- Hirdetés -

Vírusbiztos erődök lehetnek a jövő otthonai

|

Többfunkciós terek, okosfürdőszobák, multigenerációs otthonok, drónokat is fogadni képes csomagmegőrző és -fertőtlenítő helyiségek a ház bejáratánál, digitális és vírusbiztos erődök. Tényleg ilyenek lesznek a jövő otthonai? Már a világjárvány előtt is megtapasztalhattuk az otthonaink átalakulását, azonban mindez a technológia egyre jelentősebb térnyerésének volt köszönhető. A spanyolnátha időszakához hasonlóan a jelenlegi helyzet nemcsak felgyorsította az átalakulás folyamatát, de teljesen új igényeket is teremt. Ideje hát újragondolni és újratervezni otthonaink szerepét, funkcióit! Az Allianz Partners legfrissebb riportjában Ray Hammond jövőkutató veszi sorra a legfontosabb, otthonaink jövőjét befolyásoló trendeket, különös tekintettel a koronavírus hatásaira.

A pandémia nemcsak a városaink mindennapjait és működését formálta át, de az otthoni létünk számos aspektusát is újra kellett gondolnunk. A korábbihoz képest új tevékenységeknek helyet adó multifunkcionális terekre, a járványhelyzethez igazodó vírusbiztos közegre, és az otthoni munkavégzést támogató, biztonságos digitális környezet megteremtésére van szükségünk. És ezen igények közül jónéhány velünk is marad a jövőben. Nézzük, hogy a jövőkutató szerint, milyen trendek alakítják az újgenerációs otthonokat!

Távol a világ veszélyeitől: orvoslás és ápolás a nappaliban

A járvány pillanatok alatt formálta át az otthonainkat orvosi rendelővé, ahol telefonos és videokonferenciás beszélgetés keretében egyeztethetünk a háziorvosunkkal, illetve egyéb szakorvosokkal, ápolókkal. Szükség esetén az alapfokú diagnosztikai vizsgálatok elvégzése is otthonról történhet: vérnyomás- és véroxigénszint- vagy, lázmérés, hogy csak a legegyszerűbbeket említsük. Az egyre nagyobb számban megjelenő okostelefonos alkalmazások pedig a folyamatos állapotmonitorozásban és a diagnosztikában is támogatást nyújthatnak. A világjárvány azonban nemcsak az otthoni diagnosztika jelentőségére és az abban rejlő lehetőségekre hívta fel a figyelmet, hanem arra is, hogy az idős hozzátartozók gondozására, ápolására is érdemes felkészíteni a jövőbeli lakóterünket. A járvány hatására ugyanis sokan alakították át otthonaikat egyfajta házi ápolási létesítménnyé, ezáltal biztosítva a biztonságos környezetet idős szeretteik számára. „Mindez azt eredményezheti, hogy hosszú távon otthonaink számos olyan technikai eszközzel lesznek felszerelve, amelyek az idős hozzátartozók ápolását, állapotuk távolról történő megfigyelését segítik” – véli Ray Hammond.

2 in 1: iroda és edzőterem a lakásban

Immár nem kérdés, hogy a munka világa átalakul: új képességekre, új gondolkodásmódra van szükségünk, és nem utolsó sorban alkalmazkodni kell ahhoz, hogy a munkáltatók egyre nagyobb arányban támogatják az otthonról történő, távoli munkavégzést azon munkakörök esetében, ahol mindez kivitelezhető. A járvány hatására azonban számos, nem irodai munkát végző dolgozó is szembesült azzal a kényszerrel, hogy online formában biztosítsa a szolgáltatását: pszichológusok, oktatók, a legkülönbözőbb tanácsadók, coachok, utazási- és ingatlanügynökök ezrei népesítették be az online szolgáltatói piacteret. Mindez várhatóan hatással lesz a jövő lakásainak kialakítására is: egyre nagyobb hangsúlyt kaphatnak az egymástól elszeparálható terek, amelyek képesek kiszolgálni a jövő otthonainak egyre bővülő funkcióit, legyen szó irodai, iskolai, vagy éppen edzőtermi teendőinkről.

Oktatási központ

A járvány első hullámának időszakában az iskolák teljes, illetve részleges bezárásának eredményeként elkerülhetetlenné vált az otthoni oktatás bevezetése, ezáltal vált átmenetileg az otthoni környezetünk iskolai térré is. És bár az alap- és középfokú oktatás menetének járványhoz igazítása folyamatban van, Ray Hammond szerint „hosszabb távon azzal számolhatunk, hogy a felsőoktatásban résztvevő diákok a tanulmányaik részét, vagy egészét is akár online formában folytathatják. Így fel kell készülni arra, hogy a jövőben egyre több bumeráng gyerek, fiatal felnőtt költözik vissza a szülői házba a felsőoktatási tanulmányainak online végzése érdekében.” Mindezek újabb, megoldandó feladatokat jelenthetnek majd a családok számára.

