- Hirdetés -

Új vásárlótípust hozott létre az e-kereskedelem felpörgése

|

- Hirdetés -

Az új technológiák iránti nyitottságának köszönhetően Közép- és Kelet-Európa e-kereskedelme a globális átlag feletti ütemben bővült az elmúlt évben (29,1%), így a régió akár az európai piac mozgatórugójává is válhat. Az online értékesítési felület létrehozása azonban még nem garantálja a kis- és középvállalkozások sikerét a digitális világban: a ZEN.com piaci elemzése szerint a gyorsuló digitalizáció új, egyéni jellemvonásokkal bíró e-fogyasztói típust hozott létre, és a vállalkozások számára élet-halál kérdés, hogy hogyan tudnak alkalmazkodni sajátos igényeikhez.

A ZEN.com digitális pénzügyi szolgáltató „Kényelmes hódítók” című piaci elemzése szerint tavaly a globális e-kereskedelem közel harmadával (27,6%) bővült, de a digitális világ növekvő lehetőségei ellenére Európa kis- és középvállalkozásainak csupán töredékéről (18%) mondható el, hogy a teljes forgalmuk több mint 1%-át teszi ki az online értékesítésből származó bevétel. A jelentés kiemeli, hogy mindeközben tavaly az Európai Unió országaiban az átlagos költések összege folyamatosan nőtt, 2020 negyedik negyedévében az európaiak 57%-a költött 100 és 1000 euró közötti összeget online vásárlásra.

A ZEN.com elemzése szerint a COVID-19 világjárvány a fogyasztási szokások alakulására megkérdőjelezhetetlen hatással volt, ami a kereskedelem gyors ütemű digitalizációhoz, új online vásárlási szokások kialakulásához, illetve megszilárdulásához vezetett. Ennek legmeghatározóbb következményei, hogy az online vásárlás ma már nem csupán egyfajta kiegészítő vásárlási megoldás, valamint, hogy a kereslet ugrásszerű növekedése egy teljesen új szemléletű fogyasztótípust hívott életre, akik sajátos igényeket támasztanak az e-kereskedelmi vállalkozások felé.

„A kereskedelem digitalizációjának gyorsuló trendje, párhuzamosan a digitális bennszülött korosztály vásárlóerejének növekedésével, átalakítja a modern fogyasztói képet és új, sajátos jellemvonásokkal és igényekkel rendelkező vásárlótípus megjelenését hozza magával. A Zen.com-nál úgy hívjuk őket „Kényelmes hódítók”. Hódítók, mert folyamatosan keresik a legkedvezőbb ajánlatokat, és kényelmesek, mert a gyors és akadályoktól mentes vásárlási élmény alapkövetelményé vált számukra. Mint digitális fizetési központ úgy gondoljuk, hogy mindez a vállalkozásokat a szolgáltatás minőségének javítására fogja ösztönözni, ami összességében pozitív hatást eredményez” – magyarázza Dawid Rożek, ZEN.com vezérigazgatója.

A gyorsaság az egyik legfontosabb érték

Az új fogyasztói típusnak több közös jellemvonása van az 1995 és 2009 között született, 26 év alatti korosztály tagjaival, akikkel az egyik legfontosabb közös tulajdonságuk, hogy másodpercek alatt mindent meg akarnak szerezni. Ebben a korosztályban 10 fogyasztóból 6 nem fog olyan alkalmazást vagy webhelyet használni, amely lassan töltődik be, vagy bonyolult a navigációja, és ugyanannyira valószínű, hogy leteszik a telefont, ha 45 másodperc alatt senki sem válaszol a hívásukra. A gyorsaságra való igény ugyancsak tetten érhető abban, hogy a 3-5 napos kézbesítést már alapfunkciónak tekintik, többségük számára az ennél tovább tartó kézbesítési idő elfogadhatatlan. A rövid szállítási határidő annyira alapkövetelmény számukra, hogy egyáltalán nem hajlandók külön felárat fizetni érte. Az új fogyasztói típusra ugyancsak jellemző, hogy alacsony a tolerancia szintje az áruvisszaküldés és a kifizetett vételár visszatérítése területén. Jelenleg a visszaküldött árucikk után átlagosan 30–45 napot vesz igénybe, hogy a fogyasztók visszakapják a vételárat, pedig a vállalkozások számára már elérhetők olyan nem banki pénzügyi szolgáltatások a piacon, amellyel a vásárlók számára az árucikk árnak visszautalásához kapcsolódó várakozási idő akár 24 órán belülre is lecsökkenthető.

