- Hirdetés -

Túlélő üzemmódra kapcsoltak a szállodák

|

- Hirdetés -

A KSH adatai szerint év első kilenc hónapjában vidéken 42, míg Budapesten 77 százalékos bevételkiesést szenvedtek el a kereskedelmi szálláshelyek szolgáltatói. Pozitív forgatókönyv, vagyis a most bevezetett zárás december közepi feloldása is elsősorban a belföldi keresletet jobban kihasználni képes vidéki szálláshelyeknek kedvez majd, és egy év végi hajrá esetén sem várható, hogy országos szinten az idei forgalom meghaladja a tavalyinak a 35-40 százalékát – jelzi előre a BDO Magyarország Hotel és Ingatlan üzletága.

A szeptember elején bevezetett határátlépési korlátozások elsősorban ismét a túlnyomórészt a külföldi vendégekre támaszkodó fővárosi szálláshelyeket érintették érzékenyen: a Budapesten eltöltött vendégéjszakák száma szeptemberben 92 százalékkal volt alacsonyabb mint tavaly ilyenkor, de a romló járványhelyzet miatt a belföldi turizmust jobban kihasználó vidéki szálláshelyek is 35 százalékot meghaladó forgalomkiesést szenvedtek el. Az ősz első hónapjában, amelynek forgalmát máskor hagyományosan gazdag rendezvénynaptár is erősíti, a budapesti kereskedelmi szálláshelyek közel 40 százaléka ki sem nyitott, miközben vidéken is zárva maradt a szállások több mint egynegyede,

A tavaszi és őszi korlátozások hatására az év első 9 hónapjában a vendégéjszakák száma országosan 52 százalékkal esett vissza, a külföldi vendégéjszakák tekintetében a csökkenés 71,6 százalékos, míg a belföldi éjszakák tekintetében 33 százalékos volt. Az STR globális szállodaipari adatszolgáltató statisztikái alapján a magyarországi szállodák átlagos szobakapacitás-kihasználtsága idén eddig mindössze 26,4 százalék volt, annak ellenére, hogy az átlagárak csak 7,7 százalékkal estek vissza. A csökkenés mértéke egyébként európai szinten alacsonynak számít, ennél kisebb arányban csak Ausztriában, Szlovákiában, Svájcban és Bulgáriában estek a szobaárak.

„A hazai szobaáraknak már nem is volt nagyon hová csökkenniük: a főleg fővárosi 4-5 csillagos hoteleket tartalmazó STR-adatbázisban az elérhető szobákra vetített éjszakánkénti bevétel alig haladta meg a 16 eurót, ami az európai mezőny alsó szegmensét jelenti – mutat rá Németh Richárd, a BDO Magyarország Hotel és Ingatlan üzletágának ügyvezető partnere. – Mindez (a nagyon csekély foglaltság mellett) különösen annak fényében számít igen alacsony értéknek, hogy a kedvezményes ÁFA-kulcs januári bevezetése, valamint a nyári belföldi keresleti csúcsok egyaránt jelentős árfelhajtó tényezők voltak. A nyári szezon végével azonban Budapesten azonnal beszakadtak az árak, ez vidéken (a szeptemberi–októberi hétvégéknek és az őszi szünetnek köszönhetően) csak fokozatosan következett be.”

Kilátások az év végéig

A november 11-től bevezetett korlátozások értelmében a szálláshelyek kizárólag üzleti, oktatási motivációjú vendégeket fogadhatnak, az éttermek bezárnak, a vendégek kiszolgálása kizárólag házhoz szállítással történhet. Az optimista forgatókönyv szerint a korlátozások valóban csak 30 napig fognak fennállni, amely időszakra célzott kormányzati kompenzációt kap a szektor. A szállodák jelentős részére teljes bezárás vár, legfeljebb azok a szálláshelyek próbálkozhatnak egy hétfő–pénteki, azaz 4 éjszakás aktív nyitva tartással, amelyeknek jelentősebb vállalati ügyfélköre van. Nekik ezzel és a kormányzati bértámogatással sikerülhet megtartaniuk a munkavállalóik jelentős részét.

„Szintén élteti a szállásszolgáltatók reményét, hogy amennyiben a járványügyi helyzet érdemben javul, a megbízhatóan magas kereslettel rendelkező karácsonyi és szilveszteri időszakban már újra fogadhatnak vendégeket – mondta Terejánszky Klára, a BDO Magyarország Hotel és Ingatlan üzletágának senior tanácsadója. – Bármilyen kedvezően ér azonban véget az év, idén mindenképpen 60-65 százalékos lesz a vendégéjszaka-kiesés mértéke, vagyis a magyar szállodapiac a tavalyinak alig több mint egyharmadára zsugorodik.”

A vidéki szálláshelyek hamar újra erőre kaphatnak

A korlátozások feloldásával a vidéki szálláshelyek irányában várhatóan a nyári hónapokhoz hasonlóan robbanásszerűen nőhet meg a kereslet. Ezt egyaránt táplálhatja a kijárási korlátozások miatt kielégítetlen utazási motiváció, illetve az a tény, hogy a külföldi kiutazásokra vonatkozó korlátozások várhatóan csak később és fokozatosan fognak megszűnni.