Az én házam, az én digitális erődöm

SARS-detektorokkal ellátott bejáratok, az utcai ruháinkat sterilizáló helyiségek, kibervédelem. Az otthonunk a jövőben több szempontból is vírusbiztos hellyé válik. Jelenleg már folyamatban vannak azok a fejlesztések, amelyek eredményeként szükség esetén kereskedelmi forgalomban is kaphatóak lesznek olyan elektronikus szenzorok, amelyek korai stádiumban detektálják a levegőben megjelenő SARS-részecskéket. Az egyes helyiségek levegőjének esetleges szennyezettségét web-alapú érzékelők felügyelhetik, ezáltal teremtve lehetőséget arra, hogy a járvány esetleges gócpontjai azonnal beazonosíthatóvá váljanak.

Másrészt az otthonaink működéséhez kapcsolódó, azt támogató technológiai infrastruktúra – adatbiztonság, kibervédelem, hálózati megoldások – is átalakul, egyre inkább fókuszba kerülnek a biztonságos és kiszámítható működéssel kapcsolatos szempontok annak kialakítása során. A technológia-intenzívebb lakókörnyezet, valamint az egyre változatosabbá váló otthoni kockázatok pedig új biztosítási megoldások iránti igényeket erősíthetnek.

„A világjárvány hatása érezhető a biztosítási igények területén is. Új típusú kockázatok jelentek meg, illetve a megváltozott életvitelünknek köszönhetően átalakult a biztosítással lefedendő kockázatok köre: a technológiának való nagyobb kiszolgáltatottságunk, az otthoni munkavégzés, a közlekedési szokásainkban történt változások, a zöldebb energia és –működés irányába való nagyobb nyitottságunk, vagy az egészségtudatosabb életvitelünk mind hatással vannak a biztosítási piac trendjeire. A lakásokhoz- és az abban található technológiai eszközökhöz kapcsolódó biztosítások köre átalakul, hiszen a jövőben az otthonunk a korábban megszokott funkciókhoz képest irodai, iskolai, orvosi feladatok ellátására is alkalmassá válik” – véli Malicskó Gábor, az Allianz Hungária termékportfólió-menedzsmentért felelős divízióvezetője. „A járványhelyzetnek köszönhetően továbbá egy új tendencia jelent meg; nőtt azon emberek száma, akik több időt töltenek otthon, és jóval kevesebbet a munkahelyükön, vagy közlekedve. Ez megnövelheti az otthoni káresemények gyakoriságát, illetve csökkentheti a közlekedési balesetek számát. Amennyiben ez a helyzet tartós marad, a jövőben megnövekedhet az igény a felhasználás alapú biztosítási megoldásokra” – teszi hozzá Malicskó Gábor.

- Hirdetés -

A KATEGÓRIA TOVÁBBI CIKKEI

Ismét meghirdették a Magyar Innovációs Nagydíjat

A Magyar Innovációs Szövetség 33. alkalommal hirdette meg kis-, közép- és nagyvállalatok számára a Magyar Innovációs Nagydíjat, amelyre a cégek a gyakorlatban is megvalósult, 2024. évben mérhető üzleti hasznot hozó innovációs projektekkel nevezhetnek. A...

A metaverzumban növelik beruházásaikat a vállalatok

Bár az ipari metaverzum megvalósulása még nem a mindennapok gyakorlata, már most egyre több vállalat számára válik valós üzleti előnyöket biztosító technológiai platformmá – mutat rá a Siemens, az S&P Global Market Intelligence és...

Rekord karácsonyi forgalomra készül a Kifli.hu

A Kifli.hu online szupermarket 400 futárral és 300 kiszállító gépkocsival készül a karácsonyi vásárlói rohamra. A normál időszaki forgalom nagyjából dupláját hozó ünnep előtti csúcsszezonban napi 80 ezer táskát készítenek majd össze a Kifli-raktárban,...

Különleges karácsonyi vásárok

A karácsonyi vásárokról talán legtöbbünknek ugyanaz jut eszébe: fagyos esték, forralt bor, sült gesztenye, fabódék és kézműves ajándékok. Akik azonban idén a megszokottól eltérően ünnepelnék a karácsonyt, és megismerkednének különböző kultúrák különböző karácsonyi tradícióival,...

Így segítünk az ünnepek idején

Karácsonykor legtöbben beteg, hátrányos helyzetű vagy nehéz sorsú gyermekek javára terveznek adományozni – derült ki a Yettel karácsonyi szokásokat vizsgáló friss országos reprezentatív kutatásából. Sokan szeretnék tudni, pontosan mi az, amire az adományozottnak szüksége...

Nagyot nőtt a mobilfizetések száma

Tíz hónap alatt 469 milliárd forintnál többet költöttek a K&H-sok az okoseszközökkel. Ez 58 százalékkal haladja meg az egy évvel korábbit, míg 2022 azonos időszakával összevetve 180 százalékos többletről van szó. Az Apple Pay-fizetések...