„A kényelmes és erőfeszítés nélküli online fizetések iránti növekvő igény egyértelműen látható a „Kényelmes hódítók” körében. Digitális bennszülöttként nem értik, és nem is akarják megérteni a rendszerek korlátai, ugyanakkor fontos számukra az adataik biztonsága. Ennek megfelelően egyszerű, de hatékony megoldásokat akarnak használni, amelyek nem igényelnek tőlük szakértői tudást” – mondta Marta Życińska, a Mastercard Europe közép- és kelet-európai marketing és kommunikációs alelnöke.

Otthonuk a próbafülke

A „Kénylemes hódítók” korlátoktól mentesen, szabadon és rugalmasan szeretnének vásárolni: nem akarnak amiatt aggodalmaskodni, hogy egy webáruház visszaveszi-e a számukra nem megfelelő termékeket. Mindez jól tetten érhető abban a tényben, hogy visszaküldések száma a piac fejlődésével folyamatosan növekszik: az elmúlt év során már minden második európai online vásárló küldött vissza terméket.

A visszaküldések magas számában vezető terület a fiatal korosztály számára kiemelten fontos ruházati- és divatágazat, ahol gyakran előfordul, hogy egy adott terméket különböző méreteket és változatokban rendelnek meg a vásárlók, kiválasztják a leginkább megfelelőt, és a többit visszaküldik. A jelentés szerint a visszaküldések aránya a ruházat és cipő (56%), a szórakoztató elektronika (42%), valamint a kiegészítők, óra, ékszer (30%) kategóriákban a legmagasabbak.

Nincsenek határok

A „Kényelmes hódítók” számára – mindaddig, amíg megtaláljak azt, ami keresnek, és nem nehezíti meg semmi az értékesítési felület használatát – már minimális a jelentősége, hogy a webáruház, amiből vásárolnak földrajzilag hol helyezkedik el. A határokon átnyúló globális e-kereskedelem tavaly 82%-os ütemben növekedett; 45,9 millió német, 26,2 millió spanyol, 18 millió lengyel, és összesen 220 millió európai vásárolt külföldi webshopokban.

A nemzetközi vásárlók a számukra vonzó ajánlatok mellett, nagyra értékelnek minden kiegészítő funkciót, amely a kényelmüket szolgálja, mint például a helyi pénznemben, a további díjakkal, vámtarifákkal együtt feltüntetett végösszeg feltüntetése. A megbízható fizetési mód rendelkezésre állása ugyancsak elsődleges szempont: az európai fogyasztók negyede azért nem vásárol online, mert félelemei vannak a tranzakciók biztonságával kapcsolatban.

A legértékesebb ajánlatot keresik

Az Egyesült Államokban egyre nagyobb népszerűségnek örvendenek a pénzvisszatérítéses kedvezményeket is tartalmazó kereskedelmi promóciók. Az ún. cashback hűségprogramok különösen erős ösztönzést adhatnak az ügyfeleknek, hogy később is visszatérjenek az e-kereskedelmi webhelyre, valamint jelentősen növelhetik a rendelési értéket. Az Egyesült Államok piaci adatai szerint cashback promóciókkal 46%-kal növelhető az átlagos rendelési érték, és annyira elterjedt használatuk, hogy a globális piac becsült értéke már eléri a 108 milliárd dollárt.

Az online vásárolt termékek esetében a gyári jótállás automatikusan meghosszabbítása ugyancsak támogathatja az ügyfélhűség kialakítását, különösen az olyan érzékeny elektronikus eszközök esetében, mint a számítógépek, táblagépek, okostelefonok, amelyekből a statisztikák alapján minden negyedik fogyasztó 3 havonta vásárol egyet.

„Ha meg akarjuk nyerni az új típusú fogyasztók szívét, akkor elsősorban egyszerű, átlátható és könnyen használható értékesítési felületre, folyamatosan rendelkezésre álló ügyfélszolgálatra, egyszerű fizetési folyamatra, könnyen áttekinthető visszaküldési és pénzvisszafizetési szabályzatra van szükségünk. Ahogy idő és pénz megtakarítása céljából a webáruházak számos területen külső partnerek szolgáltatásait veszik igénybe, a pénzforgalom területén is hatékonyabbá és gördülékenyebbé tehető a teljes ügymenet az olyan fizetési központok igénybevételével mint a Zen.com, amely nem csak a fogyasztók számára teszi lehetővé, hogy a visszaküldött árucikkek után hamarabb visszakapják pénzüket, de a vállalkozások hátáról is leveszi a visszatérítésekhez kapcsolódó pénzügyi és adminisztrációs terheket” – mondta Dawid Rożek, a ZEN.com vezérigazgatója.

