- Hirdetés -

Vadkeleti állapotok a service design piacon

|

- Hirdetés -

A piacon jelenleg vadkeleti állapotok uralkodnak és „mindent is” megpróbálnak a szolgáltatócégek a Service Design címkével ellátni a kutatástól kezdve, a product design, ux-en át egészen a vállalati folyamatfejlesztésekig – mutatott rá Klenovszki János, az NRC vezetője a Service Desing Day konferencián tartott előadásában. A szegmensről készült felmérés egyik fő tanulsága, hogy bár egyre több vállalat alkalmazza a service design-t, de még sok növekedési lehetőség van a területen.

A múlt heti Service Design Day (SDD) konferencián mutatták be az NRC és az SDD kutatásának eredményét. A MOME-n tartott szakmai esemény főszervezője, Káli György hangsúlyozta, hogy „nemzetközi trendeknek megfelelően itthon is erősödnek az üzleti design (tervezés) különböző szakterületei. Mi sem bizonyítja ezt jobban, mint, hogy az idei konferencián 350 résztvevőnek 60 szakember mutatott be izgalmas esettanulmányokat, eszközöket, trendeket és szakterületi témaköröket, mint az ügyfélélmény tervezés, vagy a design szerepe a web3 alakításában”. A konferencia szervezése mellett az NRC-vel közösen kérdőíves kutatást végeztek a szakma helyzetének feltérképezésére, a korábbi Service Design Térkép kutatás folytatásaként.

A SDD 2021-es kutatása habár nem reprezentatív a hazai Service Design piacra, de mégis hasznos információkkal szolgál arról, hogy kik a hazai SD (service design) piac használói és felhasználói. A 233 válaszadó nagyobb része a szolgáltató oldalon, Service Design, piackutatás, marketing vagy egyéb ügynökségnél dolgozó szakemberek (42%), míg a másik fele a megbízói oldalon, multinacionális cégnél (41%) dolgozók alkották.

Mikor, Mire, Hogyan

„A megbízó oldalon a multinacionális cégek, míg a szolgáltatói oldalon a kis vállalatok dominálnak” – mondta el Klenovszki János a konferenciát támogató és a kutatást menedzselő NRC Marketingkutató és Tanácsadó Kft. vezetője. A szakember szerint még nem alakult ki teljes egészében sem a megbízói oldalon, sem a Service Designnal foglalkozó cégek oldaláról az a közös és egységes nyelv, amely segíthetné a szakmát abban, hogy mikor, mire és hogyan használható hasznosan és hatékonyan a Service Design.

A piacon jelenleg vadkeleti állapotok uralkodnak és „mindent is” megpróbálnak a szolgáltatócégek a Service Design címkével ellátni a kutatástól kezdve, a product design, ux-en át egészen a vállalati folyamatfejlesztésekig. Tíz service designer tíz különböző módon definiálja a service designt és ez természetesen nem tesz jót a szakmának. A kutatáshoz kapcsolódó mélyinterjúkból is kiderült, hogy a megbízó oldalon a kezdeti lelkesedést kezdi felváltani egyfajta távolságtartás azzal kapcsolatban, amit a Service Design cégek ígérnek és végül nyújtani tudnak.

A piackutatási szakember szerint ez egy természetes folyamat és minden „új módszertan” az elején keresi a helyét és a büdzséjét az ügyféloldalon, azonban amint letisztulnak a határvonalak, tehát az ígéret és a teljesítés szinkronban kerül, és a „világmegváltás„ helyett hasznos szolgáltatásként beépül az SD módszertana vállalatok hétköznapjait támogató eszközök sorába, attól a pillanattól kezdve lehet majd azt mondani, hogy „ez a kiváló, szerethető és hasznos módszertan kisgyerekből erős kamasszá vált” – utalt Klenovszki János a 2021-es Service Design Day konferencián tartott előadására. Éppen ezért fontosak és nagyon hasznosak az olyan típusú konferenciák, mint az idei 2022-es Service Design Day, ahol a potenciális megbízók első kézből megismerhetik a szakmai képviselőit és az alkalmazott módszereket.

