- Hirdetés -

Újépítésű lakást venne? Erre figyeljen!

|

Ezrével épülnek országszerte, különösképp Budapesten az új lakások. Az egyes projektek árai között természetesen eltérések figyelhetők meg. Ez az eltérés elsősorban az elhelyezkedéstől függ, de természetesen nem mindegy az sem, mit kap a vevő pénzéért.

 

Az alábbiakban az extrának számító felszereltségeket, szolgáltatásokat mutatjuk be, melyek vásárláskor döntő tényezők lehetnek. Tudni kell azonban, hogy a kivitelezési költségek emelkedésével sok helyen csökkentették a plusz felszereltségeket, hogy a négyzetméter árak továbbra is megfizethetőek maradjanak. Az extra szolgáltatások árai a közös költségben is megjelenhetnek, így vásárlás előtt erről mindenképp érdemes tájékoztatást kérni. Az elemzésbe a saját honlappal rendelkező projektek kerültek be, melyek az alapvető információkat, leírásokat tartalmazzák.

 

Néhány évente változó „trend”, hogy az erkélyes lakások a kelendőbbek vagy éppen megszűntetik a külső tereket. A jelenleg zajló lakásépítési-láz esetében egyértelműen az figyelhető meg, hogy rendkívül fontos a természet közelsége, még a zsúfoltabb belvárosban is. Ahol a lehetőség engedi előkerteket, pihenő parkokat, közös használatú kerteket alakítanak ki a társasházak környezetében. Erre kitűnő példa a MyCity Residence, a Forest Hill lakópark vagy a Reviczky Liget, melyek Duna House Csoporthoz tartozó MyCity projektjei, de más fejlesztők kínálatában is gyakorta szerepelnek nagy zöldfelülettel tarkított ingatlanok. Ahol nagyszabású parkosításra nincs lehetőség, mert a beépítettség gátolja, ott a tetőkertek terjedtek el nagyszámban. Zöldtetőt alakítottak ki közösségi területekkel például az Allure Residence-ben. Az erkély mérete néhány négyzetmétertől a több tíz négyzetméteres teraszokig terjed és a legtöbb társasházban elérhető olyan lakás, melyhez hozzátartozik. Vásárláskor figyelni kell, mivel az erkélyek árának számítása eltérő lehet az egyes projektek között. A legkedvezőbb eset, amikor a lakás ára már tartalmazza az erkély költségeit is, leggyakrabban pedig féláron számolják a kinti négyzetmétereket.

 

Napjaink másik kardinális kérdése a parkolóhely. A mély- és teremgarázsok a lakóparkok több mint 80 százalékában elérhetők, így a Duna House saját projektjeiben is. Emellett vagy ezt kiegészítendő felszíni parkolóhelyek is sok lakáshoz rendelkezésre állnak. Egyes esetekben kötelező a parkolóhely vásárlása, máshol opcionális vagy a lakás árába már belekalkulálták, így nem jelent plusz költséget. A mély- és teremgarázsok ára jellemzően 2-5 millió forint között van, míg a felszíni parkolókhoz 1-2 millió forintért lehet hozzájutni.

 

A projektek több mint 30 százalékában kiemelt hangsúlyt fektetnek a biztonságra és az épületet portaszolgálattal, biztonsági kamerával, biztonsági szolgálattal vagy ezek bármilyen kombinációjával ellátják. Leggyakrabban a 24 órás portaszolgálatot választják, jellemzően a nagyobb lakásszámú (30-40 lakás feletti) társasházakban érhető el. Például a Bauer Residence 59 lakásos társasházban kamera és portaszolgálat található, csakúgy, mint a több mint 300 lakásos Duna Terasz Prémium lakásaiban. Ugyan ezek a szolgáltatások elérhetők többek közt a Boleró Lakóparkban vagy a Metrodom több projektjében is.

