- Hirdetés -

Vonzóbbak lettek a vidéki ingatlanok

|

- Hirdetés -

A budapesti családosok vagy családot tervezők főleg az agglomerációban, a vidéki városok lakói pedig jellemzően a környező kisebb településeken kerestek maguknak új otthont 2020 első kilenc hónapjában. Az OTP Ingatlanpont értékesítőinek összegzéséből az is kiderül, hogy a koronavírus-járvány és a tavaszi karantén felgyorsította az elvándorlást.

A városi lakások iránti kereslet visszaesett, mert az érdeklődők egy kisebb lakás áráért már egy viszonylag jó műszaki állapotú családi házat is tudnak venni a környéken– ez volt a legjellemzőbb válasz, amit az OTP Ingatlanpont országos hálózatának 54 tagja adott a körükben végzett, a családos és családot tervező ügyfelek ingatlanvásárlási szokásait vizsgáló, nem reprezentatív kérdőíves felmérésben. Legyen szó Budapestről vagy az ország bármelyik nagyvárosáról.

Budapesti és agglomerációs helyzetkép a családi házak piacán

A felmérés adatai alapján a családosok Budapesten (ahol a 2020 első félévében eladott lakóingatlanok összesített átlagára a NAV tranzakciós adatai szerint a 670 ezer forintot közelítette, míg az átlagos ingatlanméret 50 négyzetméter volt) elsősorban a XVIII-XIX. kerületben, valamint Dél-Pesten keresték a legtöbb egyszintes, újépítésű családi házat. Az ezekben a körzetekben értékesített új házak átlagos ára 40 és 50 millió forint, átlagos mérete pedig 60-80 négyzetméter között volt. Ez gyakorlatilag megegyezik a délkeleti agglomerációs övezethez tartozó Vecsésen, Üllőn és Gyálon rögzített adatokkal. Ennél a háztípusnál a vásárlók harmada vett igénybe lakáshitelt.

„Az árak mozgása követi az emberek mozgását a fővárosi agglomerációban. Miközben Budapesten már valamelyest lassul a drágulás, az elmúlt időszakban mindössze egyetlen közeli városban, Visegrádon regisztráltak enyhe, az alacsony tranzakciószám miatt hibahatáron belüli árcsökkenést, miközben 14 agglomerációs városban a 25 százalékot is meghaladta az áremelkedés mértéke 2018 és 2019 között” – mondja Valkó Dávid, az OTP Ingatlanpont vezető elemzője.

Használt, egyszintes házak iránt Budakalászon, Szentendrén, Pomázon és Ürömön 40-50 millió forintos átlagárral és 60-80 négyzetméter közötti méret után volt nagy az érdeklődés. A hitelfelvételt igénylők aránya ebben a szegmensben már magasabb, 40 százalékos volt.

Többszintes, 50-60 négyzetméteres használt családi, valamint iker- és sorházat 30-40 millió forintért a legtöbb családos vásárló a XVII. kerületben, Gyálon, valamint Szentendrén keresett. Egy árkategóriával feljebb, 40 és 50 millió forint között Szentendrén, Leányfalun, Tahitótfaluban, valamint a Szentendrei-szigeten a 100-120 négyzetméteres limiten belül kerestek, míg Budakalászon, Ürömön és Pomázon a 60-80 négyzetméteres házak a népszerűek. Az idei adatok alapján a legolcsóbban a dél-pesti körzetben és a hozzá kapcsolódó agglomerációban lehet vásárolni, ahol 25-30 millióért keresik a 80-100 négyzetméteres ingatlanokat ebben a típusban. Lakáshitelt a családok 43 százaléka igényelt ennél a háztípusnál.

