A Google hajlandó az átvett hírekért is fizetni, a Facebookot bojkottálták a nagy hirdetők, villámrajtot vett a Disney+, ezenfelül pedig számos felvásárlás mozgatta meg a piacot. Az idén is zajlottak az események a nemzetközi médiavilágban.
Néhol már fizetne a hírekért a Google
Számos országban már régóta nehezményezték, hogy az amerikai keresőóriás díjfizetés nélkül jelenteti meg a kiadóvállalatok híreit a Google News-ban. Franciaországban ez a vita odáig fajult, hogy bíróságon van az ügy. A Google sokáig ellenállt ezeknek a kiadói igénynek, majd az idén nyáron váratlanul bejelentették, hogy egyes országokban fizetni fognak az átvett hírek után. A megállapodás első körben Ausztráliában, Brazíliában, Németországban lép életbe, a második lépcsőben Belgium, Hollandia és India következik. Ennek révén azok a kiadók juthatnak pénzhez, amelyekkel szerződést köt a keresőóriás. A fentieken túl hamarosan további országokban is bevezetnék a díjfizetést, amire a Google a következő három évre vonatkozóan egymilliárd dollárt különített el.
A CNN megjelent a cseh piacon
CNN Prima News néven új cseh–amerikai kereskedelmi hírtelevízió indult május elején Csehországban. A cseh Prima és az amerikai CNN International televíziók által létrehozott CNN Prima News napi 24 órás adással és több mint száz újságíróval kezdte meg a működését. Az adónak minden csehországi régióban van tudósítója, így a műsorok nagyobb részét saját újságíróik állítják elő, de átveszik az amerikai CNN több adását is, cseh tolmácsolással. A CNN Prima News célja, hogy egy éven belül 1,5 százalékos közönségarányt érjen el a helyi tévés piacon. Fő versenytársuknak a cseh közszolgálati csatorna CT24 nevű hírtelevíziója számít, amely 2005-ben kezdte meg a működését. A Prima csoportnak, amely a Nova után Csehország második legerősebb kereskedelmi televíziós csoportja, a CNN Prima News a kilencedik csatornája. Az 1993-ban alapított Prima jelenleg a GES Media Europe cseh–holland pénzügyi befektetői csoport tulajdonában van.
Hirdetői bojkott a Facebook ellen
Amerikai civil szervezetek júniusban indították el a Stop Hate for Profit kampányt, a célkeresztjükbe pedig a Facebook került. A közösségi oldal ugyanis szerintük a profitért cserébe túl nagy teret enged a gyűlöletbeszédnek. A júliusra meghirdetett hirdetői bojkotthoz elsőként a The North Face divatmárka csatlakozott, majd sorra jelentették be mások is, hogy egy hónapra leállítják a facebookos hirdetéseiket. Néhány hét alatt több százasra bővült a bojkottálok listája, köztük olyan jelentős reklámozókkal, mint az Adidas, a Coca-Cola, a Ford vagy éppen az Unilever. A kezdeményezés szervezői több konkrét javaslatot is tettek a Facebook számára a moderálási gyakorlatuk megváltoztatására, a közösségi médiás mogul ezt követően több vállalást is tett. Ezek közé tartozik, hogy letiltják a rasszista és diszkriminatív hirdetéseket. Maga a bojkott egyébként üzletileg nem különösebben rengette meg a Facebookot, az idei harmadik negyedévben ugyanis a korábbi esztendő hasonló időszakához viszonyítva 22 százalékkal nőttek a reklámbevételeik.
Erősen startolta Disney+
Egy évvel ezelőtt indította el saját streaming-szolgáltatását a Disney. Az elsőként az Egyesült Államokban, Kanadában és Hollandiában, majd egy ütemterv alapján világszerte egyre több országban elérhetővé tett szolgáltatás révén 2024-ig 60-90 millió előfizetőt szerettek volna gyűjteni. Az öt évre szóló tervet lényegében már az idén elérték, ugyanis novemberben 73 millió előfizetőnél járt a Disney+. A gyors növekedésben szerepet játszhatott, hogy a koronavírus-járvánnyal járó korlátozások miatt megnőtt a streamingszolgáltatások iránti nézői igény. Ráadásul a Disney+ meglehetősen erős kínálattal indult, hiszen náluk érhetők el például a Marvel- és a Star Wars-filmek, valamint a Fox felvásárlásával értékes tartalmakkal gazdagodtak, ezek közé tartozik a The Simpsons-széria is.
Heszler Róbert
A Marketing&Media magazin idei utolsó számában mintegy 40 hazai topvezető értékeli az idei évet, latolgatja, hogy mi várható 2021-ben illetve beszél ünnepi szokásairól. A Digitalstandon is elérhető lapszámban emellett összeállítások olvashatók 2020 jelentősebb történéseiről a hazai és nemzetközi médiapiacon, a digitális iparban, vagy éppen a márkák világában.