A PR-ügynökségeknek nem ment rosszul tavaly, sőt, úgy tűnik, mintha az egész szakma szárnyalt volna. Csakhogy vannak kedvezőtlen trendek, így visszafogott az optimizmus. Márpedig a kommunikáció sokszor előbb szimatolja meg a dolgokat.
HÍVES BEÁTA, Next9 Communications, alapító ügyvezető
Beérett
Nagyon sikeres évet zártunk 2022-ben, de ez nem csak ránk volt jellemző, úgy tapasztaltuk, hogy az egész szakma szárnyalt tavaly. A siker részben annak köszönhető, hogy az elmúlt öt évben beérett az üzletpolitikánk: az volt a célunk, hogy kiegyensúlyozott ügyfélportfóliót építsünk, ahol a stabil nagy- és kisvállalatok, illetve a startupcégek egyaránt jelen vannak, ugyanakkor van lehetőségünk elvállalni értékteremtő, akár néhány pro bono projektet is. Másrészt nagyon jól teljesített a médiavásárlási, a social media és a filmgyártási üzletágunk is.
2024
A jövőre nézve már nem vagyunk ennyire optimisták, úgy gondoljuk, hogy a gazdasági válság 2023 második felétől mutatja majd meg igazán a hatásait. Hasonló helyzetre számítunk, mint ami 2020-ban volt: a vállalatok visszaveszik a kommunikációs költéseiket, csökkennek például a rendezvényekre és a marketingre fordított büdzsék, viszont a PR – különösen a belső kommunikáció, az employer branding és több esetben a kriziskommunikáció – szerepe felértékelődik. A közösségi média területén pedig egyértelműen a TikTok és Linkedin az a csatorna, amelyre egyre nagyobb figyelmet kell fordítani.
RÓMAI RÓBERT, Uniomedia Csoport, CEO
Ilyen év volt
A tavalyi olyan év volt, amilyet vártunk, ami a stabil ügyfélkapcsolatokat és a tovább növekvő árbevételt illeti. Szakmailag egyértelműen sikeres esztendőt zártunk, pénzügyileg kevésbé. A nyereségünket felemésztették az infláció miatt elkerülhetetlen béremelések és a beruházásaink, amiket nem akartunk félbehagyni. Emellett a romló eredményesség is várható volt. A szerződéses díjak nem rugalmasak, képtelenek lépést tartani a megugró költségekkel. Voltak ügyfelek, amelyek tudomásul vették, hogy a költségeink nőnek, és igyekeztek ezt legalább részben kompenzálni. Eközben viszont a tendereken is visszaköszönt az az elvárás, hogy az évekkel ezelőtti árszinteket tartsuk, mert erre tervezték a büdzsét.
Fontosabb a csapat szenioritása
Az első fél év számunkra nem hozott változást, ami ebben a gazdasági környezetben jó hír. Az utóbbin képtelenek vagyunk változtatni, amin tudunk, az a saját teljesítményünk. Nem voltunk soha a legprofitábilisabb ügynökség, mert fontosabb volt számunkra a csapat szenioritása, képességei. Ez nem változott. Egy romló piaci környezetben senkinek nincs pénze olyan szolgáltatásokra, amelyeknek nincs érdemi hatása az üzletre.
Folyamatos átalakulás
Tizenhat éve, amióta az Uniomedia létezik, folyamatos átalakulásban vagyunk. A változás üteme nem lassul, sőt. A médiafogyasztás drasztikus átalakulása, az MI lehetőség is az ügynökségeknek, rajtunk múlik, hogy ezt ki tudjuk-e használni.
MAMUSITS PÉTER, Lounge Communication, ügyvezető igazgató
Eredményes a több munka
A tavalyi évünk a megelőző esztendőhöz hasonlóan alakult, de érezhetően több munkával kellett megszolgálnunk a korábbi eredményeket. Mindazonáltal meg tudtuk őrizni az Apex PR Toplistán elért második helyezésünket, illetve a korábban megkezdett fejlesztéseink is szépen haladtak.
Felfokozott tempóban
Az idei év lassabban indult a szokásosnál, a nyár elejére azonban már felfokozott tempóban dolgozunk, ráadásul egyre több pályázatra és tenderre kapunk meghívást. Az ügyfeleink is magas fordulatszámon pörögnek, az év második felére így még több kampánnyal számolunk.
Izgalmas feladatok
A kommunikációs szakma folyamatos megújulása ébren tart minket, a kivételesen sokszínű ügyfélkörünk jó néhány izgalmas feladatot hoz az idén is.
Az összeállítás teljes terjedelmében a Marketing&Media legfrissebb számában olvasható, ami elérhető a Digitalstandon is, ide kattintva.