- Hirdetés -

Zero waste kiállítás nyílt egy kompon

|

- Hirdetés -

Az idén 10 éves Tiszai PET Kupa a környezetvédelem, a víziturizmus, a zero waste és a kulturális élmények ötvözésével létrehozta a FLEX-Sárazsadány nevű folyami lebegő kiállítást. 2022. november 3-án Sárazsadány lakói búcsút intettek a település régi kompjának. A forgalomból kivont hajótest az Európai Unió és a magyar kormány támogatásával megvalósuló Interreg Tid(y)Up projekt keretében újjászületik: kiállítás és szemléletformáló központ létesül rajta.

A Lebegő Kiállítás (angolul: Floating Exhibition - FLEX) célja, hogy felhívja a közvélemény figyelmét az élővizek, különösen a Duna és a Tisza szennyezésére, és tudományosan megalapozott eredményeket és módszereket kínáljon a probléma kezelésére. A kiállítás közelebb hozza az emberekhez a folyót, és arra tesz kísérletet, hogy megváltoztassa a látogatók kapcsolatát az egyszer használatos műanyagokkal. A zero waste jegyében teljes egészében újrafelhasznált és újrahasznosítható anyagokból készült Lebegő Kiállítás színes kínálata kicsik és nagyok számára egyaránt tartogat izgalmakat. A látogatók megismerhetik a Tid(y)Up projekt eredményeit, a Tiszai és Bodrogi PET Kupa történetét, valamint lehetőségük nyílik interaktív, játékos szemléletformálás és oktatás keretében megismerni a folyókat érő kihívásokat és az ezekre adható lokális válaszokat. Nem utolsósorban pedig mindennek a világ legnagyobb petkalóz hajója ad otthont.

A komp újjászületése

A FLEX-Sárazsadány nevét a nyugalmazott sárazsadányi kompról kapta, amely egykor embereket, jószágot, mezőgazdasági gépeket szállított. Évekkel ezelőtt kivonták a forgalomból, a karbantartás leállt és a korrózió elkezdett dolgozni a hajótesten. Már közel állt ahhoz, hogy fémhulladékként végezze, amikor a BAMLI MŰVEK – egy fémmunkálatokkal, többek között kompok építésével, karbantartásával foglalkozó családi vállalkozás – úgy döntött, ad egy második esélyt a hajónak. Kicserélték a korrodált lemezeket és helyrehozták a hajótestet. A helybéliek megörültek, hogy szeretett kompjuk visszatér a munkába. Sárazsadány azonban nem állította üzembe a kompot, mert az üzemeltetés költségei meghaladták volna annak hasznait. Ekkor lépett színre a PET Kupa és a Tid(y)Up projekt. A petkalózok megvásárolták a rekonstruált hajót, hogy aztán innen indulva vigye el a folyó üzenetét 6 másik országba. A helyiek áldásukat adták a tervre, a hajó pedig - tisztelegve a település előtt - felvette a FLEX-Sárazsadány nevet.

A kiállítás a felújított komp fedélzetén, használt tengeri szállító konténerekben kerül bemutatásra. A FLEX konténerei közúton eljutottak már Szlovákiába, Romániába és Bulgáriába. Sok újrahasznosított anyag mellett a nemzetközi körutazások minden tapasztalata beépült a kiállításba.

Egy körforgásos kiállítás

A FLEX-Sárazsadány szinte minden eleme az újrahasználat és az újrahasznosítás jegyében jött létre, hogy ne csak zero waste-re buzdítson, hanem példát is mutasson! A kiállítás alapját adó használt komp és a tengeri konténerek alkotta térben több tonna folyami és szelektív hulladékból készült el a kiállítás. Az orr és tat burkolatának nyersanyaga folyami műanyag, az asztal és regisztrációs pult uszadékfából készült, a felső fedélzet burkolata lakossági szelektív gyűjtésből származik. Az ablakok, ajtók, szigetelőelemek kivétel nélkül egyedi felajánlásokból, lakásfelújításokból, építkezésekből származnak. A sokféle nyersanyagot a lelkes petkalózok - szakértő partnereik és támogatóik segítségével - építették be a kiállításba.

