- Hirdetés -

Új trendeket hozott a kereskedelemben a járvány

|

A koronavírus egyik nagy nyertese az e-kereskedelem. Az online kiskereskedelmi forgalom 2020-ban 4 százalékos bővülésével minden rekordot felülírt, forgalma pedig elérte a 909 milliárd forintot. De mi történt más kereskedelmi területeken, hogyan alkalmazkodtak ehhez a rendkívüli helyzethez azok a vállalatok, akik korábban többnyire hagyományos vagy esetleg speciális kereskedelemi csatornát használtak? A tapasztalok bemutatásában Olasz Henrietta, az AVON Magyarország ügyvezető igazgatója segít.

2020 márciusa óta alapvető tendenciák változtak meg a kereskedelemben. A járvány hazai megjelenése és az ország zárása elsőként az alapélelmiszerek és tisztitószerek forgalmát emelte meg drasztikusan, ezt követte a „maradj otthon” kampány keretében az otthoni munkavégzéshez és digitális oktatáshoz szükséges eszközök, főleg technológiai eszközök beszerzése. Nem véletlen, elektronika és IT területen is nagyon jó évet zártak a kereskedők. Miután sok ember a nap 24 óráját otthon töltötte, sokan elkezdték felfrissíteni, komfortosabbá tenni lakásukat és életüket – ekkor erősödött fel a bútorvásárlás, kertészeti eszközök vásárlása vagy éppen a kényelmes ruhák forgalma is. Sok minden megváltozott, így a szépségápolási szokások is, aminek következtében a testápolás-és szépségápolási termékek piaca 5,6%-ot esett vissza. Ez természetesen egyes szegmenseket jobban érintett – ilyen az illat, a smink és a naptejek -, míg másokat kevésbé.

„Nagyon fontos, hogy egy vállalat mind termékportfólióban, mind üzleti modelljének tekintetében azonnal reagáljon a megváltozott helyzetre. Az AVON-nál már az első hullám kezdetén nagy hangsúlyt fektettünk a termékfejlesztésre, ennek eredményeképpen hidratáló kézgél és antibakteriális hatású folyékony szappan, valamint mosható és újrahasználható pamut arcmaszkok jelentek meg termékeink között, de később a portfóliónk tovább bővült regeneráló test- és kézápoló termékekkel is. Komoly forgalomnövekedést értünk el az olyan termékeink esetén, amelyek a „szépségszalon” szolgáltatásokat váltották ki, így például a hajfestékek vagy a szőrtelenítők. Bár nem kiemelt termékcsoport, de sosem voltak olyan kelendőek divatos pizsamáink, kényelmes, otthoni viseleteink, mint most” – mondta el Olasz Henrietta, az AVON Magyarország ügyvezető igazgatója.

A kiskereskedelmi forgalom alakulásáról mára már pontos adatok állnak rendelkezésre, 2020-ban 0,2%-os csökkenés történt, mindez úgy, hogy a forgalom felét adó élelmiszer kereskedelem éves szinten 3%-kal nőtt. Kevesebb prémium élelmiszer fogyott, jelentősen csökkent a ruházati cikkek forgalma, ez a szegmens szenvedte a legnagyobb veszteséget a vendéglátás-turizmus és az üzemanyag kereskedelem mellett. Számos kiskereskedelmi bolthálózat került nehéz helyzetbe, többen ki is vonultak Magyarországról. Összességében a nem élelmiszer kereskedelmi szegmens 0,4%-os forgalomcsökkenést szenvedett el 2020-ban.

Az online kereskedelem bővülése azonban félelmetes tempót diktált. A digitális térben zajló kereskedelem a 2020-as 45%-os növekedésével legalább 3 évet ugrott előre a fejlődésben, pedig az ezt megelőző évekbeli 16-18% közötti bővülése is jelentősnek számított. A közvetítő – például online piactér – nélküli, közvetlenül a fogyasztónak értékesítő ún. DTC márkák, különösen ellenállónak bizonyultak.

„Az AVON direkt kereskedelmi rendszerének nagy kihívást jelentett a pandémia, hiszen Tanácsadóink számára nagyon fontos a vásárlóikkal való közvetlen kapcsolattartás, találkozás. Éppen ezért minden segítséget megadtunk nekik, hogy tevékenységüket az online térben is sikeresen folytathassák – kezdve az Interaktív Katalógusunktól egészen a már digitális térben való eligazodást segítő új, AvonOn alkalmazásig” – mondta Olasz Henrietta, majd hozzátette: „Erőfeszítéseink sikerét mutatja, hogy az e-kereskedelmi eladásaink globálisan 2020 negyedik negyedévében 43%-os növekedést mutattak, és a digitális prospektusokból származó eladások 137% -kal emelkedtek. Tanácsadóink Magyarországon is egyre komfortosabban mozognak a digitális térben, így termékeink egyre több csatornán tudják elérni vásárlóinkat, megfelelve a mai kor elvárásainak.”

