Vrchlabí főegységgyára 2020 vége óta a ŠKODA AUTO világszerte első termelési helyszíneként működik szén-dioxid-semlegesen. E célkitűzése megvalósítása érdekében az autógyártó következetesen csökkentette energiafelhasználását, illetve állt át megújuló forrásokból származó energia alkalmazására. Ennek keretében a vállalat 45 ezerről 3000 tonnára csökkentette éves szén-dioxid-kibocsátását, a fennmaradó emissziót pedig kompenzációs intézkedésekkel és megfelelő tanúsítványok beszerzésével egyenlíti ki.
Miroslav Kroupa, a ŠKODA AUTO márkamenedzsment-vezetője hangsúlyozta: „Autógyártóként különleges felelősséggel tartozunk a környezet- és klímavédelemért. Vrchlabí, mint high-tech termelési helyszínünk szén-dioxid-semlegessége iránymutató, egyben jelzi, merre tartunk a környezetkímélő üzem és az energiahatékonyság területein.”
Vrchlabí sebességváltógyára 2020 vége óta a ŠKODA AUTO világszerte első termelési helyszíneként működik szén-dioxid-semlegesen, a későbbiekben pedig Mladá Boleslav és Kvasiny is követi. Tavaly Vrchlabí gyárának teljes, 47 ezer MWh energiaigényéből már 41 500 MWh származott megújuló forrásokból, ami nagyjából 90 százalékos részesedésnek felel meg. Az éves szén-dioxid-kibocsátás ezzel 45 ezerről 3000 tonnára csökkent.
A fennmaradó szén-dioxid-kibocsátást szén-dioxid-kompenzációs tanúsítványok vásárlásával ellensúlyozzák, amelyek finanszírozásával a ŠKODA AUTO olyan klímavédelmi projekteket támogat, mint például megújuló forrásokból származó energia előállítása Indiában, illetve az esőerdők megóvása.
Vrchlabí termelési helyszínén egyedül a tavalyi év során több mint 2000 MWh hőenergiát és csaknem 1500 MWh elektromos energiát sikerült megtakarítani a hatékony energiagazdálkodás eredményeképpen. Ennek részeként lezártak használaton kívüli fűtőköröket, a helyiségekben intelligens és energiatakarékos hőmérsékletszabályzást vezettek be, a levegőellátást különleges szabályzás mentén optimalizálták, számos helyiség világítását pedig az ott zajló tevékenységhez igazították.
Vrchlabíban már 2019 eleje óta – anyagában vagy termikusan – újrahasznosítják a gyártási folyamat során keletkező összes hulladékot, ami 2020 eleje óta már az autógyártó minden termelési helyszínére érvényes. Az idei évtől a ŠKODA AUTO biogázüzemekből származó szén-dioxid-semleges metánt használ Vrchlabíban földgáz helyett.
A ŠKODA AUTO további termelési helyszínein is következetesen invesztál a klímavédelembe. Egyebek mellett 2019 végén helyezte üzembe punei gyárában India egyik legnagyobb tető-napelemrendszerét, a Mladá Boleslav-i főüzemében pedig Csehország legnagyobb ilyen berendezése épül. Utóbbi termelési helyszín kombinált hő-/villamoserőművében már ma is 30 százalékban megújuló nyersanyagokból származik a villamosenergia előállításához szükséges tüzelőanyag, az évtized végére pedig a tervek szerint kizárólag szén-dioxid-semleges biomasszát és biogázt használnak majd. További intézkedésként a ŠKODA AUTO 2030-ig tovább tervezi mérsékelni a hűtőközegekből, valamint a vállalati járműflottától származó kibocsátásokat.
A ŠKODA AUTO további célkitűzése, hogy 2030-ra több mint 50 százalékkal csökkentse járműkínálata emisszióját 2020-hoz viszonyítva, és a piaci fejleményektől függően tisztán elektromos modelljei 50-70 százalékos arányát tervezi elérni Európában. A vállalat 2030-ig legalább három újabb tisztán elektromos hajtásrendszerű modellel kívánja bővíteni termékportfólióját.
Mindemellett a ŠKODA AUTO az erdősítés mellett is intenzíven elkötelezett. Az autógyártó immár 2007 óta ültet egy-egy fát minden Csehországban értékesített járműve után, ami az idei év végére összesen már több mint egymillió facsemetét jelent. Három csehországi telephelyén összesen több mint 1400 fa, valamint bő 27 ezer négyzetméternyi sövényes és bokros terület járul hozzá a klímavédelemhez, illetve biztosít élőhelyet rovarok és más állatok számára.