- Hirdetés -

ValóVilág: kevesebb trágárság, több szex

|

Már „csak” kétpercenként káromkodtak az RTL II-n futó reality műsor utolsó szériájában. A Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) számszerűsítette a gyermekekre káros tartalmakat, mint például a trágárság, a dohányzás vagy az alkoholfogyasztás. Az évad kezdetéhez és a korábbi évadokhoz képest is kevesebb aggályos jelenet tűnt fel a képernyőn.

Az NMHH idén is heti rendszerességgel vizsgálta a ValóVilág powered by Big Brother műsor 22 óra utáni összefoglalóit és a BeleValóVilág powered by Big Brother című éjszakai kísérőműsort. Az előző nyolc évad tapasztalatai alapján a „VV-barométer” hat változó – a szexualitás, a szexuális kontextusban megjelenő meztelenség, a trágár kifejezések, a dohányzás és a direkt, illetve indirekt módon feltűnő alkoholfogyasztás – segítségével vizsgálta a műsort.

Csökkent a trágárság, de több az erotika az előző szériához képest

A tavaly november 4-én indult széria első hat hetében kiugróan nagyszámú trágár kifejezés hangzott el a műsor összefoglalóiban: a második héten összesen 306, a harmadikon pedig 299 – vagyis nagyjából percenként hagyták el obszcén kifejezések a villalakók száját. Az első másfél hónapban egy kivételével minden héten kétszáz fölött volt az ilyen aggályos tartalmak száma. A legkevesebb káromkodás a nyolcadik héten hangzott el, összesen 64. A széria második felében – összehasonlítva az addig leadott összefoglalókkal – észrevehető arányban, mintegy felére csökkent a trágár kifejezések előfordulása. Az előző, 2016-ban sugárzott szériához képest jelentősen, több mint ezerrel kevesebb trágárságot tartalmazott a sorozat: az összes összefoglalót tekintve 3579 helyett 2438-at. Ez azt jelenti, hogy amíg a nyolcadik szériában átlagosan nagyjából másfélpercenként, addig a legutóbbiban körülbelül kétpercenként hangzott el durva kifejezés. Két évvel ezelőtt, a nyolcadik évadban nem volt olyan adáshét, amelyben száznál kevesebbszer káromkodtak volna, rekordként – a negyedik héten – 457 esetet jegyzett fel az NMHH. Az éjszakai kísérőműsor is ijesztő kezdő adásokat produkált az új szériában, az első héten összesen 90 alkalommal hangzott el káromkodás a műsorokban, ami a második héten 149-re emelkedett, a harmadikon viszont ennek a harmadára (47 eset) csökkent. A sorozat második felében viszont a legmagasabb esetszám már csak 27 volt az éjszakai műsorban.

A szex és az erotika is kiugróan gyakran jelent meg az adások első három hetében az összefoglalókban és az éjszakai kísérőműsorokban egyaránt. Az összefoglalókban az első héten 97, a másodikban 122, a harmadikban pedig 59 alkalommal bukkant fel ilyen típusú tartalom. Az első héten volt olyan adásnap, amikor 34 alkalommal volt utalás vagy konkrét erotikus tartalom a műsorban, vagyis másfél percenként. A ValóVilág 8 összefoglalóiban is az első három hét adta a legmagasabb számokat a kategóriában, de akkor a problematikus elemek jóval ritkábban fordultak elő: 49, 34 és 46 alkalommal. A legutóbbi évadban a számok az esti és az éjszakai műsor esetében fokozatosan csökkentek az évad közepe felé haladva, majd a hetedik héttől kezdve meredeken visszaestek. Az utolsó kilenc héten az ilyen tartalmak átlagos heti megjelenése az összefoglalókban 7,1; a kísérőműsorokban 7,4 volt.

Több héten keresztül nem jelent meg a képernyőn az alkoholfogyasztás

A direkt és indirekt alkoholfogyasztás megjelenése az egész évad alatt szembetűnően alacsony volt. Az összefoglalókban az alkoholfogyasztást mutató képsorok száma az első hét kivételével nulla és tizenkét alkalom között mozgott, míg az éjszakai műsorban november 4. és január 5. között egyáltalán nem volt látható ilyen jelenet, ahogy január 26. és február 9. között sem. Ez a trend jelentős csökkenés a 2016-os számokhoz képest, akkor összesen 361 alkalommal mutattak be ilyen típusú tartalmakat az esti összefoglalókban, míg két évvel később ez a szám nagyjából az ötödére csökkent (66 eset). Mindkét szériában a nyitóhéten mutatták a legtöbb ilyen problematikus képsort: 2016-ban 56-ot – szűk ötpercenként –, míg 2018-ban mindösszesen 15-öt, vagyis nagyjából negyedóránként egyet.

