- Hirdetés -

Végre egy jó hír: stabilizálódott a hazai álláspiac

|

A koronavírus második hulláma már egyáltalán nem érte a márciusihoz hasonló sokként a hazai munkaerőpiacot. 2020 utolsó három hónapja a stabilizálódás és a jövőre való felkészülés jegyében telt, az új álláshirdetések száma csupán egy százalékkal maradt 2019 azonos időszakának szintjétől – derül ki a Profession.hu negyedik negyedéves jelentésének adataiból.

A meghirdetett állások számában 2019 év azonos időszakával összevetve a legnagyobb növekedést a mezőgazdaság (28 százalék), az építőipar (25 százalék), az egészségügy és gyógyszeripar (22 százalék), az oktatás, kutatás, tudomány (17 százalék) és a gyártás, termelés (11 százalék) kategóriákban regisztrálta az állásportál. Ezzel szemben a legnagyobb visszaesés a meghirdetett állások számában 2019 negyedik negyedévével összehasonlítva a vendéglátás és idegenforgalom (79 százalék), az üzleti támogató központok (37 százalék) az ügyfélszolgálat és vevőszolgálat (36 százalék), a cégvezetés és menedzsment (28 százalék) és a szakmunka (25 százalék) területén történt.

A márciusi fordulatot követően több szektorban is visszatért a túljelentkezés évek óta elfeledett jelensége, és ez a tendencia egész évben megmaradt. 2020 negyedik negyedévében az egy évvel korábbinál 27 százalékkal jelentkeztek többen a meghirdetett állásokra. 2019 negyedik negyedévével összevetve a legnagyobb jelentkezőszám-növekedést az oktatás, kutatás, tudomány (73 százalék), a marketing, média, pr (51 százalék), IT programozás és fejlesztés (50 százalék), a fizikai munka (47 százalék) és a szakmunka (43 százalék) területén regisztrálta a Profession.hu, míg a legnagyobb csökkenés a jelentkezések számában a vendéglátás és idegenforgalom (84 százalék), a cégvezetés és menedzsment (44 százalék) és a mezőgazdaság (25 százalék) területén volt.

A regionális adatokat áttekintve 2020 negyedik negyedévében a legtöbb új álláshirdetést Nógrád megyében adták fel: itt 43 százalékkal több hirdetésre lehetett jelentkezni, mint 2019 utolsó három hónapjában. Szintén jelentős volt a növekedés Borsod-Abaúj-Zemplén (+34 százalék) és Békés megyében (+33 százalék). A legnagyobb visszaesés Budapesten látszott: itt 24 százalékkal kevesebb új pozícióra kerestek munkaerőt, mint egy év évvel korábban. A jelentkezésszámok a legjobban Vas megyében ugrottak meg: 51 százalékkal többen jelentkeztek a meghirdetett pozíciókra, mint egy évvel korábban, de Békés megyében (43 százalékkal) és Budapesten (35 százalékkal) is többen pályáztak mint 2019-ben. A legnagyobb visszaesés Borsod-Abaúj-Zemplén megyében volt: itt 24 százalékkal kevesebb jelentkezést regisztráltak, mint 2019 harmadik negyedévében.

„2020 a változások éve volt: négy jól elkülönülő szakaszra tagolható a világjárvány hatásait tekintve. Az első negyedév stabilan, biztatóan indult, a látványos fordulatot március 11-re datáljuk: a meghirdetett pozíciók száma azonnal és jelentős mértékben esett vissza. A második negyedév teljes bizonytalanságban és útkereséssel telt. A harmadik negyedév a kárfelmérésről, az új normálhoz való igazodásról és a fokozatos, lassú növekedésről szólt. Az év utolsó három hónapja már a stabilizálódás és a jövőre való felkészülés jegyében telt” – összegzi a tavalyi évet munkaerőpiaci szempontból Tüzes Imre, a Profession.hu üzletfejlesztési igazgatója.

A cégek növekedéssel számolnak

Az év egészét tekintve, 2020-ban összesen 19 százalékkal kevesebb álláshirdetést adtak fel a cégek, mint 2019-ben. Az álláshirdetésekre jelentkezők száma ezzel szemben több mint 26 százalékkal haladta meg a megelőző év összesített adatait. Az álláskeresők létszámának növekedése a Profession.hu-ra feltöltött önéletrajzok számán is nyomon követhető: 2020-ban 23 százalékkal több új CV-t töltöttek fel a felhasználók mint 2019-ben.

