Tovább nőtt a Mészáros Lőrinc érdekeltségébe tartozó Mediaworks portfóliója, belépett a médiapiacra a jegybankelnök fia és Tombor András is tovább terjeszkedett, vagyis elmondható, hogy 2017 a tulajdonosváltások éve volt a hazai médiapiacon. Persze bőven akadtak egyéb izgalmak is, a Marketing&Media magazin összegyűjtötte a legfontosabb eseményeket.
Elkaszálták az RTL-Central üzletet
Még tavaly ősszel jelentették be, hogy az RTL Klubot működtető M-RTL Zrt. 30 százalékos részesedést vásárolna a Central Digitális Média Kft.-ben, ami Varga Zoltán digitális médiaérdekeltségeit fogja össze. Azonban januárban a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság Médiatanácsa közölte, hogy nem adnak szakhatósági hozzájárulást az üzlethez. Ennek hiányára hivatkozva pedig egy hónappal később a Gazdasági Versenyhivatal sem adta áldását a tranzakcióra. A Médiatanács azzal indokolta a döntését, hogy a tulajdonszerzés eredményeként a szereplők véleménybefolyásolási képessége olyan mértékben változna, ami veszélyeztetné a sokszínű tájékozódás jogának érvényesülését.
Jelentős változások a Figyelőnél
A Figyelő hetilap egy évvel ezelőtt került az akkor még felszámolási eljárás alatt álló MediaCity Kft.-től a K4A Kft.hez. Utóbbi Schmidt Mária, a Terror Háza Múzeum főigazgatójának az érdekeltségébe tartozik. Az idei évre még a régi újságírói csapattal fordult rá a Figyelő, ám azóta a szerkesztőség jelentős részben kicserélődött. Február elsején távozott Lambert Gábor főszerkesztő, aki 2003 óta dolgozott a gazdasági hetilapnál és 2012 óta töltötte be ezt a posztot. Távozott a laptól – többek között – a pénzügyi tényfeltáró írásairól ismert Brückner Gergely is. Lambert azóta a Magyar Biztosítók Szövetségének kommunikációs igazgatója lett, Brückner pedig az Index gazdasági rovatához szegődött. A Figyelő új főszerkesztőjévé Lánczi Tamást, a Századvég Alapítvány vezető elemzőjét nevezték ki. Lánczi emellett ügyvezetője a Habony Árpád által alapított londoni Danube Business Consulting Ltd. nevű, politikai tanácsadással foglalkozó cégnek.
Mediaworks: beolvasztották a PLT-t
A német Funke Mediengruppe 2016-ban értékesítette a Pannon Lapok Társaságát (PLT) az akkor még a Vienna Capital Partnershez tartozó Mediaworksnek. Utóbbi nem sokkal ezután a Mészáros Lőrinc érdekeltségébe tartozó Opimus Group (új nevén Opus Global) érdekeltségébe került. Év eleje óta lehetett arról hallani, hogy a tavalyi évet nyolcmilliárd forintos árbevétellel záró, négy megyében napilapokat és egyéb kiadványokat megjelentető PLT-t be fogják olvasztani a Mediaworks Hungary Zrt.-be. Erre végül október 31-én került sor. A vállalat a nyár folyamán felvásárolta a Nógrád Megyei Hírlapot is, így már 13 megyében jelennek meg a napilapjaik. Korábban szó volt arról, hogy a Magyar Idők napilap kiadóját is felvásárolja és beolvasztja a Mediaworks, azonban erre december közepéig nem került sor.