Az italozásra utaló vagy azt pozitív színben feltüntető jelenetek aránya szintén elenyésző volt, az összefoglalókban nulla és húsz alkalom között, az éjszakai műsorokban nulla és négy között volt ezek száma – ez alól az összefoglaló első hete jelentett kivételt több mint negyven megjelenéssel. 2016-ban a heti 21 volt a legmagasabb esetszám, ugyanakkor minden héten bemutattak alkoholfogyasztásra utaló képsorokat: a heti átlag akkor 13,3 volt a mostani 9,1-hez képest.

Bár a nemrég véget ért sorozatban az idő előrehaladtával az aggályos tartalmak előfordulása örvendetesen csökkent, a széria elején észlelt kimagasló számuk továbbra is aggodalomra ad okot, főleg annak tükrében, hogy a ValóVilág kilencedik évadának nézettségi mutatói még mindig a 13 és 17 év közötti korosztályban a legmagasabbak.

A vizsgálat módszertana

A barométer a műsorban előforduló káros motívumokat kvantitatív módszerekkel elemzi. A statisztika a káros tartalmakat jelenetenként számolja, a trágár kifejezéseket viszont elhangzásonként, a szexualitás témakörébe a nemiségre vonatkozó szóbeli utalások is beletartoznak. Az alkoholfogyasztásnál a barométer megkülönböztet direkt és indirekt formákat: direkt alkoholfogyasztásnál – akárcsak a dohányzásnál – az analízis a tényleges magatartást számolja; indirekt esetnek az számít például, amikor a villalakók ittas élményeikről beszélnek. Az NMHH a barométerrel a tudatos médiafogyasztás fontosságát és az aggályos, káros tartalmak jogszabályokon túlnyúló, ártalmas hatását kívánja bemutatni.

 

fotó: RTL Klub

- Hirdetés -

A KATEGÓRIA TOVÁBBI CIKKEI

Kiderült, melyik a világ legnépszerűbb autója

A Toyota Corolla hosszú éveken át őrizte a világ legkelendőbb autójának címét, évről évre világszerte a legnagyobb darabszámban értékesített új autónak bizonyulva, összesített eladásban pedig egyetlen autómárka egyetlen modellje sem tud a tizenkettedik generációnál...

Az egyik leghíresebb karácsonyi dal történetét meséli el az Erste reklámfilmje

Idei karácsonyi reklámjával az Erste Csoport bemutatja a Csendes éj című karácsonyi dal születését, ami a legtöbbek számára a reményt és az összetartozást jelenti – még kétszáz évvel azután is, hogy először elhangzott. „Mindenki...

Jövőre felpöröghet az ingatlanpiac

A szektor idei, visszafogott eredményei ellenére a jövő évi kilátások már biztatóak; 2024-ben elérte a mélypontot a piac, de megkezdődött a visszarendeződés. A töretlen lendülettel fejlődő hotelpiac mellett, a ma még gyengélkedő lakóingatlan-fejlesztések prognózisai...

Ilyen autóra elég a munkáshitel

A magyar fiatalok munkába állását és anyagi stabilitását segítő, kamatmentes, szabad felhasználású munkáshitel a jogszabálytervezet szerint 4 millió forintig igényelhető. A money.hu és a Használtautó.hu szakértői közösen tekintették át, hogy az összeg milyen, akár...

A vártnál élénkebb az év végi kgfb-kampány

Az eddigi adatok alapján a vártnál aktívabban alakul az idei kgfb-kampány, melynek során az érintett több mint 400 ezer személyautónak akár 15 százaléka is lecserélheti meglévő kgfb-szerződését. Mivel a felmondási határidő, december 1-je idén...

Egyre többen mernek segítséget kérni online visszaélés esetén

Az online visszaélések – különösen az intim képpel való visszaélés, a grooming és a cyberbullying – elleni küzdelmet tűzte zászlajára a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság által működtetett Internet Hotline jogsegélyszolgálat őszi kampánya. Az...

Új tablettel erősít a Honor

December elején Magyarországra is érkezik a HONOR MagicPad2, a HONOR legújabb tabletje, ami lenyűgözően kecses kialakításával emelkedik ki. Rendkívül vékony, 5,8 mm-es vázával és mindössze 555 g-os súlyával ideális a rohanó világban. A HONOR...