- Hirdetés -

A KATEGÓRIA TOVÁBBI CIKKEI

Erősödött tavaly a régió reklámpiaca

Tavaly a közép-kelet-európai régióban összesen 9,5 milliárd eurós volt a reklámköltés, ami éves összevetésben 14 százalékos bővülést jelentett – derül ki a CANnual Report idei kiadásából. Rácáfolva a korábbi pesszimista várakozásokra a magyar reklámpiac...

Többet gondolkozunk a karácsony ajándékok beszerzése előtt

Benne vagyunk az adventi időszakban, de ez a korábbi években nem jelentette azt, hogy el is kezdik az emberek a karácsonyi ajándékok beszerzését – mégis úgy tűnik, hogy ebben az évben többen vannak azok,...

11 országban látható a Paprika Studios dokumentumfilm-sorozata

Múlt hét csütörtöktől nem csak Lengyelországban, de a Viaplay platformján keresztül további 10 országban is elérhető az „Embertől emberig” című, ukrajnai menekültek életét bemutató mini dokumentumfilm-sorozat. Amióta Oroszország megszállta Ukrajnát egyetlen ország sem fogadott...

Ingyen nézhetünk kisfilmeket és animációkat

Január 6-ig a Cinemira Gyerek-és Ifjúsági Filmfesztivál 45, fiataloknak szóló kisfilmet és animációt tesz elérhetővé ingyenesen, korosztály szerinti keresési lehetőséggel a Cinemira Stream szolgáltatás keretében. A fesztivál keddtől egy hónapon át az eddigi legjobb versenyfilmjeiből...

Ezekkel a kihívásokkal küzdenek a webáruházak

A webáruházak közel fele számolt be forgalomcsökkenésről az idén jelentősen megugró infláció és az orosz-ukrán háború következményeképp. A szereplők már a kereslet visszaesését is érzékelik. A legtöbben a szállítási nehézségeket és az inflációt jelölték...

A 24.hu-n mutatják be a Compact TV új dokumentumfilm-sorozatát

A sorozat hét szereplőn és hét történeten keresztül mutatja be, hogyan látják a világot a mai huszonévesek. Mind más háttérrel és életfelfogással rendelkeznek, ám sok szempontból nagyon hasonló kérdésekkel találják szembe magukat a felnőtté...

Saját stúdiót épített a Ringier

Dinamikusan bővíti videós tartalomkínálatát a Ringier Hungary, ehhez pedig egy saját, a televíziós stúdiók technikai tudásával konkuráló technikai teret épített székházában a médiavállalat. A november közepi indulás óta napi két-három felvétel készül elsősorban a...

A KNK-nál landolt a Candy

PR és digitális fronton erősít a KNK-val a hazai háztartási készülék forgalmazók egyik meghatározó szereplője, a Candy Hoover Hungary. Az ügynökséget a társaság meghívásos tenderen választotta ki. A KNK december 1-től segíti a cég...

Nagyot ment a TikTokon a Stabilo és a VALMAR duó kampánya

A nemrégiben megjelent, Színvak című VALMAR-sláger egyik napról a másikra berobbant a köztudatba, alig 5 nap leforgása alatt 1 milliós nézettséget ért el a legnépszerűbb videómegosztó portálon, és jelenleg is a második legfelkapottabb zeneszám,...

Különleges időszakban járunk

A médiaipar különleges időszakában járunk, amelyben a válság az új normális – mutatott rá Pető Péter. A 24.hu főszerkesztője elmondta azt is, hogy a tematikus prémiumterméküknél továbbra is erősen hisznek a fizetőfalban. Fotó credit: Ivándi-Szabó...
- Hirdetés -
- Hirdetés -

Legolvasottabb

Ünnepi kampányt indított a Budapest Airport

Értékes nyereményekért és adományokért cserébe a Budapest Airport advent harmadik vasárnapjáig várja mindenkitől a karácsonyhoz és utazáshoz kapcsolódó történeteket. A legjobban sikerült sztorikat Kautzky Armand felolvasásában is megismerhetik a repülőtér közösségimédia-felületeinek követői. A Budapest...

Erősödött tavaly a régió reklámpiaca

Tavaly a közép-kelet-európai régióban összesen 9,5 milliárd eurós volt a reklámköltés, ami éves összevetésben 14 százalékos bővülést jelentett – derül ki a CANnual Report idei kiadásából. Rácáfolva a korábbi pesszimista várakozásokra a magyar reklámpiac...

Többet gondolkozunk a karácsony ajándékok beszerzése előtt

Benne vagyunk az adventi időszakban, de ez a korábbi években nem jelentette azt, hogy el is kezdik az emberek a karácsonyi ajándékok beszerzését – mégis úgy tűnik, hogy ebben az évben többen vannak azok,...