Budapest turizmusa csak lassan, fokozatosan tud majd újraépülni

Budapest turizmusát, mely 90 százalékban a külföldi vendégéjszakákra támaszkodik, jelentősebb belföldi turisztikai fogyasztás nélkül elhúzódó krízis árnyékolja be. A legfrissebb kedvező vakcina-hírekre azonnal megmozdultak a tőzsdék, ugyanakkor a nemzetközi szabadidős és üzleti turizmus tömeges újraindulása hosszú hónapokat fog igénybe venni és egyelőre még a felépülés kezdő dátuma sem látható pontosan. Az előrejelzések és különböző piaci találgatások az újraindulást tavasz végére, nyár elejére várják.

A koronavírus elleni védőoltás fokozatos kiterjesztésével párhuzamosan először az egyéni szabadidős vendégszegmens, illetve az egyéni üzleti utazók kereslete fog visszatérni. Őket követik majd a szabadidős turistacsoportok, míg legkésőbb várhatóan a rendezvényekhez kapcsolódó kereslet fog visszaépülni. Ez utóbbinál először a kisebb, rövidebb – akár a napi vagy egyéjszakás – rendezvények, vállalati tréningek, továbbképzések piaca indulhat be, ezek pótlására ugyanis a cégek részéről már idén is nagy igény mutatkozott volna.

- Hirdetés -

A KATEGÓRIA TOVÁBBI CIKKEI

Tovább erősíti télisport-kínálatát a Discovery Sports

A Discovery Sports ötven országra kötött hosszú távú megállapodást a Nemzetközi Síszövetség eseményeinek közvetítésére. A sportág rajongói élő és on-demand közvetítéseken keresztül láthatják a sí világkupákat, az alpesi és északi sívilágbajnokságokat, illetve snowboard, freestyle...

Idén többet költöttünk okosmobilokra

Augusztus-szeptember időszakban az okostelefonokra költött összeg megduplázódott a tavalyi év azonos időszakához képest – számol be a MediaMarkt műszaki áruházlánc – a vásárlási láz október elejére sem csillapodott. Úgy látszik, egy-egy kiszemelt telefon már...

Egyre egészségesebbek a Lidl saját márkás termékei

A Lidl Magyarország felelős vállalatként a magyar vásárlók egészséges táplálkozásának támogatása céljából három évvel ezelőtt indította el só- és cukoroptimalizálási programját, mely során célul tűzte ki, hogy saját márkás termékeiben 2025-ig átlagosan 20 százalékkal...

Már okosmobillal tervezik a divatmárkák árucikkeit

A technológia fejlődése az élet minden területére, így a kreatív iparágakra és a divatra is hatással van. A tű és a szövőszék feltalálásától hosszú út vezetett a 3D nyomtatással alkotott kreációkig, a jelentős fejlesztések...

Elindult a V4 Startup Force őszi szemesztere

A Design Terminal startup ösztöndíjprogramjának aktuális szemeszterében négy csapatnak van lehetősége nagyvállalatokkal üzleti kapcsolatot építeni, ezáltal pedig a visegrádi országok felé terjeszkedni vállalkozásukkal. A virtuális valóság segíthet a stroke-on átesett emberek rehabilitációjában. Otthon és...

Usain Bolttal kampányol az Epson

Az Epson bejelentette, hogy partnerséget kötött Usain Bolttal, a világ leggyorsabb emberével. A nyolcszoros olimpiai aranyérmes, és minden idők legnagyobb sprinterének tartott Usain lesz az arca az Epson patronmentes EcoTank nyomtatóit népszerűsítő, nagyszabású kampányának,...

A sport podcastok hozzák a legtöbb hirdetést

Egyre népszerűbbek világszerte és itthon is a podcastok és ennek megfelelően a hirdetők is kezdik felfedezni maguknak ezt a csatornát. Az Omny Studio most közzétett elemzése szerint a programozott hirdetésekből a sport témájú podcastok...

Genfben lesz az HBO új magyar sorozatának premierje

A november 5-14. között megrendezendő A-kategóriás Genfi Nemzetközi Filmfesztiválon lesz november 7-én az HBO A besúgó című új sorozatának a világpremierje. A nyolc részes sorozat története 1985-ben játszódik és a politikai változások küszöbén álló...

Tovább fejlesztik a Coca-Cola innovatív papírpalackját

A The Coca-Cola Company a dán Paper Bottle Company (Paboco) startuppal összefogva alkotta meg az üdítőitalok egészen újszerű csomagolását; a papírpalack prototípusát. Az első nagyobb mennyiségben legyártott kísérleti csomagolást a hazai fogyasztók próbálhatták ki...