Új tulajdonosnál a Story TV
Decemberben a Nagy-Britanniában bejegyzett Glenshore Limited tulajdonába került a Digital Media and Communications Zrt. Utóbbi működteti a Story 4, a Story 5 és a Galaxy Tv nevű csatornát. Ezzel véget érhet a televízió menedzsmentjét is érintő, egy éve húzódó tulajdonosi viszály. Tavaly ugyanis kiszorították a tévéből a Story Tv indulása óta vezető szerepet betöltő és kisebbségi tulajdonrésszel is rendelkező Borsány-Gyenes Andrást. A pletykák szerint az akkori többségi tulajdonos, a Project029 Kft. értékesítette volna a csatornaportfóliót a TV2 Csoportnak. A mostani tulajdonosváltással párhuzamosan visszatér a televíziós társaság élére Borsány-Gyenes, aki az őszi Big Picture konferencián már a vállalat színeiben jelent meg. Jövőre megújul a csatornaportfólió, ugyanis a Story 4-et Tv 4-re keresztelik át, a Story 5 veszi fel a Story 4 nevet, a Galaxy Tv-ből pedig Galaxy 4 lesz. Ezenfelül tavaszra ígérik egy új televízió, a Film 4 elindítását.
Matolcsyé lett a New Wave Media
A Matolcsy György jegybankelnök fi a, Matolcsy Ádám tulajdonában lévő Magyar Stratégiai Zrt. vásárolta meg a New Wave Media Group Zrt.-t. A korábbi tulajdonos, Száraz István megtartotta az általa létrehozott We Love Publishing Kft.-t, ami a We Love Budapest és a We Love Balaton nevű szájtot működteti. Száraz hivatalosan októberig volt a New Wave Media vezérigazgatója, az új tulajdonos ekkortól vette át az érdekeltségébe került médiavállalat irányítását. A társasághoz olyan oldalak tartoznak, mint az Origo, a Freemail, a Köpönyeg, valamint a Life Tv és az Ozone Tv nevű csatorna. Jelentősen növeli a piaci súlyukat az is, hogy ősszel felvásárolták az Evomedia online sales house-t.
Eladták a Lapcomot és a Russmediát
Néhány év alatt alaposan átalakult a megyei napilapok piaca. Az Axel Springer helyi lapjai még korábban a Mediaworkshöz kerültek, tavaly pedig az utóbbi felvásárolta a Pannon Lapok Társaságát is. Az idén nyáron jelentették be, hogy értékesíti három kelet-magyarországi napilapját az osztrák Russmedia. Az ÉszakMagyarország, a Hajdú-bihari Napló és a Kelet-Magyarország lapot a Media Development Management nevű cég vásárolta fel, a kiadó pedig a korábban is használt Inform Media nevet vette fel. Az új tulajdonos az osztrák VCP csoporthoz kapcsolódik, azaz ahhoz a Heinrich Pecinához, aki a Mediaworks korábbi tulajdonosaként vált ismertté. A Russmedia nem adta el minden magyarországi érdekeltségét, megtartották a CV Online nevű álláskereső oldalukat. Szeptemberben értékesítette a Lapcom Zrt.-t a Kajmán-szigetekre bejegyzett Radio Bridge Media Holdings Ltd. Az új tulajdonos az Andy Vajna érdekeltségébe tartozó Avalue Befektetési Kft. lett. Az évi tízmilliárd forintos árbevétele mellett masszívan nyereséges Lapcom fő értékének a megyei napilapjai, a Kisalföld és a Délmagyarország számítanak, de a kiadó jelenteti meg a Bors című napilapot is. Az új tulajdonos érkezése után is a Lapcom Zrt. vezérigazgatója maradt Andreas Merz, aki tavaly váltotta a távozó Pallagi Ferencet a társaság élén. Ugyanakkor a tulajdonosváltás után lemondott Nádori Péter vezérigazgatóhelyettes és leváltották mindhárom napilap főszerkesztőjét.