A FLEX-Sárazsadányon a kiállítás mellett egy Műanyag Műhely (Mümü) és egy vetítőterem is helyet kap: ezeken az elgondolkodtató és a gyakorlatban is kipróbálható elemeken keresztül a gyerekek, tanárok és szülők interaktív módon ismerkedhetnek meg a PET Kupa történetével, a folyótisztítások eredményeivel, a folyók ökológiai szerepével, a folyami műanyag szennyezéssel és a megoldási lehetőségekkel. Mindezt olyan kiállítási tárgyak segítségével, amelyek önmagukban is folyóbarát üzenetet hordoznak. A már ismert folyami műanyagból készülteken (deszkák, vonalzók, tollak, ékszerek, használati tárgyak) túl uszadékfából (étkészlet), tiszai agyagból (tea és kávé készlet), valamint újrahasznosított üvegből létrehozott tárgyakat tekinthetnek meg az érdeklődők. A kiállítás ezzel a helyi értékeket, a víziturizmust, a helyi kézműves termékeket és a tartós használatra tervezett műanyag használati tárgyakban rejlő lehetőségeket fogja népszerűsíteni. A Lebegő Kiállítás első útja a Bodrogról a Közép-Tiszára, Kiskörére vezet.

Miért jelent mérföldkövet a Lebegő Kiállítás?

A fejlett hulladékgazdálkodási technológiák és a tagországok elkötelezettsége ellenére az Európai Unió területén egyre komolyabb problémát jelent a környezetbe kerülő műanyag. Ebből a szempontból kiemelt figyelmet érdemel a természetes vizek állapota, az élővizeket fenyegető műanyag szennyezés. Kutatások igazolják, hogy az óceáni műanyag nagy része a folyókon keresztül éri el az óceánokat. Habár a probléma világméreteket öltött, mégsem létezik általánosan elfogadott, egységes módszer a folyók műanyag-szennyezettségének felmérésére. Különösen nagy probléma ez a Duna vízgyűjtő területén, ahol összehangolt beavatkozásokra, szemléletformálásra és megelőzésre van szükség.

Az Interreg Duna Transznacionális Tid(y)Up Program keretében az elmúlt két évben a Tiszai PET Kupa a Tisza és a Duna mentén, 6 ország bevonásával, 10 partnerrel és további 11 társult partnerrel valósított meg határon átnyúló együttműködést a folyóvizek állapotának javítása érdekében. A projekt tudományos szakértők segítségével olyan egységes monitorozási protokoll kidolgozását valósította meg, amellyel hatékonyan és pontosan lehet felmérni a folyóvizek makro- és mikroplasztik szennyezettségét. Az eddigi kutatási módszerek és jó gyakorlatok felhasználásával a program ezen kívül konkrét folyótisztító beavatkozásokat is megvalósított a Duna vízgyűjtő területén, kiemelt hangsúlyt fektetve a szemléletformálásra és ismeretterjesztésre, amelynek részeként a FLEX-Sárazsadány Lebegő Kiállítás is debütált.

A FLEX-Sárazsadány az Európai Unió és a magyar kormány támogatásával megvalósuló Interreg Tid(y)Up projekt keretében épült. A megvalósításban főszerepet játszott a BAMLI MŰVEK és a STORQUE. A kiállítást a Tiszai PET Kupát működtető Természetfilm.hu Egyesület, valaint a Környezetvédelmi Gyártók és Szolgáltatók Szövetsége fejlesztette ki. A zero waste kialakításhoz több tucat magánszemély járult hozzá építési-bontási maradékok felajánlásával. Ezekből készültek a burkolati elemek, ablakok, a kiállítás bútorzata. Hálásak a szervezők a sárazsadányiak önzetlen segítségéért, valamint Sárospatak és Olaszliszka települések támogatásáért. Köszönet a Henkel Magyarország anyagi támogatásáért.

- Hirdetés -

A KATEGÓRIA TOVÁBBI CIKKEI

Egyre jobb üzlet a lakáskiadás

Az elmúlt években egyre jelentősebb összegeket hozott havonta a lakástulajdonosok számára ingatlanuk bérleményként való kiadása, a trendek pedig még tovább segítik a magasabb hozamok elérését. A bérlemények iránti kereslet növekedése, valamint a bérleti díjak...

Erre kell figyelni a karácsonyi levél- és csomagfeladásnál

Az ünnepek előtti néhány hét kiemelten nagy küldeményforgalommal járó időszak a postai szolgáltatók számára. Ha szeretnénk, hogy a képeslapok és a csomagok rendben megérkezzenek, érdemes időben feladni a küldeményeket. Amennyiben a csomagfeladásnál a leggazdaságosabb...

Humoros karácsonyi reklámfilmmel rukkolt elő a MediaMarkt

A digitális kor generációk közti feszültsége szolgáltatja a témáját a MediaMarkt karácsonyi filmjének. A történet főszereplője egy fiatal lány, aki hazaérkezik karácsonyra, de ahelyett, hogy élvezné az ünnepi hangulatot és a szeretteivel töltött időt,...

Tovább drágulhatnak az élelmiszerek

November végéig kell a Kormánynak kihirdetnie az élelmiszercsomagolások után a gyártók által a koncessziós társaságnak fizetendő, 2024-re érvényes díjak mértékét. Az új hulladékgazdálkodási rendszer idén nyári bevezetésekor hidegzuhanyként érte az élelmiszergyártó vállalkozásokat a díjak...