Az e-kereskedelem szárnyalása csakis a megfelelő logisztika mellett lehetséges. Míg 2019-ben a belföldi rendelések mintegy 43%-át a vásárlók személyesen vették át csomagpontokon vagy egyéb átvételi helyeken, 2020 tavaszától a házhoz szállítás lett a domináns. A futárszolgálatok tavasztól karácsonyi forgalomhoz hasonló csomagszámokkal dolgoztak. Nagy előnyt jelentett, hogy a futárszolgálatok gyors bővüléséhez szabad munkaerő is volt a piacon, és a megrendelt termékek átadása is felgyorsult az online, előre fizetés miatt.

„A szigorú intézkedéseknek köszönhetően a disztribúciós központunk működésére nem volt hatással a járvány, sikerült a megfelelő létszámot biztosítanunk a napi működéshez. A szállító partnerünk is jól vizsgázott, a megnövekedett ecommerce rendelésszám ellenére időben szállítják az átadott AVON csomagokat. A nemzetközi szállítmányok esetében volt csak némi fennakadás, amikor a járványhelyzet kialakulása elején néhány export szállítmányunk várakozni kényszerült a határátkelőkön” – mondta el az AVON Magyarország ügyvezetője.

Összességében elmondható, hogy a közvetlen értékesítés a nehéz gazdasági helyzet ellenére még tovább erősödött, többek között azért is, mert az további kereseti lehetőséget kínál: „A járvány indulásakor lecsökkent, de év végére nőtt az aktív Tanácsadók létszáma is, hiszen az AVON által biztosított rugalmas kereseti lehetőség sokak számára jelentett segítséget e nehéz helyzetben is” – mondta Olasz Henrietta, majd hozzátette: „Sajnos cégünk nemzetközi standardok (IFRS) szerinti 2020-as árbevétele így is 8%-kal csökkent az előző évhez képest, de más régiós országok árbevétel alakulását tekintve ez még így is jó eredménynek számít. 2021-ben a piaccal együtt szeretnénk nőni, körülbelül 8 százalékos bővüléssel számolunk.”

Összességében elmondható, hogy az e-kereskedelem új utakat nyitott meg a gazdaságban, amelyek minden bizonnyal a vírus visszaszorítása után is megmaradnak. A McKinsey felmérésében a vásárlók 50-80 százaléka mondta azt, hogy a jó tapasztalat miatt a jövőben is használni fogja a virtuális csatornákat.

- Hirdetés -

A KATEGÓRIA TOVÁBBI CIKKEI

Ilyen autóra elég a munkáshitel

A magyar fiatalok munkába állását és anyagi stabilitását segítő, kamatmentes, szabad felhasználású munkáshitel a jogszabálytervezet szerint 4 millió forintig igényelhető. A money.hu és a Használtautó.hu szakértői közösen tekintették át, hogy az összeg milyen, akár...

A vártnál élénkebb az év végi kgfb-kampány

Az eddigi adatok alapján a vártnál aktívabban alakul az idei kgfb-kampány, melynek során az érintett több mint 400 ezer személyautónak akár 15 százaléka is lecserélheti meglévő kgfb-szerződését. Mivel a felmondási határidő, december 1-je idén...

Egyre többen mernek segítséget kérni online visszaélés esetén

Az online visszaélések – különösen az intim képpel való visszaélés, a grooming és a cyberbullying – elleni küzdelmet tűzte zászlajára a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság által működtetett Internet Hotline jogsegélyszolgálat őszi kampánya. Az...

Új tablettel erősít a Honor

December elején Magyarországra is érkezik a HONOR MagicPad2, a HONOR legújabb tabletje, ami lenyűgözően kecses kialakításával emelkedik ki. Rendkívül vékony, 5,8 mm-es vázával és mindössze 555 g-os súlyával ideális a rohanó világban. A HONOR...

Minden tizedik magyar állást keres

Nem fest túl jó képet a magyar munkavállalók elégedettségéről egy friss kutatás: alig 12% érzi úgy, hogy minden szempontból jó helyen van a munkahelyén, a kisebb városokban élők között az átlagosnál is többen elégedetlenek...

Black Friday: ekkora kedvezmény kell a sikerhez

Az idei Black Friday szezonban a fogyasztók várhatóan többet vásárolnak majd, mint tavaly, de mindenképpen felkészültebben: hiszen 38 százalékuk már használta, vagy tervezi használni a generatív mesterséges intelligenciát az akciós ajánlatok felkutatására - derül...