Összességében kijelenthető, hogy a legtöbb szektort negatívan érintette a kialakult helyzet Magyarországon, azonban míg egyes ágazatok a járvány valódi vesztesei és elszenvedői lettek (például a vendéglátás és az idegenforgalom, ahol éves szinten 61 százalékkal esett vissza az új álláshirdetések száma), addig bizonyos területekre szinte egyáltalán nem volt hatással a változás. Ilyen volt például az ingatlanértékesítés, a mezőgazdaság, az oktatás és a mérnök munkakörök, de az IT szektor is csak minimálisan érezte meg a járvány hatásait a munkaerőfelvételben.

„Egy közelmúltbeli, a magyar vállalatok körében végzett felmérés eredményei alapján elmondható, hogy a hazai cégek többsége optimistán tekint 2021-re, mindössze 5 százalékuk prognosztizál létszámbeli csökkenést, 44 százalék növekedéssel számol. A munkaerőpiaci források növekedése komoly lehetőség a legjobb jelöltek megszerzésére, a jó eszközök és stratégia most nagy ugrást jelenthet a toborzási eredményekben” – teszi hozzá Tüzes Imre.

- Hirdetés -

A KATEGÓRIA TOVÁBBI CIKKEI

Ilyen autóra elég a munkáshitel

A magyar fiatalok munkába állását és anyagi stabilitását segítő, kamatmentes, szabad felhasználású munkáshitel a jogszabálytervezet szerint 4 millió forintig igényelhető. A money.hu és a Használtautó.hu szakértői közösen tekintették át, hogy az összeg milyen, akár...

A vártnál élénkebb az év végi kgfb-kampány

Az eddigi adatok alapján a vártnál aktívabban alakul az idei kgfb-kampány, melynek során az érintett több mint 400 ezer személyautónak akár 15 százaléka is lecserélheti meglévő kgfb-szerződését. Mivel a felmondási határidő, december 1-je idén...

Egyre többen mernek segítséget kérni online visszaélés esetén

Az online visszaélések – különösen az intim képpel való visszaélés, a grooming és a cyberbullying – elleni küzdelmet tűzte zászlajára a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság által működtetett Internet Hotline jogsegélyszolgálat őszi kampánya. Az...

Új tablettel erősít a Honor

December elején Magyarországra is érkezik a HONOR MagicPad2, a HONOR legújabb tabletje, ami lenyűgözően kecses kialakításával emelkedik ki. Rendkívül vékony, 5,8 mm-es vázával és mindössze 555 g-os súlyával ideális a rohanó világban. A HONOR...

Minden tizedik magyar állást keres

Nem fest túl jó képet a magyar munkavállalók elégedettségéről egy friss kutatás: alig 12% érzi úgy, hogy minden szempontból jó helyen van a munkahelyén, a kisebb városokban élők között az átlagosnál is többen elégedetlenek...

Black Friday: ekkora kedvezmény kell a sikerhez

Az idei Black Friday szezonban a fogyasztók várhatóan többet vásárolnak majd, mint tavaly, de mindenképpen felkészültebben: hiszen 38 százalékuk már használta, vagy tervezi használni a generatív mesterséges intelligenciát az akciós ajánlatok felkutatására - derül...

Még több európai kupameccs lesz a Sport TV-n

Tovább erősödik a Sport TV 2024-25-ös futballprogramja, az UEFA Bajnokok Ligája, illetve a portugál és török bajnokság mellé csatlakozik az UEFA Európa-liga és Konferencialiga. Még több nemzetközi sztárcsapat és magyar játékosok kerülnek ennek köszönhetően...

Átalakuló streamingvilág

A reklámmal támogatott konstrukciók bevezetése, az élő közvetítések számának növelése – többek között ezekkel a lépésekkel reagálnak a streamingpiac meghatározó szereplői az előfizetésekre épülő modellnél tapasztalt megtorpanásra. Bár itthon is egyre zsúfoltabb ez a...