Megvan benne minden

A Service Designban megvan minden, ami miatt ez a módszer még sikeresebb lehet a hazai piacon is, hiszen ki ne szeretné kipróbálni az olyan ügyfélközpontú fejlesztéseket támogató megoldásokat, amelyek kutatásokon alapulnak, holisztikusak, kreatívak, hatékonyak, iteratívak és újszerűek. A service design kérdőívet alapvetően olyan válaszadók töltötték ki, akik vagy használói vagy tervezik a felhasználását ennek a módszernek és éppen azért, mert nem reprezentatív a kutatás minden eredményét úgy kell tekinteni, hogy azokra igaz, akik kitöltötték a kérdőívet. Ennek egyik leglátványosabb jele, hogy nagyon kevés negatív dolgot („bullshit”, „időrabló”, „hatékonytalan”) írtak a válaszadók a SD módszertanról.

A kutató szerint mégis hasznosak az ilyen betekintések, ha kellő óvatossággal kezeljük az eredményeket és inkább insightként tekintünk rá és nem építünk rá üzleti modellt. Ami egyértelműen látható, hogy alapvetően kevés kimondottan Service Design módszertanra épülő projekt zajlik a piacon, hiszen a megbízói oldalon dolgozók többsége (61%) mindössze háromnál kevesebb projektben vett részt az elmúlt években és a Service Design szakemberek is átlagosan 4 projektben vettek részt egy év alatt.

Az útkeresés és a vállalati folyamatok beillesztési fázisban van a Service Design, ugyanis a kérdőívre adott válaszok alapján, azoknál az ügyfeleknél, ahol érdemi szolgáltatás és termékfejlesztési projektek vannak és igénybe vesznek külső partnert a fejlesztés során a megbízók, ott többféle külső szolgáltatót is használnak attól függően, hogy éppen melyik fázisban tart a fejlesztés és milyen típusú szolgáltatás segíti leginkább az ügyfél munkáját. A leggyakrabban a piackutató cégek által nyújtott szolgáltatásokat említik a válaszadók (68%), míg ezt követi fej-fej mellett a UX Design és a Service Design módszerek (46%), továbbá a magyar tanácsadó cégek (43%), míg azok a vállalatok akik teljes egészében házon belül oldják meg a termékfejlesztést mindössze 14%-át képviselték a kérdőívet kitöltőknek.

Természetes folyamat

Talán senkit sem lep meg, főleg, akik a szolgáltatóiparban dolgoznak, hogy azokon területeken van legnagyobb igény az ügyfélközpontú szolgáltatásokra, ahol verseny folyik az ügyfelekért és ott találhatjuk meg azokat az ügyfeleket is, akik a leginkább nyitottak az új típusú szolgáltatásokra. A konferencián az ügyféloldalt tekintve a bank (23%), a telekommunikáció (16%) és a biztosítási iparág (8%) képviseltette magát, míg a feldolgozóipar és a mezőgazdaság (1,1%) szakemberei voltak jelen legkevésbé.

A piackutatásból érkező szakember szerint az innovátor vállalatok és a Service Design cégek egymásra találása természetes folyamat, amely nagyon jót tesz a fejlesztéseknek, a vállalatoknak, a szolgálatóknak és a felhasználóknak is, azonban mindig az a nagy kérdés, hogy ez mennyire lesz tartós a piacon. A kutatási adatok nélkül, saját tapasztalatai szerint a kutató úgy látja, hogy jó irányba indult el a Service Design szakma és elkezdett kialakulni egy magas hozzáadott értékkel bíró, a piackutatási adatokat megfelelően használó és a módszertant letisztultabban alkalmazó cégek halmaza, akik már hosszabb távon, a meglévő nagyvállalati folyamatokhoz illeszkedve nyújtanak kiváló szolgáltatásokat a cégeknek és a one man show-t egyre inkább a profi folyamatok kezdik jellemezni a legjobb hazai SD cégeknél.

Kevés tapasztalat

Az SDD 2021-es kutatás kérdőívre adott válaszait vizsgálva feltűnő, hogy egyelőre a szolgáltatói oldalon dolgozók körében is relatíve kevés az olyan válaszadó, aki már dolgozott Service Design projekten, hiszen mindössze 28% mondta, hogy jelenleg is dolgozik és 19% jelezte, hogy az elmúlt 1 évben dolgozott SD projekten, míg a többiek csak érdeklődnek vagy szeretnének dolgozni ezen a területen (53%). Ha pedig megnézzük az elmúlt egy év (2020-2021) aktív SD munkáit, akkor látható, hogy még nem dübörög a szekér, mert mindössze a válaszadók 54%-a jelezte, hogy háromnál több SD projektek volt ebben az időszakban. Éppen ezért nem is meglepő, hogy a szolgáltatói oldalon dolgozó és az elmúlt egy évben is SD projekten dolgozóknak mindössze az egyharmada vallja magáról, hogy teljes mértékben Service Designernek tartja magát és közel a fele, csak a projektek alkalmával tartja magát designernek.