Húszéves lett a két nagy kereskedelmi csatorna
Az idén ősszel volt huszadik éve annak, hogy megkezdte működését az RTL Klub és a TV2. Ez volt az első két, országosan elérhető kereskedelmi csatorna, s az indulásuk után rövid idő alatt jelentősen átformálták a televíziós médiapiacot. A TV2 1997. október 4-én kezdte meg a működését, első vezérigazgatójuk Tolvaly Ferenc volt. A TV2 már évekkel korábban tudatosan készült a csatorna indítására, számos ismert televíziós igazolt át hozzájuk, így a nézettségi versenyben hamar lehagyták a közszolgálati MTV 1-et, és az első években piacvezetők voltak. Az RTL Klub adása 1997. október 7-én indult, de annyira váratlanul érte őket a frekvenciacsomag megszerzése, hogy eleinte még nem tudtak teljes értékű műsort sugározni. A tényleges műsorkínálatukkal október 27-én jelentkeztek, nagyrészt a médiában addig ismeretlen arcokkal, és eleinte a nézettség terén jelentős lemaradásban voltak a TV2 mögött.
Tomboré lett a Mandiner
Az Atmedia társtulajdonosaként is ismert Tombor András már régóta szerette volna megvásárolni a Mandiner hír- és véleményportált. Végül az idén nyáron ért révbe ez az üzlet, ekkor került a Tombor tulajdonában lévő Mandiner Press Kft.-hez a weboldal. Az üzletember korábban azt nyilatkozta, hogy az általa alapított Mathias Corvinus Collegium diákjai számára szeretne biztosítani egy olyan fórumot, ahol elindulhatnak az újságírói, közírói pályán. A Mandiner főszerkesztője a tulajdonosváltás után is Rajcsányi Gellért maradt, viszont voltak, akik távoztak a szájttól. Közülük Gerényi Gábor volt ügyvezető, valamint Bakó Beáta és Bukovics Martin elindította a videós tartalmakra nagy hangsúlyt fektető Azonnali.hu-t.
Új szájtokkal bővült az online piac
A nyár közepén indult el a Tarjányi Péter biztonságpolitikai szakértő tulajdonában lévő Zoom.hu híroldal. Ugyanezen a néven már 2008-ban indított egy szájtot Tarjányi, amivel akkoriban az Index és az Origo babérjaira szeretett volna törni, de az oldal egy évvel később megszűnt. Tarjányi portálja már egy főszerkesztőváltáson is átesett, ugyanis szeptember elején távozott a Zoomtól Zappe Gábor, utódja pedig Kustánczi Norbert lett, aki korábban a 24.hu-nál töltött be hasonló pozíciót. Októberben kezdte meg a működését a G7 nevű gazdasági tematikájú weboldal. A G7et egy nonprofi t cég működteti, amelyet a Central Médiacsoport tulajdonosaként ismert Varga Zoltán és a Budapesti Corvinus Egyetemen oktató Reszegi László jegyez. A G7 főszerkesztője a korábban 444.hu-nál dolgozó Kasnyik Márton lett. Novemberben indított új szájtot a 444.hu-t is működtető Magyar Jeti Zrt. A Qubit elsősorban gazdasági, technológiai és tudományos témákkal foglalkozik, főszerkesztőjévé pedig a 444-től érkező Vajda Gábort nevezték ki.
Terjeszkedett az Atmedia
Mozgalmasan teltek a tavalyi év utolsó napjai az Atmedánál. A Tombor András érdekeltségébe tartozó Visus Invest és a luxemburgi Mangusta Invest lett a társaság új tulajdonosa. Nem sokkal ezután a HGY Investtel közösen megalapították a Radio Sales House Kft.-t, amely többek között a közmédiához tartozó rádiók és a Sláger FM reklámidejét értékesíti. Az idén bővült az Atmedia televíziós portfóliója is, év elején hozzájuk kerül a Discovery, a TLC és az ID Xtra csatorna reklámidejének értékesítése.
Az év folyamán pedig olyan televíziókkal bővültek, amelyeknek korábban nem volt magyarországi reklámértékesítése, ezek közé tartozik a Boomerang, a History és a Travel Channel. Nemrég pedig az is bejelentették, hogy jövőre hozzájuk kerül a Life Tv és az Ozone Tv értékesítése. Jövőre az online reklámértékesítési piacon is megvetik a lábukat. A Mészáros Lőrinc médiaportfóliójához tartozó Printimus Kft.-vel kötöttek stratégiai szerződést, így egy kézbe kerül az MTVA, a TV2, a Lapcom, az IKO Digital, a Femcafe és a Mandiner online felületének értékesítése.