Újabb díjat nyert a K&H

Díjat nyert az Euromoney pénzügyi folyóirat szervezésében megvalósuló Real Estate Awards versenyén a K&H, ismét elhódítva az ország legjobb ingatlanfinanszírozó bankja címet. A nívós brit szaklap több mint 30 éve ismeri el azokat a...

Szívmelengető reklámfilmmel kampányol a Gyermelyi

A Gyermelyi elindította legújabb, átfogó kampányát, amely az együtt töltött családi pillanatok szépségére és jelentőségére hívja fel a figyelmet. Az új szlogen, „Gyermelyi, amiben egyetértünk”, egyszerre tükrözi a márka értékeit, a minőséget és a...
- Hirdetés -

Legolvasottabb

Jövőre felpöröghet az ingatlanpiac

A szektor idei, visszafogott eredményei ellenére a jövő évi kilátások már biztatóak; 2024-ben elérte a mélypontot a piac, de megkezdődött a visszarendeződés. A töretlen lendülettel fejlődő hotelpiac mellett, a ma még gyengélkedő lakóingatlan-fejlesztések prognózisai...

Ilyen autóra elég a munkáshitel

A magyar fiatalok munkába állását és anyagi stabilitását segítő, kamatmentes, szabad felhasználású munkáshitel a jogszabálytervezet szerint 4 millió forintig igényelhető. A money.hu és a Használtautó.hu szakértői közösen tekintették át, hogy az összeg milyen, akár...

A vártnál élénkebb az év végi kgfb-kampány

Az eddigi adatok alapján a vártnál aktívabban alakul az idei kgfb-kampány, melynek során az érintett több mint 400 ezer személyautónak akár 15 százaléka is lecserélheti meglévő kgfb-szerződését. Mivel a felmondási határidő, december 1-je idén...

Egyre többen mernek segítséget kérni online visszaélés esetén

Az online visszaélések – különösen az intim képpel való visszaélés, a grooming és a cyberbullying – elleni küzdelmet tűzte zászlajára a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság által működtetett Internet Hotline jogsegélyszolgálat őszi kampánya. Az...

Új tablettel erősít a Honor

December elején Magyarországra is érkezik a HONOR MagicPad2, a HONOR legújabb tabletje, ami lenyűgözően kecses kialakításával emelkedik ki. Rendkívül vékony, 5,8 mm-es vázával és mindössze 555 g-os súlyával ideális a rohanó világban. A HONOR...

Don't Miss

Új irodába költözött a Madhouse

A hirdetési felületek úttörőjeként ismert Madhouse új irodába költözött, hogy egy tágasabb, modernebb környezetben tudjon működni. A költözést a folyamatos növekedés indokolta, hiszen az eddigi iroda már szűknek bizonyult a bővülő csapat számára. Az...

Palik László: Ez a legkomolyabb formátum, amivel valaha dolgoztam

Hétfő este 21:20-kor visszatér a TV2 képernyőjén a világ egyik legismertebb gameshow-ja, a Legyen Ön is milliomos!, Palik László műsorvezetésével. A legendás televíziós ma reggel a Mokkában mesélt a forgatásokról, a formátumról és az...

Újra a Hello Agency csapatát erősíti Zsótér Anna

A Hello Agency egyik meghatározó szakembere, Zsótér Anna Ügyfélkapcsolati Igazgató pozícióban csatlakozik újra a csapathoz. Anna, aki már 10 éve erősíti a Hello Agency-t, két gyermekkel töltött otthoni időszakát követően tér vissza, miközben az...

Megalakult a VML Hungary új vezetése

Újabb mérföldkőhöz érkezett a hazai Wunderman Thompson és VMLY&R egyesüléséből idén januárban megalakult VML Hungary. Az összekapcsolt márkaélmények élvonalában működő ügynökség mára már minden munkafolyamatában egységet képvisel, közös csapattal, közös irodában. Az összeolvadási folyamat...

Tényleg rámegy a fiatalok egészsége a TikTokozásra

TikTok-videók hatására a fiatalok közel fele hajlamos diagnosztizálni magát vagy másokat nem létező, kitalált mentális betegséggel – állapította meg a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) középiskolások és egyetemisták bevonásával készített kutatása. A tanulmány...