Díjnyertes magyar film érkezik az HBO Maxra

Idén áprilisban meghódította a mozikat, december 15-től pedig az HBO MAX kínálatában is látható lesz a számos nemzetközi filmfesztiválon díjnyertes Az első kettő című magyar romantikus film, melyben a rég látott, legendás színésznő, Drahota...

Csodás képek a Balatonról

Szabadtéri kiállítás nyílt a Káli-medence szívében, a Theodora ásványvíz kékkúti forrásánál. A tavalyi, Varázslatos Magyarországgal közösen megvalósított Sokszínű Balaton-felvidék fotópályázat legnívósabb fotóiból álló tárlat célja, hogy valamennyi generációhoz közelebb hozza a térség természeti kincseit,...

Okos termékekkel erősít az IKEA

Az IKEA három új, VALLHORN, PARASOLL és BADRING névre keresztelt, a vízszivárgás- és mozgásérzékeléshez fejlesztett, megfizethető okosérzékelővel bővíti választékát. Az érzékelőket úgy tervezték, hogy a vásárlók számára nagyobb fokú felügyeleti lehetőséget és kényelmet biztosítsanak...

Ide utaznak év végén a magyarok

Budapestre, Egerbe és Szegedre indul a legtöbb hazai utazó az év utolsó hónapjában, szilveszterre pedig sok helyen már teltház van – derül ki a Szallas.hu elemzéséből. A karácsony közeledtével egyre több tematikus városi rendezvény...

Kiderült, mivel készül jövőre a SkyShowtime

Jövőre érkezik a streaming platformra a SkyShowtime legújabb saját készítésű sorozata, Az auschwitzi tetováló, ami Heather Morris világszerte népszerű bestseller-regénye alapján készült, de lesz egy svéd krimisorozat, illetve jön majd a Halo széria második...

Még négy évig biztosan marad a MotoGP a Network4-nél

Újabb négy évre, azaz 2028-ig szóló megállapodást kötött a MotoGP és Network4 Media Group, így a következő szezonokban is a luxemburgi központú médiacég hozza el a magyar szurkolóknak a motorversenyzés legnépszerűbb sorozatát. A Network4...
- Hirdetés -
- Hirdetés -

Legolvasottabb

Az ételpazarlás ellen kampányol az Auchan

Az Auchan Magyarország már több mint egy évtizede aktívan fellép az élelmiszerpazarlás ellen, ezért az idei karácsonyi kampányával a maradékmentésre hívja fel a figyelmet. November 27-től a készlet erejéig minden áruházban megtalálható a ”Maradtmég...

Egyre jobb üzlet a lakáskiadás

Az elmúlt években egyre jelentősebb összegeket hozott havonta a lakástulajdonosok számára ingatlanuk bérleményként való kiadása, a trendek pedig még tovább segítik a magasabb hozamok elérését. A bérlemények iránti kereslet növekedése, valamint a bérleti díjak...

Erre kell figyelni a karácsonyi levél- és csomagfeladásnál

Az ünnepek előtti néhány hét kiemelten nagy küldeményforgalommal járó időszak a postai szolgáltatók számára. Ha szeretnénk, hogy a képeslapok és a csomagok rendben megérkezzenek, érdemes időben feladni a küldeményeket. Amennyiben a csomagfeladásnál a leggazdaságosabb...

Humoros karácsonyi reklámfilmmel rukkolt elő a MediaMarkt

A digitális kor generációk közti feszültsége szolgáltatja a témáját a MediaMarkt karácsonyi filmjének. A történet főszereplője egy fiatal lány, aki hazaérkezik karácsonyra, de ahelyett, hogy élvezné az ünnepi hangulatot és a szeretteivel töltött időt,...

Tovább drágulhatnak az élelmiszerek

November végéig kell a Kormánynak kihirdetnie az élelmiszercsomagolások után a gyártók által a koncessziós társaságnak fizetendő, 2024-re érvényes díjak mértékét. Az új hulladékgazdálkodási rendszer idén nyári bevezetésekor hidegzuhanyként érte az élelmiszergyártó vállalkozásokat a díjak...
- Hirdetés -

Podcast

A sneaker az új generáció óraszenvedélye

A sneakerek embereket, generációkat kötnek össze, a resellerek óriási pénzeket kaszálnak a legkisebb kiegészítőkkel is, a laikusok pedig nem értik, miért. Erről rántja le a leplet Trunk Tamás, a Dablty alapítója, influenszer és Z-generációs...

