- Hirdetés -

Versenyképességi feltétellé vált a tokenizáció

|

A tokenek mára számos formában megjelennek mindennapi életünk során: egy zseton a kaszinóban több ezer forintnyi értéket reprezentálhat, egy repülőjegy egyedülálló élményt adhat, míg egy tulajdoni lap egy élet munkájának gyümölcsét testesíti meg. Ezeknek közös pontja, hogy egy adott értéket képviselnek mind. A blokklánc technológia forradalmasította a tokenek világát, hiszen olyan virtuális egységek előállítását tette lehetővé, melyek megmásíthatatlan adatokat tárolnak, könnyen követhetők és átláthatók, továbbá magas fokú biztonsággal párosulnak – olvasható a legújabb Fintech Sparksban, a „Kalandozás a tokenizáció világában” című kiadványban, amely a Blockchaineum, egy jelentős magyar tokenizációs szolgáltató, valamint a Peak Financial Services, a hazai fintech világ prominens szereplőjének együttműködésével jött létre.

A kiadvány az alapoktól kezdve mutatja be a tokenizáció világát, a blokklánc technológia és a rá épülő token megoldások prezentálásával, a helyettesíthető és nem helyettesíthető tokenek összevetésével. A tokenizáció előnyein és lehetőségein keresztül megismerhető, hogy mi mindent lehet elérni a technológiával: például új élmények létrehozása és a befektetések demokratizálása is lehetővé válhat. A tokenizáció az élet egyre több területén van jelen, így a technológia megismerése, lehetőségeinek kiaknázása fontos üzleti előnyt jelenthet a következő években.

Hogy mégis hol érhető tetten a tokenizáció, arra nézzünk néhány gyakorlatiasabb példát!

Újabb lökést adhat az ingatlanpiacnak a blokklánc alapú tokenizáció

Egy ingatlan eladása rengeteg időt és erőforrást emészt fel: a hirdetések feladása, a folyamatos tárgyalások, a megfelelő vásárló megtalálása, valamint az adminisztráció mind lassítja az ingatlanpiacot. Ugyan a blokklánc alapú tokenizáció sem adja majd el helyettünk az ingatlant, de serkentheti a befektetési célú ingatlanok adásvételét.

Ma már számos projekt dolgozik azon, hogy ingatlanokat – lakásokat, családi házakat, irodaházakat – tokenizáljon, és ezáltal elérhetőbb befektetéseket biztosítson. Ugyanis a tokenek képesek több részre osztani egy ingatlant: például egy négyzetméterre vagy a teljes ár 1 százalékára. Így kisebb összegekkel is elérhetővé teszik a befektetést, ezáltal serkentik a kereskedést a piacon, javítva a likviditást. Egy ingatlan token értéke az említett előnyökből adódóan magasabb, mint egy hagyományos tulajdonrész egy ingatlanban. A kereskedés egyszerűbbé tétele, valamint a csökkentett adminisztrációs és tranzakciós költségek is növelik az értéküket.

Tokenek a futballpályán

Szinte bármi tokenizálható: bár az egyik legnagyobb potenciállal bíró terület a valódi eszközökhöz köthető – az ingatlanok mellett több startup már például az autópályákban, közművekben rejlő befektetési lehetőségeken dolgozik –, az élet számos más területein is felbukkannak a tokenek. Van olyan cég, amely arra vállalkozott, hogy közelebb hozza egymáshoz a sportcsapatokat és azok szurkolóit. Ehhez úgynevezett fan tokeneket vezettek be, amiket blokklánc alapú felületen kínálnak a szurkolóknak.

