- Hirdetés -

Túlélő üzemmódra kapcsoltak a szállodák

|

A KSH adatai szerint év első kilenc hónapjában vidéken 42, míg Budapesten 77 százalékos bevételkiesést szenvedtek el a kereskedelmi szálláshelyek szolgáltatói. Pozitív forgatókönyv, vagyis a most bevezetett zárás december közepi feloldása is elsősorban a belföldi keresletet jobban kihasználni képes vidéki szálláshelyeknek kedvez majd, és egy év végi hajrá esetén sem várható, hogy országos szinten az idei forgalom meghaladja a tavalyinak a 35-40 százalékát – jelzi előre a BDO Magyarország Hotel és Ingatlan üzletága.

A szeptember elején bevezetett határátlépési korlátozások elsősorban ismét a túlnyomórészt a külföldi vendégekre támaszkodó fővárosi szálláshelyeket érintették érzékenyen: a Budapesten eltöltött vendégéjszakák száma szeptemberben 92 százalékkal volt alacsonyabb mint tavaly ilyenkor, de a romló járványhelyzet miatt a belföldi turizmust jobban kihasználó vidéki szálláshelyek is 35 százalékot meghaladó forgalomkiesést szenvedtek el. Az ősz első hónapjában, amelynek forgalmát máskor hagyományosan gazdag rendezvénynaptár is erősíti, a budapesti kereskedelmi szálláshelyek közel 40 százaléka ki sem nyitott, miközben vidéken is zárva maradt a szállások több mint egynegyede,

A tavaszi és őszi korlátozások hatására az év első 9 hónapjában a vendégéjszakák száma országosan 52 százalékkal esett vissza, a külföldi vendégéjszakák tekintetében a csökkenés 71,6 százalékos, míg a belföldi éjszakák tekintetében 33 százalékos volt. Az STR globális szállodaipari adatszolgáltató statisztikái alapján a magyarországi szállodák átlagos szobakapacitás-kihasználtsága idén eddig mindössze 26,4 százalék volt, annak ellenére, hogy az átlagárak csak 7,7 százalékkal estek vissza. A csökkenés mértéke egyébként európai szinten alacsonynak számít, ennél kisebb arányban csak Ausztriában, Szlovákiában, Svájcban és Bulgáriában estek a szobaárak.

„A hazai szobaáraknak már nem is volt nagyon hová csökkenniük: a főleg fővárosi 4-5 csillagos hoteleket tartalmazó STR-adatbázisban az elérhető szobákra vetített éjszakánkénti bevétel alig haladta meg a 16 eurót, ami az európai mezőny alsó szegmensét jelenti – mutat rá Németh Richárd, a BDO Magyarország Hotel és Ingatlan üzletágának ügyvezető partnere. – Mindez (a nagyon csekély foglaltság mellett) különösen annak fényében számít igen alacsony értéknek, hogy a kedvezményes ÁFA-kulcs januári bevezetése, valamint a nyári belföldi keresleti csúcsok egyaránt jelentős árfelhajtó tényezők voltak. A nyári szezon végével azonban Budapesten azonnal beszakadtak az árak, ez vidéken (a szeptemberi–októberi hétvégéknek és az őszi szünetnek köszönhetően) csak fokozatosan következett be.”

Kilátások az év végéig

A november 11-től bevezetett korlátozások értelmében a szálláshelyek kizárólag üzleti, oktatási motivációjú vendégeket fogadhatnak, az éttermek bezárnak, a vendégek kiszolgálása kizárólag házhoz szállítással történhet. Az optimista forgatókönyv szerint a korlátozások valóban csak 30 napig fognak fennállni, amely időszakra célzott kormányzati kompenzációt kap a szektor. A szállodák jelentős részére teljes bezárás vár, legfeljebb azok a szálláshelyek próbálkozhatnak egy hétfő–pénteki, azaz 4 éjszakás aktív nyitva tartással, amelyeknek jelentősebb vállalati ügyfélköre van. Nekik ezzel és a kormányzati bértámogatással sikerülhet megtartaniuk a munkavállalóik jelentős részét.

„Szintén élteti a szállásszolgáltatók reményét, hogy amennyiben a járványügyi helyzet érdemben javul, a megbízhatóan magas kereslettel rendelkező karácsonyi és szilveszteri időszakban már újra fogadhatnak vendégeket – mondta Terejánszky Klára, a BDO Magyarország Hotel és Ingatlan üzletágának senior tanácsadója. – Bármilyen kedvezően ér azonban véget az év, idén mindenképpen 60-65 százalékos lesz a vendégéjszaka-kiesés mértéke, vagyis a magyar szállodapiac a tavalyinak alig több mint egyharmadára zsugorodik.”