Vidékről még jobban vidékre

A családos és a családalapításra készülő vásárlók körében vidéken is érvényesül a Budapesten tapasztalt tendencia: a városokból a környező kisebb településekre tolódott át a forgalom. Szegedet a kétarcúság jellemzi. Az OTP Ingatlanpont felmérése szerint a fiatalabb ügyfelek a városi panelt szívesen cserélik falusi „Kádár-kockára”, kertes házra, elsősorban a gyerekek jobb életkörülményei miatt. Az idősebb, saját házban élő generáció tagjainak viszont egyre nagyobb teher a kertgondozás, ezért ők inkább a kisebb méretű városi lakásokat, garzonokat keresik. A legnépszerűbbek a város 20 kilométeres körzetében fekvő települések, ahol a családosok, illetve családot tervezők jellemzően 16-20 millió forintért keresnek 100-120 négyzetméter közötti házakat. Szegeden pedig az idei évben eladott lakóingatlanok átlagárához (347 ezer Ft/nm) és méretéhez (56 nm) viszonyítva a családosok valamivel nagyobb és olcsóbb – 60-80 négyzetméter, 16-20 millió forint értékű –használt lakások iránt érdeklődnek. A helyi ingatlanpiac sajátossága, hogy az eladásra kínált ingatlanok között viszonylag sok a falusi turizmus céljaira alkalmas, apartmanhotellé alakítható épület, de ezek a magas (40 és 150 millió forint közötti) ár miatt nehezen kelnek el. Zalaegerszegen főleg a 20-25 millió forintos árkategóriában keresik a családok a 80-100 négyzetméteres használt házakat.

Pécsett a kertvárosi övezetekben épült használt, egyszintes, 60-100 négyzetméteres családi házak a legnépszerűbbek, az árak 10-25 millió forint között mozognak. A használt lakások megtorpanó piacán a 15-20 millió forintos sávban található – az első félévben eladott ingatlanok nagyságához hasonlóan – 50-60 négyzetméteres ingatlanok a leginkább keresettek a családosok körében. A Pécs környékén található kisebb települések, Kozármisleny, Pogány, Hosszúhetény, Egerág, Újpetre, Pécsudvard forgalmát az OTP Ingatlanpont értékesítőinek tapasztalata alapján a falusi CSOK pörgeti. A 100-120 négyzetméteres családi házak 20-25 millió forintért, a használt, 80-100 négyzetméteres lakások 10-15 millió forintért cserélnek gazdát.

Békéscsabán jellemzően két árkategóriában, az olcsóbb 10 és 15, illetve a városi átlagárat követő 25-30 millió forintos sávban keresik a 100-120 négyzetméteres használt családi házakat. A debreceni agglomerációban, ahol az átlag négyzetméterár a megyeszékhelyek között a legmagasabb, inkább a környező településeken, Hajdúböszörményben, Vámospércsen és Hajdúnánáson élénkült a kereslet, elsősorban a 10-25 millió forintért elérhető, 50-80 négyzetméteres használt ingatlanokat viszik a vásárlók. Kecskemétről, ahol az átlagos négyzetméterár meghaladja a 400 ezer forintot szinte özönlenek a családosok a tanyákra vagy a periférián lévő nagy kertes házakba, sokan önellátásra berendezkedve. Az OTP Ingatlanpont helyi értékesítői arról számoltak be, hogy többen önerő nélkül vagy nagyon minimális önerővel próbálnak vásárolni, ezért a hitelfelvételi szigorítások alaposan megrostálják a vevőket. A városban és környékén a 60-80 négyzetméteres, 15-30 millió forintos házakra van komoly kereslet, a használt lakásoknál a 10-15 millió forintos sávban található 60-80 négyzetméteres ingatlanok a legnépszerűbbek. Miskolc környékén idén Martintelep és Szirma volt a legkedveltebb családos vásárlói célpont, ahol jellemzően 15-20 millió forintért kerestek 80-100 négyzetméteres lakóingatlanokat. Salgótarjánban, Gyöngyösön és Pápán egységesen azt tapasztalták az OTP Ingatlanpont értékesítői, hogy főleg a falusi CSOK mozgatja a környék kisebb településeinek piacát.

- Hirdetés -

A KATEGÓRIA TOVÁBBI CIKKEI

Különleges közvetítésre készül a Sport TV

A Sport TV története során először számol be egyszerre több platformon is élőben egy kiemelt eseményről. Az olasz bajnokság aranyérméről döntő két találkozóról a Sport2-n körkapcsolás keretében számol be, míg az AMC Mikro nevű,...

Kitalálod, milyen ízű az új Fanta?

A Fanta elhozta az év feladványát és játékos nyomkeresésre hívja a fogyasztóit. A sokakat izgató kérdés: milyen titkos ízt rejt az új #WhatTheFanta üdítőital palackja? A boltok polcain májustól elérhető a rejtélyes rózsaszín üdítőital,...