Még több európai kupameccs lesz a Sport TV-n

Tovább erősödik a Sport TV 2024-25-ös futballprogramja, az UEFA Bajnokok Ligája, illetve a portugál és török bajnokság mellé csatlakozik az UEFA Európa-liga és Konferencialiga. Még több nemzetközi sztárcsapat és magyar játékosok kerülnek ennek köszönhetően...

Átalakuló streamingvilág

A reklámmal támogatott konstrukciók bevezetése, az élő közvetítések számának növelése – többek között ezekkel a lépésekkel reagálnak a streamingpiac meghatározó szereplői az előfizetésekre épülő modellnél tapasztalt megtorpanásra. Bár itthon is egyre zsúfoltabb ez a...

Újabb díjat nyert a K&H

Díjat nyert az Euromoney pénzügyi folyóirat szervezésében megvalósuló Real Estate Awards versenyén a K&H, ismét elhódítva az ország legjobb ingatlanfinanszírozó bankja címet. A nívós brit szaklap több mint 30 éve ismeri el azokat a...

Szívmelengető reklámfilmmel kampányol a Gyermelyi

A Gyermelyi elindította legújabb, átfogó kampányát, amely az együtt töltött családi pillanatok szépségére és jelentőségére hívja fel a figyelmet. Az új szlogen, „Gyermelyi, amiben egyetértünk”, egyszerre tükrözi a márka értékeit, a minőséget és a...
- Hirdetés -

Legolvasottabb

Jövőre felpöröghet az ingatlanpiac

A szektor idei, visszafogott eredményei ellenére a jövő évi kilátások már biztatóak; 2024-ben elérte a mélypontot a piac, de megkezdődött a visszarendeződés. A töretlen lendülettel fejlődő hotelpiac mellett, a ma még gyengélkedő lakóingatlan-fejlesztések prognózisai...

Ilyen autóra elég a munkáshitel

A magyar fiatalok munkába állását és anyagi stabilitását segítő, kamatmentes, szabad felhasználású munkáshitel a jogszabálytervezet szerint 4 millió forintig igényelhető. A money.hu és a Használtautó.hu szakértői közösen tekintették át, hogy az összeg milyen, akár...

A vártnál élénkebb az év végi kgfb-kampány

Az eddigi adatok alapján a vártnál aktívabban alakul az idei kgfb-kampány, melynek során az érintett több mint 400 ezer személyautónak akár 15 százaléka is lecserélheti meglévő kgfb-szerződését. Mivel a felmondási határidő, december 1-je idén...

Egyre többen mernek segítséget kérni online visszaélés esetén

Az online visszaélések – különösen az intim képpel való visszaélés, a grooming és a cyberbullying – elleni küzdelmet tűzte zászlajára a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság által működtetett Internet Hotline jogsegélyszolgálat őszi kampánya. Az...

Új tablettel erősít a Honor

December elején Magyarországra is érkezik a HONOR MagicPad2, a HONOR legújabb tabletje, ami lenyűgözően kecses kialakításával emelkedik ki. Rendkívül vékony, 5,8 mm-es vázával és mindössze 555 g-os súlyával ideális a rohanó világban. A HONOR...

Don't Miss

Új irodába költözött a Madhouse

A hirdetési felületek úttörőjeként ismert Madhouse új irodába költözött, hogy egy tágasabb, modernebb környezetben tudjon működni. A költözést a folyamatos növekedés indokolta, hiszen az eddigi iroda már szűknek bizonyult a bővülő csapat számára. Az...

Palik László: Ez a legkomolyabb formátum, amivel valaha dolgoztam

Hétfő este 21:20-kor visszatér a TV2 képernyőjén a világ egyik legismertebb gameshow-ja, a Legyen Ön is milliomos!, Palik László műsorvezetésével. A legendás televíziós ma reggel a Mokkában mesélt a forgatásokról, a formátumról és az...

Újra a Hello Agency csapatát erősíti Zsótér Anna

A Hello Agency egyik meghatározó szakembere, Zsótér Anna Ügyfélkapcsolati Igazgató pozícióban csatlakozik újra a csapathoz. Anna, aki már 10 éve erősíti a Hello Agency-t, két gyermekkel töltött otthoni időszakát követően tér vissza, miközben az...

Megalakult a VML Hungary új vezetése

Újabb mérföldkőhöz érkezett a hazai Wunderman Thompson és VMLY&R egyesüléséből idén januárban megalakult VML Hungary. Az összekapcsolt márkaélmények élvonalában működő ügynökség mára már minden munkafolyamatában egységet képvisel, közös csapattal, közös irodában. Az összeolvadási folyamat...

Tényleg rámegy a fiatalok egészsége a TikTokozásra

TikTok-videók hatására a fiatalok közel fele hajlamos diagnosztizálni magát vagy másokat nem létező, kitalált mentális betegséggel – állapította meg a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) középiskolások és egyetemisták bevonásával készített kutatása. A tanulmány...