- Hirdetés -

Zsarolóvírusok: nem érdemes fizetni

|

A zsarolóvírus-támadások nem érnek véget a váltságdíj kifizetésével. Az incidens azonnali kezelésétől az elhúzódó üzleti helyreállításig óriási kár érheti az egyes szervezeteket, amelyeknek gyakran csak néhány órájuk van súlyos döntéseket meghozni. A kiberbiztonsági területen iparágvezető BlueVoyant hatodik alkalommal csatlakozott az Európai Unió Kiberbiztonsági Ügynökségének tudatos internethasználatot hirdető kampányához, amelynek apropóján összefoglalta, mit kell tudni az egyik legveszélyesebb kiberbűnözési formáról, a zsarolóvírusról.

 

A ransomware támadások száma meredeken növekszik, az Európai Uniós Kiberbiztonsági Ügynökség (ENISA) jelentése szerint 2021 májusa és 2022 júniusa között havonta mintegy 10 terabájt adatot loptak el a zsarolóvírusokkal támadó szereplők, amely a munkavállalók személyes adatait is tartalmazta. Magyarországon szintén számos olyan cég van, amely célpontja volt már hasonló támadásnak és a számuk folyamatosan nő. Sem méretben, sem szektorok szerint nincs kivétel – bármely szervezetet érinthetnek a többnyire külföldről induló támadáshullámok. Kétségtelen azonban, hogy a bankszektor az egyik legkedveltebb célpont, ám a szabályozói környezet és a magas pénzügyi kockázatok miatt ez az ágazat az átlagnál felkészültebb a támadások ellen.

A zsarolóvírus-támadások megbéníthatják az üzlet működését, az ilyen incidensek kezelésére azonban sok vállalat továbbra sem készült fel, figyelmeztet idei jelentésében (Unintended Consequences of Ransomware) a BlueVoyant.

Kiberbűnözés mint szolgáltatás

Három éve a Maze zsarolóvírus mögött álló szereplők egy weboldalon közzétették nem vagy túl későn fizető áldozataik adatait. Az első szivárogtató oldal után újabbak jöttek, a kettős zsarolás gyakorlata pedig széles körben elterjedt. A nagyobb esetekről a média is beszámolt, de a hangzatos szalagcímek alatt alig esett szó a lebukott zsarolók büntetéséről. A kiberbűnözők és kódkalandorok új lehetőséget ismertek fel.

Hirtelen felívelt a ransomware-eszközök iránti kereslet, amire a kiberalvilág új modell bevezetésével válaszolt. A támadások technológiai összetettségét elfedő cybercrime-as-a-service (CaaS) használatra kész eszközöket – például trójai és zsarolóvírusokat, robothálózatokat – kínál szolgáltatásként a kiberbűnözőknek, akik így sokkal könnyebben indíthatnak támadásokat. Ez a modell nemcsak a belépési küszöböt helyezte alacsonyra, hanem a zsarolóvírussal támadók azonosítását is megnehezítette.

Áldozatok és következmények

Minden támadás egyedi, ugyanakkor mindegyikük megbéníthatja a vállalatok működését, ha nincsenek rá felkészülve. Az áldozatul esett szervezetek nemcsak egy esetleges leállással néznek szembe, hanem jóhírnevük is csorbát szenved, amit akár perköltségek is tetézhetnek.

„Az, hogy egy vállalatot mekkora kár ér, a kiberbiztonsági ellenállóképességétől függ – mondta el Egyed Péter, a BlueVoyant európai biztonsági műveleti központjának (SOC) vezetője. – Képes -e detektálni egy támadást a korai fázisában? Megteszi-e a megfelelő védelmi intézkedéseket? Rendelkezik-e olyan technológiákkal, személyzettel és tapasztalattal, amelyek effektíven redukálják az intézkedésekhez szükséges időt és ezzel a támadással járó kockázatokat? Vagy - csak hogy a legalapvetőbbet említsük - rendelkezik -e offline mentésekkel, amiket képes gyorsan és hatékonyan visszatölteni, ha már bekövetkezett a baj?”

Zsarolóvírus-támadásra válaszolva az első 72 óra kritikus, ezért a gyors intézkedéshez a szervezeteknek egy sor fontos döntést kell meghozniuk. Közülük az egyik legnagyobb, hogy fizessenek-e a bűnözőknek.

„A követelt váltságdíj összege általában néhány ezer és néhány tízezer dollár értékű sávban szokott mozogni. Ma már minden esetben kizárólag kriptovalutában (azon belül bitcoinban) várják a fizetést a bűnözők” – mondta Halász Viktor rendőr százados, a Készenléti Rendőrség Nemzeti Nyomozó Iroda Kiberbűnözés Elleni Főosztály szakértője.

Az ENISA szerint az incidensek 94,2 százalékáról nem tudjuk, hogy a vállalat kifizette-e a váltságdíjat vagy sem. A támadók pedig az esetek közel 37 százalékában fedik fel és teszik elérhetővé weboldalaikon a nem fizető áldozatok adatait.