 

A legfrissebb lakásépítési-láz nagy „slágere” az okosotthon. Többek közt a Cordia és a Metrodom is okosotthon berendezéssel kínálja projektjeit. A Metrodom 2016-tól kezdődően minden újépítésű lakását ellátja az intelligens rendszerrel. Mivel kedvelt hirdetési szöveggé vált a smart home (okosotthon) kifejezés, körültekintőnek kell lenni ezügyben is. Nem mindegy ugyanis, hogy mennyire „okos” a technika. Sok esetben nem is magát a rendszert, hanem csak annak előkészítését tartalmazza a vételi ár. A szolgáltatás szintjétől függően a berendezés árai már 250 000-350 000 forint körül kezdődnek, amennyiben magunk szeretnénk vásárolni, felső határ pedig gyakorlatilag nincs (egyéni ajánlat függő). A luxury kategória kétmillió forint környékén szereltethető be. Amennyiben nincs többre igény, megoldható, hogy csak egy-egy adott funkcióhoz szükséges eszközt, például mozgásérzékelőt, programozható termosztátot, redőny- vagy függönyvezérlést telepítsenek az ingatlanba. Ezek a felszerelések már 50 000 forint alatt is elérhetőek, de ha több mindent is szeretne a vásárló, a végösszeg igencsak magasra rúghat.

 

A vizsgálatba bevont projektek megközelítőleg 20 százalékában beszélhetünk kulcsrakész, gépesített konyhával rendelkező lakásokról. Példaként említhető a Dagály Residence és a BudaPart A konyhabútor sok esetben tartozéka – gépek nélkül – az ingatlanoknak, talán a leggyakrabban képezik a szezonális akció tárgyát is, ahol grátisz választható a lakás felszereltségei közé.

 

Elmarad ugyan a néhány évtizeddel ezelőtti mennyiségtől, de a projektek mintegy 15 százalékában kerül kialakításra üzlethelység az épület aljában. Méretük néhány négyzetmétertől több mint 300 négyzetméteres nagyságig terjed. Így kisebb üzletek és a nagyobb bevásárlóközpontok is igazán elérhető közelségbe kerülnek. Ennek előnyeit és hátrányait a leendő lakóknak kell mérlegelniük vásárlás előtt. Az Allure Residence-ben több üzlethelységet is kialakítanak, de két bolt nyithat a Dunyov Ház és a Fáy85 projektekben is. A Márvány20 Residences projektben 300 négyzetméteres, a Bródy Házban pedig 315 négyzetméteres üzlet lesz kialakítva.

 

Meglepően alacsony (10 százalék) azon ingatlanok száma, ahol klíma tartozéka a lakásnak (például Buda Part), vagy az annak beszereléséhez szükséges előkészítéseket megtették. Még ennél is alacsonyabb számban, gyakorlatilag egy-egy projektnél, fordulnak elő olyan különlegességek, mint például a mosoda (Klauzál Residence), a saját jachtkikötő (Marina Bay) vagy business center (szintén Klauzál Residence).

 

Fitness-wellness szolgáltatással a projektek 15 százalékában találkozhatunk. Jellemzően a magasabb árfekvésű ingatlanoknál elérhető a létesítmény, de 500 000 forint körüli négyzetméter árnál is előfordul néhány esetben. Egy-két példa azokra a projektekre, melyek tartalmazzák a szolgáltatást: Eco Residence, Erkel Residences, Sun Hill Residence.

 

Ugyan már nem az első passzívházakról beszélünk, mivel számuk jelenleg húsznál is több, mégis igazán kiemelkedő ajánlatnak tekinthető az a néhány, még átadás előtt álló projekt, mely passzívháznak minősül. A passzív házak óriási előnye az alacsony rezsiköltség, a fűtés díja éves szinten is csak 15-20 ezer forint.

 

Hasonlóan kedvezően alakul a rezsiköltség azokban a házakban, melyekbe geotermikus fűtést telepítenek (Budaliget Villakert, Márton Öko Házak). A kisebb, 4-5 lakásos projektek mellett, akár 50 lakásos társasházakban is kiépítik. A lakásméretek változatosak, már 32 négyzetmétertől lehet geotermikus fűtésű lakást vásárolni, a felső határ bőven 100 négyzetméter felett van. A geotermikus fűtés egy megújuló energiaforráson alapuló megoldás, mely környezet- és pénztárcakímélő. Ez az energiaforrás csak nagy energiaigény mellett kifizetődő a magas beruházási költségek miatt, így egy társasház kitűnő helyszínéül szolgál. Jól kombinálható napkollektor használatával, fűtés esetén praktikus padló-, fal- vagy mennyezetfűtéssel párosítani. Együttesen alig néhány épülő félben lévő társasházban jelennek meg. Melegvíz előállítására, sőt, hűtésre is alkalmazható. A geotermikus rendszerrel ellátott lakások átlagos négyzetméter ára 660 000 forint, de a szórás elég nagy: 400 000 forintos négyzetméter ártól kezdődik és egymillió forint négyzetméterár felett ér véget.