A piac előtt tudtunk járni

A csapból is az AI folyik, és ez még egy darabig biztos így lesz. Nem csoda hát, hogy többek között erről, valamint ügynökségépítésről és a Brand Festivalról is folyt a beszélgetés Biró Lászlóval, a...

A listák hatalma – Signature40 a Business Lounge-ban

Az idei Marketing Summiton már másodjára hirdették ki a 40 legjobb marketingmenedzser listáját, a Signature40-t. Így a szeptember 27-ei Business Lounge is ekörül forgott. Vaszary Ádám, a lista társalapítója a lista hátteréről, az inspirációról...

Don't Miss

Ha kétszer ennyien olvasnának minket, az egész ország gazdagabb volna

Mindenkinek azt javaslom, hogy olvasson több Portfoliót. Biztos kevésbé vagyunk szórakoztatók, mint a TikTok, de vannak értelmes gondolatok és információk, amelyek segítenek ezekben a bizonytalan időkben – mondja Bán Zoltán, a gazdasági portált működtető...

Hiszünk a szinergia erejében

A csatornák kombinációja eredményezi a legnagyobb hatékonyságot marketingtevékenységünk során – mondta el Charlotte Miles. Az IKEA Csehországért, Magyarországért és Szlovákiáért felelős marketing menedzsere az mmonline.hu-nak adott interjúban beszélt arról, hogy miért indították el már...

Időt és energiát spórolunk ügyfeleinknek – interjú Csiszár Gergővel

Gyorsabb és hatékonyabb együttműködések, ahol jó nagy betűkkel folyamatosan látható minden fontos KPI az ügyfél számára, nincs kamuzás – többek között ezt nyújtja a felhasználók számára a Post For Rent új megoldása Csiszár Gergő...

Akár gyorsíthatunk is tovább

Erős növekedési fázisban vagyunk, és az a célunk, hogy ez az ütem tartósan fennmaradjon – nyilatkozta a Marketing&Media magazinnak R. Kovács Dániel. A Front Page Communications alapítója, ügyvezető igazgatója nem titkolja, hogy ügynökségi területen...

Az áraknak emelkedniük kell

A televíziós hirdetési áraknak emelkedniük kell ahhoz, hogy minden reklámozó hozzáférhessen a tévé által biztosított elérésekhez – nyilatkozta a Marketing&Media magazinnak Dudás Gergely. Az RTL Magyarország bevételekért felelős vezérigazgató-helyettese jelezte azt is, hogy éppen...
- Hirdetés -

SzuperZöld

Kizöldül a Nádudvari

Átfogó környezettudatos fejlesztési programot valósít meg az idén a Nádudvari Élelmiszer Kft., amelynek eredményeként körülbelül 300 család igényét fedező energiamennyiséget sikerül megspórolni. A fenntartható gazdálkodás jegyében további lépéseket is tesz a cég, így az...

Új törvény segítheti, hogy fenntarthatóbban működjenek a vállalatok

Benyújtotta a kormány a fenntartható vállalati működést ösztönző törvénymódosítási javaslatot az Országgyűlésnek – hívja fel a figyelmet az EY. Az érintett hazai cégeknek környezeti, társadalmi és vállalatirányítási (ESG) szempontból is át kell világítaniuk működésüket,...

Díjat nyert a K&H fenntarthatósági indexe

A Kreatív magazin szakmai zsűrije ezüst Prizma-díjjal értékelte a K&H fenntarthatósági indexét és a hozzá kapcsolódó kommunikációs tevékenységet, amely hatékonyan és társadalmilag felelősen alkalmazza az adat- és kutatásalapú PR-eszközöket. A hazai PR-, reklám- és...

DATA

Labdarúgó Eb M4 Sport nézettség

Virágzik a sportturizmus, nagyot nőhet a szurkolók száma

Az Európa-szerte eltérő Covid-19 korlátozások ellenére is 60 százalékkal nőhet idén az új és visszatérő szurkolók száma a sporteseményeken az előző évhez képest. A Mastercard Sportgazdasági Indexe szerint egyre többen költenek olyan sportokra, melyeket...

Kisebbségben vannak a környezettudatos cégek

Bár jobban figyelnek a fenntarthatóságra a magyar nagyvállalatok, még mindig masszív kisebbségben vannak a környezettudatos cégek – többek között ez derül ki a K&H Bank felméréséből. A múlt év utolsó negyedében megkérdezett cégek majdnem...

Rekordmennyiségű reklám jelent meg tavaly a tévécsatornákon

2021-ben a teljes népesség naponta átlagosan 4 óra 54 percet töltött a tévékészülékek előtt, amely mindössze 1 perccel volt kevesebb, mint az egy évvel korábbi tévénézési idő – derül ki a Nielsen Közönségmérés adataiból....