Hogy mire jó mindez? A szurkolók a megvásárolt digitális tokenjük segítségével hatással lehetnek szeretett csapatuk jövőjére, amihez így még közelebb kerülhetnek. Valósabbá válhat a kötődés, hiszen adott esetben ezekhez a tokenekhez szavazati jog is társul, amellyel beleszólhatnak a klubok életében felmerülő döntésekbe. Ezek általában kis horderejű, jelképes kérdések, amivel megerősíthető a szurkolókkal ápolt kapcsolat: korábban ilyen kérdés volt, hogy milyen zene szóljon a Juventus gólörömei alatt, milyen szöveg kerüljön a PSG csapatkapitányi karszalagjára, vagy épp milyen szurkolói üzenet jelenjen meg a Barcelona öltözőjében. Eddig főleg labdarúgó klubok éltek a lehetőséggel, hogy saját tokent hozzanak létre a felületen, de a kosárlabdától kezdve, az e-sporton át a küzdősportokig több liga és csapat szavazott bizalmat ennek az újfajta kapcsolatépítésnek.

A mindennapok részévé válik a tokenizáció

A Fintech Sparks a technikai alapokon és az érdekességeken túl gyakorlati kérdésekre is választ ad. Egy hatlépéses token projekt értékelési útmutató mellett megjelenik a tőkebevonás és a szabályozás kérdésköre is, összehasonlító táblázatunk pedig bemutat hat tokenizációs blokklánc felületet is.

„A tokenekkel kapcsolatban sok a tévhit, aminek néhány negatív példa megfelelő alapjául is szolgál, ám meglátásunk szerint sokkal nagyobb arányban vannak hasznos, jövőbemutató projektek, mindemellett a vonatkozó trendeket kutatva azt látjuk, hogy egy hihetetlenül izgalmas utazásnak csupán az elején járunk. A kriptok és az NFT-k világa elképesztő erővel vonzza a tehetségesnél tehetségesebb fiatal technológiai szakembereket, üzletfejlesztőket és dizájnereket, aminek a végeredményeképpen számtalan innovációban úszó projekt jön létre nap mint nap” – írja a kiadvány vezetői összefoglalójában Suppan Márton, a Peak vezérigazgatója.

„A blockchain által kínált technológiai újítás talán nehezen megragadható, annyi azonban világos, hogy az egyik fő értéke a hatékonyság és az átláthatóság kombinációjában rejlik és ezáltal merőben új gondolkodásmódot is kíván. Teljesen új helyzetet teremt a lehetőség, hogy egymás számára teljesen ismeretlen felek, bármiféle köztes szereplő bevonása nélkül, egy megbízható és nyomon követhető szabályrendszer alkalmazásával üzleti kapcsolatba léphetnek. Mindezt úgy, hogy a közöttük lévő megállapodás bárki számára világos és követhető. Hogy mennyire új a helyzet, azt nehéz első hallásra feldolgozni. Sőt, a technológiával foglalkozó szakemberek is napról-napra szembesülnek a paradigmaváltással” – írja Czeglédi Tamás, a Blockchaineum, stratégiai igazgatója.

A kiadvány ingyenesen letölthető ezen a linken.

Együttműködés az edukáció érdekében

A kiadványt a Peak Financial Services és a Blockchaineum készítette, két vállalat, amely hosszú ideje fordít komoly figyelmet a fintech és blokklánc technológiák megismertetésére.

A Peak Financial Services Magyarország első fintech cége, amely különböző kártyatermékek mellett digitális banki struktúrákat szolgáltat pénzügyi- és nem pénzügyi intézményeknek egyaránt. Működésének eddigi 9 évében a Peak több mint 50 különböző kártyaprogramot vitt piacra, bankkártyáit pedig 88 ország állampolgárai használják. Az elmúlt években a fintech- és pénzügyi oktatás egyik fontos szereplőjévé vált.

