Igen részletes tanulmányt közölt a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság a hazai nyomtatott sajtópiac alakulásáról 1994 és 2020 között, a Matesz adataira épülő elemzés tartalmaz néhány megdöbbentő számot. Míg 1994 második felében még 133 ezer fölött volt az átlagosan terjesztett példányszám, addig ez az érték a tavalyi első félévben 31 ezerre csökkent. A tanulmányból kiderül az is, hogy a print lapok és online felületei hogyan teljesítettek 2020. második félévében.
Az adatokat böngészve látszik, hogy először 1996 első félévében csökkent az átlagosan terjesztett példányszám 100 ezer alá és néhány kivételtől eltekintve szinte évről-évre zsugorodott a piac. Érdekesség, hogy 2000 második félévétől 2002 első feléig volt egy viszonylag hosszabb felívelés, igaz az akkori csúcs is már csak 77 ezer körül volt. (Minden sajtótermék esetében nyilvántartják az egy lapra jutó átlagos terjesztett példányszámot, amely az ingyenesen kiosztott és az értékesített példányszám összegének felel meg. A tanulmány készítői ennek az értéknek az átlagát vetítették ki az összes auditált lapra vonatkozóan. Az érték tehát azt mutatja meg, hogy egy újsághoz átlagosan hány terjesztett példányszám volt köthető lapszámonként.) A trendvonal arra is rámutat, hogy átlagosan egy újságból félévente 1522 lappal kevesebb terjesztettek.
A tanulmány készítői elemezték a tavalyi második félévre vonatkozóan a nyomtatott lapok terjesztett példányszámát, illetve online elérését is. Az elemzés szerint a napilapok közül mindössze az Észak-Keleti Napló és a Blikk ért 50 ezer fölötti átlagot (előbbi 64,7, utóbbi 58,1 ezrest). A hetilapok közül a Nők Lapja teljesített a legjobban, 167,4 ezres átlagos példányszámmal, a Kiskegyed 155,9 ezerrel a második, míg a Színes RTV 130,8 ezerrel a harmadik lett. A havilapok esetében a Vitál Magazin 73,2 ezerrel végzett az első helyen, a Glamour és a Nők Lapja Konyha előtt.
A weboldalak látogatottságát vizsgálva már egészen más erőviszonyok mutatkoznak. A DKT adatai alapján a napilapok között tavaly a második félévben a Blikk weboldala vonzotta átlagosan a legtöbb olvasót naponta, több mint 572 ezret. Ebben az összevetésben nagyon jól szerepelt a Nemzeti Sport online felülete, amire 255,5 ezer olvasó kattintott 2020 második félévében átlagosan. Egyébként a napilapok weboldalaira 2-5-ször többen kattintanak, mint ahány példányt a boltokban terjesztenek, illetve amennyire előfizetnek. Ez alól a két bulvárlap jelent kivételt – a Blikk és a Bors -, valamint a sportújság, a Nemzeti Sport. Ez utóbbi esetében például 11-szeres a különbség az online és a print olvasók között, előbbiek javára.
A hetilapok weboldalai közül a hvg.hu a leglátogatottabb, a tavalyi második félévben hetente átlagosan 1,72 millió olvasó kereste fel a felületet. A 168 Óra jócskán lemaradva, átlagosan 233,9 ezer látogatóval a második, míg a Nők Lapja 100,8 ezerrel a harmadik ebben a mutatóban a hetilapok között.
A teljes tanulmány itt érhető el.