„Semmi sem garantálja, hogy a zsarolásnak engedő szervezetek megváltják magukat. A váltságdíj kifizetése csak rövid távú megoldás, mivel a bűnözők egyre gyakrabban alkalmaznak kettős, akár hármas zsarolási technikákat áldozataikkal szemben. A vállalatoknak ezért azt tanácsoljuk, hogy fizetés helyett összpontosítsanak a gyors incidenskezelésre és a megelőzésre” – tette hozzá Egyed Péter.

Ezt Halász Viktor így egészíti ki: „Minden esetben azt javasoljuk a hozzánk forduló vállalatok képviselőinek, hogy ne fizessenek. Ezzel tökéletes célponttá teszik magukat későbbi támadásokhoz, hiszen bizonyítják, hogy hajlandóak és képesek is fizetni hasonló esetekben. Az adatok visszaszerzése időnként fizetés nélkül is lehetséges, az egyéb fenyegetéseket (így az adatok nyilvánosságra hozatalát) pedig sokszor nem váltják be az elkövetők, hiszen ebből közvetlen hasznuk már nem származik.”

Incidenskezelés öt lépésben

Bár a hatékony kibervédelem jelentősebb összegbe kerül, akár egy vállalat éves IT költségvetésének 20-40 százaléka is lehet, ma már nem éri meg kockáztatni. Átfogó incidenskezeléshez pedig a BlueVoyant a következő öt intézkedést tanácsolja minden szervezetnek:

Dolgozzanak ki útmutatást az incidensek kezeléséhez, beleértve az esemény dokumentálására, valamint a belső és külső kommunikációra vonatkozó lépéseket is.

Monitorozzák a hálózati forgalmat a rosszindulatú tevékenységre utaló jeleket észlelő rendszerrel, akár maguk vezetnek be ilyen eszközöket, akár nyilvános fenyegetésintelligenciára támaszkodnak vagy menedzselt biztonsági szolgáltatást vesznek igénybe.

Készítsenek tervet az elszigeteléshez, amely korlátozza a támadás terjedését, ezáltal az okozott kár mértékét is.

Dolgozzák ki a következmény-felszámolás folyamatát, amely az első válaszadás után a támadási felület felmérésétől a behatolási pont azonosításáig ível.

Végül állítsák helyre a működést, de már megerősített kibervédelem – biztonságosabb jelszavak, többlépcsős azonosítás és telepített szoftverfrissítések – mellett.

Képezzék továbbá rendszeresen munkavállalóikat is, hiszen a kiberbűnözők sokszor az emberi hiszékenységre, figyelmetlenségre alapoznak. Jó, ha az adathalász-támadások (phishing) ellen is rendszeres tesztelést és oktatást végeznek, a zsarolóvírusokat bevető támadók ugyanis gyakran rosszindulatú kódot rejtő linkek vagy mellékletek küldésével tévesztik meg az alkalmazottakat, akik így egy kattintással elárulhatják vállalati fiókjuk azonosítóit.

 

- Hirdetés -

A KATEGÓRIA TOVÁBBI CIKKEI

Az egyik leghíresebb karácsonyi dal történetét meséli el az Erste reklámfilmje

Idei karácsonyi reklámjával az Erste Csoport bemutatja a Csendes éj című karácsonyi dal születését, ami a legtöbbek számára a reményt és az összetartozást jelenti – még kétszáz évvel azután is, hogy először elhangzott. „Mindenki...

Jövőre felpöröghet az ingatlanpiac

A szektor idei, visszafogott eredményei ellenére a jövő évi kilátások már biztatóak; 2024-ben elérte a mélypontot a piac, de megkezdődött a visszarendeződés. A töretlen lendülettel fejlődő hotelpiac mellett, a ma még gyengélkedő lakóingatlan-fejlesztések prognózisai...

Ilyen autóra elég a munkáshitel

A magyar fiatalok munkába állását és anyagi stabilitását segítő, kamatmentes, szabad felhasználású munkáshitel a jogszabálytervezet szerint 4 millió forintig igényelhető. A money.hu és a Használtautó.hu szakértői közösen tekintették át, hogy az összeg milyen, akár...

A vártnál élénkebb az év végi kgfb-kampány

Az eddigi adatok alapján a vártnál aktívabban alakul az idei kgfb-kampány, melynek során az érintett több mint 400 ezer személyautónak akár 15 százaléka is lecserélheti meglévő kgfb-szerződését. Mivel a felmondási határidő, december 1-je idén...

Egyre többen mernek segítséget kérni online visszaélés esetén

Az online visszaélések – különösen az intim képpel való visszaélés, a grooming és a cyberbullying – elleni küzdelmet tűzte zászlajára a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság által működtetett Internet Hotline jogsegélyszolgálat őszi kampánya. Az...

Új tablettel erősít a Honor

December elején Magyarországra is érkezik a HONOR MagicPad2, a HONOR legújabb tabletje, ami lenyűgözően kecses kialakításával emelkedik ki. Rendkívül vékony, 5,8 mm-es vázával és mindössze 555 g-os súlyával ideális a rohanó világban. A HONOR...