A Blockchaineum szakértői szervezete blokklánc technológián alapuló termékek és cégek piacra lépését és nemzetközi terjeszkedését támogatja - szintén évek óta. A területen célzott edukációs munkát is végez csapatuk. Czeglédi Tamás, a Blockchaineum vezetője, az Edutus Egyetemen futó Általános blokklánc szakember képzés szakmai vezetője, ahogy a Blockchaineum szerzőinek többsége is részt vesz az Edutuson az oktatásban – így jó eséllyel a „Kalandozás a tokenizáció világában” című kiadvány egyes fejezetei is eljutnak a hallgatókhoz.

A két cég együttműködése illeszkedik a márciusban megalakult Blockchain Koalíció céljaihoz is, amelynek Czeglédi Tamás szakmai vezetője, míg Suppan Márton elnökségi tagja – a szervezetben mindketten hangsúlyosan képviselik az oktatás fontosságát.

- Hirdetés -

A KATEGÓRIA TOVÁBBI CIKKEI

Az egyik leghíresebb karácsonyi dal történetét meséli el az Erste reklámfilmje

Idei karácsonyi reklámjával az Erste Csoport bemutatja a Csendes éj című karácsonyi dal születését, ami a legtöbbek számára a reményt és az összetartozást jelenti – még kétszáz évvel azután is, hogy először elhangzott. „Mindenki...

Jövőre felpöröghet az ingatlanpiac

A szektor idei, visszafogott eredményei ellenére a jövő évi kilátások már biztatóak; 2024-ben elérte a mélypontot a piac, de megkezdődött a visszarendeződés. A töretlen lendülettel fejlődő hotelpiac mellett, a ma még gyengélkedő lakóingatlan-fejlesztések prognózisai...

Ilyen autóra elég a munkáshitel

A magyar fiatalok munkába állását és anyagi stabilitását segítő, kamatmentes, szabad felhasználású munkáshitel a jogszabálytervezet szerint 4 millió forintig igényelhető. A money.hu és a Használtautó.hu szakértői közösen tekintették át, hogy az összeg milyen, akár...

A vártnál élénkebb az év végi kgfb-kampány

Az eddigi adatok alapján a vártnál aktívabban alakul az idei kgfb-kampány, melynek során az érintett több mint 400 ezer személyautónak akár 15 százaléka is lecserélheti meglévő kgfb-szerződését. Mivel a felmondási határidő, december 1-je idén...

Egyre többen mernek segítséget kérni online visszaélés esetén

Az online visszaélések – különösen az intim képpel való visszaélés, a grooming és a cyberbullying – elleni küzdelmet tűzte zászlajára a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság által működtetett Internet Hotline jogsegélyszolgálat őszi kampánya. Az...

Új tablettel erősít a Honor

December elején Magyarországra is érkezik a HONOR MagicPad2, a HONOR legújabb tabletje, ami lenyűgözően kecses kialakításával emelkedik ki. Rendkívül vékony, 5,8 mm-es vázával és mindössze 555 g-os súlyával ideális a rohanó világban. A HONOR...

Minden tizedik magyar állást keres

Nem fest túl jó képet a magyar munkavállalók elégedettségéről egy friss kutatás: alig 12% érzi úgy, hogy minden szempontból jó helyen van a munkahelyén, a kisebb városokban élők között az átlagosnál is többen elégedetlenek...

Black Friday: ekkora kedvezmény kell a sikerhez

Az idei Black Friday szezonban a fogyasztók várhatóan többet vásárolnak majd, mint tavaly, de mindenképpen felkészültebben: hiszen 38 százalékuk már használta, vagy tervezi használni a generatív mesterséges intelligenciát az akciós ajánlatok felkutatására - derül...

Még több európai kupameccs lesz a Sport TV-n

Tovább erősödik a Sport TV 2024-25-ös futballprogramja, az UEFA Bajnokok Ligája, illetve a portugál és török bajnokság mellé csatlakozik az UEFA Európa-liga és Konferencialiga. Még több nemzetközi sztárcsapat és magyar játékosok kerülnek ennek köszönhetően...