A nők állnak a fenntarthatósági forradalom élén

Tudjuk, hogy szükséges, látjuk, hogy megéri, mégis hosszú út áll még előttünk, amíg a fenntartható fejlődési gyakorlatok a mindennapjaink részévé válnak – derül ki a fenntarthatóságot környezeti, társadalmi és gazdasági összefüggéseiben vizsgáló „Bayer Barometer”...
- Hirdetés -
- Hirdetés -

Legolvasottabb

A BMW-vel zöldül a Coldplay világkörüli turnéja

A BMW és a Coldplay együttműködése új szintre lép: miután a BMW iX és a BMW i4 az együttes vadonatúj, Higher Power című slágerének ütemére ünnepelte világpremierjét, majd a Müncheni Nemzetközi Autószalonon a Coldplay...

Tovább erősíti télisport-kínálatát a Discovery Sports

A Discovery Sports ötven országra kötött hosszú távú megállapodást a Nemzetközi Síszövetség eseményeinek közvetítésére. A sportág rajongói élő és on-demand közvetítéseken keresztül láthatják a sí világkupákat, az alpesi és északi sívilágbajnokságokat, illetve snowboard, freestyle...

Idén többet költöttünk okosmobilokra

Augusztus-szeptember időszakban az okostelefonokra költött összeg megduplázódott a tavalyi év azonos időszakához képest – számol be a MediaMarkt műszaki áruházlánc – a vásárlási láz október elejére sem csillapodott. Úgy látszik, egy-egy kiszemelt telefon már...

Egyre egészségesebbek a Lidl saját márkás termékei

A Lidl Magyarország felelős vállalatként a magyar vásárlók egészséges táplálkozásának támogatása céljából három évvel ezelőtt indította el só- és cukoroptimalizálási programját, mely során célul tűzte ki, hogy saját márkás termékeiben 2025-ig átlagosan 20 százalékkal...

Már okosmobillal tervezik a divatmárkák árucikkeit

A technológia fejlődése az élet minden területére, így a kreatív iparágakra és a divatra is hatással van. A tű és a szövőszék feltalálásától hosszú út vezetett a 3D nyomtatással alkotott kreációkig, a jelentős fejlesztések...
- Hirdetés -

CMO

Fontos a márka szerepének megtalálása

Juhász Péter Tibor Vodafone, márkaigazgató - Mire a legbüszkébb, ha 2020 márciusáig visszatekint? - Agárdi Szilvivel, a látássérült énekesnővel, Majkával és Téglás Botival, a fiatal hegedűtehetséggel készített több hónapos, komplex Red-kampányunkra, amely valós emberek valós történetein...

Készen állás és újratervezés

Nagy Zoltán Péter OTP Bank, marketing- és kommunikációs igazgató - Mire a legbüszkébb, ha 2020 márciusáig visszatekint? - Arra, hogy a marketing- és kommunikációs csapat, beleértve a lead ügynökségünket is, sikerrel tudott alkalmazkodni a megváltozott helyzethez. - Van...

A releváns megoldásokban hiszek

Liptay GabriellaKPMG, marketing- és kommunikációs igazgató- Mi az a 3 dolog, amit ajánlana egy fiatal marketinges diáknak, aki szeretne igazán jó marketinges lenni 10 év múlva?- Legyen és maradjon kíváncsi, legyen „mindenevő”, olvasson és...

Szeretnénk emlékezetes és jó kampányokat

Mérő Adám Coca-Cola, consumer & shopper connection director - Mire a legbüszkébb, ha 2020 márciusáig visszatekint? - Mind szervezetileg, mind szakmailag, mind személyesen „megerősödve” kerültünk ki a pandémiás helyzetből. Büszke vagyok arra, hogy az európai régió egészére...

A büdzsé nem fontosabb a munkahelyeknél

Horváth Magyary NóraK&H Csoport, kommunikációs ügyvezető igazgató - Van olyan dolog, amit ebben az időszakban biztosan megtanult minden marketing-döntéshozó?- Nincs az a marketingbüdzsé, amiből ne lehetne valamit csinálni, nincs az a marketingbüdzsé, amifontosabb a kollégák...
- Hirdetés -

SzuperZöld

A BMW-vel zöldül a Coldplay világkörüli turnéja

A BMW és a Coldplay együttműködése új szintre lép: miután a BMW iX és a BMW i4 az együttes vadonatúj, Higher Power című slágerének ütemére ünnepelte világpremierjét, majd a Müncheni Nemzetközi Autószalonon a Coldplay...

Tovább fejlesztik a Coca-Cola innovatív papírpalackját

A The Coca-Cola Company a dán Paper Bottle Company (Paboco) startuppal összefogva alkotta meg az üdítőitalok egészen újszerű csomagolását; a papírpalack prototípusát. Az első nagyobb mennyiségben legyártott kísérleti csomagolást a hazai fogyasztók próbálhatták ki...

A nők állnak a fenntarthatósági forradalom élén

Tudjuk, hogy szükséges, látjuk, hogy megéri, mégis hosszú út áll még előttünk, amíg a fenntartható fejlődési gyakorlatok a mindennapjaink részévé válnak – derül ki a fenntarthatóságot környezeti, társadalmi és gazdasági összefüggéseiben vizsgáló „Bayer Barometer”...

DATA