Minden tizedik magyar állást keres

Nem fest túl jó képet a magyar munkavállalók elégedettségéről egy friss kutatás: alig 12% érzi úgy, hogy minden szempontból jó helyen van a munkahelyén, a kisebb városokban élők között az átlagosnál is többen elégedetlenek...

Black Friday: ekkora kedvezmény kell a sikerhez

Az idei Black Friday szezonban a fogyasztók várhatóan többet vásárolnak majd, mint tavaly, de mindenképpen felkészültebben: hiszen 38 százalékuk már használta, vagy tervezi használni a generatív mesterséges intelligenciát az akciós ajánlatok felkutatására - derül...

Még több európai kupameccs lesz a Sport TV-n

Tovább erősödik a Sport TV 2024-25-ös futballprogramja, az UEFA Bajnokok Ligája, illetve a portugál és török bajnokság mellé csatlakozik az UEFA Európa-liga és Konferencialiga. Még több nemzetközi sztárcsapat és magyar játékosok kerülnek ennek köszönhetően...
- Hirdetés -

Legolvasottabb

Csak átmeneti a megtorpanás az elektromos autók piacán

Lassulás tapasztalható idén a tisztán elektromos, hibrid és plug-in járművek (EV) iránti globális kereslet növekedésében — derül ki az EY 28 ország 19 000 fogyasztójának megkérdezésével készült nemzetközi felméréséből. Az elektromobilitás előretörése miatt a...

Kiderült, melyik a világ legnépszerűbb autója

A Toyota Corolla hosszú éveken át őrizte a világ legkelendőbb autójának címét, évről évre világszerte a legnagyobb darabszámban értékesített új autónak bizonyulva, összesített eladásban pedig egyetlen autómárka egyetlen modellje sem tud a tizenkettedik generációnál...

Az egyik leghíresebb karácsonyi dal történetét meséli el az Erste reklámfilmje

Idei karácsonyi reklámjával az Erste Csoport bemutatja a Csendes éj című karácsonyi dal születését, ami a legtöbbek számára a reményt és az összetartozást jelenti – még kétszáz évvel azután is, hogy először elhangzott. „Mindenki...

Jövőre felpöröghet az ingatlanpiac

A szektor idei, visszafogott eredményei ellenére a jövő évi kilátások már biztatóak; 2024-ben elérte a mélypontot a piac, de megkezdődött a visszarendeződés. A töretlen lendülettel fejlődő hotelpiac mellett, a ma még gyengélkedő lakóingatlan-fejlesztések prognózisai...

Ilyen autóra elég a munkáshitel

A magyar fiatalok munkába állását és anyagi stabilitását segítő, kamatmentes, szabad felhasználású munkáshitel a jogszabálytervezet szerint 4 millió forintig igényelhető. A money.hu és a Használtautó.hu szakértői közösen tekintették át, hogy az összeg milyen, akár...

Don't Miss

Új irodába költözött a Madhouse

A hirdetési felületek úttörőjeként ismert Madhouse új irodába költözött, hogy egy tágasabb, modernebb környezetben tudjon működni. A költözést a folyamatos növekedés indokolta, hiszen az eddigi iroda már szűknek bizonyult a bővülő csapat számára. Az...

Palik László: Ez a legkomolyabb formátum, amivel valaha dolgoztam

Hétfő este 21:20-kor visszatér a TV2 képernyőjén a világ egyik legismertebb gameshow-ja, a Legyen Ön is milliomos!, Palik László műsorvezetésével. A legendás televíziós ma reggel a Mokkában mesélt a forgatásokról, a formátumról és az...

Újra a Hello Agency csapatát erősíti Zsótér Anna

A Hello Agency egyik meghatározó szakembere, Zsótér Anna Ügyfélkapcsolati Igazgató pozícióban csatlakozik újra a csapathoz. Anna, aki már 10 éve erősíti a Hello Agency-t, két gyermekkel töltött otthoni időszakát követően tér vissza, miközben az...

Megalakult a VML Hungary új vezetése

Újabb mérföldkőhöz érkezett a hazai Wunderman Thompson és VMLY&R egyesüléséből idén januárban megalakult VML Hungary. Az összekapcsolt márkaélmények élvonalában működő ügynökség mára már minden munkafolyamatában egységet képvisel, közös csapattal, közös irodában. Az összeolvadási folyamat...

Tényleg rámegy a fiatalok egészsége a TikTokozásra

TikTok-videók hatására a fiatalok közel fele hajlamos diagnosztizálni magát vagy másokat nem létező, kitalált mentális betegséggel – állapította meg a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) középiskolások és egyetemisták bevonásával készített kutatása. A tanulmány...