Átalakuló streamingvilág

A reklámmal támogatott konstrukciók bevezetése, az élő közvetítések számának növelése – többek között ezekkel a lépésekkel reagálnak a streamingpiac meghatározó szereplői az előfizetésekre épülő modellnél tapasztalt megtorpanásra. Bár itthon is egyre zsúfoltabb ez a...
- Hirdetés -

Legolvasottabb

Kiderült, melyik a világ legnépszerűbb autója

A Toyota Corolla hosszú éveken át őrizte a világ legkelendőbb autójának címét, évről évre világszerte a legnagyobb darabszámban értékesített új autónak bizonyulva, összesített eladásban pedig egyetlen autómárka egyetlen modellje sem tud a tizenkettedik generációnál...

Az egyik leghíresebb karácsonyi dal történetét meséli el az Erste reklámfilmje

Idei karácsonyi reklámjával az Erste Csoport bemutatja a Csendes éj című karácsonyi dal születését, ami a legtöbbek számára a reményt és az összetartozást jelenti – még kétszáz évvel azután is, hogy először elhangzott. „Mindenki...

Jövőre felpöröghet az ingatlanpiac

A szektor idei, visszafogott eredményei ellenére a jövő évi kilátások már biztatóak; 2024-ben elérte a mélypontot a piac, de megkezdődött a visszarendeződés. A töretlen lendülettel fejlődő hotelpiac mellett, a ma még gyengélkedő lakóingatlan-fejlesztések prognózisai...

Ilyen autóra elég a munkáshitel

A magyar fiatalok munkába állását és anyagi stabilitását segítő, kamatmentes, szabad felhasználású munkáshitel a jogszabálytervezet szerint 4 millió forintig igényelhető. A money.hu és a Használtautó.hu szakértői közösen tekintették át, hogy az összeg milyen, akár...

A vártnál élénkebb az év végi kgfb-kampány

Az eddigi adatok alapján a vártnál aktívabban alakul az idei kgfb-kampány, melynek során az érintett több mint 400 ezer személyautónak akár 15 százaléka is lecserélheti meglévő kgfb-szerződését. Mivel a felmondási határidő, december 1-je idén...

Don't Miss

Új irodába költözött a Madhouse

A hirdetési felületek úttörőjeként ismert Madhouse új irodába költözött, hogy egy tágasabb, modernebb környezetben tudjon működni. A költözést a folyamatos növekedés indokolta, hiszen az eddigi iroda már szűknek bizonyult a bővülő csapat számára. Az...

Palik László: Ez a legkomolyabb formátum, amivel valaha dolgoztam

Hétfő este 21:20-kor visszatér a TV2 képernyőjén a világ egyik legismertebb gameshow-ja, a Legyen Ön is milliomos!, Palik László műsorvezetésével. A legendás televíziós ma reggel a Mokkában mesélt a forgatásokról, a formátumról és az...

Újra a Hello Agency csapatát erősíti Zsótér Anna

A Hello Agency egyik meghatározó szakembere, Zsótér Anna Ügyfélkapcsolati Igazgató pozícióban csatlakozik újra a csapathoz. Anna, aki már 10 éve erősíti a Hello Agency-t, két gyermekkel töltött otthoni időszakát követően tér vissza, miközben az...

Megalakult a VML Hungary új vezetése

Újabb mérföldkőhöz érkezett a hazai Wunderman Thompson és VMLY&R egyesüléséből idén januárban megalakult VML Hungary. Az összekapcsolt márkaélmények élvonalában működő ügynökség mára már minden munkafolyamatában egységet képvisel, közös csapattal, közös irodában. Az összeolvadási folyamat...

Tényleg rámegy a fiatalok egészsége a TikTokozásra

TikTok-videók hatására a fiatalok közel fele hajlamos diagnosztizálni magát vagy másokat nem létező, kitalált mentális betegséggel – állapította meg a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) középiskolások és egyetemisták bevonásával készített kutatása. A tanulmány...