- Hirdetés -

Újabb kihívásokat hoz a hazai cégeknek az Unió rendelete

|

Alig egy éve maradt a vállalatoknak arra, hogy felkészüljenek az Európai Unió erdőirtás megfékezését célzó rendeletének (EUDR) végrehajtására. A szabályozás új kötelezettségeket ró valamennyi cégre, amelyek egy jól meghatározott termékkörrel, illetve az ezekből az alapanyagokból származó termékekkel kereskedik, illetve felhasználja azokat termékeiben. A nagyvállalatoknak év végéig, a kkv-knak 2025 első félévéig van idejük a felkészülésre.

„Ha így haladunk tovább, akkor 77 év múlva kipusztulnak a Földet borító őserdők” – mondja Suba Levente, a K&H fenntarthatósági vezetője. Főleg Amazónia és Indonézia őserdeinek szisztematikus irtásai kerülnek be a hírekbe, de az éghajlatváltozás következtében nagy kiterjedésű erdőtüzek keletkeznek, és ott is hatalmas erdőterületek pusztulnak el, ahol egyébként felelős erdőgazdálkodás folyik. Ma még a Föld felszínének 31 százalékát borítják erdők, de percenként 2400 fát vágnak ki világszerte. Harminc év alatt, 1990 és 2020 között mintegy 80 ezer km2 erdő pusztult el. Ezzel nem csupán növények és állatok élőhelye szűkül vagy szűnik meg, hanem fák egyre kevesebb melegházhatású gázt nyelnek el, ami a globális felmelegedés okozója.

Felkészülés: megkezdődött a visszaszámlálás

„Erdeink ilyen mértékű pusztulása láttán az üzleti élet szereplői sem maradhatnak tétlenek” ‒ hangsúlyozta Suba Levente ‒, „és ez vonatkozik a K&H vállalati ügyfeleire is”. Az EU új rendelete alapján ugyanis a valamennyi vállalatnak alaposan át kell vizsgálnia az általa forgalmazott termékek előállításának teljes folyamatát, amelynek során az alapanyagokból a késztermék összeállt. Ennek az átvilágításnak az a célja, hogy maguk az áruk vagy azok egyetlen összetevője se származzon a közelmúltban – egészen pontosan 2020. december 31-ét követően – történt erdőirtásból, erdőpusztulásból. A cégeknek arra is figyelmet kell fordítaniuk, hogy a termék előállítása során minden munkafázisban betartották-e a helyi környezetvédelmi és szociális törvényeket.

A legfontosabb 5 pont

A tavaly nyáron hatályba lépett új uniós rendelet célja, hogy az EU saját piacán lépéseket tegyen a globális erdőirtás és erdőpusztulás megfékezésére. Suba Levente összegyűjtötte azt az 5 pontot, amelyre minden érintett vállalkozásnak oda kell figyelnie:

1. A szabályozás a termékek széles skáláját lefedi, a marhahústól a könyvekig. Érdemes átböngészni a hét alapanyag és a belőlük származó késztermékek hosszú listáját, amelyeket a rendelet melléklete tételesen felsorol a hozzájuk tartozó vámtarifa nomenklatúra szerint. Néhány kivételtől eltekintve valamennyi, 2023 második félévétől gyártott termék érintett, amelyhez felhasználtak szarvasmarhát, kakaót, kávét, pálmaolajat, gumit, szóját és fát.

2. Ha az „erdőirtás-mentes” szabályoknak nem felel meg az áru, akkor azt sem importálni, sem exportálni nem lehet. Az „erdőirtás-mentes‟ azt jelenti, hogy az adott termék alapanyagait olyan földterületen termelték, amelyet nem erdőből alakítottak át mezőgazdasági használatra. A fát tartalmazó vagy abból készült termékek esetében pedig kitermelésükkel nem idéztek elő erdőpusztulást.

3. Az EUDR azokra az erdőirtásokra és erdőpusztulásokra is kiterjed, amelyek egyébként a kitermelés országában jogszerűnek számítanak.

4. A termelési területnek meg kell felelnie a helyi szociális és környezetvédelmi jogszabályoknak. Ez azt jelenti, hogy összhangban kell lennie a helyi földhasználati jogokkal, környezetvédelmi és biodiverzitás-védelmi előírásokkal, erdőgazdálkodási szabályokkal csakúgy, mint a munkavállalói jogokkal.