 

A társasházak 10 százalékában szerelnek fel napelemet vagy napkollektort. Ez több, mint 400 lakást érint majd. Közéjük tartoznak például a Dunyov Ház otthonai is, ahol napelemmel működtetik majd a liftet. A hét lakásos projektektől a több száz lakásos ingatlanokig elérhető lesz. A négyzetméter árak nem magasabbak, mint az átlag, a költségek azonban a későbbiekben alacsonyabban alakulnak majd. Átlagosan 480 000 forintos négyzetméterár jellemző, 390 000 és 590 000 forint között változnak a négyzetméter árak.

 

Korábban terjedésnek indult a padlófűtés, jelenleg pedig a mennyezeti fűtés gyakorisága nőtt meg. Sok esetben az előbb említett környezetbarát energiák egyikével párosítják, de önmagában is alkalmazzák.

 

A Duna House elemzéséből kiderül tehát, hogy a lokáción kívül érdemes alaposabban megvizsgálni az egyéb szolgáltatásokat és azok hosszútávú költségvonzatait is. Számos lehetőség áll rendelkezésre a piaci fellendülésnek köszönhetően, melyek közül mindenki megtalálhatja az igényeihez és a pénztárcájához legmegfelelőbb lakást.

- Hirdetés -

A KATEGÓRIA TOVÁBBI CIKKEI

Egyre többen mernek segítséget kérni online visszaélés esetén

Az online visszaélések – különösen az intim képpel való visszaélés, a grooming és a cyberbullying – elleni küzdelmet tűzte zászlajára a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság által működtetett Internet Hotline jogsegélyszolgálat őszi kampánya. Az...

Új tablettel erősít a Honor

December elején Magyarországra is érkezik a HONOR MagicPad2, a HONOR legújabb tabletje, ami lenyűgözően kecses kialakításával emelkedik ki. Rendkívül vékony, 5,8 mm-es vázával és mindössze 555 g-os súlyával ideális a rohanó világban. A HONOR...

Minden tizedik magyar állást keres

Nem fest túl jó képet a magyar munkavállalók elégedettségéről egy friss kutatás: alig 12% érzi úgy, hogy minden szempontból jó helyen van a munkahelyén, a kisebb városokban élők között az átlagosnál is többen elégedetlenek...

Black Friday: ekkora kedvezmény kell a sikerhez

Az idei Black Friday szezonban a fogyasztók várhatóan többet vásárolnak majd, mint tavaly, de mindenképpen felkészültebben: hiszen 38 százalékuk már használta, vagy tervezi használni a generatív mesterséges intelligenciát az akciós ajánlatok felkutatására - derül...

Még több európai kupameccs lesz a Sport TV-n

Tovább erősödik a Sport TV 2024-25-ös futballprogramja, az UEFA Bajnokok Ligája, illetve a portugál és török bajnokság mellé csatlakozik az UEFA Európa-liga és Konferencialiga. Még több nemzetközi sztárcsapat és magyar játékosok kerülnek ennek köszönhetően...

Átalakuló streamingvilág

A reklámmal támogatott konstrukciók bevezetése, az élő közvetítések számának növelése – többek között ezekkel a lépésekkel reagálnak a streamingpiac meghatározó szereplői az előfizetésekre épülő modellnél tapasztalt megtorpanásra. Bár itthon is egyre zsúfoltabb ez a...

Újabb díjat nyert a K&H

Díjat nyert az Euromoney pénzügyi folyóirat szervezésében megvalósuló Real Estate Awards versenyén a K&H, ismét elhódítva az ország legjobb ingatlanfinanszírozó bankja címet. A nívós brit szaklap több mint 30 éve ismeri el azokat a...

Szívmelengető reklámfilmmel kampányol a Gyermelyi

A Gyermelyi elindította legújabb, átfogó kampányát, amely az együtt töltött családi pillanatok szépségére és jelentőségére hívja fel a figyelmet. Az új szlogen, „Gyermelyi, amiben egyetértünk”, egyszerre tükrözi a márka értékeit, a minőséget és a...