A vidéki szálláshelyek hamar újra erőre kaphatnak

A korlátozások feloldásával a vidéki szálláshelyek irányában várhatóan a nyári hónapokhoz hasonlóan robbanásszerűen nőhet meg a kereslet. Ezt egyaránt táplálhatja a kijárási korlátozások miatt kielégítetlen utazási motiváció, illetve az a tény, hogy a külföldi kiutazásokra vonatkozó korlátozások várhatóan csak később és fokozatosan fognak megszűnni.

Budapest turizmusa csak lassan, fokozatosan tud majd újraépülni

Budapest turizmusát, mely 90 százalékban a külföldi vendégéjszakákra támaszkodik, jelentősebb belföldi turisztikai fogyasztás nélkül elhúzódó krízis árnyékolja be. A legfrissebb kedvező vakcina-hírekre azonnal megmozdultak a tőzsdék, ugyanakkor a nemzetközi szabadidős és üzleti turizmus tömeges újraindulása hosszú hónapokat fog igénybe venni és egyelőre még a felépülés kezdő dátuma sem látható pontosan. Az előrejelzések és különböző piaci találgatások az újraindulást tavasz végére, nyár elejére várják.

A koronavírus elleni védőoltás fokozatos kiterjesztésével párhuzamosan először az egyéni szabadidős vendégszegmens, illetve az egyéni üzleti utazók kereslete fog visszatérni. Őket követik majd a szabadidős turistacsoportok, míg legkésőbb várhatóan a rendezvényekhez kapcsolódó kereslet fog visszaépülni. Ez utóbbinál először a kisebb, rövidebb – akár a napi vagy egyéjszakás – rendezvények, vállalati tréningek, továbbképzések piaca indulhat be, ezek pótlására ugyanis a cégek részéről már idén is nagy igény mutatkozott volna.

- Hirdetés -

A KATEGÓRIA TOVÁBBI CIKKEI

Ismét meghirdették a Magyar Innovációs Nagydíjat

A Magyar Innovációs Szövetség 33. alkalommal hirdette meg kis-, közép- és nagyvállalatok számára a Magyar Innovációs Nagydíjat, amelyre a cégek a gyakorlatban is megvalósult, 2024. évben mérhető üzleti hasznot hozó innovációs projektekkel nevezhetnek. A...

A metaverzumban növelik beruházásaikat a vállalatok

Bár az ipari metaverzum megvalósulása még nem a mindennapok gyakorlata, már most egyre több vállalat számára válik valós üzleti előnyöket biztosító technológiai platformmá – mutat rá a Siemens, az S&P Global Market Intelligence és...

Rekord karácsonyi forgalomra készül a Kifli.hu

A Kifli.hu online szupermarket 400 futárral és 300 kiszállító gépkocsival készül a karácsonyi vásárlói rohamra. A normál időszaki forgalom nagyjából dupláját hozó ünnep előtti csúcsszezonban napi 80 ezer táskát készítenek majd össze a Kifli-raktárban,...

Különleges karácsonyi vásárok

A karácsonyi vásárokról talán legtöbbünknek ugyanaz jut eszébe: fagyos esték, forralt bor, sült gesztenye, fabódék és kézműves ajándékok. Akik azonban idén a megszokottól eltérően ünnepelnék a karácsonyt, és megismerkednének különböző kultúrák különböző karácsonyi tradícióival,...

Így segítünk az ünnepek idején

Karácsonykor legtöbben beteg, hátrányos helyzetű vagy nehéz sorsú gyermekek javára terveznek adományozni – derült ki a Yettel karácsonyi szokásokat vizsgáló friss országos reprezentatív kutatásából. Sokan szeretnék tudni, pontosan mi az, amire az adományozottnak szüksége...

Nagyot nőtt a mobilfizetések száma

Tíz hónap alatt 469 milliárd forintnál többet költöttek a K&H-sok az okoseszközökkel. Ez 58 százalékkal haladja meg az egy évvel korábbit, míg 2022 azonos időszakával összevetve 180 százalékos többletről van szó. Az Apple Pay-fizetések...

Jön a Marsra magyar! karácsonyi különkiadása

December 22-én karácsonyi különkiadással jelentkezik a Magyar Telekom és a KMH Film koprodukciójában készült Marsra magyar! sorozat. A speciális epizód kiemelt nézettségű műsorsávba került az RTL-en, és az RTL+-on is elérhető lesz. A Marsra...