5. Az elsődleges felelősség a terméket az EU piacán forgalomba hozó vállalatot terheli. A forgalomba hozott termék megfelelőségéről a cégnek nyilatkoznia kell.

Suba Levente kiemelte, hogy az uniós rendelet nagyon világosan szabályozza, hogy hogyan kell a termék előállítási folyamatát átvilágítani, milyen információkat kell begyűjteni és mit kell tartalmaznia a forgalmazó cég nyilatkozatának. Mindezt a tagországok illetékes hatóságai ellenőrizni fogják. Súlyos következményei lehetnek annak, ha egy cég valótlan adatokat jelöl meg: bírságot róhatnak ki rá, illetve kizárhatják a közbeszerzésekből is, és nem juthat uniós forrásokhoz sem.

A K&H mint a fenntarthatóság iránt elkötelezett pénzintézet minden segítséget megad vállalati ügyfeleinek a felkészüléshez. „Kiemelt figyelemmel kísérjük az érintett vállalatok megfelelőségi nyilatkozatait, hiszen finanszírozó bankként nekünk sem mindegy, hogy milyen környezeti lábnyomot hagyunk magunk után” – tette hozzá Suba Levente.

- Hirdetés -

A KATEGÓRIA TOVÁBBI CIKKEI

Ilyen autóra elég a munkáshitel

A magyar fiatalok munkába állását és anyagi stabilitását segítő, kamatmentes, szabad felhasználású munkáshitel a jogszabálytervezet szerint 4 millió forintig igényelhető. A money.hu és a Használtautó.hu szakértői közösen tekintették át, hogy az összeg milyen, akár...

A vártnál élénkebb az év végi kgfb-kampány

Az eddigi adatok alapján a vártnál aktívabban alakul az idei kgfb-kampány, melynek során az érintett több mint 400 ezer személyautónak akár 15 százaléka is lecserélheti meglévő kgfb-szerződését. Mivel a felmondási határidő, december 1-je idén...

Egyre többen mernek segítséget kérni online visszaélés esetén

Az online visszaélések – különösen az intim képpel való visszaélés, a grooming és a cyberbullying – elleni küzdelmet tűzte zászlajára a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság által működtetett Internet Hotline jogsegélyszolgálat őszi kampánya. Az...

Új tablettel erősít a Honor

December elején Magyarországra is érkezik a HONOR MagicPad2, a HONOR legújabb tabletje, ami lenyűgözően kecses kialakításával emelkedik ki. Rendkívül vékony, 5,8 mm-es vázával és mindössze 555 g-os súlyával ideális a rohanó világban. A HONOR...

Minden tizedik magyar állást keres

Nem fest túl jó képet a magyar munkavállalók elégedettségéről egy friss kutatás: alig 12% érzi úgy, hogy minden szempontból jó helyen van a munkahelyén, a kisebb városokban élők között az átlagosnál is többen elégedetlenek...

Black Friday: ekkora kedvezmény kell a sikerhez

Az idei Black Friday szezonban a fogyasztók várhatóan többet vásárolnak majd, mint tavaly, de mindenképpen felkészültebben: hiszen 38 százalékuk már használta, vagy tervezi használni a generatív mesterséges intelligenciát az akciós ajánlatok felkutatására - derül...

Még több európai kupameccs lesz a Sport TV-n

Tovább erősödik a Sport TV 2024-25-ös futballprogramja, az UEFA Bajnokok Ligája, illetve a portugál és török bajnokság mellé csatlakozik az UEFA Európa-liga és Konferencialiga. Még több nemzetközi sztárcsapat és magyar játékosok kerülnek ennek köszönhetően...

Átalakuló streamingvilág

A reklámmal támogatott konstrukciók bevezetése, az élő közvetítések számának növelése – többek között ezekkel a lépésekkel reagálnak a streamingpiac meghatározó szereplői az előfizetésekre épülő modellnél tapasztalt megtorpanásra. Bár itthon is egyre zsúfoltabb ez a...