11 országban látható a Paprika Studios dokumentumfilm-sorozata

Múlt hét csütörtöktől nem csak Lengyelországban, de a Viaplay platformján keresztül további 10 országban is elérhető az „Embertől emberig” című, ukrajnai menekültek életét bemutató mini dokumentumfilm-sorozat. Amióta Oroszország megszállta Ukrajnát egyetlen ország sem fogadott...

Ingyen nézhetünk kisfilmeket és animációkat

Január 6-ig a Cinemira Gyerek-és Ifjúsági Filmfesztivál 45, fiataloknak szóló kisfilmet és animációt tesz elérhetővé ingyenesen, korosztály szerinti keresési lehetőséggel a Cinemira Stream szolgáltatás keretében. A fesztivál keddtől egy hónapon át az eddigi legjobb versenyfilmjeiből...
- Hirdetés -

Don't Miss

Különleges időszakban járunk

A médiaipar különleges időszakában járunk, amelyben a válság az új normális – mutatott rá Pető Péter. A 24.hu főszerkesztője elmondta azt is, hogy a tematikus prémiumterméküknél továbbra is erősen hisznek a fizetőfalban. Fotó credit: Ivándi-Szabó...

Kiszámíthatóbb működés

Jelenleg is új műsorokon dolgozik a Partizán csapata, amitől jövőre letisztultabb és kiszámíthatóbb működést várnak – mondta el Gulyás Márton. A Partizán alapító-főszerkesztője elárulta azt is, hogy zajlik a gasztroműsoruk forgatása, amit jövő év...

A technológiai modernizáció elengedhetetlen

Magyarország jövőbeni sikerei nagyon nagy mértékben a digitális gazdaság pályára állításán, a modernizáció felgyorsításán múlnak – hangsúlyozta Vinnai Balázs. Az IVSZ - Szövetség a digitális gazdaságért elnöke beszélt arról is, hogyan hatott a cégek...

Előre aláírtam volna

Nem csak az újságnak kell felkészülnie mindenre, a Telex üzleti modelljét is a gazdasági helyzethez kell alakítani – mondta el Dull Szabolcs. A lap főszerkesztője beszélt arról is, hogy milyen kihívásokat tartogatott a szerkesztőség...

Visszük tovább, amit eddig építettünk

Minden idők legsikeresebb évét tudhatja maga mögött a Szallas Group, de 2022 valószínűleg mégsem emiatt lesz a legemlékezetesebb a cég számára, hanem a tulajdonosváltás miatt. Szigetvári József, a vállalat vezérigazgatója beszélt arról, hogy mit...
- Hirdetés -

SzuperZöld

Zöldebbek lehetnek a médiakampányok

A szén-dioxid-kibocsátás csökkentése a gyártási láncolatban és az értékláncban is nagy figyelmet kap már, de a médiakampányok tervezésekor még kisebb szerepet szánnak ennek a szempontnak a médiaipar és a megrendelői oldal szereplői. Pedig Magyarországon...

Krízisálló értéket teremt az ESG

Az üzleti életben a fenntarthatóság túlmutat az önkéntes kezdeményezéseken, és már nem megkerülhető – hangzott el a CBRE szakmai konferenciáján. A tágabban vett gazdaság és a kereskedelmi-ingatlanpiac szereplői egy olyan mérhető és átlátható rendszer...

Piacvezető zöldenergia-szolgáltatóvá válna az E.ON

Több hónapos előkészítő munkát követően megjelent az E.ON Hungária Csoport első fenntarthatósági jelentése. A vállalatcsoport stratégiájának egyik alappillére a fenntarthatóság, ide értve egyebek mellett a környezetre gyakorolt negatív hatások csökkentését, a zöld energiamegoldások és...

DATA

Labdarúgó Eb M4 Sport nézettség

Virágzik a sportturizmus, nagyot nőhet a szurkolók száma

Az Európa-szerte eltérő Covid-19 korlátozások ellenére is 60 százalékkal nőhet idén az új és visszatérő szurkolók száma a sporteseményeken az előző évhez képest. A Mastercard Sportgazdasági Indexe szerint egyre többen költenek olyan sportokra, melyeket...

Kisebbségben vannak a környezettudatos cégek

Bár jobban figyelnek a fenntarthatóságra a magyar nagyvállalatok, még mindig masszív kisebbségben vannak a környezettudatos cégek – többek között ez derül ki a K&H Bank felméréséből. A múlt év utolsó negyedében megkérdezett cégek majdnem...

Rekordmennyiségű reklám jelent meg tavaly a tévécsatornákon

2021-ben a teljes népesség naponta átlagosan 4 óra 54 percet töltött a tévékészülékek előtt, amely mindössze 1 perccel volt kevesebb, mint az egy évvel korábbi tévénézési idő – derül ki a Nielsen Közönségmérés adataiból....