A digitális piac nagyágyúi trendekről és feladatokról – 1. rész

Izgalmas változásokat hozott az elmúlt egy év a hazai digitális piacon. A jelen és a jövő trendjeiről, a legfontosabb feladatokról kérdeztük a digitális piac legmeghatározóbb személyeiségeit bemutató Top 50-es listánk élmezőnyében végzett vezetőket.   Az...

Elindult a Budapest Airport munkáltatói márka kampánya

A VINCI Airports által üzemeltetett Budapest Airport hisz abban, hogy a tehetség mindenkiben megvan, de akkor csillan meg igazán, ha megtalálja a helyét. Ahhoz azonban, hogy megtaláljuk azt a munkakört, amiben valóban szárnyalhatunk, először...

Megvannak a legjobb mobilfotók

Több mint 650 ezer nevezés közül választotta ki a zsűri a legjobb műveket a HUAWEI XMAGE Awards nemzetközi mobilfotós pályázatán. Az idei nyertes alkotások között olyan képek szerepelnek, amelyek a hétköznapi élet szépségét új,...
- Hirdetés -

Legolvasottabb

Csúcsot dönt az utasbiztosítások száma

Elkezdtek újra biztosítást kötni a magyarok. A külföldre utazási kedv az idén csúcsra járatja az utasbiztosításokat, és az egészségüket, nyugdíjukat is jóval többen igyekeznek bebiztosítani. Ráadásul megtörtént az is, amire másfél évtizede nem volt...

Ismét meghirdették a Magyar Innovációs Nagydíjat

A Magyar Innovációs Szövetség 33. alkalommal hirdette meg kis-, közép- és nagyvállalatok számára a Magyar Innovációs Nagydíjat, amelyre a cégek a gyakorlatban is megvalósult, 2024. évben mérhető üzleti hasznot hozó innovációs projektekkel nevezhetnek. A...

A metaverzumban növelik beruházásaikat a vállalatok

Bár az ipari metaverzum megvalósulása még nem a mindennapok gyakorlata, már most egyre több vállalat számára válik valós üzleti előnyöket biztosító technológiai platformmá – mutat rá a Siemens, az S&P Global Market Intelligence és...

Rekord karácsonyi forgalomra készül a Kifli.hu

A Kifli.hu online szupermarket 400 futárral és 300 kiszállító gépkocsival készül a karácsonyi vásárlói rohamra. A normál időszaki forgalom nagyjából dupláját hozó ünnep előtti csúcsszezonban napi 80 ezer táskát készítenek majd össze a Kifli-raktárban,...

Különleges karácsonyi vásárok

A karácsonyi vásárokról talán legtöbbünknek ugyanaz jut eszébe: fagyos esték, forralt bor, sült gesztenye, fabódék és kézműves ajándékok. Akik azonban idén a megszokottól eltérően ünnepelnék a karácsonyt, és megismerkednének különböző kultúrák különböző karácsonyi tradícióival,...

Don't Miss

Nemzetközi ügynökségi hálózat tagja lett a Positive Adamsky

A Positive Adamsky csatlakozott a MISSION HUBS független nemzetközi ügynökségi hálózathoz. Ez az együttműködés a cégcsoport régóta tervezett külpiaci stratégiájának kiemelt lépése, amely a nemzetközi jelenlét erősítését és a globális partnerkapcsolatok bővítését célozza.A londoni...

Fontos európai díjat nyert a magyar HR vezető

Komáromi Zsófiának, a Publicis Groupe Hungary Chief Talent Officerének és a Publicis Groupe CEE Talent Transformation Partnerének ítélték oda a 2024-es HR Diversity Champion of the Year kategóriadíját a European Diversity Awards-on. Az egyik...

Lengyel vezető a dentsu új régiójánál

A dentsu globális kreatív-, marketing- és médiaügynökségi hálózatának EMEA régiós vezetése bejelentette a DACH (Németország, Ausztria, Svájc) és a CEE (Közép-Kelet-Európa) piaci területek összevonását egy új, egységes Közép-Európa régió formájában. Az új Közép-Európa klaszter...

Logó és arculattervezést segítő könyvet adott ki a [brandguide]

Megjelent a legújabb logó- és arculattervezés témájú szakkönyv a kiadásában. Egy szokatlan és egyedi formátumban: feltett kérdésekkel segíti a könyv a logó- és arculattervezés folyamatát. A könyv nem csak szorosan szakmabeliekhez szól, hanem...

A hazai kortárs művészet előtt tiszteleg az ACG

Idén ünnepli 20. születésnapját a hazai kreatív szektor megkerülhetetlen szereplője, az ACG. Az évforduló apropóján az ügynökség egy egyedülálló kiadványban, az ACG TWENTY Bookazine-ban tiszteleg azon hazai kortárs alkotók előtt, akik munkásságából az elmúlt...