- Hirdetés -

Újabb kihívásokat hoz a háború a hazai nagyvállalatoknak

|

- Hirdetés -

Egyre kevesebb hazai nagyvállalat számít az orosz-ukrán katonai konfliktus idei befejezésére, holott a nemzetközi helyzet igencsak meghatározó számukra a pénzügyi és beruházási terveiket illetően – derül ki a K&H nagyvállalati növekedési indexből. Emellett az árfolyammozgás is egyre nagyobb kihívást jelent számukra, ráadásul a cégek több mint kétharmada a forint további gyengülésre számít.

Habár a nagyvállalatok többsége 61 százaléka még mindig abban bízik, hogy idén véget érhet az orosz-ukrán katonai konfliktus, az előző negyedévhez képest 8-ról 20 százalékra ugrott azoknak a nagyvállalatoknak az aránya, akik szerint ez már nem valószínű. Ez derül ki a K&H nagyvállalati növekedési index legutóbbi eredményeiből, ami negyedévente vizsgálja a magyarországi, kétmilliárd forint feletti árbevétellel rendelkező cégek következő 12 hónapra vonatkozó várakozásait.

„A kérdés azért is aktuális, mert a nemzetközi helyzet a nagyvállalatok túlnyomó többségénél erőteljesen befolyásolja a következő egy évre vonatkozó várakozásokat. Kutatásunkban 87 százalékuk mondta azt, hogy valamilyen szinten hatással van a cég pénzügyi várakozásaira és beruházási terveire, sőt, minden harmadik cég esetében ez döntő mértékű. Egyedül a nyugat-magyarországi cégek vannak ennél kicsit kedvezőbb helyzetben, esetükben ugyanis kisebb mértékben jelentkezik a konfliktus hatása. 10-ből 8 cég jelezte, hogy várakozásaikat befolyásolja az orosz-ukrán helyzet, ezen belül is 17 százalék az, akiét jelentős mértékben” – tájékoztatott Rajna Gábor, a K&H Üzleti ügyfelek divízió vezetője.

10-ből 7 vállalat szerint tovább gyengülhet a forint

A katonai konfliktus elhúzódása mellett a vállalatok a forint további gyengülésére rendezkednek be: az előző negyedévhez képest 63 százalékról 69 százalékra nőtt azon cégek aránya, akik a következő fél évben az euró-forint árfolyam növekedésére számítanak. Ez azt jelenti, hogy gyakorlatilag 10-ből 7 cég a felméréskor jellemző 390 forint körüli eurónál magasabb árfolyammal tervez a jövőben.

Ez pedig egyre több cég számára jelent kihívást. 2021 második fele óta folyamatosan emelkedik azoknak a vállalatoknak az aránya, akiknek nehézséget jelent a forint árfolyammozgása. Jelenleg ez az arány 38 százalék, éppen duplája a tavaly ősszel jellemző értéknek, de az idén év eleji 33 százalékos arányhoz képest is látványos emelkedés. A gyenge forint a nagyobb arányban exportáló cégeknek ugyan kedvező, de még nekik is közel harmaduk (33%) mondja azt, hogy rontja a pénzügyi várakozásaikat. Habár a gyengébb forint alapvetően kedvező számukra, de a nagymértékű árfolyamingadozás okozta kiszámíthatatlanság már nekik is túlzott bizonytalanságot jelenthet, amit fedezeti ügyletekkel igyekeznek csökkenteni.

- Hirdetés -

A KATEGÓRIA TOVÁBBI CIKKEI

Új rekordot állított fel a Yettel

2024. március 26-án több százan doboltak egyszerre Magyarország különböző pontjain, hogy hazai ütősrekordot állítsanak fel. A kísérlet apropóját az adta, hogy 30 éve indította el a Yettel – akkor még Pannon GSM néven –...

Ezek lesznek idén a legmeghatározóbb divattrendek

A Z generáció nem várja meg, hogy a divatipar megszabja mi a menő, hanem megalkotja saját trendjeit. Manapság ezek a trendek a nagy divatmárkákra is hatással vannak, amelyek a Z generáció ízlésvilágához igazítják kollekcióikat....

Új évaddal tér vissza az Adom a napom

Április 15-én hétfőn 20 órakor 3. évadával tér vissza a VIASAT3-ra Magyarország egyik kedvenc élő talkshowja, az Adom a napom. „Mutasd meg a napod, megmondom, ki vagy!” – tartja a műsor kapcsán Geszti Péter,...

Televíziós Újságírók Díja: megvannak az idei nyertesek

Győzteseket hirdettek a Televíziós Újságírók Díja gálaeseményen március 27-én este. A legjobb női műsorvezető Lékai-Kiss Ramóna lett, Till Attila kapta a legjobb férfi műsorvezetőnek járó elismerést, Miklósa Erikát a zsűritag kategóriában díjazták, Sztarenki Dóra...
Szabó Balázs RTL

Az RTL már javában készül a Bajnokok Ligájára

Amikor egyszerre hét meccs lesz egy időpontban, akkor mind a hetet láthatják magyar kommentárral a nézők – mondja a Bajnokok Ligája közvetítések kapcsán Szabó Balázs, az RTL Magyarország tartalmak menedzseléséért felelős vezérigazgató-helyettese. A szakember...

Új vezetőt nevezett ki a Decathlon

A sportszerforgalmazó márka új marketing és brand igazgatója számára nem ismeretlen a terep, bár Herczeg Lilla január 1-jétől tölti be új pozícióját, a Decathlon csapatát viszont már 2012 óta erősíti. A szakember az elmúlt...

Így ünnepli a nők sikereit a Glamour

A GLAMOUR Women of the Year gálát idén immár 15. alkalommal rendezte meg a Ringier Hungary. A díjátadó gála célja a kezdetektől az, hogy a hazai társadalomban nagyobb teret adjon a nők által elért...

Kiberbűnözés – veszélyben az idősek

Az 50–79 éves magyarországi internetezők 97 százaléka napi rendszerességgel használja az internetet. Bár átlagosan mintegy két órát töltenek naponta az interneten, kevesen tartoznak a digitálisan felkészültek közé, ezért jobbára bizalmatlanok és kevésbé tudatosak –...

Elkészült a legbefolyásosabb magyar nők listája

Tizedik alkalommal tette közzé a Forbes a legbefolyásosabb magyar nők listáját. Az üzleti magazin idén is négy kategóriában rangsorolt: közélet, üzlet, média és kultúra, utóbbinak az élén debütált Karikó Katalin Nobel-díjas kutató. Új belépőként...

Nélkülözhetetlen mobilappok húsvétra

Közeleg a húsvét, a szórakozást pedig új szintre lehet emelni pár jópofa, játékos alkalmazásról, legyen szó a gyerkőcök foglalkoztatásáról vagy családi kikapcsolódásról. A HONOR pár olyan androidos alkalmazást szedett össze, amik remekül jönnek majd...
- Hirdetés -