Újabb segítség a vállalkozásoknak – okosmobilból POS-terminál

Kiugróan sikeres évet zárt az OTP Bank fintech leányvállalata, az OTP Mobil, amely széles körben kínál készpénzmentes fizetési és a mindennapi ügyintézést megkönnyítő szolgáltatásokat. A Simple megoldások „legfiatalabb tagja”, a SimpleBusiness alkalmazás a 2020-as...

Egyre népszerűbbek az egészségügyi témájú mobilappok

Míg az idősebb korosztály az e-receptek és az okos vérnyomásmérőhöz hasonló, újszerű orvostechnikai eszközök iránt érdeklődik, a fiatalabb generáció inkább tünetek ellenőrzésére és diagnózis felállítására használja az internetet – derül ki a GWI a...

Nagyon pörög a hazai használtautó-piac

Áprilisban is magas forgalom jellemezte a hazai használtautó-piacot: a DataHouse frissen közzétett előzetes adatai szerint az elmúlt hónapban 69 113 személygépkocsi cserélt gazdát, ami 7,2 százalékkal haladja meg a tavalyi hasonló időszak volumenét. Egyre...

Hamarosan nálunk is kapható lesz a díjnyertes okosmobil

A HONOR Magic4 sorozat ismét felkerült a DxOMark toplistájára: ezúttal a HONOR legújabb csúcskategóriás okostelefonja, a HONOR Magic4 Pro érdemelte ki a DxOMark Gold Camera minősítését.A Magic4 sorozat Ultimate tagja korábban már megszerezte az...

Egyre több magyar venne elektromos autót

A kedvezőbb fenntartási költségek és az alacsonyabb károsanyag-kibocsátás miatt minden harmadik magyar járművezető mérlegeli, hogy a jövőben alternatív hajtású kocsit vásároljon – derül ki az EY reprezentatív kutatásából. Az elektromos kocsiknál az akkumulátorhibától, a...

Újabb részletek a Disney+ reklámos terveiről

Azt már korábban bejelentette a Disney, hogy hirdetésekkel támogatott verziója is lesz a Disney+ streamingszolgáltatásnak, ami az Egyesült Államokban az év végén, a többi piacon pedig 2023-ban lesz elérhető. Úgy tűnik, hogy visszafogott reklámmennyiséggel...

Új hirdetési lehetőség a kkv-knak

A tudatos kis- és középvállalatok most már a podcast hallgatók egyre növekvő táborát is elérhetik könnyen, akár médiavásárlási tapasztalat nélkül a DisplayNOW hirdetési webshop segítségével. A podcast egyre hasznosabb hirdetési eszköznek számít, az IAB...

Ultramodern raktárat nyitott az Euronics

Az Euronics, a kizárólag magyar tulajdonban lévő műszaki áruházlánc a mai napon nyitotta meg új, 28 000 m2-es raktárát Üllőn. A vállalat 1,6 milliárd forintos beruházással Magyarország egyik legmodernebb, okos, robotizált raktárbázisát hozta létre,...
- Hirdetés -
- Hirdetés -

Legolvasottabb

Művészi kampány a BMW-től

Az új BMW i7 bevezető kampányát napjaink egyik leginnovatívabb és legmeghatározóbb divatfényképésze alkotta meg. Az egyedülálló fotó- és videókoncepció a feje tetejére állítja a megszokott perspektívákat. A tisztán elektromos meghajtású BMW i7 világpremierjével megkezdődik...

Különleges közvetítésre készül a Sport TV

A Sport TV története során először számol be egyszerre több platformon is élőben egy kiemelt eseményről. Az olasz bajnokság aranyérméről döntő két találkozóról a Sport2-n körkapcsolás keretében számol be, míg az AMC Mikro nevű,...

Kitalálod, milyen ízű az új Fanta?

A Fanta elhozta az év feladványát és játékos nyomkeresésre hívja a fogyasztóit. A sokakat izgató kérdés: milyen titkos ízt rejt az új #WhatTheFanta üdítőital palackja? A boltok polcain májustól elérhető a rejtélyes rózsaszín üdítőital,...

Újabb segítség a vállalkozásoknak – okosmobilból POS-terminál

Kiugróan sikeres évet zárt az OTP Bank fintech leányvállalata, az OTP Mobil, amely széles körben kínál készpénzmentes fizetési és a mindennapi ügyintézést megkönnyítő szolgáltatásokat. A Simple megoldások „legfiatalabb tagja”, a SimpleBusiness alkalmazás a 2020-as...