Minden tizedik magyar állást keres

Nem fest túl jó képet a magyar munkavállalók elégedettségéről egy friss kutatás: alig 12% érzi úgy, hogy minden szempontból jó helyen van a munkahelyén, a kisebb városokban élők között az átlagosnál is többen elégedetlenek...

Black Friday: ekkora kedvezmény kell a sikerhez

Az idei Black Friday szezonban a fogyasztók várhatóan többet vásárolnak majd, mint tavaly, de mindenképpen felkészültebben: hiszen 38 százalékuk már használta, vagy tervezi használni a generatív mesterséges intelligenciát az akciós ajánlatok felkutatására - derül...

Még több európai kupameccs lesz a Sport TV-n

Tovább erősödik a Sport TV 2024-25-ös futballprogramja, az UEFA Bajnokok Ligája, illetve a portugál és török bajnokság mellé csatlakozik az UEFA Európa-liga és Konferencialiga. Még több nemzetközi sztárcsapat és magyar játékosok kerülnek ennek köszönhetően...

Átalakuló streamingvilág

A reklámmal támogatott konstrukciók bevezetése, az élő közvetítések számának növelése – többek között ezekkel a lépésekkel reagálnak a streamingpiac meghatározó szereplői az előfizetésekre épülő modellnél tapasztalt megtorpanásra. Bár itthon is egyre zsúfoltabb ez a...
- Hirdetés -

Legolvasottabb

Kiderült, melyik a világ legnépszerűbb autója

A Toyota Corolla hosszú éveken át őrizte a világ legkelendőbb autójának címét, évről évre világszerte a legnagyobb darabszámban értékesített új autónak bizonyulva, összesített eladásban pedig egyetlen autómárka egyetlen modellje sem tud a tizenkettedik generációnál...

Az egyik leghíresebb karácsonyi dal történetét meséli el az Erste reklámfilmje

Idei karácsonyi reklámjával az Erste Csoport bemutatja a Csendes éj című karácsonyi dal születését, ami a legtöbbek számára a reményt és az összetartozást jelenti – még kétszáz évvel azután is, hogy először elhangzott. „Mindenki...

Jövőre felpöröghet az ingatlanpiac

A szektor idei, visszafogott eredményei ellenére a jövő évi kilátások már biztatóak; 2024-ben elérte a mélypontot a piac, de megkezdődött a visszarendeződés. A töretlen lendülettel fejlődő hotelpiac mellett, a ma még gyengélkedő lakóingatlan-fejlesztések prognózisai...

Ilyen autóra elég a munkáshitel

A magyar fiatalok munkába állását és anyagi stabilitását segítő, kamatmentes, szabad felhasználású munkáshitel a jogszabálytervezet szerint 4 millió forintig igényelhető. A money.hu és a Használtautó.hu szakértői közösen tekintették át, hogy az összeg milyen, akár...

A vártnál élénkebb az év végi kgfb-kampány

Az eddigi adatok alapján a vártnál aktívabban alakul az idei kgfb-kampány, melynek során az érintett több mint 400 ezer személyautónak akár 15 százaléka is lecserélheti meglévő kgfb-szerződését. Mivel a felmondási határidő, december 1-je idén...

Don't Miss

Új irodába költözött a Madhouse

A hirdetési felületek úttörőjeként ismert Madhouse új irodába költözött, hogy egy tágasabb, modernebb környezetben tudjon működni. A költözést a folyamatos növekedés indokolta, hiszen az eddigi iroda már szűknek bizonyult a bővülő csapat számára. Az...

Palik László: Ez a legkomolyabb formátum, amivel valaha dolgoztam

Hétfő este 21:20-kor visszatér a TV2 képernyőjén a világ egyik legismertebb gameshow-ja, a Legyen Ön is milliomos!, Palik László műsorvezetésével. A legendás televíziós ma reggel a Mokkában mesélt a forgatásokról, a formátumról és az...

Újra a Hello Agency csapatát erősíti Zsótér Anna

A Hello Agency egyik meghatározó szakembere, Zsótér Anna Ügyfélkapcsolati Igazgató pozícióban csatlakozik újra a csapathoz. Anna, aki már 10 éve erősíti a Hello Agency-t, két gyermekkel töltött otthoni időszakát követően tér vissza, miközben az...

Megalakult a VML Hungary új vezetése

Újabb mérföldkőhöz érkezett a hazai Wunderman Thompson és VMLY&R egyesüléséből idén januárban megalakult VML Hungary. Az összekapcsolt márkaélmények élvonalában működő ügynökség mára már minden munkafolyamatában egységet képvisel, közös csapattal, közös irodában. Az összeolvadási folyamat...

Tényleg rámegy a fiatalok egészsége a TikTokozásra

TikTok-videók hatására a fiatalok közel fele hajlamos diagnosztizálni magát vagy másokat nem létező, kitalált mentális betegséggel – állapította meg a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) középiskolások és egyetemisták bevonásával készített kutatása. A tanulmány...