Izgalmas kép bontakozik ki arról, hogy kiknek is dolgoznak az SD cégek és az ugyan nem okoz túl nagy meglepetést, hogy a bankok (40%) és a telekommunikáció (36%) cégek elől vannak és talán még az sem, hogy mindezeket megelőzi az üzleti szolgáltatásokat nyújtó cégek (43%) az azonban mindenképpen meglepő és üdítő színfoltja a szakmának, hogy a kormányzatot, az állami intézményeket és önkormányzatokat a válaszadók mintegy 21%-a említette, mint SD szolgáltatásokat igénybe vevő megrendelő.

Az újszerűségét a szakmának az is mutatja, hogy a Service Designerek nagy többségben nem SD cégnél dolgoznak, hanem a szolgáltatói ipar sokszínűségében egy-egy már jó beépült szolgáltató csapatát erősítik tudásukkal. A többség valamilyen tanácsadó cégnél (34%), szabadúszóként vagy egyéb iparágban (21%) dolgozik designerként és csak 16%-a jelölte meg munkahelyeként Service Design ügynökséget.

Az SD szakma fejlődési útja legelején jár és éppen ezért még alapvető kihívásokkal néz szembe, azonban a kutatási szakember véleménye szerint nagy esély van arra, hogy a Service Design módszertana beépül a nagyvállalati fejlesztések mindennapjaiba és a piackutatási eszközök mellett a legjobb SD módszereket használva egyre több és jobb olyan termék és szolgáltatás kerül a piacra, amely a felhasználók megkérdezésével, bevonásával és tesztelésével segíti a hétköznapokat.

A kutatással kapcsolatban Klenovszki János és Káli György megjegyezte, hogy idén folytatják a felmérést és hamarosan elérhetők lesznek a friss adatok, melyből kirajzolódhat, hogy miképp tudott reagálni a szakma a fent említett kihívásokra.

- Hirdetés -

A KATEGÓRIA TOVÁBBI CIKKEI

Felpörgött az energiahatékony háztartási gépek iránti kereslet

Lényegében azonnal láthatóvá vált a rezsiáremelkedés bejelentése a nagy háztartási gépek forgalmán. Akadt olyan termékkör, amely esetében az „A” energiaosztályú, azaz legenergiatakarékosabb eszközök iránti kereslet rögötön duplájára ugrott – derül ki a Candy Hoover...

Egyre többen vesznek használt mobilokat

Az újracsomagolt mobiltelefonok piacterének kutatása szerint azok, akik megtartják régi telefonjukat, általában nem is használják azt, és sokan egyszerűen megfeledkeznek arról, hogy pénzt is csinálhatnának belőle. A Rejoy szeptemberi indulása óta több mint 200...

Nehéz évre számíthatnak az építőanyag-kereskedők

Rég nem látott nehéz évvel néz szembe az építőanyag-kereskedelem. Mérséklődő lakossági kereslet, csökkenő állami beruházások, növekvő infláció, hitelkamatok, kifutó támogatások és az emelkedő építőanyagárak minden oldalról szorongatják a kereskedéseket. Stratégiát kell váltani - hangzott...

Jó ügyek mellé állt az AVON

Az AVON nemzetközi szépségvállalat működését kezdetektől fogva meghatározta a nők életének jobbá tétele, kereseti lehetőséget biztosítva a nőknek, amikor még szavazati joguk sem volt. A vállalat évtizedek óta elkötelezetten áll ki két társadalmi ügy...

Béremelésről döntött a Tesco

Sikeresen megállapodott a 2023/24-es üzleti évre vonatkozó bérfejlesztésről a Tesco-Global Áruházak Zrt. és a Kereskedelmi Alkalmazottak Szakszervezete (KASZ), valamint az Egyenlő.hu – a modern szakszervezet. A Tesco idén 5,7 milliárd forintot fektet az áruházakban...

Díjazták a Néprajzi Múzeum alkalmazását

A digitális gondolkodás és a digitális megoldások újszerű, innovatív, ötletes megvalósítását díjazó Pixel Perfect Awards megmérettetésen kiosztott 6 arany elismerés közül egyet a Néprajzi Múzeum gyűjteményeire épülő Motívumalkotó alkalmazás nyert el 2023. január 25-én....

