Időről időre visszatérő aggály, hogy a robotok elveszik az emberek munkáját. Valójában azonban leginkább azokat az egyszerű és gyakran ismétlődő feladatokat lehet rájuk bízni, amelyek összességében sok időt vehetnek el az értékesebb, üzleti szempontból hasznosabb munkáktól. A Micro Focus szakértői arra hívják fel a figyelmet, hogy manapság már nagyon könnyű a robotoknak és a szoftvereknek átadni ezeket a teendőket. Így hatékonyabbá válik a szervezet működése, és az alkalmazottak fontosabb tevékenységekre koncentrálhatnak.
A legtöbben rengeteg olyan apró-cseprő, jellemzően adminisztratív feladatot végzünk mindennapi munkánk során, amelyek nem igényelnek extra képességeket. Űrlapokat és formanyomtatványokat töltünk ki, adatokat adunk meg és összesítünk vagy helyezünk át más formátumba újra meg újra. Ezek temérdek időt és energiát emésztenek fel, és a monotonitásukkal együtt a hibalehetőségek kockázatát is magukkal hordozzák, hiszen ha huszadszor csináljuk ugyanazt a dolgot, elkalandozhat a figyelmünk.
Nemcsak az alkalmazottak, de a cégek is jobban járnak, ha ezeket a feladatokat át tudják adni a gépeknek, mivel így hasznosabb munkákkal foglalkozhatnak, amelyek nagyobb értéket jelentenek a vállalat számára. A robotizált folyamatautomatizálásnak (Robotic Process Automation, RPA) köszönhetően ma már egyre több területen és munkakörben egyszerűen és gyorsan kivitelezhető, hogy ezek a teendők átkerüljenek a robotok hatáskörébe, amelyek az embereknél gyorsabban és pontosabban gondoskodhatnak ezekről.
A Micro Focus ügyfelei már rengeteg különböző területen átálltak arra, hogy szoftverrobotokra bízzák a repetitív feladatokat. Pénzintézeteknél például az elemzők keze alá dolgoznak ezek a „segédek”: átböngészik az adatbázisokat, összegyűjtik az információkat, jelentéseket készítenek és priorizálják az eseteket. De értékes időt takarítanak meg a könyvelőirodák számára is azzal, hogy naponta frissítik a céges adatbázist a pénzpiaci adatokkal, jegybanki kamatokkal és aktuális árfolyamokkal.
A telekommunikációs szolgáltatók szintén robotizált folyamatok segítségével monitorozzák a versenytársak kínálatát, készülékárait és előfizetési csomagjait, és automatikusan frissítik a cég saját ajánlatait, hogy a legkedvezőbb díjakat kínálhassák az ügyfeleknek, rengeteg időt spórolva ezzel az elemzőknek. A HR-szakemberek új alkalmazottak felvételével járó adminisztrációs feladatai hasonló módon egyszerűsíthetők: szoftverrobotok hozzák létre a felhasználói fiókokat, rendelik meg a szükséges munkaeszközöket az új belépőknek, és értesítik az illetékes kollégákat. Az informatikai részlegeken pedig többek között a jelszavak rendszeres frissítéséről és biztonságban tartásáról gondoskodnak a robotok – írja elemzésében a Micro Focus.
Több mint automatizálás
Természetesen nem újdonság, hogy a szervezetek szoftverekre bízhatnak bizonyos feladatokat, a szoftverrobotok azonban többet kínálnak, mint amit korábban megszokhattunk. A sok éve alkalmazott IT-folyamatautomatizálás önmagában nem elég a fent említett, emberi tevékenységek átvételéhez, a szoftverrobotok azonban egy az egyben le tudják másolni a különféle rendszerek felhasználói felületein végzett emberi tevékenységeket. API-k (alkalmazásprogramozási felületek, application programming interface) és szkriptek segítségével koordinálják, integrálják és automatizálják az IT-folyamatokat, és ezáltal képesek teljes üzleti folyamatokat vezérelni.
A „robotmunkások” bevetése rendkívül hasznos olyan esetekben, amikor egy vállalat gyorsan szeretné bevezetni az automatizálást vagy a rendszerek és alkalmazások lényeges megváltoztatása nélkül automatizálná a folyamatait, esetleg olyan programokat használ, amelyhez egyáltalán nincs API, vagy nehéz annak kezelése.