Az összeállítást teljes terjedelmében a Marketing&Media magazin legújabb számában olvashatja el.
Heszler Róbert
- Hirdetés -
A tulajdonosváltások éve a hazai médiapiacon
|
- Hirdetés -
A KATEGÓRIA TOVÁBBI CIKKEI
Új tablettel erősít a Honor
December elején Magyarországra is érkezik a HONOR MagicPad2, a HONOR legújabb tabletje, ami lenyűgözően kecses kialakításával emelkedik ki. Rendkívül vékony, 5,8 mm-es vázával és mindössze 555 g-os súlyával ideális a rohanó világban. A HONOR...
Minden tizedik magyar állást keres
Nem fest túl jó képet a magyar munkavállalók elégedettségéről egy friss kutatás: alig 12% érzi úgy, hogy minden szempontból jó helyen van a munkahelyén, a kisebb városokban élők között az átlagosnál is többen elégedetlenek...
Black Friday: ekkora kedvezmény kell a sikerhez
Az idei Black Friday szezonban a fogyasztók várhatóan többet vásárolnak majd, mint tavaly, de mindenképpen felkészültebben: hiszen 38 százalékuk már használta, vagy tervezi használni a generatív mesterséges intelligenciát az akciós ajánlatok felkutatására - derül...
Még több európai kupameccs lesz a Sport TV-n
Tovább erősödik a Sport TV 2024-25-ös futballprogramja, az UEFA Bajnokok Ligája, illetve a portugál és török bajnokság mellé csatlakozik az UEFA Európa-liga és Konferencialiga. Még több nemzetközi sztárcsapat és magyar játékosok kerülnek ennek köszönhetően...
Átalakuló streamingvilág
A reklámmal támogatott konstrukciók bevezetése, az élő közvetítések számának növelése – többek között ezekkel a lépésekkel reagálnak a streamingpiac meghatározó szereplői az előfizetésekre épülő modellnél tapasztalt megtorpanásra. Bár itthon is egyre zsúfoltabb ez a...
Újabb díjat nyert a K&H
Díjat nyert az Euromoney pénzügyi folyóirat szervezésében megvalósuló Real Estate Awards versenyén a K&H, ismét elhódítva az ország legjobb ingatlanfinanszírozó bankja címet. A nívós brit szaklap több mint 30 éve ismeri el azokat a...
Szívmelengető reklámfilmmel kampányol a Gyermelyi
A Gyermelyi elindította legújabb, átfogó kampányát, amely az együtt töltött családi pillanatok szépségére és jelentőségére hívja fel a figyelmet. Az új szlogen, „Gyermelyi, amiben egyetértünk”, egyszerre tükrözi a márka értékeit, a minőséget és a...
Ez lehet a digitális bankolás jövője
A COVID-19 járvány idején elindult digitalizációs folyamatok nemhogy nem lassultak, hanem új lendületet kaptak a bankszektorban az elmúlt évek során, alkalmazkodva az ügyfelek folyamatosan bővülő igényeihez – derül ki a Deloitte legfrissebb, Digital Banking...
Black Friday: a bankoknál is nagyot lehet szakítani
A bankok is beleálltak a Black Friday akciódömpingbe: az áruhiteleknél jönnek a 0%-os THM-es ajánlatok, a személyi kölcsönöknél akciókkal és kamatcsökkentésekkel keresik az új ügyfelek kegyét a bankok Gergely Péter, a BiztosDöntés.hu pénzügyi szakértője...
Különleges sörökkel készül az ünnepekre a Borsodi
Advent alkalmából idén immár második alkalommal találkozhatnak az érdeklődők a Borsodi Sörgyár szezonális sörkülönlegességeivel a karácsonyi vásárokon. A tavalyi év slágere, a forralt Belle-Vue Kriek mellett idén egy újabb specialitás is elérhető lesz: a...
- Hirdetés -