Újabb díjat nyert a K&H

Díjat nyert az Euromoney pénzügyi folyóirat szervezésében megvalósuló Real Estate Awards versenyén a K&H, ismét elhódítva az ország legjobb ingatlanfinanszírozó bankja címet. A nívós brit szaklap több mint 30 éve ismeri el azokat a...

Szívmelengető reklámfilmmel kampányol a Gyermelyi

A Gyermelyi elindította legújabb, átfogó kampányát, amely az együtt töltött családi pillanatok szépségére és jelentőségére hívja fel a figyelmet. Az új szlogen, „Gyermelyi, amiben egyetértünk”, egyszerre tükrözi a márka értékeit, a minőséget és a...
- Hirdetés -

Legolvasottabb

Jövőre felpöröghet az ingatlanpiac

A szektor idei, visszafogott eredményei ellenére a jövő évi kilátások már biztatóak; 2024-ben elérte a mélypontot a piac, de megkezdődött a visszarendeződés. A töretlen lendülettel fejlődő hotelpiac mellett, a ma még gyengélkedő lakóingatlan-fejlesztések prognózisai...

Ilyen autóra elég a munkáshitel

A magyar fiatalok munkába állását és anyagi stabilitását segítő, kamatmentes, szabad felhasználású munkáshitel a jogszabálytervezet szerint 4 millió forintig igényelhető. A money.hu és a Használtautó.hu szakértői közösen tekintették át, hogy az összeg milyen, akár...

A vártnál élénkebb az év végi kgfb-kampány

Az eddigi adatok alapján a vártnál aktívabban alakul az idei kgfb-kampány, melynek során az érintett több mint 400 ezer személyautónak akár 15 százaléka is lecserélheti meglévő kgfb-szerződését. Mivel a felmondási határidő, december 1-je idén...

Egyre többen mernek segítséget kérni online visszaélés esetén

Az online visszaélések – különösen az intim képpel való visszaélés, a grooming és a cyberbullying – elleni küzdelmet tűzte zászlajára a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság által működtetett Internet Hotline jogsegélyszolgálat őszi kampánya. Az...

Új tablettel erősít a Honor

December elején Magyarországra is érkezik a HONOR MagicPad2, a HONOR legújabb tabletje, ami lenyűgözően kecses kialakításával emelkedik ki. Rendkívül vékony, 5,8 mm-es vázával és mindössze 555 g-os súlyával ideális a rohanó világban. A HONOR...

Don't Miss

Új irodába költözött a Madhouse

A hirdetési felületek úttörőjeként ismert Madhouse új irodába költözött, hogy egy tágasabb, modernebb környezetben tudjon működni. A költözést a folyamatos növekedés indokolta, hiszen az eddigi iroda már szűknek bizonyult a bővülő csapat számára. Az...

Palik László: Ez a legkomolyabb formátum, amivel valaha dolgoztam

Hétfő este 21:20-kor visszatér a TV2 képernyőjén a világ egyik legismertebb gameshow-ja, a Legyen Ön is milliomos!, Palik László műsorvezetésével. A legendás televíziós ma reggel a Mokkában mesélt a forgatásokról, a formátumról és az...

Újra a Hello Agency csapatát erősíti Zsótér Anna

A Hello Agency egyik meghatározó szakembere, Zsótér Anna Ügyfélkapcsolati Igazgató pozícióban csatlakozik újra a csapathoz. Anna, aki már 10 éve erősíti a Hello Agency-t, két gyermekkel töltött otthoni időszakát követően tér vissza, miközben az...

Megalakult a VML Hungary új vezetése

Újabb mérföldkőhöz érkezett a hazai Wunderman Thompson és VMLY&R egyesüléséből idén januárban megalakult VML Hungary. Az összekapcsolt márkaélmények élvonalában működő ügynökség mára már minden munkafolyamatában egységet képvisel, közös csapattal, közös irodában. Az összeolvadási folyamat...

Tényleg rámegy a fiatalok egészsége a TikTokozásra

TikTok-videók hatására a fiatalok közel fele hajlamos diagnosztizálni magát vagy másokat nem létező, kitalált mentális betegséggel – állapította meg a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) középiskolások és egyetemisták bevonásával készített kutatása. A tanulmány...