Jön a Marsra magyar! karácsonyi különkiadása

December 22-én karácsonyi különkiadással jelentkezik a Magyar Telekom és a KMH Film koprodukciójában készült Marsra magyar! sorozat. A speciális epizód kiemelt nézettségű műsorsávba került az RTL-en, és az RTL+-on is elérhető lesz. A Marsra...

A digitális piac nagyágyúi trendekről és feladatokról – 1. rész

Izgalmas változásokat hozott az elmúlt egy év a hazai digitális piacon. A jelen és a jövő trendjeiről, a legfontosabb feladatokról kérdeztük a digitális piac legmeghatározóbb személyeiségeit bemutató Top 50-es listánk élmezőnyében végzett vezetőket.   Az...

Elindult a Budapest Airport munkáltatói márka kampánya

A VINCI Airports által üzemeltetett Budapest Airport hisz abban, hogy a tehetség mindenkiben megvan, de akkor csillan meg igazán, ha megtalálja a helyét. Ahhoz azonban, hogy megtaláljuk azt a munkakört, amiben valóban szárnyalhatunk, először...

Megvannak a legjobb mobilfotók

Több mint 650 ezer nevezés közül választotta ki a zsűri a legjobb műveket a HUAWEI XMAGE Awards nemzetközi mobilfotós pályázatán. Az idei nyertes alkotások között olyan képek szerepelnek, amelyek a hétköznapi élet szépségét új,...
- Hirdetés -

Legolvasottabb

Csúcsot dönt az utasbiztosítások száma

Elkezdtek újra biztosítást kötni a magyarok. A külföldre utazási kedv az idén csúcsra járatja az utasbiztosításokat, és az egészségüket, nyugdíjukat is jóval többen igyekeznek bebiztosítani. Ráadásul megtörtént az is, amire másfél évtizede nem volt...

Ismét meghirdették a Magyar Innovációs Nagydíjat

A Magyar Innovációs Szövetség 33. alkalommal hirdette meg kis-, közép- és nagyvállalatok számára a Magyar Innovációs Nagydíjat, amelyre a cégek a gyakorlatban is megvalósult, 2024. évben mérhető üzleti hasznot hozó innovációs projektekkel nevezhetnek. A...

A metaverzumban növelik beruházásaikat a vállalatok

Bár az ipari metaverzum megvalósulása még nem a mindennapok gyakorlata, már most egyre több vállalat számára válik valós üzleti előnyöket biztosító technológiai platformmá – mutat rá a Siemens, az S&P Global Market Intelligence és...

Rekord karácsonyi forgalomra készül a Kifli.hu

A Kifli.hu online szupermarket 400 futárral és 300 kiszállító gépkocsival készül a karácsonyi vásárlói rohamra. A normál időszaki forgalom nagyjából dupláját hozó ünnep előtti csúcsszezonban napi 80 ezer táskát készítenek majd össze a Kifli-raktárban,...

Különleges karácsonyi vásárok

A karácsonyi vásárokról talán legtöbbünknek ugyanaz jut eszébe: fagyos esték, forralt bor, sült gesztenye, fabódék és kézműves ajándékok. Akik azonban idén a megszokottól eltérően ünnepelnék a karácsonyt, és megismerkednének különböző kultúrák különböző karácsonyi tradícióival,...

Don't Miss

Nemzetközi ügynökségi hálózat tagja lett a Positive Adamsky

A Positive Adamsky csatlakozott a MISSION HUBS független nemzetközi ügynökségi hálózathoz. Ez az együttműködés a cégcsoport régóta tervezett külpiaci stratégiájának kiemelt lépése, amely a nemzetközi jelenlét erősítését és a globális partnerkapcsolatok bővítését célozza.A londoni...

Fontos európai díjat nyert a magyar HR vezető

Komáromi Zsófiának, a Publicis Groupe Hungary Chief Talent Officerének és a Publicis Groupe CEE Talent Transformation Partnerének ítélték oda a 2024-es HR Diversity Champion of the Year kategóriadíját a European Diversity Awards-on. Az egyik...

Lengyel vezető a dentsu új régiójánál

A dentsu globális kreatív-, marketing- és médiaügynökségi hálózatának EMEA régiós vezetése bejelentette a DACH (Németország, Ausztria, Svájc) és a CEE (Közép-Kelet-Európa) piaci területek összevonását egy új, egységes Közép-Európa régió formájában. Az új Közép-Európa klaszter...

Logó és arculattervezést segítő könyvet adott ki a [brandguide]

Megjelent a legújabb logó- és arculattervezés témájú szakkönyv a kiadásában. Egy szokatlan és egyedi formátumban: feltett kérdésekkel segíti a könyv a logó- és arculattervezés folyamatát. A könyv nem csak szorosan szakmabeliekhez szól, hanem...

A hazai kortárs művészet előtt tiszteleg az ACG

Idén ünnepli 20. születésnapját a hazai kreatív szektor megkerülhetetlen szereplője, az ACG. Az évforduló apropóján az ügynökség egy egyedülálló kiadványban, az ACG TWENTY Bookazine-ban tiszteleg azon hazai kortárs alkotók előtt, akik munkásságából az elmúlt...