügy volt 3 tranzakcióval.

 

A pénzügyi befektetők továbbra is kisebbségben vannak a stratégiai akvizíciókhoz képest. A korábbi években tapasztalható növekedés a JEREMIE alapoknak volt köszönhető, az ötéves program keretein belül mintegy 2,5 millió dollárnyi pénzügyi befektetést kaptak a vállalatok. A stratégiai akvizíciók aránya az összes tranzakciót tekintve 68 százalékra emelkedett.

 

 

- Hirdetés -

A KATEGÓRIA TOVÁBBI CIKKEI

Csúcsot dönt az utasbiztosítások száma

Elkezdtek újra biztosítást kötni a magyarok. A külföldre utazási kedv az idén csúcsra járatja az utasbiztosításokat, és az egészségüket, nyugdíjukat is jóval többen igyekeznek bebiztosítani. Ráadásul megtörtént az is, amire másfél évtizede nem volt...

Ismét meghirdették a Magyar Innovációs Nagydíjat

A Magyar Innovációs Szövetség 33. alkalommal hirdette meg kis-, közép- és nagyvállalatok számára a Magyar Innovációs Nagydíjat, amelyre a cégek a gyakorlatban is megvalósult, 2024. évben mérhető üzleti hasznot hozó innovációs projektekkel nevezhetnek. A...

A metaverzumban növelik beruházásaikat a vállalatok

Bár az ipari metaverzum megvalósulása még nem a mindennapok gyakorlata, már most egyre több vállalat számára válik valós üzleti előnyöket biztosító technológiai platformmá – mutat rá a Siemens, az S&P Global Market Intelligence és...

Rekord karácsonyi forgalomra készül a Kifli.hu

A Kifli.hu online szupermarket 400 futárral és 300 kiszállító gépkocsival készül a karácsonyi vásárlói rohamra. A normál időszaki forgalom nagyjából dupláját hozó ünnep előtti csúcsszezonban napi 80 ezer táskát készítenek majd össze a Kifli-raktárban,...

Különleges karácsonyi vásárok

A karácsonyi vásárokról talán legtöbbünknek ugyanaz jut eszébe: fagyos esték, forralt bor, sült gesztenye, fabódék és kézműves ajándékok. Akik azonban idén a megszokottól eltérően ünnepelnék a karácsonyt, és megismerkednének különböző kultúrák különböző karácsonyi tradícióival,...

Így segítünk az ünnepek idején

Karácsonykor legtöbben beteg, hátrányos helyzetű vagy nehéz sorsú gyermekek javára terveznek adományozni – derült ki a Yettel karácsonyi szokásokat vizsgáló friss országos reprezentatív kutatásából. Sokan szeretnék tudni, pontosan mi az, amire az adományozottnak szüksége...

Nagyot nőtt a mobilfizetések száma

Tíz hónap alatt 469 milliárd forintnál többet költöttek a K&H-sok az okoseszközökkel. Ez 58 százalékkal haladja meg az egy évvel korábbit, míg 2022 azonos időszakával összevetve 180 százalékos többletről van szó. Az Apple Pay-fizetések...

Jön a Marsra magyar! karácsonyi különkiadása

December 22-én karácsonyi különkiadással jelentkezik a Magyar Telekom és a KMH Film koprodukciójában készült Marsra magyar! sorozat. A speciális epizód kiemelt nézettségű műsorsávba került az RTL-en, és az RTL+-on is elérhető lesz. A Marsra...

A digitális piac nagyágyúi trendekről és feladatokról – 1. rész

Izgalmas változásokat hozott az elmúlt egy év a hazai digitális piacon. A jelen és a jövő trendjeiről, a legfontosabb feladatokról kérdeztük a digitális piac legmeghatározóbb személyeiségeit bemutató Top 50-es listánk élmezőnyében végzett vezetőket.   Az...

