A tavalyihoz képest is 20 százalékkal, a két évvel ezelőttinél pedig 170 százalékkal nagyobb az adathalász támadások száma az idén. A bűnözők mobiltelefonos üzenetekkel, magukat gyakran a rendőrségnek, mobilszolgáltatónak, vagy csomagküldő cégnek kiadva igyekeznek megszerezni az ügyfelek pénzét és bankkártyaadatait. Az Erste a csaló SMS-ek mellett most arra is felhívja az ügyfelek figyelmét, hogyan tarthatják biztonságban az adataikat.
Az utóbbi időben megszaporodó adathalász támadásokra és a banki adatok védelmére hívja fel a figyelmet honlapján, közösségi oldalain, George Appban és George Weben, valamint ügyfeleinek küldött külön körlevélben az Erste. A bűnözők mobiltelefonokra küldenek SMS üzeneteket, amelyek gyakran azt a látszatot keltik, mintha egy mobilszolgáltató, csomagküldő cég, a rendőrség, vagy egy streaming szolgáltató küldte volna. Az üzenetekben hűségpontok beváltására, érkező csomaggal kapcsolatos adatok egyeztetésére, bírság befizetésére, vagy előfizetési díj kiegyenlítésére szólítanak fel.
A módszer ugyan nem új, ám most a csaló SMS-ek korábban sosem látott mennyiségben érkeznek. A telefonos üzenetekben a bűnözők elhelyeznek egy linket, amely egy hamis, az adott SMS-ben szereplő cég vagy szervezet honlapjára megtévesztően hasonlító weboldalra mutat. Amennyiben valaki egy ilyen linkre kattintva az ál honlapon, az ott megadott utasításoknak eleget téve a bankkártyájával fizet, az így befizetett pénze mellett a bankkártyaadatait is átadja a bűnözőknek – hívta fel a figyelmet Kósa Anna, az Erste compliance vezetője.
Az Erste már a csalások 90 százalékát ki tudja szűrni, ám hiába minden banki védelem, ha az ügyfél maga adja meg a bankkártyaadatait a csalóknak. A banknál idén már hetente több száz bankkártyát kellett letiltani a bűnözők miatt. A különféle csalásokban érintett és ezért letiltott kártyák száma az Ersténél az idei első hét hónapban 20 százalékkal haladta meg az egy évvel korábbit, míg a 2022 azonos időszakával összevetve a növekedés mértéke eléri a 170 százalékot.
Az Erste tanácsai – Így védheted meg a pénzed!
· Sose kattints automatikusan egy SMS-ben érkező linkre, állj meg egy pillanatra és gondold végig, valóban ügyfele vagy az adott cégnek, tényleg csomagot vársz-e az adott futárcégtől!
· Ha ezekből még nem egyértelmű a csalárd szándék, a látszólagos küldő hivatalos honlapján/mobilapplikációjában biztosan tájékozódhatsz az aktuális nyereményjátékokról, pont-, vagy számlaegyenlegedről, de telefonon is felveheted velük a kapcsolatot.
· A rendőrség nem kommunikál SMS-ben az ügyfeleivel, a csomagküldő cégek pedig soha nem kérnek díjfizetésre.
· Az SMS-üzenetbe ágyazott link sokszor kis mértékben sem hasonlít az állítólagos küldő nevére.
· Mielőtt jóváhagysz egy fizetést, mindenképp ellenőrizd, hogy kinek és mennyit fizetsz! Ha valami eltérést látsz, ne engedélyezd, és jelentsd nekünk!
· Ha megtörtént a baj, és ellopták a kártyaadataidat, hívd fel a TeleBankot, akár a George Appból, és kérd a kártyád tiltását! Instant kártyát is igényelhetsz, amit azonnal használhatsz fizetésre.