A múlt heti Black Friday és a most hétfői Cyber Monday is újabb rekordokat hozott az online vásárlásban az Egyesült Államokban, azonban a költés elmaradt az előzetes várakozásoktól. A teljes ünnepi szezonban elérheti a 190 milliárd dollárt az amerikaiak online költése.
Magyarországon már nem nagyon lehet beszélni Black Friday-ről az online kereskedelemben, hiszen sok webshop több akciós napot is tart az év végi időszakban, illetve akadnak olyanok is, amelyek egy hétre, vagy még hosszabb időre hirdetik meg a kedvezményeket. Az Egyesült Államokban jóval egyértelműbb a helyzet, idén november 27-e volt a Black Friday és ahogyan az elmúlt években, ezúttal is megdőlt a napi rekord.
Az Adobe elemzése szerint valamivel több, mint 9 milliárd dollárt költöttek a webshopokban aznap az amerikaiak, ez éves összevetésben. 21,6 százalékos bővülést jelent. Eredetileg 8,9 és 9,6 milliárd dollár közötti forgalmat vártak arra a napra a szakértők. Az okostelefonok voltak a legnépszerűbb termékek, a teljes forgalom több mint harmadát adták, 3,6 milliárd dollár értékben vettek ilyen készülékeket a tengerentúlon egy nap alatt, ez 2019-hez képest 25,3 százalékos bővülést jelentett.
A november 30-ig Cyber Monday pedig még nagyobb, 10,8 milliárd dolláros online forgalmat hozott, míg az Adobe előzetesen 10,8 és 12,7 milliárd dollár közötti költést prognosztizált. Ez az összeg egyébként 15 százalékkal haladja meg az egy évvel korábbit és abszolút rekordot jelent az Egyesült Államokban az egy nap alatt a webshopokban elköltött összeget vizsgálva.
Az Adobe elemzése szerint november végére az ünnepi szezon költése elérte a 100 milliárd dollárt. Ez többnyire csak december közepe felé szokott bekövetkezni, ami jól mutatja, hogy a járványhelyzetben még tovább erősödött az e-kereskedelem szerepe. A cégnél egyébként a november eleje és karácsony közötti periódusban 189 milliárd dolláros online költéssel számolnak. Hasonló prognózist adott az eMarketer is, a piackutató szerint 190,47 milliárd dollárt hagyhatnak az amerikaiak a webáruházakban az ünnepi szezonban, ez éves összevetésben meglehetősen komoly, 35,8 százalékos bővülést jelentene.
Az eMarketer prognózisában kitért arra is, hogy bár a hagyományos üzletek ünnepi forgalma 4,7 százalékkal visszaesik, az online csatorna erősödése képes lesz ellensúlyozni a veszteséget és összességében ha minimális, 0,9 százalékos mértékben is, de nőhet az offline és online kiskereskedelmi forgalom az Egyesült Államokban az ünnepi időszakban és átlépheti az ezermilliárd dollárt.
Érdemes ugyanakkor azt is megjegyezni, hogy a kínai Szinglik napja, amit november 11-én tartottak jóval nagyobb online forgalmat hozott, mint az amerikai kiemelt akciós napok. A távol-keleti ország fogyasztói egyetlen nap alatt, mintegy 75 milliárd dollárnyi összeget költöttek el az interneten.