A nőké a főszerep az HBO-n

Ebben a hónapban az HBO csatorna középpontjában a fantasztikus nők állnak. Újabb thriller érkezik a Cinemaxra, ufókkal találkozhatunk a Discoveryn.Jön Emma Thompson főszereplésével készült Minden jót, Leo Grande (02.05), Kristen Stewart a Spencerben (02.12)...

Fizetős streaminggel pörög az európai piac

Az európai piac 100 legnagyobb audiovizuális szolgáltatója kétszer olyan gyors növekedést tudott felmutatni a 2016-2021 közötti időszakban, mint a piac egésze – derül ki a European Audiovisual Observatory nevű szervezet elemzéséből. Bár a teljes...

Már naponta 2,5 óra megy el közösségi médiára

A jelek szerint ismét változóban van a felhasználók online viselkedése, miközben az interneten töltött idő csökkent az elmúlt egy évben, a közösségi média oldalakra még több időt szánnak. A „Digital 23” jelentésből kiderült az...

Már kevésbé tartunk az inflációtól

Januárban minimálisan mértékben, de harmadik hónapja emelkedett a GKI konjunktúraindexe. A GKI Gazdaságkutató által – az EU támogatásával – végzett felmérés szerint a fogyasztói bizalmi index javulása e negyedév alatt összesen is hibahatáron belüli,...
- Hirdetés -
- Hirdetés -

Legolvasottabb

Cápák között nézettség 2023 január

Főműsoridőben fordított az RTL

Az esti sávban és a kereskedelmi célcsoportnál az RTL átvette a vezetést a TV2-től. Minden más felosztásban azonban továbbra is piacvezető a TV2 és csoportszinten is vezetnek. A műsoros toplista élén a Cápák között...

Felpörgött az energiahatékony háztartási gépek iránti kereslet

Lényegében azonnal láthatóvá vált a rezsiáremelkedés bejelentése a nagy háztartási gépek forgalmán. Akadt olyan termékkör, amely esetében az „A” energiaosztályú, azaz legenergiatakarékosabb eszközök iránti kereslet rögötön duplájára ugrott – derül ki a Candy Hoover...

Egyre többen vesznek használt mobilokat

Az újracsomagolt mobiltelefonok piacterének kutatása szerint azok, akik megtartják régi telefonjukat, általában nem is használják azt, és sokan egyszerűen megfeledkeznek arról, hogy pénzt is csinálhatnának belőle. A Rejoy szeptemberi indulása óta több mint 200...

Nehéz évre számíthatnak az építőanyag-kereskedők

Rég nem látott nehéz évvel néz szembe az építőanyag-kereskedelem. Mérséklődő lakossági kereslet, csökkenő állami beruházások, növekvő infláció, hitelkamatok, kifutó támogatások és az emelkedő építőanyagárak minden oldalról szorongatják a kereskedéseket. Stratégiát kell váltani - hangzott...

Jó ügyek mellé állt az AVON

Az AVON nemzetközi szépségvállalat működését kezdetektől fogva meghatározta a nők életének jobbá tétele, kereseti lehetőséget biztosítva a nőknek, amikor még szavazati joguk sem volt. A vállalat évtizedek óta elkötelezetten áll ki két társadalmi ügy...

Podcast

A játék egy válságálló műfaj

Mi a jellemző a magyar emberre játékvásárlás szempontjából és hogyan tudja fenntarthatóságra nevelni vásárlóit egy játékforgalmazó? Erről is szó esett a Business Lounge podcast december 20-i, itt meghallgatható epizódjában, ahol ezúttal Gyaraki Dávid, a...

Az elégedett partner viszi a jó szolgáltató hírét

Varga Balázs huszonötévnyi koncertszervezés után hozta létre a Tixát, vele beszélgettek a Business Lounge műsorvezetői a jegyértékesítő piac telítettségéről, a kultúrafogyasztói szokások változásáról, és arról is, hogy szükség van-e egy újabb Pesti Estre? A...

A trendet alakítani kell, nem pedig követni

Online kontra offline vásárlás, felhalmozás, vásárlói edukáció – többek között erről is faggatták a műsorvezetők Kanyó Rolandot, a dm kft. marketing és PR menedzserét és Fazekas Bálintot, az Euronics kereskedelmi ügyvezetőjét a radiocafé Business...

