Változtatnia kell a Szallas.hu-nak

A Gazdasági Versenyhivatal (GVH) jogsértőnek találta a Szallas.hu működési gyakorlatát, a szálláskereső ugyanis sürgető üzeneteivel pszichés nyomást gyakorolt a fogyasztókra. A versenyhatóság összetett intézkedéscsomagra kötelezte a szolgáltatást működtető vállalkozást, ami jelezte, hogy egy átfogó piackutatást végeznek, aminek tapasztalatait is felhasználják a változtatásokhoz.

A GVH vizsgálata feltárta, hogy a Szallas.hu weboldalán és mobil applikációjában megjelenő, sürgető jellegű tájékoztatások (pl. „Négyen tervezik, hogy itt foglalnak.” „Épp 38 ember nézi.” „Már csak 2 szoba maradt oldalunkon!”) jogsértőnek minősülnek. Megjelenési módjuk miatt ugyanis az üzenetek pszichés nyomásgyakorlással közvetítették a fogyasztók számára, hogy az általuk keresett szálláshelyek csak korlátozottan elérhetőek. Ez az agresszív kereskedelmi gyakorlatnak minősülő módszer megzavarja a felhasználók döntéshozatali folyamatát, így jelentősen korlátozhatja lehetőségüket a tájékozott választásra – derül ki a hatóság közleményéből.

A szállásfoglalási oldalt és applikációt működtető Szallas.hu Zrt. az eljárás során együttműködött a hivatallal, elismerte a jogsértést és felhagyott a kérdéses gyakorlattal. A GVH ezért bírság kiszabása helyett egy összetett – a jogszabályokhoz való igazodást, a piac iránymutatását és a fogyasztók tájékoztatását egyaránt szolgáló – intézkedés-csomag végrehajtására kötelezte a céget.

Ennek keretében a társaság többek között átalakítja online felületeit, valamint fogyasztói tájékoztató kampányba kezd, amely felhívja a figyelmet a pszichés nyomásgyakorlásra alkalmas magatartásokra, felismerésük fontosságára és elkerülésük lehetőségeire. A cég emellett piacfelmérést és fogyasztói kutatást folytat a témában, melynek eredményéről tájékoztatja a többi piaci szereplőt (pl. szállásadó partnereit, illetve e-kereskedelmi vállalkozásokat).

A pszichés nyomás gyakorlásával együtt járó kereskedelmi módszerek az utóbbi időben elszaporodtak, tisztességtelenségük azonban nem mindig ismerhető fel a fogyasztók számára, mivel részben a tudatalattira hatnak. A GVH – több más, jogellenes gyakorlat mellett – hasonló módszert tárt fel a Booking.com szálláskereső portál esetében is. A holland céggel szemben azonban a Szallas.hu elismerte a jogsértést és önként felhagyott a kifogásolt üzenetek alkalmazásával. A vállalkozás számára előírt hatósági kötelezettség-csomag e területen segíti a piac öntisztulását, illetve a fogyasztói tudatosság növelését, így hatékonyan szolgálhatja a káros gyakorlatok visszaszorítását.

A Szallas.hu a döntés kapcsán jelezte, hogy önként vállalják, hogy a teljes marketing és reklámkommunikációt, valamint a webes és applikációs felületük szöveges tartalmait azzal a reprezentatív piackutatással összhangban alakítják ki, amelyet a felhasználók körében készítettek. Ez a hazai online szállásfoglalási piac mellett a teljes magyarországi e-kereskedelmi piac egészére vonatkozik. A szállásfoglaló portál továbbá alapít egy ellenőrző jogi testületet, melyben versenyjogász, reklámpszichológus és fogyasztóvédő közösen döntenek a marketingkommunikációs üzeneteik elbírálásáról.