Ez lehet a digitális bankolás jövője

A COVID-19 járvány idején elindult digitalizációs folyamatok nemhogy nem lassultak, hanem új lendületet kaptak a bankszektorban az elmúlt évek során, alkalmazkodva az ügyfelek folyamatosan bővülő igényeihez – derül ki a Deloitte legfrissebb, Digital Banking...

Black Friday: a bankoknál is nagyot lehet szakítani

A bankok is beleálltak a Black Friday akciódömpingbe: az áruhiteleknél jönnek a 0%-os THM-es ajánlatok, a személyi kölcsönöknél akciókkal és kamatcsökkentésekkel keresik az új ügyfelek kegyét a bankok Gergely Péter, a BiztosDöntés.hu pénzügyi szakértője...
- Hirdetés -

Legolvasottabb

A vártnál élénkebb az év végi kgfb-kampány

Az eddigi adatok alapján a vártnál aktívabban alakul az idei kgfb-kampány, melynek során az érintett több mint 400 ezer személyautónak akár 15 százaléka is lecserélheti meglévő kgfb-szerződését. Mivel a felmondási határidő, december 1-je idén...

Egyre többen mernek segítséget kérni online visszaélés esetén

Az online visszaélések – különösen az intim képpel való visszaélés, a grooming és a cyberbullying – elleni küzdelmet tűzte zászlajára a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság által működtetett Internet Hotline jogsegélyszolgálat őszi kampánya. Az...

Új tablettel erősít a Honor

December elején Magyarországra is érkezik a HONOR MagicPad2, a HONOR legújabb tabletje, ami lenyűgözően kecses kialakításával emelkedik ki. Rendkívül vékony, 5,8 mm-es vázával és mindössze 555 g-os súlyával ideális a rohanó világban. A HONOR...

Minden tizedik magyar állást keres

Nem fest túl jó képet a magyar munkavállalók elégedettségéről egy friss kutatás: alig 12% érzi úgy, hogy minden szempontból jó helyen van a munkahelyén, a kisebb városokban élők között az átlagosnál is többen elégedetlenek...

Black Friday: ekkora kedvezmény kell a sikerhez

Az idei Black Friday szezonban a fogyasztók várhatóan többet vásárolnak majd, mint tavaly, de mindenképpen felkészültebben: hiszen 38 százalékuk már használta, vagy tervezi használni a generatív mesterséges intelligenciát az akciós ajánlatok felkutatására - derül...

Don't Miss

Új irodába költözött a Madhouse

A hirdetési felületek úttörőjeként ismert Madhouse új irodába költözött, hogy egy tágasabb, modernebb környezetben tudjon működni. A költözést a folyamatos növekedés indokolta, hiszen az eddigi iroda már szűknek bizonyult a bővülő csapat számára. Az...

Palik László: Ez a legkomolyabb formátum, amivel valaha dolgoztam

Hétfő este 21:20-kor visszatér a TV2 képernyőjén a világ egyik legismertebb gameshow-ja, a Legyen Ön is milliomos!, Palik László műsorvezetésével. A legendás televíziós ma reggel a Mokkában mesélt a forgatásokról, a formátumról és az...

Újra a Hello Agency csapatát erősíti Zsótér Anna

A Hello Agency egyik meghatározó szakembere, Zsótér Anna Ügyfélkapcsolati Igazgató pozícióban csatlakozik újra a csapathoz. Anna, aki már 10 éve erősíti a Hello Agency-t, két gyermekkel töltött otthoni időszakát követően tér vissza, miközben az...

Megalakult a VML Hungary új vezetése

Újabb mérföldkőhöz érkezett a hazai Wunderman Thompson és VMLY&R egyesüléséből idén januárban megalakult VML Hungary. Az összekapcsolt márkaélmények élvonalában működő ügynökség mára már minden munkafolyamatában egységet képvisel, közös csapattal, közös irodában. Az összeolvadási folyamat...

Tényleg rámegy a fiatalok egészsége a TikTokozásra

TikTok-videók hatására a fiatalok közel fele hajlamos diagnosztizálni magát vagy másokat nem létező, kitalált mentális betegséggel – állapította meg a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) középiskolások és egyetemisták bevonásával készített kutatása. A tanulmány...