Egyre népszerűbbek az egészségügyi témájú mobilappok

Míg az idősebb korosztály az e-receptek és az okos vérnyomásmérőhöz hasonló, újszerű orvostechnikai eszközök iránt érdeklődik, a fiatalabb generáció inkább tünetek ellenőrzésére és diagnózis felállítására használja az internetet – derül ki a GWI a...
- Hirdetés -

Don't Miss

Várkonyi Balázs TOP25

Közös platformon

Várkonyi Balázs, eMAG-Extreme Digital, ügyvezető igazgató - Április közepén jelentették be, hogy összevonják a platformjaikat, és a jövőben az eMAG platformját használja a cég, az Extreme Digital vásárlóinak is erre kell váltaniuk. Miért volt szükség...

Hiszünk a versenyben

Takács Csaba, Alza.hu, ügyvezető igazgató - Mi jelentette a legnagyobb kihívást tavaly az Alza számára a magyar piacon? - A fő kihívást a fogyasztói kereslet váratlan és kiszámíthatatlan változásai jelentették, mindkét irányban: felfelé és lefelé is...

Mindent bevetünk

Ötszáz gép, húszezer munkatárs, ekkora lesz 2030-ra a Wizz Air. Radó András, a légitársaság senior cabin crew recrutiment managere beszélt többek között arról, hogyan toboroznak, illetve milyen nyárra számítanak.   - Nagyon komoly bővülés előtt áll...

A valódi értékek, valódi üzenetek építik igazán a márkát

Mottl-Molnár Orsolya, HEINEKEN Hungária, marketing- és kereskedelmi marketingigazgató   - Februártól irányítod a Heineken Hungária marketing és kereskedelmi marketing részlegét, közben az élet ismét furcsán alakult körülöttünk. Mennyire nehezíti meg, késztet változtatásra a szomszédos háborús helyzet? -...

A napi pénzügyeket régóta mobilról intézem

Yalcinkaya Veronika, a Raiffeisen Bank marketingigazgatója   - Februárban indult el az új sárga ajtós kampányotok, milyenek az eddigi visszajelzések, hogyan fogadta a piac, a fogyasztók? - Nagyon hittünk ebben a kampányban, és jól tettük. Az eddig...
- Hirdetés -

SzuperZöld

Újabb hazai sztárok álltak ki a természetvédelemért

A természet megóvása, bolygónk védelme ma már olyan alapvetésnek számít, ami mellett az ismert emberek és a kreatív szakma legnagyobbjai világszerte és hazánkban is egyre gyakrabban kiállnak. Ki egy civil szervezetet támogat, ki a...

A Ford is csak elektromos hajtású autókat értékesítene

27 vállalattal együtt a Ford Európa is aláírta azt az Európai Unióhoz címzett petíciót, aminek lényege, hogy 2035-től Európában minden új személyautó és haszonjármű nulla károsanyag-kibocsátású legyen, és amelyben kötelező jellegű célkitűzéseket kérnek a...

Újabb Auchan áruházakban lehet majd használt ruhát venni

Éppen két hónapja vágott bele az Auchan Magyarország a jó minőségű, átválogatott, fertőtlenített használt ruhák forgalmazásába, ami olyan népszerű lett, hogy az eddigi hét áruház mellé ma újabb hat csatlakozik. Ezentúl Budakalászon, Óbudán, Fóton,...

DATA

Labdarúgó Eb M4 Sport nézettség

Virágzik a sportturizmus, nagyot nőhet a szurkolók száma

Az Európa-szerte eltérő Covid-19 korlátozások ellenére is 60 százalékkal nőhet idén az új és visszatérő szurkolók száma a sporteseményeken az előző évhez képest. A Mastercard Sportgazdasági Indexe szerint egyre többen költenek olyan sportokra, melyeket...

Kisebbségben vannak a környezettudatos cégek

Bár jobban figyelnek a fenntarthatóságra a magyar nagyvállalatok, még mindig masszív kisebbségben vannak a környezettudatos cégek – többek között ez derül ki a K&H Bank felméréséből. A múlt év utolsó negyedében megkérdezett cégek majdnem...

Rekordmennyiségű reklám jelent meg tavaly a tévécsatornákon

2021-ben a teljes népesség naponta átlagosan 4 óra 54 percet töltött a tévékészülékek előtt, amely mindössze 1 perccel volt kevesebb, mint az egy évvel korábbi tévénézési idő – derül ki a Nielsen Közönségmérés adataiból....