Elindult a Budapest Airport munkáltatói márka kampánya

A VINCI Airports által üzemeltetett Budapest Airport hisz abban, hogy a tehetség mindenkiben megvan, de akkor csillan meg igazán, ha megtalálja a helyét. Ahhoz azonban, hogy megtaláljuk azt a munkakört, amiben valóban szárnyalhatunk, először...
- Hirdetés -

Legolvasottabb

Mesterséges intelligenciával erősít a Samsung

A Samsung bejelentette a One UI 7 bétaverziójának hivatalos bevezetését, amely erőteljes mesterséges intelligencia funkcióival és egyszerűsített vezérlőfelületével a jövő bővíthető AI-ökoszisztémáinak előfutárának tekinthető. A One UI 7 jelentős előrelépést hoz azzal, hogy az...

Csúcsot dönt az utasbiztosítások száma

Elkezdtek újra biztosítást kötni a magyarok. A külföldre utazási kedv az idén csúcsra járatja az utasbiztosításokat, és az egészségüket, nyugdíjukat is jóval többen igyekeznek bebiztosítani. Ráadásul megtörtént az is, amire másfél évtizede nem volt...

Ismét meghirdették a Magyar Innovációs Nagydíjat

A Magyar Innovációs Szövetség 33. alkalommal hirdette meg kis-, közép- és nagyvállalatok számára a Magyar Innovációs Nagydíjat, amelyre a cégek a gyakorlatban is megvalósult, 2024. évben mérhető üzleti hasznot hozó innovációs projektekkel nevezhetnek. A...

A metaverzumban növelik beruházásaikat a vállalatok

Bár az ipari metaverzum megvalósulása még nem a mindennapok gyakorlata, már most egyre több vállalat számára válik valós üzleti előnyöket biztosító technológiai platformmá – mutat rá a Siemens, az S&P Global Market Intelligence és...

Rekord karácsonyi forgalomra készül a Kifli.hu

A Kifli.hu online szupermarket 400 futárral és 300 kiszállító gépkocsival készül a karácsonyi vásárlói rohamra. A normál időszaki forgalom nagyjából dupláját hozó ünnep előtti csúcsszezonban napi 80 ezer táskát készítenek majd össze a Kifli-raktárban,...

Don't Miss

Nemzetközi ügynökségi hálózat tagja lett a Positive Adamsky

A Positive Adamsky csatlakozott a MISSION HUBS független nemzetközi ügynökségi hálózathoz. Ez az együttműködés a cégcsoport régóta tervezett külpiaci stratégiájának kiemelt lépése, amely a nemzetközi jelenlét erősítését és a globális partnerkapcsolatok bővítését célozza.A londoni...

Fontos európai díjat nyert a magyar HR vezető

Komáromi Zsófiának, a Publicis Groupe Hungary Chief Talent Officerének és a Publicis Groupe CEE Talent Transformation Partnerének ítélték oda a 2024-es HR Diversity Champion of the Year kategóriadíját a European Diversity Awards-on. Az egyik...

Lengyel vezető a dentsu új régiójánál

A dentsu globális kreatív-, marketing- és médiaügynökségi hálózatának EMEA régiós vezetése bejelentette a DACH (Németország, Ausztria, Svájc) és a CEE (Közép-Kelet-Európa) piaci területek összevonását egy új, egységes Közép-Európa régió formájában. Az új Közép-Európa klaszter...

Logó és arculattervezést segítő könyvet adott ki a [brandguide]

Megjelent a legújabb logó- és arculattervezés témájú szakkönyv a kiadásában. Egy szokatlan és egyedi formátumban: feltett kérdésekkel segíti a könyv a logó- és arculattervezés folyamatát. A könyv nem csak szorosan szakmabeliekhez szól, hanem...

A hazai kortárs művészet előtt tiszteleg az ACG

Idén ünnepli 20. születésnapját a hazai kreatív szektor megkerülhetetlen szereplője, az ACG. Az évforduló apropóján az ügynökség egy egyedülálló kiadványban, az ACG TWENTY Bookazine-ban tiszteleg azon hazai kortárs alkotók előtt, akik munkásságából az elmúlt...