Don't Miss

Óvatos tervezés

Az ember és a gép újjászervezett együttműködése új üzletágakat nyithat meg és segíthet a munkaerőhiány kezelésében – jelezte a technológia kínálta lehetőségek kapcsán Rakoncza Zsolt. A Dell Technologies Magyarország vezérigazgatója beszélt arról is, hogy...

A megújulás kötelező

Palkó András, a Coca-Cola HBC Magyarország marketingigazgatója is egyike annak a 14 üzleti döntéshozónak, akik idén Signature CEO díjban részesültek. Amennyire derűsen vette át a díjat, annyira lelkesen válaszolt kérdéseinkre Jakus Melindával, a Signature...

60 százalékkal nőtt a digitális lottózás aránya – interjú Bánhegyi Zsófiával

Hogyan élte meg a pandémiát a Szerencsejáték Zrt.? Milyennek látják a marketingszakmán belül megváltozni látszó helyzetet? Milyen új, innovatív megoldásokat terveznek jövőre, amikor megjelennek az első külföldi versenytársak a táv-szerencsejátékpiacon? Többek között ezekre a...

Reklámszakemberként időben felkészültél a 2023-as év kihívásaira?

Összeszedtünk néhány tippet a digitális reklámköltések esetében mire érdemes figyelni a piaci szereplőknek, amennyiben sikeres évet szeretnének tudni maguk mögött. Egy olyan évben, amikor az elmúlt időszak legmagasabb inflációjával és a megélhetési költségek drasztikus emelkedésével...

Azon dolgozunk, hogy kitörjünk az építőipari skatulyákból és vonzóvá tegyük az építőipart

Hogyan látja vezetőként marketing szempontjából a 2023-as évet a friss Signature CEO díjas Vida Tamás, a KÉSZ Csoport vezérigazgatója? Milyen kihívásokkal szembesülnek külföldi terjeszkedés során, felfedezhetőek az egyes régiókban különbségek vásárlói attitűd szempontjából? Többek...
- Hirdetés -

SzuperZöld

Forradalmi újítás a műanyag újrahasznosítására

A Procter & Gamble elkötelezett a fenntarthatóság és a technológiai fejlődés mellett, mindez erőteljes befolyással bír globális partnerségeinek kialakításában is. Az idei Világgazdasági Fórum panelbeszélgetésein bemutatták többek között együttműködésüket a PureCycleTM újrahasznosítási rendszerrel, saját...

Nem tud mit kezdeni a használt sütőolajjal? – Itt egy új lehetőség

Használt sütőolaj gyűjtésére és tárolására alkalmas konténereket telepített országszerte 40 üzemanyagtöltő állomásán az OMV olajtársaság. A kihelyezett tárolókban a lakosság csavarzáras PET palackokban biztonságosan lerakhatja a használatra már alkalmatlan zsiradékot – írja az MTI a...

Fiatalok fenntarthatósági törekvéseit segíti a Mercedes

A márka egy Mercedes-Benz 300 SLR Uhlenhaut Coupé árveréséből származó bevételt a beVisioneers: The Mercedes-Benz Fellowship ösztöndíjprogram támogatására ajánlja fel. A kezdeményezés egy globális ösztöndíjprogram, amely évente akár 1000 fiatalnak nyújt támogatást olyan projektek...

DATA

Labdarúgó Eb M4 Sport nézettség

Virágzik a sportturizmus, nagyot nőhet a szurkolók száma

Az Európa-szerte eltérő Covid-19 korlátozások ellenére is 60 százalékkal nőhet idén az új és visszatérő szurkolók száma a sporteseményeken az előző évhez képest. A Mastercard Sportgazdasági Indexe szerint egyre többen költenek olyan sportokra, melyeket...

Kisebbségben vannak a környezettudatos cégek

Bár jobban figyelnek a fenntarthatóságra a magyar nagyvállalatok, még mindig masszív kisebbségben vannak a környezettudatos cégek – többek között ez derül ki a K&H Bank felméréséből. A múlt év utolsó negyedében megkérdezett cégek majdnem...

Rekordmennyiségű reklám jelent meg tavaly a tévécsatornákon

2021-ben a teljes népesség naponta átlagosan 4 óra 54 percet töltött a tévékészülékek előtt, amely mindössze 1 perccel volt kevesebb, mint az egy évvel korábbi tévénézési idő – derül ki a Nielsen Közönségmérés adataiból....